לזה התכוונתי כשאמרתי כרטיס מתכלה, זאת ההגדרה לכרטיס חכם אשר
אני מתככון לא לכרטיס דומה לרב-קו עם צ'יפ ומפלסטיק, יש בחול
כרטיסים מנייר שבתוך הנייר ( קרטון דק) מושתלים סיבים אלקטרונים בדומה לזמזם נגד גניבות בחנוית . ובעד רכישת הרטיסים או חוזים יומיים המכונה מכתיבה על כרטיס זה ישיר את החוזה. וכרטיס זה עובד באותו עיקרון כמו רב-קח NFC. פשוט זה יותר נוח לתיירים ולנוסעים מזדמנים שאין להם רב קו . יש את זה באתונה, במוסקבה ובשער מדינות
דוגמא:
http://www.iefimerida.gr/sites/defa...20/public/karta-odigies-708.jpg?itok=KnFg_iS7
לזה התכוונתי כשאמרתי כרטיס מתכלה, זאת ההגדרה לכרטיס חכם אשר
מוגבל באפשרויות הטעינה ושימוש או חכם למחצה שזה בעל אפשרות לכלול רק חוזה אחד ולא ניתן לשימוש חוזר
 
לא הכי שונה מקניית כרטיס נייר וגם לא הכי תורם לסביבה כאשר כולם זורקים כרטיס משומש וצריך כל הזמן לחדש מלאים להנפקות ולתחזק מכונות אלה
 
כרטיס רב-שימושי עם שבב וגם NFC המאפשר טעינה חוזרת של כל סוג של חוזה נסיעה יותר מועדף כשמתעסקים רק עם טעינות דיגיטליות ולא מסבכים עם מלאי הנפקות
 
הבעיה פה זה ריבוי מפעילות וחוסר תאום של נהלים, זה הכל. צריך לאחד הכל לחברת רב-קו אחת שתהיה המנפיקה וגם תטפל בכל החוזים. אפשר להתחיל ממצב ביניים של מכונות תיקוף בלבד שתלויים בדגל מפיעיל (רק התיקופים והאירועים ישויכו למפעיל), אבל עמדות טעינה, הנפקה ועמדות שירות ירשמו הכל מול מפעיל קוד 1 שזה מרכז השירות אשר יטפל בהכל
 
בפריס משמשים את אותו סוג כרטיס בתקן הקליפסו, במותג הנביגו, אבל יש הרבה פחות בעיות בעיקר משום ששם יש רק שני מפעילים בלבד, שהם RATP בקוד מפעיל 1 ו-SNCF בקוד מפעיל 2 אשר רק מתקף נסיעות ל-RER C/D/E אבל כל השירות ומכירת כרטיסים על ידי RATP אשר מפעילה את האוטובוסים, RER A/B והמטרו
 
כרטיס קליפסו אחר שאני מכיר הוא כרטיס הויוה מליסבון, אבל גם שם ההתנהלות היא יותר נורמלית למרות ריבוי המפעילים, ועבור תיירים יש גם כרטיס מתכלה לשימוש מוגבל