שימוט חמישי ברכבות בניו יורק תוך 4 חודשים.

מצב
הנושא נעול.

matrix200200

Active member
אני אגיד לך מה מפריע לי איזכור גרמניה בנושא הזה.

מערכת ה Interstate נפתחה ב56, ה Motorways ב 58.
הראשונה בארה"ב והשניה בבריטניה. "Our American Cousin" היא תרבות שלה קשרים רעיוניים וספרותיים שחצו את האוקינוס האטלנטי באופן רציף במשך מאות שנים והחלפת הרעיונות הזו פיתחה בין השאר את הטלגרף התת ימי ואת הסינדיקציה בעיתונות המודפסת - היו ספרים של צ'ארלס דיקינס שנמכרו לעיתונות האמריקנית כסינדיקציה של פרקים שבועיים והם היו להיט של תקשורת המונים בינ"ל הרבה לפני שהמציאו את אמצעי התקשורת המודרניים - הרדיו, הקולנוע, הטלוויזיה והאינטרנט. כמו כן העובדה שמדובר ב"שתי ארצות המחולקות ע"י שפה משותפת" (הגדרה הומוריסטית של ההבדלים בין הדיאלקטים של השפה האנגלית) הקלה על מעבר רעיונות ואנשים ביניהן. יש לציין למשל שצ'ארלב ירקיס שפיתח את הרכבת התחתית בלונדון היה אמריקאי.
&nbsp
הבנייה העירונית בארה"ב שקדמה למאה ה20 היתה דומה מאד לזו הבריטית, כולל מבני Tennents לדיור דחוק בחדרים בודדים לעניים, Townhouses מרווחים לעשירים, יש אזורים בסאן פראנסיסקו שמתארים את הבניינים שלהם כ"ויקטוריאנים" למרות שחלפו למעלה מ60 שנה מהכרזת העצמאות האמריקאית והכתרת המלכה ויקטוריה. בסך הכל טבעי שבלי שינויים טכנולוגיים משמעותיים בבנייה למגורים במחצית הראשונה של המאה ה19 ענפי הבנייה האמריקאים לא שינו משמעותית את סגנונות הבנייה שרווחו באמריקה שלפני העצמאות.
&nbsp
תנועת הפירבור היתה בין השאר תנועה אידאולוגית. הרעיון שמעבר לבתים פרטיים צמודי קרקע ישפר את גורלם של דיירי הפרברים שילב בין פרקטיקה קפיטליסטית (ויצירת מערכת המשכנתאות, חלוקת בעלות הקרקע כך שבמקום בעלות של בעלי האדמות המקוריים כל בית נמכר עם הקרקע עליה הוא יושב וכו') לבין אידאולוגיה של יציאה מהעיר וחזרה לכפר או סוג מסויים של כפריות תוך אמונה שיש לזה גם תועלות בריאותיות. הרעיון היה לפנות את הסלאמס תוך העלאת איכות החיים ומעמדם של רבים בחברות אלו. זו הסיבה שהבנייה הפרברית היא בקנה מידה שמאפשר גינות כאשר רווחי יותר לבנות ככל האפשר, שבונים בית אחד למגרש, אולי קיר משותף אחד לשני בתים אך לא רכבות של בתים צמודים, שכמעט תמיד יש מוסך. כמו כן האידאולוגיה שמאחורי הפירבור הביאה למעורבות ממשלתית בתיכנון ותמיכה בחברות הבינוי, החברה של אביו של הנשיא טראמפ למשל קיבלה מימין ממדינת ניו יורק כדי לבנות כמה מהפרברים שבנתה. בלי האידאולוגיה הזו היה יותר יעיל לדחוס יותר יחידות על אותו שטח, לא להקצות שטח לגינות, ובמקום לאפשר בעלות - להשכיר.
&nbsp
לגבי מערכות הכביש הארציות שאיפשרו את הפרברים המרוחקים יותר שאינם נסמכים על מערכת הרכבות- הבאתי את התאריכים בכותרת. זה שניסו פה ושם לא משנה את העובדה שהמערכות נבנו אחרי המלחמה ושאייזנהאוור עצמו זקף את ההשראה למערכת האמריקנית למערכת האוטובאהן הגרמנית.
&nbsp
&nbsp
אני אגיד לך מה מפריע לי איזכור גרמניה בנושא הזה.
1. בניגוד לגרמניה, לא נבנתה בארה"ב מערכת כלל ארצית של כבישים מהירים.
רוב הכבישים בארה"ב הם כבישים רגילים.
2. למרות שבגרמניה נבנו יותר מ12000 קילומטר של כבישים מהירים, העניין כמעט ולא השפיע על דפוסי הבינוי של ערים גרמניות.
בארה"ב אנחנו יודעים המצב שונה.
3. גם בארה"ב וגם בגרמניה נבנתה רשת רכבות די מפותחת ואפילו בערך באותו זמן.
בגרמניה כידוע הרשת הזאת הפכה לעמוד השדרה של תחבורה ציבורית ובארה"ב הרשת הזאת הלכה והתנוונה עד שהגיעה למצב הירוד שבו היא נמצאת היום.

מה שהנשיא אייזנהאואר אמר, זה מעניין, אבל כשהוא אמר את זה, פרבור של ארה"ב למעשה כבר היה עובדה מוגמרת אז קצת קשה לי לקבל את הציטוט הזה שלו ברצינות.

אני אזכיר לך עוד עובדה שלא רשמת על ארה"ב:
ארה"ב (בניגוד למדינות אירופה) במאה ה19 ותחילת מאה 20, היתה מדינה חקלאית ולא מדינה מתועשת.
אז נכון שהיו מפעלים (במיוחד במדינות הצפוניות), אבל רוב האזרחים עדיין עבדו בחקלאות פחות או יותר עד סוף המאה ה19.
אנגליה וגרמניה עברו תהליך של הפיכה למדינות מתועשות הרבה יותר מוקדם.
נדמה לי שזה פקטור שמאוד השפיע על נושא הדיון.
אחזור אומר שגם העובדה שהנרי פורד היה אמריקאי ובנה את המפעלים שלו בארה"ב ומכר את המודל T שלו בארה"ב גם השפיעה מאוד.
 

Ccyclist

Well-known member
שיטת הדיור הגרמנית שונה ולכן התוצאה שונה.

אני אגיד לך מה מפריע לי איזכור גרמניה בנושא הזה.
1. בניגוד לגרמניה, לא נבנתה בארה"ב מערכת כלל ארצית של כבישים מהירים.
רוב הכבישים בארה"ב הם כבישים רגילים.
2. למרות שבגרמניה נבנו יותר מ12000 קילומטר של כבישים מהירים, העניין כמעט ולא השפיע על דפוסי הבינוי של ערים גרמניות.
בארה"ב אנחנו יודעים המצב שונה.
3. גם בארה"ב וגם בגרמניה נבנתה רשת רכבות די מפותחת ואפילו בערך באותו זמן.
בגרמניה כידוע הרשת הזאת הפכה לעמוד השדרה של תחבורה ציבורית ובארה"ב הרשת הזאת הלכה והתנוונה עד שהגיעה למצב הירוד שבו היא נמצאת היום.

מה שהנשיא אייזנהאואר אמר, זה מעניין, אבל כשהוא אמר את זה, פרבור של ארה"ב למעשה כבר היה עובדה מוגמרת אז קצת קשה לי לקבל את הציטוט הזה שלו ברצינות.

אני אזכיר לך עוד עובדה שלא רשמת על ארה"ב:
ארה"ב (בניגוד למדינות אירופה) במאה ה19 ותחילת מאה 20, היתה מדינה חקלאית ולא מדינה מתועשת.
אז נכון שהיו מפעלים (במיוחד במדינות הצפוניות), אבל רוב האזרחים עדיין עבדו בחקלאות פחות או יותר עד סוף המאה ה19.
אנגליה וגרמניה עברו תהליך של הפיכה למדינות מתועשות הרבה יותר מוקדם.
נדמה לי שזה פקטור שמאוד השפיע על נושא הדיון.
אחזור אומר שגם העובדה שהנרי פורד היה אמריקאי ובנה את המפעלים שלו בארה"ב ומכר את המודל T שלו בארה"ב גם השפיעה מאוד.
שיטת הדיור הגרמנית שונה ולכן התוצאה שונה.
הדיור הפרברי האנגלוסקסי בנוי על הרעיונות שהגדרתי - בעלות פרטית וחלקת אדמה פרטית. הדיור העירוני הגרמני מבוסס על בתי דירות, שכירויות פרטיות לטווח ארוך. מודל הדיור בשכירות בגרמניה וצרפת עולה בדיונים בריטיים על יוקר הנדל"ן בבריטניה.
&nbsp
לגבי פורד: הוא החל לייצר בבריטניה ב1911, מה שמחזק את טיעון ההיסטוריה המשותפת.
 

matrix200200

Active member
נכון, אבל בטח יש לזה רקע תרבותי והיסטורי, לא?

שיטת הדיור הגרמנית שונה ולכן התוצאה שונה.
הדיור הפרברי האנגלוסקסי בנוי על הרעיונות שהגדרתי - בעלות פרטית וחלקת אדמה פרטית. הדיור העירוני הגרמני מבוסס על בתי דירות, שכירויות פרטיות לטווח ארוך. מודל הדיור בשכירות בגרמניה וצרפת עולה בדיונים בריטיים על יוקר הנדל"ן בבריטניה.
&nbsp
לגבי פורד: הוא החל לייצר בבריטניה ב1911, מה שמחזק את טיעון ההיסטוריה המשותפת.
נכון, אבל בטח יש לזה רקע תרבותי והיסטורי, לא?
לגבי פורד, הוא ייצר את model T באנגליה?
לא ידעתי.
 
תאילנד

באילו ערים בעולם אין תחבורה ציבורית כלל?
בד"כ במדינות פחות מפותחות התחבורה הציבורית טובה לפחות בשעות היום
תאילנד
הייתי בתאילנד בשלושה מקומות. בנגקוק , פוקט,וצ'יאנג מאי . בבנגקוק יש תחבצ כולל מטרו ,רכבת עילית וBRT ,אבל אוטובוסים שנלקחו מהמוזיאון , בצ'יאנג מאי אין רק מוניות,סונגטאי (מונית טנדר בדרך כלל איסוזו) וטוק טוק , בפוקט יש מעין אוטובוסים מצחיקים ומיושנים וכמובן מוניות ,וטוק טוקים .

