צלום מיוחד של הקטר 3002

מצב
הנושא נעול.
מכירים את זה?

שם דוגלים ברעיון המרחב השמי .... אינשאללה עוד בימינו
מכירים את זה?

 
כן מצחיק, אבל תמונה יפה,

קצת משעשע השילוב ברקע של מטוס מאיחוד האמירויות
כן מצחיק, אבל תמונה יפה,
מי שהעלה את התמונה ב Flickr, לא ידע שבמציאות השלוב (ר״י-אמירת איירליין) לא יכול להיות, בגלל שהמטוס הנוחת בגרמניה לא יכול להמצא מעל קטר ישראלי (25קילווולט דרושים ושמה יש רק 15 קילווולט ובתדר אחר).
 

Bus Nerd

Active member
הנה שאלה מעניינת: מה קורה אם נותנים לקטר מתח נמוך מדי?

כן מצחיק, אבל תמונה יפה,
מי שהעלה את התמונה ב Flickr, לא ידע שבמציאות השלוב (ר״י-אמירת איירליין) לא יכול להיות, בגלל שהמטוס הנוחת בגרמניה לא יכול להמצא מעל קטר ישראלי (25קילווולט דרושים ושמה יש רק 15 קילווולט ובתדר אחר).
הנה שאלה מעניינת: מה קורה אם נותנים לקטר מתח נמוך מדי?
יש מכשירי חשמל ביתיים שיכולים לעבוד גם עם 110V וגם עם 220V בלי בעיה. קומקומים חשמליים למשל פשוט יהיו איטיים יותר ב110V, אבל יעבדו.

אבל מה קורה אם ""בטעות"" לוקחים קטר שאמור לפעול על 25 קילו וולט, ושמים אותו מתחת לחשמולת שמספקת 15 קילו וולט?
יעבוד אבל לאט יותר וביעילות נמוכה מהרגיל? לא יעבוד בכלל? יגרום לקצר בתחנת ההשנאה?
 
בגדול ובלי להכנס לפרטים: זה לא יעבוד.

הנה שאלה מעניינת: מה קורה אם נותנים לקטר מתח נמוך מדי?
יש מכשירי חשמל ביתיים שיכולים לעבוד גם עם 110V וגם עם 220V בלי בעיה. קומקומים חשמליים למשל פשוט יהיו איטיים יותר ב110V, אבל יעבדו.

אבל מה קורה אם ""בטעות"" לוקחים קטר שאמור לפעול על 25 קילו וולט, ושמים אותו מתחת לחשמולת שמספקת 15 קילו וולט?
יעבוד אבל לאט יותר וביעילות נמוכה מהרגיל? לא יעבוד בכלל? יגרום לקצר בתחנת ההשנאה?
בגדול ובלי להכנס לפרטים: זה לא יעבוד.
מעגלים חשמליים אחדים לא יסגרו ולא יגיע זרם למנועים.
תיאורטית, אם מתח של 15 קילווולט ההספק של הקטר הבנוי ל 6 מגה-וואט ירד ל 2.2 מגה-וואט בקירוב, קרי הרכבת לא תוכל לזוז.
נוסף לכך המתח של 15 קילווולט המקובל בכמה ארצות באירופה מוזן בתדר של 16.66 הרץ בלבד, מה שעוד מסבך את הבעיה.
סתם להערה כללית: אנחנו מחשמלים ב 25 קילווולט 50 הרץ כמו בכמה ארצות באירופה אבל בסעודיה(בה מקימים את הקו שיהיה המהיר ביותר במזרח התיכון), החליטו לחשמל ב 25 קילווולט בתדר חריג של 60 הרץ המקובל בארה״ב, לא יודע למה. תודה למי שיש תשובה!
אגב, לגבי הקומקום החשמלי שציינת המוזן ב 110 במקום 220, אכן מחמם אבל ב 4 פעמים יותר זמן בקירוב.
 

Bus Nerd

Active member
אולי סעודיה קנו את הציוד מהמאמריקאים?

בגדול ובלי להכנס לפרטים: זה לא יעבוד.
מעגלים חשמליים אחדים לא יסגרו ולא יגיע זרם למנועים.
תיאורטית, אם מתח של 15 קילווולט ההספק של הקטר הבנוי ל 6 מגה-וואט ירד ל 2.2 מגה-וואט בקירוב, קרי הרכבת לא תוכל לזוז.
נוסף לכך המתח של 15 קילווולט המקובל בכמה ארצות באירופה מוזן בתדר של 16.66 הרץ בלבד, מה שעוד מסבך את הבעיה.
סתם להערה כללית: אנחנו מחשמלים ב 25 קילווולט 50 הרץ כמו בכמה ארצות באירופה אבל בסעודיה(בה מקימים את הקו שיהיה המהיר ביותר במזרח התיכון), החליטו לחשמל ב 25 קילווולט בתדר חריג של 60 הרץ המקובל בארה״ב, לא יודע למה. תודה למי שיש תשובה!
אגב, לגבי הקומקום החשמלי שציינת המוזן ב 110 במקום 220, אכן מחמם אבל ב 4 פעמים יותר זמן בקירוב.
אולי סעודיה קנו את הציוד מהמאמריקאים?
כמו הסיפור עם יפן, שחצי מהאי הוא ב50 הרץ כי קנה ציוד גרמני כשהתחילו לבנות שם את תשתית החשמל, וחצי 60 הרץ כי קנו ציוד אמריקאי באותה תקופה.

ההבדל בתדר אומר שהרעיון הטפשי של ישראל כץ לרכבת לסעודיה יהיה קצת מסובך


מה הסיבה לכך שבאירופה משתמשים בתדר של 16.66? נשמע הגיוני יותר להשתמש באותו תדר של שאר מערכת החשמל כי אז צריך לשנות רק את המתח ולא את התדירות...
 

Ccyclist

Well-known member
ע"ע ARAMCO חברת הנפט הסעודית-אמריקאית.

אולי סעודיה קנו את הציוד מהמאמריקאים?
כמו הסיפור עם יפן, שחצי מהאי הוא ב50 הרץ כי קנה ציוד גרמני כשהתחילו לבנות שם את תשתית החשמל, וחצי 60 הרץ כי קנו ציוד אמריקאי באותה תקופה.

ההבדל בתדר אומר שהרעיון הטפשי של ישראל כץ לרכבת לסעודיה יהיה קצת מסובך


מה הסיבה לכך שבאירופה משתמשים בתדר של 16.66? נשמע הגיוני יותר להשתמש באותו תדר של שאר מערכת החשמל כי אז צריך לשנות רק את המתח ולא את התדירות...
ע"ע ARAMCO חברת הנפט הסעודית-אמריקאית.
 

Ccyclist

Well-known member
אבל בתקופה הקריטית להקמת רשת החשמל הסעודית היתה מעורבות אמרי

היא כבר מזמן לא סעודית אמריקאית, היא סעודית בלבד
עם 100 אחוז אחזקה של ממשלת סעודיה.
אבל בתקופה הקריטית להקמת רשת החשמל הסעודית היתה מעורבות אמרי
 

matrix200200

Active member
זה נכון.

אבל בתקופה הקריטית להקמת רשת החשמל הסעודית היתה מעורבות אמרי
זה נכון.
פשוט מדבריך נשמע שהדבר עדיין נכון והוא כבר לא.
ללא קשר, אני בטוח שגם היום רוב הציוד בסעודיה מסופק על ידי ארה"ב (אולי גם אירופה אבל פחות).
 

matrix200200

Active member
חיפוש מהיר בגוגל מוצא את הכתבה הבאה

אולי סעודיה קנו את הציוד מהמאמריקאים?
כמו הסיפור עם יפן, שחצי מהאי הוא ב50 הרץ כי קנה ציוד גרמני כשהתחילו לבנות שם את תשתית החשמל, וחצי 60 הרץ כי קנו ציוד אמריקאי באותה תקופה.

ההבדל בתדר אומר שהרעיון הטפשי של ישראל כץ לרכבת לסעודיה יהיה קצת מסובך


מה הסיבה לכך שבאירופה משתמשים בתדר של 16.66? נשמע הגיוני יותר להשתמש באותו תדר של שאר מערכת החשמל כי אז צריך לשנות רק את המתח ולא את התדירות...
חיפוש מהיר בגוגל מוצא את הכתבה הבאה
http://www.bueker.net/trainspotting/voltage_sixteentwothirds.php
בקצרה, מסיבות טכניות\היסטוריות.
או יותר נכון מסיבות של טכנולוגיה שהיתה בזמן הקמת רשת הרכבות הגרמנית בתחילת המאה ה20.
 

luckydude

Active member
כן, היום לאחר פיתוח טכנולוגית ה IGBT אין ייתרון לתדר הגרמני.

חיפוש מהיר בגוגל מוצא את הכתבה הבאה
http://www.bueker.net/trainspotting/voltage_sixteentwothirds.php
בקצרה, מסיבות טכניות\היסטוריות.
או יותר נכון מסיבות של טכנולוגיה שהיתה בזמן הקמת רשת הרכבות הגרמנית בתחילת המאה ה20.
כן, היום לאחר פיתוח טכנולוגית ה IGBT אין ייתרון לתדר הגרמני.
להפך, זה רק מסבך את המערכת בגלל הצורך להמיר בין התדר של הרשת הארצית לרשת החשמל של הרכבות.
 
ל Bus Nerd: הסעודים קנו את הציוד הנע

אולי סעודיה קנו את הציוד מהמאמריקאים?
כמו הסיפור עם יפן, שחצי מהאי הוא ב50 הרץ כי קנה ציוד גרמני כשהתחילו לבנות שם את תשתית החשמל, וחצי 60 הרץ כי קנו ציוד אמריקאי באותה תקופה.

ההבדל בתדר אומר שהרעיון הטפשי של ישראל כץ לרכבת לסעודיה יהיה קצת מסובך


מה הסיבה לכך שבאירופה משתמשים בתדר של 16.66? נשמע הגיוני יותר להשתמש באותו תדר של שאר מערכת החשמל כי אז צריך לשנות רק את המתח ולא את התדירות...
ל Bus Nerd: הסעודים קנו את הציוד הנע
אצל TALGO הספרדית(חוגונים של Bombardier ) והציוד הנייח אצל חברות שונות בספרד.

https://www.talgo.com/es/comunicacion/noticia/el-ave-espanol-vuela-a-310-km-h-en-arabia-saudi/

https://es.wikipedia.org/wiki/Talgo_350_SRO

בבוא הזמן אם קטרים ישראלים יצטרכו לעלות על מסילות בסעודיה אז יקנו קטרים דו- תדריים ל 50 ו 60 הרץ.
יודעים לעשות את זה, היום ה Thalys נוסע מפאריס ל קלן ב 25kV-50Hz בצרפת, ממשיך ב 3kV-DC בבלגיה ומסיים את נסיעתו בגרמניה ב 15kV-16.66Hz. אותו הדבר עם הTGV פאריס-מינכן.
היום הסטנדרט למערכות חדשות הוא 25kV-50Hz בדרך כלל.
הספור עם התדר הנמוך המקובל בגרמניה, אוסטריה, שוייץ, נורבגיה ועוד, הוא שבתחילת השימוש במנועים לזרם חילופין היו יותר מדי בעיות עם התדר הגבוה(ברמת הקולקטורים שלהם) ומאידך ידעו בקלות יחסית להמיר את התדר התעשייתי (50 הרץ) ל תדר שהיה שליש ממנו(50:3=16.66).
אבל סה״כ העדיפו את המנוע לזרם ישר ואז הצליחו לישר בתוך הקטרים עצמם את ה 50 הרץ לזרם ישר(בעצם ״גלי״/ondulated), בעזרת ignitrons(מישריי כספית); אחר כך באו המיישרים היבשים ודי מהר ה טיריסטורים....עכשיו עושים כל מה שרק רוצים בכל מיני ממירים....
זה ״הספור״ בקצור.
מענין עוד לציין שהקטרים הרב-מתחיים מפתחים ב 25kV-50Hz הספק של 9 מגה-וואט, אבל רק 7 תחת
15kV-16.66Hz ו 3.5 בלבד בזרם ישר 1.5 או 3 kV-DC
 

sweetums

New member
באחת מרכבות היוקרה ביפן הוסיפו גם גנרטור דיזל לעסק

ל Bus Nerd: הסעודים קנו את הציוד הנע
אצל TALGO הספרדית(חוגונים של Bombardier ) והציוד הנייח אצל חברות שונות בספרד.

https://www.talgo.com/es/comunicacion/noticia/el-ave-espanol-vuela-a-310-km-h-en-arabia-saudi/

https://es.wikipedia.org/wiki/Talgo_350_SRO

בבוא הזמן אם קטרים ישראלים יצטרכו לעלות על מסילות בסעודיה אז יקנו קטרים דו- תדריים ל 50 ו 60 הרץ.
יודעים לעשות את זה, היום ה Thalys נוסע מפאריס ל קלן ב 25kV-50Hz בצרפת, ממשיך ב 3kV-DC בבלגיה ומסיים את נסיעתו בגרמניה ב 15kV-16.66Hz. אותו הדבר עם הTGV פאריס-מינכן.
היום הסטנדרט למערכות חדשות הוא 25kV-50Hz בדרך כלל.
הספור עם התדר הנמוך המקובל בגרמניה, אוסטריה, שוייץ, נורבגיה ועוד, הוא שבתחילת השימוש במנועים לזרם חילופין היו יותר מדי בעיות עם התדר הגבוה(ברמת הקולקטורים שלהם) ומאידך ידעו בקלות יחסית להמיר את התדר התעשייתי (50 הרץ) ל תדר שהיה שליש ממנו(50:3=16.66).
אבל סה״כ העדיפו את המנוע לזרם ישר ואז הצליחו לישר בתוך הקטרים עצמם את ה 50 הרץ לזרם ישר(בעצם ״גלי״/ondulated), בעזרת ignitrons(מישריי כספית); אחר כך באו המיישרים היבשים ודי מהר ה טיריסטורים....עכשיו עושים כל מה שרק רוצים בכל מיני ממירים....
זה ״הספור״ בקצור.
מענין עוד לציין שהקטרים הרב-מתחיים מפתחים ב 25kV-50Hz הספק של 9 מגה-וואט, אבל רק 7 תחת
15kV-16.66Hz ו 3.5 בלבד בזרם ישר 1.5 או 3 kV-DC
באחת מרכבות היוקרה ביפן הוסיפו גם גנרטור דיזל לעסק
בגלל המסלול והתדירות השונה היא פועלת ב:
1,500 V DC, 20 kV 50/60 Hz AC, 25 kV 50 Hz AC
רקע טכני החל מ20:00 בערך.



 

matrix200200

Active member
לא יודע לגבי קטר, אבל עם מכשירי חשמל ביתיים זה די מסוכן

הנה שאלה מעניינת: מה קורה אם נותנים לקטר מתח נמוך מדי?
יש מכשירי חשמל ביתיים שיכולים לעבוד גם עם 110V וגם עם 220V בלי בעיה. קומקומים חשמליים למשל פשוט יהיו איטיים יותר ב110V, אבל יעבדו.

אבל מה קורה אם ""בטעות"" לוקחים קטר שאמור לפעול על 25 קילו וולט, ושמים אותו מתחת לחשמולת שמספקת 15 קילו וולט?
יעבוד אבל לאט יותר וביעילות נמוכה מהרגיל? לא יעבוד בכלל? יגרום לקצר בתחנת ההשנאה?
לא יודע לגבי קטר, אבל עם מכשירי חשמל ביתיים זה די מסוכן
מתח יותר נמוך עלול לגרור זרם גבוה יותר, מה שיחד עם עובי המוליך עלול לגרום להתחממות יתר ואף להתלקחות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה