מי אמר שאניני הטעם בת"א קונים? השוק עצמו בשרונה לא ממש הצלחה
בהתחלה היה מפוצץ כי היה חדש, עם הזמן כמות הקהל ירדה (גם הפיגוע שהיה לא עזר...), ואנשים באים לאכול אבל לא קונים, ורוב העסקים מפסידים (לטענתם; הבעלים טוענים אחרת).
27.06.16 המבצע לא מצליח להחיות את שרונה מרקט
https://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3691616,00.html
המבצע שיזמה גינדי החזקות במטרה להחיות את שרונה מרקט לא מתרומם. בשבוע האחרון ניסו בשרונה מרקט להחזיר את המבקרים וגם לגרום להם לבצע קנייה ולא רק לטייל במתחם האוכל.
בתל אביב כולם צעירים וחיים ממשכורת נמוכה ואין להם כסף לשלם את המחירים שגובים בשרונה מרקט". לדבריו, "שרונה מרקט הוא לא שוק אוכל ולא יהיה בחיים שוק אוכל. אנשים באים לבלות שם, לא לעשות קניות. עוברים שם 15 אלף איש ביום, כמה מהם יוצאים עם שקיות? מעט מאוד".
גם המתחם כולו לא ממש הצליח להתרומם (ולא רק החנויות, גם עסקי המזון לא מלקקים דבש):
24/06/2015 סקירת שטח: מתחמי הבילוי החדשים בת"א לא מצליחים להתרומם
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001046447
25.01.2016 החנויות מפסידות: שרונה במהלך להבאת קונים
https://www.themarker.com/advertising/1.2830136
31.07.16 מנכ"ל שרונה: "נשנה את אופי המתחם"
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4835123,00.html
21/11/2016 מתחם שרונה הולך ודועך: "מגיעים המון מבקרים - להסתובב, לא לקנות"
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001161757
רשימה לא מלאה של העסקים שנסגרו בשרונה מרקט: חומוס אבו-חסן, ממתקי נצרת, קרלברג מעדניית בשרים, מיצי בשוק, חנות ירקות ברנס, פלאפל ג'ינה, קפה רומא, חצ'פורי, פורל על הדן (חנות ודוכן לדגים טריים), חנות מי עדן ועוד.
"איכר הבריאות" הוא דוכן לממכר ירקות טריים בשרונה מרקט, השייך לחקלאי ממעיין הבשור שבעוטף עזה. ב"איכר הבריאות" מסתפקים בסלסלה לכל ירק, מה שמעיד כמובן על הביקושים.
"חתך האוכלוסייה שונה. יותר רווקים ופנסיונרים, לא משפחות, וזה אומר שסל הקנייה שלהם נמוך", אומר לנו מוטי יעיש, אחיו של הבעלים העובד במקום.
- העסק רווחי?
"לא, הוא הפסדי. עצוב מאוד, אבל לא נראה לי שלבעלי הבית אכפת. כולם כאן מפסידים".
- למה חשבתם שזה יעבוד?
"בגלל תחזיות שנתנו לנו על כמויות האנשים שייכנסו לכאן. אנחנו כאן מהפתיחה, והתחזיות היו נכונות לחודשים הראשונים, כשהיתה התלהבות. המתחם נפתח בחופש הגדול והגיעו אנשים גם מחוץ לתל אביב. מי שנשאר זה רק התל אביבים".
לדברי מנהל שני עסקים במתחם שרונה, "גינדי חשבו שהם יבנו דבר אחד, אבל הם בנו משהו אחר. הקונספט של המקום היה שוק, קרי מכירה של ירקות, פירות, בשרים, דגים. בפועל, בנו פה קומה עליונה של קניון (שמוקדשת לרוב למזון מהיר - א"ח). אנשים באים לאכול וזהו".
בעל עסק נוסף אומר כי "הבעיה העיקרית היא שמי שמגיע לשוק זה בעיקר טיילים. זה לא דיירים מלמעלה ולא השכנים מהבניינים ליד. אפילו הדיירים מלמעלה עושים לנו דווקא, ולא צורכים מהעסקים במתחם כי דפקו אותם במכירה ובבנייה. נוצר מצב שאנחנו תצוגה לאלה שבאים לבלות, והחבר'ה מהמגדלים קונים לכל היותר שני מלפפונים ושתי עגבניות. אם היה לפחות את יום שישי כיום מכירות שנותן מקפצה, מילא. אבל אין. בודדים באים לעשות קניות וגם להם זה לא נוח. כל תחום השווקים הולך לקבל בומבה רצינית. אין הצדקה לדמי השכירות".
- היו חודשים שהרווחת?
"לא".
בצהרי היום, כמעט כל החנויות במתחם ריקות מקונים וברי המזל הם כאלה שיש להם קונים בודדים. העסקים היחידים שזוכים לתנועת לקוחות הם עסקי ההסעדה, מי יותר ומי פחות.
על פניו, שרונה מרקט אינו מספק תשתית נוחה לקניות לבית ולו רק בשל הצורך לסחוב את הקניות מרחקים ארוכים. גם תמהיל העסקים בו יותר מבעייתי. קיים ריבוי של עסקים מאותה קטגוריה וללא כל בידול ביניהם. כך למשל ישנן כמה חנויות ירקות ופירות, שתיים מהן פועלות בצמידות האחת לשנייה ושתיהן ריקות. שתי חנויות למזון אורגני ניצבות במרחק 10 מטרים זו מזו ושתי חנויות יין האחת מול השנייה. כולן עומדות שוממות.
בחנות היין המוכרנית מונעת מבעל העסק, אבשלום, לדבר איתנו. "אתה רוצה כתבה שתעשה עוד יח"צ שלילי ותפיל את המתחם? לא. יש מספיק יחסי ציבור שליליים".
גורם בענף מסביר שלמרות ש"המתחם יפהפה, חו"ל", הוא הפסיק לבלות בו. "השוק גדול מדי על מדינת ישראל. הוא הושק, כמו שגינדי יודעים, במחירים מאוד יקרים. לא נוח לשבת שם. אם אתה בא לארוחה מהירה בצהריים, אין בעיה. אבל אם אתה בא עם המשפחה, אז יש שם כל מיני פינות קטנות ולא נוח לשבת. אחרי שבאת כמה פעמים, האטרקציה נגמרה".
מהנהלת שרונה מרקט נמסר כי הטענות נגד המקום הן "ריכולי מסדרונות של מספר מועט של שוכרים שכשלו עסקית, ואין להם כל בסיס עובדתי". לדבריהם, "הטענות על שכירויות מוזלות לבאי המתחם החדשים הינן מופרכות. יצוין, כי כמות האנשים במתחם שברה שיאים בחודשיים האחרונים וזאת על פי ספירה מדוקדקת במערכת מצלמות במעגל סגור, ולא על פי תחושות בטן משוללות יסוד".
בגינדי מציינים כי "למורת רוחם של גורמים כאלה ואחרים, שרונה מרקט מהווה את מרכז הקולינריה של תל אביב. עד כה, במשך 16 חודשים, הוחלפו בשוק בסה"כ 9 עסקים בלבד מתוך 91 עסקים. מדובר על יחס של 7% תחלופה בשנה, הנמוך מכל המקובל במתחמי בילוי וקניונים, שם היחס הממוצע עומד על 15%"