 
ברוב הערים בתיאלנד יש סונגטאו או אוטובוסים, סוג של תחץ

תאילנד
הייתי בתאילנד בשלושה מקומות. בנגקוק , פוקט,וצ'יאנג מאי . בבנגקוק יש תחבצ כולל מטרו ,רכבת עילית וBRT ,אבל אוטובוסים שנלקחו מהמוזיאון , בצ'יאנג מאי אין רק מוניות,סונגטאי (מונית טנדר בדרך כלל איסוזו) וטוק טוק , בפוקט יש מעין אוטובוסים מצחיקים ומיושנים וכמובן מוניות ,וטוק טוקים .
ברוב הערים בתיאלנד יש סונגטאו או אוטובוסים, סוג של תחץ
במקומות קטנים בהם יש טוק-טוק או מונית אופנוע המחירים די קבועים.
 

ruven7

Active member
מנסיוני בארה"ב התחבורה בתוך ערים גדולות די סבירה

זה נכון באופן כללי, למרות שניו יורק היא דווקא יוצאת מן הכלל
יש בה תחבורה ציבורית יחסית לא רעה.
רכבת תחתית שלה, אכן די מוזנחת, אבל היא עדיין עובדת באופן סביר (לפחות מנסיון שלי).
מה לעשות מדובר במערכת מאוד ישנה ומאוד גדולה שתחזוקה שלה עולה הרבה מאוד כסף.
כל הטענות כרגע מגיעות לראש העיר המאותגר שכלית של העיר הזאת שלא ממש ברור על מה הוא מבזבז את כל תקציבי העיר.
בעצם אני יכול לנחש למה אבל זה לא שייך לנושאי הפורום
מנסיוני בארה"ב התחבורה בתוך ערים גדולות די סבירה
או בין עיר גדולה לקטנה סמוכה-כמו הbart בסן פרנסיסקו וממנה לאוקלנד
בין מדינות או מרחקים בתוך מדינה זה יכול להיות בעייתי בהרבה מבחינת תכיפות.
 

matrix200200

Active member
אמרתה סן פרנציסקו אמרתה הכל


מנסיוני בארה"ב התחבורה בתוך ערים גדולות די סבירה
או בין עיר גדולה לקטנה סמוכה-כמו הbart בסן פרנסיסקו וממנה לאוקלנד
בין מדינות או מרחקים בתוך מדינה זה יכול להיות בעייתי בהרבה מבחינת תכיפות.
אמרתה סן פרנציסקו אמרתה הכל

סן פרנציסקו (כמו ניו יורק ואולי גם סיאטל) אלה ערים הכי "לא אמריקאיות" שיש בארה"ב.
סע לווסקונסין, סע לאוהיו, לטקסס אפילו.
בעצם סע לכל מקום שהוא לא על החוף.
 

ruven7

Active member
מסכים אבל-

אמרתה סן פרנציסקו אמרתה הכל

סן פרנציסקו (כמו ניו יורק ואולי גם סיאטל) אלה ערים הכי "לא אמריקאיות" שיש בארה"ב.
סע לווסקונסין, סע לאוהיו, לטקסס אפילו.
בעצם סע לכל מקום שהוא לא על החוף.
מסכים אבל-
סן פרנסיסקו מיוחדת.
הייתי בפלאגסטף,אריזונה לפני שנים רבות בדרך לגרנד קניון.חור עלוב.
אבל לומר שהערים האלה הן "לא אמריקאיות" קצת חוטא לאמת.ארה"ב ענקית ומורכבת.
מצד אחד ערים מדהימות כמו ניו יורק,שיקאגו,סיאטל,סן פרנסיסקו ומצד שני חורים עלובים באמצע שום מקום או מדינות שוממות כמו צפון דקוטה( שכעת פורחת כי התגלה בה נפט בכמויות דמיוניות).
 

matrix200200

Active member
נכון, אבל סן פרנציסקו זה עדיין מקרה מאוד מיוחד

מסכים אבל-
סן פרנסיסקו מיוחדת.
הייתי בפלאגסטף,אריזונה לפני שנים רבות בדרך לגרנד קניון.חור עלוב.
אבל לומר שהערים האלה הן "לא אמריקאיות" קצת חוטא לאמת.ארה"ב ענקית ומורכבת.
מצד אחד ערים מדהימות כמו ניו יורק,שיקאגו,סיאטל,סן פרנסיסקו ומצד שני חורים עלובים באמצע שום מקום או מדינות שוממות כמו צפון דקוטה( שכעת פורחת כי התגלה בה נפט בכמויות דמיוניות).
נכון, אבל סן פרנציסקו זה עדיין מקרה מאוד מיוחד
איך שלא מסתכלים על זה.
אתה צריך לשמוע מה הרבה מאוד אמריקאים אומרים על סן פרנציסקו בפרט ועל קליפורניה בכלל

הרבה אנשים פה במדינה לא אוהבים את תל אביב?
אז בוא נגיד שבקשות לקליפורניה להיפרד מהברית זה הדבר המתון
 

ruven7

Active member
קליפורניה מיוחדת

נכון, אבל סן פרנציסקו זה עדיין מקרה מאוד מיוחד
איך שלא מסתכלים על זה.
אתה צריך לשמוע מה הרבה מאוד אמריקאים אומרים על סן פרנציסקו בפרט ועל קליפורניה בכלל

הרבה אנשים פה במדינה לא אוהבים את תל אביב?
אז בוא נגיד שבקשות לקליפורניה להיפרד מהברית זה הדבר המתון
קליפורניה מיוחדת
וסן פרנסיסקו במיוחד,עיר מרתקת.
כלכלת קליפורניה חזקה מאד.
אבל כמטרופולין עירוני ס"פ היא אחת מכמה.
אני מניח שיש אמריקאים החשים כך לגבי ניו יורק
 

matrix200200

Active member
כלכלת קליפורניה המדינה? או כלכלה של אנשים שחיים בה?

קליפורניה מיוחדת
וסן פרנסיסקו במיוחד,עיר מרתקת.
כלכלת קליפורניה חזקה מאד.
אבל כמטרופולין עירוני ס"פ היא אחת מכמה.
אני מניח שיש אמריקאים החשים כך לגבי ניו יורק
כלכלת קליפורניה המדינה? או כלכלה של אנשים שחיים בה?
אולי יש הרבה כסף לתושבי קליפורניה, אבל לא כך המצב למדינת קליפורניה.
בעצם היא כרגע בגרעון של יותר ממיליארד דולר ונאלצה לחתוך בתקציב לשנה הזאת.
הדבר האחרון שהיא יכולה להרשות לעצמה זה להוציא כסף על פרוייקטים מגלומניים ומטופשים כמו הרכבת המהירה.

להגיד על סן פרנציסקו שהיא עיר מרתקת?
אפשר להגיד את זה גם ככה.
סן פרנציסקו היא עיר עם רמת פשיעה עלימה בין חמשת הגבוהים בארה"ב.
בין היתר בכמות מקרי רצח.
אה ועוד דבר, " hippies smell"
 

darkshadow1

New member
גרעון של מיליארד דולר למדינה כמו קליפורניה זה זניח.

כלכלת קליפורניה המדינה? או כלכלה של אנשים שחיים בה?
אולי יש הרבה כסף לתושבי קליפורניה, אבל לא כך המצב למדינת קליפורניה.
בעצם היא כרגע בגרעון של יותר ממיליארד דולר ונאלצה לחתוך בתקציב לשנה הזאת.
הדבר האחרון שהיא יכולה להרשות לעצמה זה להוציא כסף על פרוייקטים מגלומניים ומטופשים כמו הרכבת המהירה.

להגיד על סן פרנציסקו שהיא עיר מרתקת?
אפשר להגיד את זה גם ככה.
סן פרנציסקו היא עיר עם רמת פשיעה עלימה בין חמשת הגבוהים בארה"ב.
בין היתר בכמות מקרי רצח.
אה ועוד דבר, " hippies smell"
גרעון של מיליארד דולר למדינה כמו קליפורניה זה זניח.
אם קליפורניה הייתה מדינה עצמאית- היא הייתה הכלכלה החמישית בגודלה בעולם.
גם הנתון שהיא בין חמש הערים בארה"ב עם רמת הפשיעה האלימה הגבוהה ביותר פשוט לא נכון (מקום 31 לפי ויקיפדיה).
 

matrix200200

Active member
אם קליפורניה היתה מדינה עצמאית היא היתה מזמן פושטת את הרגל

גרעון של מיליארד דולר למדינה כמו קליפורניה זה זניח.
אם קליפורניה הייתה מדינה עצמאית- היא הייתה הכלכלה החמישית בגודלה בעולם.
גם הנתון שהיא בין חמש הערים בארה"ב עם רמת הפשיעה האלימה הגבוהה ביותר פשוט לא נכון (מקום 31 לפי ויקיפדיה).
אם קליפורניה היתה מדינה עצמאית היא היתה מזמן פושטת את הרגל
המדיניות הכלכלית שלה לא פחות מהזויה.
גירעון בתקציב של קליפורניה רחוק מלהיות זניח.
מדינת קליפורניה היא לא מדינה עצמאית, אז זה יכול להשפיע עליה הרבה יותר מעבר הגירעון עצמו (שאולי נשמע זניח ביחס לתקציב הכולל).
המושל של קליפורניה אגב לא חושב כמוך שמדובר בגרעון זניח
http://www.latimes.com/politics/la-pol-sac-jerry-brown-budget-trump-risks-20170110-story.html
לגבי סן פרנציסקו ורמת הפשיעה, חבל שתפנה לוויקיפדיה כשיש אתר כמו
https://www.neighborhoodscout.com/ca/san-francisco/crime
סבבה היא עדיין לא דטרויט, אבל על דאגה היא מתקרבת לשם די מהר


הטענה שלי עדיין עומדת, זה ממש לא הזמן בשביל קליפורניה לזרוק מיליארדי דולרים לפח, יש לה דברים הרבה יותר דחופים.
למשל להתקדם סוף סוף בפרוייקטי ההתפלה שבוטלו בגלל שיש יותר מדיי מחבקי עצים טפשים בהנהגת המדינה הזאת.
אז נכון שהבצורת בינתים הפסיקה (לפחות לזמן מה), אבל המחסור במים בחלקים די נרחבים של קליפורניה לא הלך לשום מקום.
בשיא הבצורת המצב היה לדעתי אפילו יותר גרוע מישראל.
אם המושל רוצה לשחק ברכבות צעצוע, הרבה יותר זול לקנות לו כמה כאלה באיביי ולא לבזבז כסף של משלמי המיסים על פנטזיות מגלומניות שלו.
 

luckydude

Active member
לא מדוייק

אם קליפורניה היתה מדינה עצמאית היא היתה מזמן פושטת את הרגל
המדיניות הכלכלית שלה לא פחות מהזויה.
גירעון בתקציב של קליפורניה רחוק מלהיות זניח.
מדינת קליפורניה היא לא מדינה עצמאית, אז זה יכול להשפיע עליה הרבה יותר מעבר הגירעון עצמו (שאולי נשמע זניח ביחס לתקציב הכולל).
המושל של קליפורניה אגב לא חושב כמוך שמדובר בגרעון זניח
http://www.latimes.com/politics/la-pol-sac-jerry-brown-budget-trump-risks-20170110-story.html
לגבי סן פרנציסקו ורמת הפשיעה, חבל שתפנה לוויקיפדיה כשיש אתר כמו
https://www.neighborhoodscout.com/ca/san-francisco/crime
סבבה היא עדיין לא דטרויט, אבל על דאגה היא מתקרבת לשם די מהר


הטענה שלי עדיין עומדת, זה ממש לא הזמן בשביל קליפורניה לזרוק מיליארדי דולרים לפח, יש לה דברים הרבה יותר דחופים.
למשל להתקדם סוף סוף בפרוייקטי ההתפלה שבוטלו בגלל שיש יותר מדיי מחבקי עצים טפשים בהנהגת המדינה הזאת.
אז נכון שהבצורת בינתים הפסיקה (לפחות לזמן מה), אבל המחסור במים בחלקים די נרחבים של קליפורניה לא הלך לשום מקום.
בשיא הבצורת המצב היה לדעתי אפילו יותר גרוע מישראל.
אם המושל רוצה לשחק ברכבות צעצוע, הרבה יותר זול לקנות לו כמה כאלה באיביי ולא לבזבז כסף של משלמי המיסים על פנטזיות מגלומניות שלו.
לא מדוייק
עקרונית למדינות בארה״ב אסור במכוון להכנס למצב של גירעון. כשהן מתכננות את התקציב השנתי שלהם אין בו גירעון (לעומת הממשל הפדראלי למשל שגירעון אצלו כמעט תמיד מובנה בתוך התקציב, כמו בתקציב מדינת ישראל לדוגמא). אם תשים לב לכתבה שקישרת, המושל צופה לגירעון בשנה הפיסקלית הבאה והוא מתכנן שינויים בתקציב הצפוי כדי שלא יהיה גירעון עתידי. אם נוצר גירעון לא מתוכנן במשך השנה יכול להיווצר מצב מאוד מסובך שבו, בגלל שאסור שיהיה גירעון, קורה שדוחים תשלומים לספקים אם לא יכולים לקצץ במקומות אחרים במשך השנה. אילינוי נמצאת במצב בעייתי כזה כרגע. בנוסף, לא קיים מנגנון חוקי שתחתיו מדינה יכולה להיות מוכרזת כפושטת רגל, מה שכרגע גורם צרות צרורות לפורטו ריקו.
&nbsp
בהקשר זה כדאי לציין שהמדינות בארה״ב אכן מנפיקות אגרות חוב לעיתים אך הן למטרות של השקעות הון (capital investments/projects), לא כדי לכסות גירעון שוטף (שוב, כמו שעושה הממשל הפדראלי למשל כשחסר לו כסף).
 

matrix200200

Active member
נכון, אבל נדמה לי שיש עוד סיבות לדאגתו של בראון

לא מדוייק
עקרונית למדינות בארה״ב אסור במכוון להכנס למצב של גירעון. כשהן מתכננות את התקציב השנתי שלהם אין בו גירעון (לעומת הממשל הפדראלי למשל שגירעון אצלו כמעט תמיד מובנה בתוך התקציב, כמו בתקציב מדינת ישראל לדוגמא). אם תשים לב לכתבה שקישרת, המושל צופה לגירעון בשנה הפיסקלית הבאה והוא מתכנן שינויים בתקציב הצפוי כדי שלא יהיה גירעון עתידי. אם נוצר גירעון לא מתוכנן במשך השנה יכול להיווצר מצב מאוד מסובך שבו, בגלל שאסור שיהיה גירעון, קורה שדוחים תשלומים לספקים אם לא יכולים לקצץ במקומות אחרים במשך השנה. אילינוי נמצאת במצב בעייתי כזה כרגע. בנוסף, לא קיים מנגנון חוקי שתחתיו מדינה יכולה להיות מוכרזת כפושטת רגל, מה שכרגע גורם צרות צרורות לפורטו ריקו.
&nbsp
בהקשר זה כדאי לציין שהמדינות בארה״ב אכן מנפיקות אגרות חוב לעיתים אך הן למטרות של השקעות הון (capital investments/projects), לא כדי לכסות גירעון שוטף (שוב, כמו שעושה הממשל הפדראלי למשל כשחסר לו כסף).
נכון, אבל נדמה לי שיש עוד סיבות לדאגתו של בראון
הייתי מנחש שזה קשור לתוצאות הבחירות האחרונות בארה"ב

ובעניין אגרות חוב, הרי ברור שאף אחד לא יקנה אגרות חוב לבניית רכבת מהירה מסן פרנציסקו ללוס אנגלס אם ממשלת קליפורניה תהיה טפשית מספיק בשביל לנסות להנפיק כאלה.
לפרוייקט הזה אין סיכוי להיות רווחי במאה שנים הבאות.
הם יצטרכו לבקש עזרה מהממשל הפדראלי, ודי ברור שהממשל הנוכחי לא ימהר כל כך לעזור להם.
כך שאני מצפה עוד הרבה מאוד עיכובים לפרוייקט הזה.
למה אני מדבר עליו בעצם?
אני רוצה להמחיש שלא כל דבר שעובד במדינה מסוימת בהכרח נכון גם למדינה אחרת.
אני לגמרי בעד המהיר לירושלים למשל, אבל די ברור שפרוייקט של המהיר בקליפורניה הוא פרוייקט טפשי, מיותר ומגלומני.
זה מופנה לכל אותם אנשים בפורום שמאוד אוהבים להשוות את ישראל לאירופה ולכתוב הרבה עד כמה ישראל צריכה להעתיק כמה שיותר משם.
הקו הזה בארה"ב הוא דוגמא מוחשית למה זה לא חכם לסגוד שיטה מסוימת של פיתוח תחבורה ציבורית ולמה אירופה היא לא בהכרח ולא תמיד מודל טוב לחיקוי.
 

darkshadow1

New member
ישראל הרבה יותר דומה לאירופה מאשר לארה"ב.

נכון, אבל נדמה לי שיש עוד סיבות לדאגתו של בראון
הייתי מנחש שזה קשור לתוצאות הבחירות האחרונות בארה"ב

ובעניין אגרות חוב, הרי ברור שאף אחד לא יקנה אגרות חוב לבניית רכבת מהירה מסן פרנציסקו ללוס אנגלס אם ממשלת קליפורניה תהיה טפשית מספיק בשביל לנסות להנפיק כאלה.
לפרוייקט הזה אין סיכוי להיות רווחי במאה שנים הבאות.
הם יצטרכו לבקש עזרה מהממשל הפדראלי, ודי ברור שהממשל הנוכחי לא ימהר כל כך לעזור להם.
כך שאני מצפה עוד הרבה מאוד עיכובים לפרוייקט הזה.
למה אני מדבר עליו בעצם?
אני רוצה להמחיש שלא כל דבר שעובד במדינה מסוימת בהכרח נכון גם למדינה אחרת.
אני לגמרי בעד המהיר לירושלים למשל, אבל די ברור שפרוייקט של המהיר בקליפורניה הוא פרוייקט טפשי, מיותר ומגלומני.
זה מופנה לכל אותם אנשים בפורום שמאוד אוהבים להשוות את ישראל לאירופה ולכתוב הרבה עד כמה ישראל צריכה להעתיק כמה שיותר משם.
הקו הזה בארה"ב הוא דוגמא מוחשית למה זה לא חכם לסגוד שיטה מסוימת של פיתוח תחבורה ציבורית ולמה אירופה היא לא בהכרח ולא תמיד מודל טוב לחיקוי.
ישראל הרבה יותר דומה לאירופה מאשר לארה"ב.
הבעיה הגדולה ביותר של התחבורה הציבורית בארה"ב היא הצפיפות, או יותר נכון המחסור בצפיפות, בערים בארה"ב. הערים שם הן ברובם בתים צמודי קרקע שנפרשים על פני מאות ואלפי קילומטרים רבועים- טרם הומצאה התחבורה הציבורית שיכולה לספק שירות סביר לערים שבנויות ככה. במקביל האמריקאים טרחו להחריב את רוב מרכזי המטרופולינים שלהם במאה שעברה ולמלא אותם באוטוסטרדות זוללות שטח, והשטחים הפנויים הבלתי נגמרים מאפשרים להם לתכנן את הערים עם תקני חניה דמיוניים, כך שיחסית קל להגיע ברכב והצפיפות ממשיכה להיפגע.
בישראל לעומת זאת רוב הערים צפופות בהרבה ולכן ברוב המקרים אפשר לספק תחבורה ציבורית נורמלית. מרכזי המטרופולינים לא מקבלים שירות ממערכת כבישים מהירים מוצלחת. מחסור בשטחים פנויים מכריח את המתכננים לקמץ בחניות. עלויות החזקת הרכב כאן גבוהות בהרבה מאשר בארה"ב (ואפילו יותר מבאירופה), אין כאן תעשיית רכב שנשענת על ביקוש מקומי והפקת הנפט כאן זניחה- כך שאם יתאפשר למשק בית להחזיק רכב יחיד במקום שניים בלי לפגוע ברמת החיים מדובר בחיסכון משמעותי.
 

darkshadow1

New member
כדאי שתקרא שוב את הכתבה...

אם קליפורניה היתה מדינה עצמאית היא היתה מזמן פושטת את הרגל
המדיניות הכלכלית שלה לא פחות מהזויה.
גירעון בתקציב של קליפורניה רחוק מלהיות זניח.
מדינת קליפורניה היא לא מדינה עצמאית, אז זה יכול להשפיע עליה הרבה יותר מעבר הגירעון עצמו (שאולי נשמע זניח ביחס לתקציב הכולל).
המושל של קליפורניה אגב לא חושב כמוך שמדובר בגרעון זניח
http://www.latimes.com/politics/la-pol-sac-jerry-brown-budget-trump-risks-20170110-story.html
לגבי סן פרנציסקו ורמת הפשיעה, חבל שתפנה לוויקיפדיה כשיש אתר כמו
https://www.neighborhoodscout.com/ca/san-francisco/crime
סבבה היא עדיין לא דטרויט, אבל על דאגה היא מתקרבת לשם די מהר


הטענה שלי עדיין עומדת, זה ממש לא הזמן בשביל קליפורניה לזרוק מיליארדי דולרים לפח, יש לה דברים הרבה יותר דחופים.
למשל להתקדם סוף סוף בפרוייקטי ההתפלה שבוטלו בגלל שיש יותר מדיי מחבקי עצים טפשים בהנהגת המדינה הזאת.
אז נכון שהבצורת בינתים הפסיקה (לפחות לזמן מה), אבל המחסור במים בחלקים די נרחבים של קליפורניה לא הלך לשום מקום.
בשיא הבצורת המצב היה לדעתי אפילו יותר גרוע מישראל.
אם המושל רוצה לשחק ברכבות צעצוע, הרבה יותר זול לקנות לו כמה כאלה באיביי ולא לבזבז כסף של משלמי המיסים על פנטזיות מגלומניות שלו.
כדאי שתקרא שוב את הכתבה...
קודם כל, אם קליפורניה הייתה מדינה עצמאית היא הייתה אחת המדינות העשירות בעולם גם מבחינת התל"ג לנפש- לא סביר שהיא הייתה פושטת רגל וגירעון של מיליארד דולר לא היה משנה לה דבר. לגבי הכתבה- הטענה היא לא שהגירעון הקיים בעייתי במיוחד אלא בעיקר שיש חשש מכך שהוא יתרחב בהמשך כך שיחזור הגירעון השנתי מתחילת העשור שעמד על עשרות מיליארדי דולרים.
אתה טענת ש"סן פרנציסקו היא עיר עם רמת פשיעה עלימה בין חמשת הגבוהים בארה"ב" והראיתי שעובדתית הטענה הזאת לא נכונה. לא טרחתי לבדוק אובייקטיבית מה רמת הפשיעה בעיר ביחס לשאר ארה"ב כי זה נתון חסר משמעות- מדובר במרכז של מטרופולין גדול שמושך אליו המוני תיירים ועובדים. ברור שתהיה שם יותר פשיעה מבממוצע, וזה נכון לגבי כמעט כל מרכז של עיר גדולה בעולם. לכן לא נכון להשוות את העיר סן פרנסיסקו לערים אחרות בארה"ב או בעולם- כי הגבולות המוניציפאליים נקבעים בצורה חסרת היגיון, כלומר הגבולות של עיר אחת כוללים גם פרוורים שקטים וגבולות של עיר אחרת כוללים כמעט אך ורק אזורים מרכזיים שקטים פחות.
 

matrix200200

Active member
בוודאי שהיתה קורסת

כדאי שתקרא שוב את הכתבה...
קודם כל, אם קליפורניה הייתה מדינה עצמאית היא הייתה אחת המדינות העשירות בעולם גם מבחינת התל"ג לנפש- לא סביר שהיא הייתה פושטת רגל וגירעון של מיליארד דולר לא היה משנה לה דבר. לגבי הכתבה- הטענה היא לא שהגירעון הקיים בעייתי במיוחד אלא בעיקר שיש חשש מכך שהוא יתרחב בהמשך כך שיחזור הגירעון השנתי מתחילת העשור שעמד על עשרות מיליארדי דולרים.
אתה טענת ש"סן פרנציסקו היא עיר עם רמת פשיעה עלימה בין חמשת הגבוהים בארה"ב" והראיתי שעובדתית הטענה הזאת לא נכונה. לא טרחתי לבדוק אובייקטיבית מה רמת הפשיעה בעיר ביחס לשאר ארה"ב כי זה נתון חסר משמעות- מדובר במרכז של מטרופולין גדול שמושך אליו המוני תיירים ועובדים. ברור שתהיה שם יותר פשיעה מבממוצע, וזה נכון לגבי כמעט כל מרכז של עיר גדולה בעולם. לכן לא נכון להשוות את העיר סן פרנסיסקו לערים אחרות בארה"ב או בעולם- כי הגבולות המוניציפאליים נקבעים בצורה חסרת היגיון, כלומר הגבולות של עיר אחת כוללים גם פרוורים שקטים וגבולות של עיר אחרת כוללים כמעט אך ורק אזורים מרכזיים שקטים פחות.
בוודאי שהיתה קורסת
עיקר ההצלחה הכלכלית של קליפורניה נובע מעמק הסיליקון, בגלל צירוף של כל מיני נסיבות שרובן לא היו מתקיימות אם היתה מדינה עצמאית.
למשל הרבה מאוד מתעשיית עמק הסיליקון נוצר כתוצאה ממימון ממשלתי בתקופת ממשלת רייגן (תוכנית מלחמות הכוכבים).
אגב כבר היום יש סממנים של דעיכת כלכלה ומעבר של הרבה מאוד חברות לטקסס השכנה וזה לא מפתיע במיוחד לאור המיסוי הגבוה ורגולציות מחניקות.

לגבי סן פרנציסקו, מודה טעיתי בטענה עצמה,אבל זה לא משנה את התמונה של סן פרנציסקו כעיר בעלת רמת פשיעה גבוהה ביותר.
הטענה שלך על מרכז מטרופולין לא מחזיקה מים.
ברור שמצב סן פרנציסקו גרוע הרבה יותר גם מערים אחרות באותו סדר גודל וגם ממרכזים מטרופוליניים אחרים.
אני אפילו לא אזכיר ערים גדולות בסין ויפן שכידוע הן הבטוחות בעולם, אלה בארה"ב עצמה.
בניו יורק (שאגב הרבה יותר גדולה) יש רמת פשיעה נמוכה יותר מסן פרנציסקו.
לא ברור לי הטיעון שלך על גבולות ערים.
הרבה מאוד מפשיעה בכל עיר גדולה מתבצע באיזורי המרכז (inner city) אז מה הקשר לגבולות מוניציפליים ושילוב של איזורי פרברים כאלה ואחרים?
הם בכל מקרה לא משנים את התמונה.
אתה חושב שזה ישנה את התמונה אם ניקח רק מרכזי ערים?
אם כבר ההיפך הוא הנכון.
ברור שיש מקומות עוד יותר גרועים כמו דטרויט, בלטימור ושיקגו (לעולם לא אשכח את הביקור שלי בשיקגו הדרומית).
אין מה לעשות סן פרנציסקו היא אכן "freak capital of America"
אפרופו עוד כתבה שמקשרת בין טיב האנשים בסן פרנציסקו לתחבורה ציבורית.
https://deepfriedusa.wordpress.com/2012/04/26/san-francisco-the-homeless-capital-of-america/
תופעה של מחוסרי בית שמשתמשים בתחבורה ציבורית בתור מקום מגורים.
אתה רוצה לדבר אולי על בעית המזרקים בסן פרנציסקו?
http://freebeacon.com/issues/used-drug-needles-causing-major-pollution-problems-and-dangers/
אולי נזכיר את הבעיה של אנשים שעושים את צרכיהם ברחובות העיר?
http://www.sfgate.com/bayarea/article/Complaints-of-syringes-human-waste-rise-10459969.php
 

DanBus43Maalit72

Active member
כל עוד זה לא עיר גדולה בחוף אז תחבורה ציבורית זוועה

אמרתה סן פרנציסקו אמרתה הכל

סן פרנציסקו (כמו ניו יורק ואולי גם סיאטל) אלה ערים הכי "לא אמריקאיות" שיש בארה"ב.
סע לווסקונסין, סע לאוהיו, לטקסס אפילו.
בעצם סע לכל מקום שהוא לא על החוף.
כל עוד זה לא עיר גדולה בחוף אז תחבורה ציבורית זוועה
פרט לטוסון שבאריזונה ולאס וגאס.

בלאס וגאס יש אוטובוסים אמריקאים עם אזכורים למראה אירופאי ואפילו מפרקיות תוצרת איריסבוס, קומותיים תוצרת אלכסנדר דניס ומפרקיות תוצרת וולבו שהורכבו באנגליה ועוד עם מראה אירופאי בפנים! אך התדירות די דומה לערים טיפוסיות.

בטוסון, אריזונה קווי האוטובוס שם בתדירות גבוהה כמו באירופה(קווים רבים בתדירות של רבע שעה בשעות שפל ו 10 דקות בשעות השיא וקו בודד שפועל בתדירות של כל 10 דקות בכל שעות היום), שירות אזורי לישובים בדומה לקווים האזוריים כאן בארץ וקו בינעירוני לא תדיר מישוב של כ 3000 תושבים דרומית לפיניקס.
 

jarondl

New member
זה שאתה מאשים את ראש העיר זו חלק מהבעיה

זה נכון באופן כללי, למרות שניו יורק היא דווקא יוצאת מן הכלל
יש בה תחבורה ציבורית יחסית לא רעה.
רכבת תחתית שלה, אכן די מוזנחת, אבל היא עדיין עובדת באופן סביר (לפחות מנסיון שלי).
מה לעשות מדובר במערכת מאוד ישנה ומאוד גדולה שתחזוקה שלה עולה הרבה מאוד כסף.
כל הטענות כרגע מגיעות לראש העיר המאותגר שכלית של העיר הזאת שלא ממש ברור על מה הוא מבזבז את כל תקציבי העיר.
בעצם אני יכול לנחש למה אבל זה לא שייך לנושאי הפורום
זה שאתה מאשים את ראש העיר זו חלק מהבעיה
כי מי שאחראי ל MTA זה דווקא מושל מדינת ניו-יורק, שמנהל עכשיו מאבקי כוחות עם ראש העיר על חשבון התושבים. השיוך שאנשים עושים בין ראש העיר לMTA בעייתי, כי מאז המשבר של שנות השבעים המדינה שולטת בתקציבים.

עיקר הבעיה זה התקציב וההיסטוריה הפוליטית האמריקאית שמוזכרת בשאר השרשור.
חלק נוסף מהבעיה זו ההתעקשות על 24/7 וכמעט בלי השבתת קווים לשיפוצים. אפשר לקרוא על ההשבתה הקרבה של L (מה שנקרא בעיתונות ה LApocalypse), כדי להבין כמה קשה היה להשבית קו סאבווי אחד בשביל עבודות דחופות. הציבור ונבחריו לא מאמינים כל כך בטווח הארוך
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה