matrix200200
Active member
אני אגיד לך מה מפריע לי איזכור גרמניה בנושא הזה.
1. בניגוד לגרמניה, לא נבנתה בארה"ב מערכת כלל ארצית של כבישים מהירים.
רוב הכבישים בארה"ב הם כבישים רגילים.
2. למרות שבגרמניה נבנו יותר מ12000 קילומטר של כבישים מהירים, העניין כמעט ולא השפיע על דפוסי הבינוי של ערים גרמניות.
בארה"ב אנחנו יודעים המצב שונה.
3. גם בארה"ב וגם בגרמניה נבנתה רשת רכבות די מפותחת ואפילו בערך באותו זמן.
בגרמניה כידוע הרשת הזאת הפכה לעמוד השדרה של תחבורה ציבורית ובארה"ב הרשת הזאת הלכה והתנוונה עד שהגיעה למצב הירוד שבו היא נמצאת היום.
מה שהנשיא אייזנהאואר אמר, זה מעניין, אבל כשהוא אמר את זה, פרבור של ארה"ב למעשה כבר היה עובדה מוגמרת אז קצת קשה לי לקבל את הציטוט הזה שלו ברצינות.
אני אזכיר לך עוד עובדה שלא רשמת על ארה"ב:
ארה"ב (בניגוד למדינות אירופה) במאה ה19 ותחילת מאה 20, היתה מדינה חקלאית ולא מדינה מתועשת.
אז נכון שהיו מפעלים (במיוחד במדינות הצפוניות), אבל רוב האזרחים עדיין עבדו בחקלאות פחות או יותר עד סוף המאה ה19.
אנגליה וגרמניה עברו תהליך של הפיכה למדינות מתועשות הרבה יותר מוקדם.
נדמה לי שזה פקטור שמאוד השפיע על נושא הדיון.
אחזור אומר שגם העובדה שהנרי פורד היה אמריקאי ובנה את המפעלים שלו בארה"ב ומכר את המודל T שלו בארה"ב גם השפיעה מאוד.
אני אגיד לך מה מפריע לי איזכור גרמניה בנושא הזה.מערכת ה Interstate נפתחה ב56, ה Motorways ב 58.
הראשונה בארה"ב והשניה בבריטניה. "Our American Cousin" היא תרבות שלה קשרים רעיוניים וספרותיים שחצו את האוקינוס האטלנטי באופן רציף במשך מאות שנים והחלפת הרעיונות הזו פיתחה בין השאר את הטלגרף התת ימי ואת הסינדיקציה בעיתונות המודפסת - היו ספרים של צ'ארלס דיקינס שנמכרו לעיתונות האמריקנית כסינדיקציה של פרקים שבועיים והם היו להיט של תקשורת המונים בינ"ל הרבה לפני שהמציאו את אמצעי התקשורת המודרניים - הרדיו, הקולנוע, הטלוויזיה והאינטרנט. כמו כן העובדה שמדובר ב"שתי ארצות המחולקות ע"י שפה משותפת" (הגדרה הומוריסטית של ההבדלים בין הדיאלקטים של השפה האנגלית) הקלה על מעבר רעיונות ואנשים ביניהן. יש לציין למשל שצ'ארלב ירקיס שפיתח את הרכבת התחתית בלונדון היה אמריקאי.
 
הבנייה העירונית בארה"ב שקדמה למאה ה20 היתה דומה מאד לזו הבריטית, כולל מבני Tennents לדיור דחוק בחדרים בודדים לעניים, Townhouses מרווחים לעשירים, יש אזורים בסאן פראנסיסקו שמתארים את הבניינים שלהם כ"ויקטוריאנים" למרות שחלפו למעלה מ60 שנה מהכרזת העצמאות האמריקאית והכתרת המלכה ויקטוריה. בסך הכל טבעי שבלי שינויים טכנולוגיים משמעותיים בבנייה למגורים במחצית הראשונה של המאה ה19 ענפי הבנייה האמריקאים לא שינו משמעותית את סגנונות הבנייה שרווחו באמריקה שלפני העצמאות.
 
תנועת הפירבור היתה בין השאר תנועה אידאולוגית. הרעיון שמעבר לבתים פרטיים צמודי קרקע ישפר את גורלם של דיירי הפרברים שילב בין פרקטיקה קפיטליסטית (ויצירת מערכת המשכנתאות, חלוקת בעלות הקרקע כך שבמקום בעלות של בעלי האדמות המקוריים כל בית נמכר עם הקרקע עליה הוא יושב וכו') לבין אידאולוגיה של יציאה מהעיר וחזרה לכפר או סוג מסויים של כפריות תוך אמונה שיש לזה גם תועלות בריאותיות. הרעיון היה לפנות את הסלאמס תוך העלאת איכות החיים ומעמדם של רבים בחברות אלו. זו הסיבה שהבנייה הפרברית היא בקנה מידה שמאפשר גינות כאשר רווחי יותר לבנות ככל האפשר, שבונים בית אחד למגרש, אולי קיר משותף אחד לשני בתים אך לא רכבות של בתים צמודים, שכמעט תמיד יש מוסך. כמו כן האידאולוגיה שמאחורי הפירבור הביאה למעורבות ממשלתית בתיכנון ותמיכה בחברות הבינוי, החברה של אביו של הנשיא טראמפ למשל קיבלה מימין ממדינת ניו יורק כדי לבנות כמה מהפרברים שבנתה. בלי האידאולוגיה הזו היה יותר יעיל לדחוס יותר יחידות על אותו שטח, לא להקצות שטח לגינות, ובמקום לאפשר בעלות - להשכיר.
 
לגבי מערכות הכביש הארציות שאיפשרו את הפרברים המרוחקים יותר שאינם נסמכים על מערכת הרכבות- הבאתי את התאריכים בכותרת. זה שניסו פה ושם לא משנה את העובדה שהמערכות נבנו אחרי המלחמה ושאייזנהאוור עצמו זקף את ההשראה למערכת האמריקנית למערכת האוטובאהן הגרמנית.
 
 
1. בניגוד לגרמניה, לא נבנתה בארה"ב מערכת כלל ארצית של כבישים מהירים.
רוב הכבישים בארה"ב הם כבישים רגילים.
2. למרות שבגרמניה נבנו יותר מ12000 קילומטר של כבישים מהירים, העניין כמעט ולא השפיע על דפוסי הבינוי של ערים גרמניות.
בארה"ב אנחנו יודעים המצב שונה.
3. גם בארה"ב וגם בגרמניה נבנתה רשת רכבות די מפותחת ואפילו בערך באותו זמן.
בגרמניה כידוע הרשת הזאת הפכה לעמוד השדרה של תחבורה ציבורית ובארה"ב הרשת הזאת הלכה והתנוונה עד שהגיעה למצב הירוד שבו היא נמצאת היום.
מה שהנשיא אייזנהאואר אמר, זה מעניין, אבל כשהוא אמר את זה, פרבור של ארה"ב למעשה כבר היה עובדה מוגמרת אז קצת קשה לי לקבל את הציטוט הזה שלו ברצינות.
אני אזכיר לך עוד עובדה שלא רשמת על ארה"ב:
ארה"ב (בניגוד למדינות אירופה) במאה ה19 ותחילת מאה 20, היתה מדינה חקלאית ולא מדינה מתועשת.
אז נכון שהיו מפעלים (במיוחד במדינות הצפוניות), אבל רוב האזרחים עדיין עבדו בחקלאות פחות או יותר עד סוף המאה ה19.
אנגליה וגרמניה עברו תהליך של הפיכה למדינות מתועשות הרבה יותר מוקדם.
נדמה לי שזה פקטור שמאוד השפיע על נושא הדיון.
אחזור אומר שגם העובדה שהנרי פורד היה אמריקאי ובנה את המפעלים שלו בארה"ב ומכר את המודל T שלו בארה"ב גם השפיעה מאוד.