ביקור ב-Wolsztyn

מצב
הנושא נעול.

Golf Bravo

New member
ביקור ב-Wolsztyn

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.



 

Golf Bravo

New member
מיקום והגעה

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
מיקום והגעה
Wolsztyn היא עיירה קטנה יחסית (פחות מ-20 אלף תושבים) ורדומה, שאיננה נמצאת בקרבת אחת הערים הגדולות בפולין. העיר הגדולה הקרובה ביותר ל-Wolsztyn היא פוזנן, כשעתיים נסיעה. וורוצלב (ממנה נהגתי למקום) במרחק של קצת יותר משעתיים וחצי נהיגה. ורשה כמעט ארבע שעות.
אבל למי שאוהב רכבות, ובמיוחד קטרי קיטור, אני בהחלט חושב שהנסיעה כדאית. שמעה של Wolsztyn יצא למרחוק בזכות מפגש קטרי הקיטור השנתי המתקיים בה, אליו מגיעים קטרים מרחבי יבשת אירופה לשמחת חובבי הרכבת. אירוע המתקיים בדרך כלל בחודש מאי.

 

Golf Bravo

New member
החצר

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
החצר
אף שבאופן פורמלי במקום מופעל מוזיאון (כרטיס כניסה בעלות של פחות מ-20 ש"ח), מדובר בחצר פעילה, עם שני שתי מסילות עליהן עוברות במקום רכבות בינעירוניות (במידה מסוימת מזכיר את חיפה מזרח). המקום פתוח לחלוטין, ללא גדר וקטרי קיטור רבים שאינם פעילים עוד ניצבים לאורך החניה, עם גישה חופשית. הסתובבתי במקום שעה ארוכה באופן חופשי בטרם ניגשתי למשרד לרכוש כרטיס.



 

Golf Bravo

New member
בניין המוזיאון

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
בניין המוזיאון
התצוגה בבניין המוזיאון צנועה ומצאתי בה פחות עניין. אבל המבקרים במקום לרוב אינם מגיעים לכאן לצורך ביקור בבניין המוזיאון.

על פי השלט בכניסה לבניין, במקום יש גם חדרי אירוח (כנראה בקומה השניה). אני משער שלקראת מפגש הקטרים השנתי יש חובבים המעדיפים לישון במקום ולהשכים לקול קריאת הקטרים.

 

Golf Bravo

New member
גולת הכותרת

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
גולת הכותרת
ב-Wolsztyn היא המוסך והסובבן העומד לפניו. במוסך 8 עמדות לקטרים. בזמן ביקורי במקום עמד במוסך קטר אחד שפעל ובחוץ עמד קטר נוסף מוכן לנסיעה. המבקרים מסתובבים באופן חופשי בין הקטרים ועל המסילות. חוויה נהדרת.



 

Golf Bravo

New member
בתוך המוסך

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
בתוך המוסך
ניתן להסתובב אף בתוך המוסך באופן חופשי. את הריחות והקולות לצערי קצת קשה להעביר בתמונה.

 

Golf Bravo

New member
קטר בחצר

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
קטר בחצר
לפני שנים כתבתי כאן שהיה יפה לו - לאחר שיתחיל לפעול הקו הראשי-חשמלי לירושלים ובאופן טבעי תרד האטרקטיביות של הקו המתפתל מבית שמש לבירה - תופעל בקו הזה רכבת תיירים, דוגמת רכבות דומות באירופה. רכבת עם קרונות ישנים פתוחים, ללא חלונות, או עם חלונות גדולים נפתחים, נגררת על ידי קטר קיטור, או קטר דיזל היסטורי.
בביקור ב-Wolsztyn שב ועלה בי הרעיון הזה. עומדים שם קטרי קיטור למכביר, מחכים לשיפוץ, ובמקום את הכלים, הידע והניסיון להפיח חיים בקטר יפה כזה. מה רע היה לנו לראות קטר פולני כזה מצפצף ונושף בפיתול ליד בתיר, בואכה גן החיות, עם מאות ילדים עליזים מביטים בו מן הקרונות. חלום.
שבת שלום

 

Ccyclist

Well-known member
תודה, באשר לציוד לרכבת היסטורית בארץ:

קטר בחצר
לפני שנים כתבתי כאן שהיה יפה לו - לאחר שיתחיל לפעול הקו הראשי-חשמלי לירושלים ובאופן טבעי תרד האטרקטיביות של הקו המתפתל מבית שמש לבירה - תופעל בקו הזה רכבת תיירים, דוגמת רכבות דומות באירופה. רכבת עם קרונות ישנים פתוחים, ללא חלונות, או עם חלונות גדולים נפתחים, נגררת על ידי קטר קיטור, או קטר דיזל היסטורי.
בביקור ב-Wolsztyn שב ועלה בי הרעיון הזה. עומדים שם קטרי קיטור למכביר, מחכים לשיפוץ, ובמקום את הכלים, הידע והניסיון להפיח חיים בקטר יפה כזה. מה רע היה לנו לראות קטר פולני כזה מצפצף ונושף בפיתול ליד בתיר, בואכה גן החיות, עם מאות ילדים עליזים מביטים בו מן הקרונות. חלום.
שבת שלום
תודה, באשר לציוד לרכבת היסטורית בארץ:
בקווי החובבים הבריטיים (שלהם בדרך כלל מספר קטרים משופצים בבעלות האגודות המפעילות) יש בדרך כלל קשר היסטורי בין הקטרים לקו או שהם משמרים קטרים היסטורים ידועים ששימשו את הקווים הראשיים ולכן הם מוכרים למדיה ולציבור.
&nbsp
בארץ זה אומר לשפץ את קטרי PR המנדטורית או להביא קטרים מדגמים דומים אם הכוונה היא להריץ רכבות קיטור או לשפץ קטרי דיזל ישראליים קלאסיים והמועמד ההגיוני לכך הןא מערך קרונועי האולסיגן.
&nbsp
רכבות קיטור פולניות מלפני העידן הקומוניסטי לא באות בחשבון כי לך תדע מה הן הסיעו.
 

Golf Bravo

New member
אני חותם גם על זה

תודה, באשר לציוד לרכבת היסטורית בארץ:
בקווי החובבים הבריטיים (שלהם בדרך כלל מספר קטרים משופצים בבעלות האגודות המפעילות) יש בדרך כלל קשר היסטורי בין הקטרים לקו או שהם משמרים קטרים היסטורים ידועים ששימשו את הקווים הראשיים ולכן הם מוכרים למדיה ולציבור.
&nbsp
בארץ זה אומר לשפץ את קטרי PR המנדטורית או להביא קטרים מדגמים דומים אם הכוונה היא להריץ רכבות קיטור או לשפץ קטרי דיזל ישראליים קלאסיים והמועמד ההגיוני לכך הןא מערך קרונועי האולסיגן.
&nbsp
רכבות קיטור פולניות מלפני העידן הקומוניסטי לא באות בחשבון כי לך תדע מה הן הסיעו.
אני חותם גם על זה
העניין הוא שככל שמציבים יותר תנאים וסייגים הסיכוי למהלך הזה (אשר סיכוייו נמוכים לכשתחילה), הולך ופוחת.
הלוואי ויבוא מישהו ויצליח להרים פרויקט כזה.
 

Ccyclist

Well-known member
יש גם בעיה ששמה ירושלים מלחה.

אני חותם גם על זה
העניין הוא שככל שמציבים יותר תנאים וסייגים הסיכוי למהלך הזה (אשר סיכוייו נמוכים לכשתחילה), הולך ופוחת.
הלוואי ויבוא מישהו ויצליח להרים פרויקט כזה.
יש גם בעיה ששמה ירושלים מלחה.
מדובר בתחנה מודרנית מדי להיות טרמינל שיתאים לרכבת היסטורית בלי שלל הסברים על הקו שיתנו הרגשה של חסר.
 

easylivin

New member
נהדר! מצטרף ל-CCyclist: קטר היסטורי הוא לא סתם קטר

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
נהדר! מצטרף ל-CCyclist: קטר היסטורי הוא לא סתם קטר
אלא, על פי הגדרתו, קטר עם היסטוריה. ייבוא כזה מפולין בהחלט לא בא בחשבון.

אם יש בנמצא קטרים מדגמים שפעלו בארץ במצב שמאפשר נסיעה בטוחה, סביר להניח שעלותם תהיה הרבה (הרבה...) יותר גבוהה מהבאר-שבעי.

קטר דיזל ישראלי היסטורי בהחלט היה מספק את הסחורה. ויש הרבה יותר מאחד כזה בישראל במצב שמאפשר שיפוץ, כך שאילו היה או יהיה רצון בעתיד, ניתן יהיה להרכיב מהם צי תיירותי קטן.

אגב, רק להזכיר: בקווים רבים של רכבת ישראל, רכבות נוסעים עם קטרי דיזל תהפוכנה במהלך העשור הבא להיסטוריה...
 

luckydude

Active member
מסכים... ולא מסכים איתך

נהדר! מצטרף ל-CCyclist: קטר היסטורי הוא לא סתם קטר
אלא, על פי הגדרתו, קטר עם היסטוריה. ייבוא כזה מפולין בהחלט לא בא בחשבון.

אם יש בנמצא קטרים מדגמים שפעלו בארץ במצב שמאפשר נסיעה בטוחה, סביר להניח שעלותם תהיה הרבה (הרבה...) יותר גבוהה מהבאר-שבעי.

קטר דיזל ישראלי היסטורי בהחלט היה מספק את הסחורה. ויש הרבה יותר מאחד כזה בישראל במצב שמאפשר שיפוץ, כך שאילו היה או יהיה רצון בעתיד, ניתן יהיה להרכיב מהם צי תיירותי קטן.

אגב, רק להזכיר: בקווים רבים של רכבת ישראל, רכבות נוסעים עם קטרי דיזל תהפוכנה במהלך העשור הבא להיסטוריה...
מסכים... ולא מסכים איתך
מסכים שצריך ציוד עם איזושהיא זיקה לקטרים ההיסטוריים שפעלו בארץ לדורותיהם.
&nbsp
לא מסכים שקטר דיזל היסטורי ״מספק את הסחורה״ בהשוואה לקטר קיטור. יש משהו ייחודי ומרתק בקטר קיטור שמרגיש כמו מין ייצור חי ונושם (ונושף)
 
רכבות היסטוריות בקו לירושלים

נהדר! מצטרף ל-CCyclist: קטר היסטורי הוא לא סתם קטר
אלא, על פי הגדרתו, קטר עם היסטוריה. ייבוא כזה מפולין בהחלט לא בא בחשבון.

אם יש בנמצא קטרים מדגמים שפעלו בארץ במצב שמאפשר נסיעה בטוחה, סביר להניח שעלותם תהיה הרבה (הרבה...) יותר גבוהה מהבאר-שבעי.

קטר דיזל ישראלי היסטורי בהחלט היה מספק את הסחורה. ויש הרבה יותר מאחד כזה בישראל במצב שמאפשר שיפוץ, כך שאילו היה או יהיה רצון בעתיד, ניתן יהיה להרכיב מהם צי תיירותי קטן.

אגב, רק להזכיר: בקווים רבים של רכבת ישראל, רכבות נוסעים עם קטרי דיזל תהפוכנה במהלך העשור הבא להיסטוריה...
רכבות היסטוריות בקו לירושלים
אני מסכים שהקו הישן לירושלים (במיוחד קטע בית שמש-ירושלים) הוא המקום המתאים ביותר להפעיל בו רכבות היסטוריות או תיירותיות, למרות שהוא מסתיים בתחנת מלחה ולא בתחנה הישנה.
אני מסכים גם שקטר קיטור הוא האפשרות העדיפה מבחינת משיכת הקהל, ומבחינה זו זה יותר חשוב אפילו ממידת החשיבות ההיסטורית שלו לקו זה.
אני כמובן מעדיף לראות קטרים וקרונות שקשורים למקום, במיוחד אם זו רכבת שמשווקת כרכבת היסטורית ולא 'סתם' אטרקציה תיירותית.
בקו לירושלים (בעת היותו בעל מסילה תקנית) נסע מספר מצומצם של דגמי קטרי קיטור: קטרי עיתוק קטנטנים Manning Wardle 0-6-0ST, וקטרי קו ראשי מהסוגים LSWR 0-6-0 (Adams 0395), Baldwin 4-6-0 (PR H-Class), Baldwin 4-6-2T/4-6-4T (PR H2/H3-Class), Kitson 2-8-4T (PR K-Class) וזהו בערך. אף קטר קיטור למסילה התקנית לא שרד בארץ. מתוך הרשימה למעלה, הקיטסון נבנה רק עבור הרכבת בארץ וכך גם הבולדווינים המיכליים, וגם מהסוגים האחרים לא שרד בעולם אף אחד, למעט קטרי העיתוק הקטנים, שיש אולי דומים להם בבריטניה.
לעומת זאת, קטרי דיזל היסטוריים עבור הקו לירושלים לא חסרים, למרות שנסעו בו רק שני סוגים בשירות סדיר - ה-'בלגים' וה-G12. האחרונים חלקם עדיין בשירות ומהראשונים שמורים שניים במוזיאון הרכבת, אחד מהם במצב מכני די טוב (מס' 102).
 

Ccyclist

Well-known member
בנוסף לבריטניה תחפש גם באוסטרליה

רכבות היסטוריות בקו לירושלים
אני מסכים שהקו הישן לירושלים (במיוחד קטע בית שמש-ירושלים) הוא המקום המתאים ביותר להפעיל בו רכבות היסטוריות או תיירותיות, למרות שהוא מסתיים בתחנת מלחה ולא בתחנה הישנה.
אני מסכים גם שקטר קיטור הוא האפשרות העדיפה מבחינת משיכת הקהל, ומבחינה זו זה יותר חשוב אפילו ממידת החשיבות ההיסטורית שלו לקו זה.
אני כמובן מעדיף לראות קטרים וקרונות שקשורים למקום, במיוחד אם זו רכבת שמשווקת כרכבת היסטורית ולא 'סתם' אטרקציה תיירותית.
בקו לירושלים (בעת היותו בעל מסילה תקנית) נסע מספר מצומצם של דגמי קטרי קיטור: קטרי עיתוק קטנטנים Manning Wardle 0-6-0ST, וקטרי קו ראשי מהסוגים LSWR 0-6-0 (Adams 0395), Baldwin 4-6-0 (PR H-Class), Baldwin 4-6-2T/4-6-4T (PR H2/H3-Class), Kitson 2-8-4T (PR K-Class) וזהו בערך. אף קטר קיטור למסילה התקנית לא שרד בארץ. מתוך הרשימה למעלה, הקיטסון נבנה רק עבור הרכבת בארץ וכך גם הבולדווינים המיכליים, וגם מהסוגים האחרים לא שרד בעולם אף אחד, למעט קטרי העיתוק הקטנים, שיש אולי דומים להם בבריטניה.
לעומת זאת, קטרי דיזל היסטוריים עבור הקו לירושלים לא חסרים, למרות שנסעו בו רק שני סוגים בשירות סדיר - ה-'בלגים' וה-G12. האחרונים חלקם עדיין בשירות ומהראשונים שמורים שניים במוזיאון הרכבת, אחד מהם במצב מכני די טוב (מס' 102).
בנוסף לבריטניה תחפש גם באוסטרליה
אם אין קטר קיטור שמיש בארץ אז אפשר ללכת על דגמים היסטוריים של אותם היצרנים במקומות אחרים בעולם גם אם זה לא הדגם המדוייק אלא מסוג דומה. לגבי אוסטרליה - רציתי לוודא מה רוחב המסילה שם ומסתבר שכל שבעת הקולוניות המקוריות אימצו רוחבים שונים בלי תיכנון ליצירת מערכת לכלל היבשת. יש ערך וויקיפדי :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge_in_Australia
&nbsp
דרא"פ רבתי אינה מקור לציוד בריטי סטנדרטי כי הונהג בה רוחב מסילה צר.
 

itamo

New member
עד מה פועלים קטרי הקיטור? על פחם כמו פעם?

ביקור ב-Wolsztyn
רציתי להמליץ לחובבי הרכבות כאן, המתיירים בפולין ברכב, לשקול ביקור ב-Wolsztyn. אחד המקומות האחרונים באירופה בהם עדיין ניתן לראות קטרי קיטור פועלים באופן קבוע.
עד מה פועלים קטרי הקיטור? על פחם כמו פעם?
אני לא חושב שיהיו בארץ הרבה תושבים שיסכימו שיסעו קטרים ששורפים פחם בסמוך לבתים שלהם, זה מזהם ומהווה סיכון בריאותי
 

Ccyclist

Well-known member
הדיזל הרבה יותר מזוהם ומי גר ליד הקו למלחה ?

עד מה פועלים קטרי הקיטור? על פחם כמו פעם?
אני לא חושב שיהיו בארץ הרבה תושבים שיסכימו שיסעו קטרים ששורפים פחם בסמוך לבתים שלהם, זה מזהם ומהווה סיכון בריאותי
הדיזל הרבה יותר מזוהם ומי גר ליד הקו למלחה ?
רוב מה שיוצא מהארובה של רכבת קיטור זה אדי מים. רמות הזיהום של רכבת היסטורית אחת פעם בחצי שעה לא מתקרבות במאומה לרמות הזיהום של עידן המהפכה התעשייתית כי מדובר בשימוש מוגבל בפחם ולא בשימוש כללי. נסעתי בכמה רכבות קיטור-חובבים בריטיות וזו חוויה נעימה שמושכת תיירים ומשפחות. אציין גם שבעלי אסטמתי ולא מסוגל לשהות באותו חדר עם מעשן או לעמוד מאחורי אוטובוס שעוצר לצד המדרכה אבל הקיטור לא משפיע עליו כהוא זה.
&nbsp
&nbsp
 

Bus Nerd

Active member
אפשר במיוחד בשביל הירושלמים לבנות קטרי קיטור חשמליים

הדיזל הרבה יותר מזוהם ומי גר ליד הקו למלחה ?
רוב מה שיוצא מהארובה של רכבת קיטור זה אדי מים. רמות הזיהום של רכבת היסטורית אחת פעם בחצי שעה לא מתקרבות במאומה לרמות הזיהום של עידן המהפכה התעשייתית כי מדובר בשימוש מוגבל בפחם ולא בשימוש כללי. נסעתי בכמה רכבות קיטור-חובבים בריטיות וזו חוויה נעימה שמושכת תיירים ומשפחות. אציין גם שבעלי אסטמתי ולא מסוגל לשהות באותו חדר עם מעשן או לעמוד מאחורי אוטובוס שעוצר לצד המדרכה אבל הקיטור לא משפיע עליו כהוא זה.
&nbsp
&nbsp
אפשר במיוחד בשביל הירושלמים לבנות קטרי קיטור חשמליים
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc.htm
 

Ccyclist

Well-known member
אין בירושלים אזורי מגורים בטווח שיושפע ישירות מהקיטור.

אין בירושלים אזורי מגורים בטווח שיושפע ישירות מהקיטור.
שכונת המגורים היחידה הצמודה לתוואי ממלחה לבית שמש היא גבעת משואה והיא נמצאת על גבעה מעל לתוואי.
&nbsp
&nbsp
 

Bus Nerd

Active member
זו הייתה בדיחה כמובן, במילא אי אפשר להתקין שם חשמולת

אין בירושלים אזורי מגורים בטווח שיושפע ישירות מהקיטור.
שכונת המגורים היחידה הצמודה לתוואי ממלחה לבית שמש היא גבעת משואה והיא נמצאת על גבעה מעל לתוואי.
&nbsp
&nbsp
זו הייתה בדיחה כמובן, במילא אי אפשר להתקין שם חשמולת
 

Ccyclist

Well-known member
אין בעיה להקים חישמולת או אפילו להריץ תחתיה רכבות קיטור.

זו הייתה בדיחה כמובן, במילא אי אפשר להתקין שם חשמולת
אין בעיה להקים חישמולת או אפילו להריץ תחתיה רכבות קיטור.
יש ארועים חגיגיים שבהם מריצים רכבות קיטור היסטוריות על הקו הראשי המזרחי ( East Coast Mainline) הבריטי שמחושמל כולו בחישמול עילי.
&nbsp
לדעתי קל יותר לשפץ את האולסיגנים. חלק מהקווים ההיסטוריים שנסעתי בהם מריצים גם רכבות דיזל.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה