שימוט חמישי ברכבות בניו יורק תוך 4 חודשים.

מצב
הנושא נעול.

Bus Nerd

Active member
הרכבת התחתית של ניו יורק במצב תחזוקתי מזעזע

שימוט חמישי ברכבות בניו יורק תוך 4 חודשים.
גם למפעילים ותיקים ובעלי נסיון רב יש בעיות לפעמים.
http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/07/the-q-train-derails-in-brooklyn.html

https://www.nytimes.com/2017/07/21/nyregion/subway-derailment-brooklyn.html

http://abcnews.go.com/US/wireStory/day-derailment-nyc-subway-48779007
הרכבת התחתית של ניו יורק במצב תחזוקתי מזעזע
עד שלא יתעשתו על עצמם ויבינו שהשבתות לתחזוקה מדי פעם זה הכרח (וכמובן השקעה בשדרוג התשתית והחלפת ציוד איתות עתיק) אז הדברים האלו יימשכו
 

aryeri

Member
נכון. באופן כללי, לארצות הברית יש הרבה מה להתקדם בתח"צ

הרכבת התחתית של ניו יורק במצב תחזוקתי מזעזע
עד שלא יתעשתו על עצמם ויבינו שהשבתות לתחזוקה מדי פעם זה הכרח (וכמובן השקעה בשדרוג התשתית והחלפת ציוד איתות עתיק) אז הדברים האלו יימשכו
נכון. באופן כללי, לארצות הברית יש הרבה מה להתקדם בתח"צ
ראינו כבר סרטונים פה בשרשור של דוד (אם אני לא טועה) של רכבות משא שעוברות באמצע הצומת בשכונה כזו או אחרת בארצות הברית.
יש להם עוד המון מה להתקדם מבחינת תחבורה מסילתית, ולראיה ניתן לראות את מספר טיסות הפנים בארה"ב שהוא מפלצתי, יותר מכל מדינה אחרת בעולם. אני בטוח שחלק מטיסות הפנים בארה"ב הן לא טיסות באורך של ניו יורק - לוס אנג'לס, אלא כמו מניו יורק לוושינגטון או בוסטון, או אפילו למיאמי. בצרפת יש TGV למרחקים כאלו, וכך בכל מערב אירופה. גם בסין יש רכבות מהירות וגם ביפן. ארצות הברית מדשדשת מאחור מבחינת תחבורה ציבורית, ולראיה ניתן לקחת גם את הסאבוויי בניו-יורק. בעוד הרבה ערים בארצות הברית יש פיגור אחרי אירופה, סין ויפן בענייני תחבורה ציבורית.
 

DanBus43Maalit72

Active member
בארה"ב יש פיגור רציני בתחום התח"צ בכל איזורי המדינה.

נכון. באופן כללי, לארצות הברית יש הרבה מה להתקדם בתח"צ
ראינו כבר סרטונים פה בשרשור של דוד (אם אני לא טועה) של רכבות משא שעוברות באמצע הצומת בשכונה כזו או אחרת בארצות הברית.
יש להם עוד המון מה להתקדם מבחינת תחבורה מסילתית, ולראיה ניתן לראות את מספר טיסות הפנים בארה"ב שהוא מפלצתי, יותר מכל מדינה אחרת בעולם. אני בטוח שחלק מטיסות הפנים בארה"ב הן לא טיסות באורך של ניו יורק - לוס אנג'לס, אלא כמו מניו יורק לוושינגטון או בוסטון, או אפילו למיאמי. בצרפת יש TGV למרחקים כאלו, וכך בכל מערב אירופה. גם בסין יש רכבות מהירות וגם ביפן. ארצות הברית מדשדשת מאחור מבחינת תחבורה ציבורית, ולראיה ניתן לקחת גם את הסאבוויי בניו-יורק. בעוד הרבה ערים בארצות הברית יש פיגור אחרי אירופה, סין ויפן בענייני תחבורה ציבורית.
בארה"ב יש פיגור רציני בתחום התח"צ בכל איזורי המדינה.
כל מערכות התחבורה הציבורית שם דפוקות. תדירות לקויה, לא כל איזור שם מקבל שירות ראוי, אוטובוסים ורכבות מכוערים שנותנים תחושה במראה שלהם כאילו שנוסעי תח"צ שווים לזבל לעומת הפרייבטים.
 

matrix200200

Active member
זה נכון באופן כללי, למרות שניו יורק היא דווקא יוצאת מן הכלל

בארה"ב יש פיגור רציני בתחום התח"צ בכל איזורי המדינה.
כל מערכות התחבורה הציבורית שם דפוקות. תדירות לקויה, לא כל איזור שם מקבל שירות ראוי, אוטובוסים ורכבות מכוערים שנותנים תחושה במראה שלהם כאילו שנוסעי תח"צ שווים לזבל לעומת הפרייבטים.
זה נכון באופן כללי, למרות שניו יורק היא דווקא יוצאת מן הכלל
יש בה תחבורה ציבורית יחסית לא רעה.
רכבת תחתית שלה, אכן די מוזנחת, אבל היא עדיין עובדת באופן סביר (לפחות מנסיון שלי).
מה לעשות מדובר במערכת מאוד ישנה ומאוד גדולה שתחזוקה שלה עולה הרבה מאוד כסף.
כל הטענות כרגע מגיעות לראש העיר המאותגר שכלית של העיר הזאת שלא ממש ברור על מה הוא מבזבז את כל תקציבי העיר.
בעצם אני יכול לנחש למה אבל זה לא שייך לנושאי הפורום
 

DanBus43Maalit72

Active member
ניו יורק סיטי זה עוד מצב טוב שם.

זה נכון באופן כללי, למרות שניו יורק היא דווקא יוצאת מן הכלל
יש בה תחבורה ציבורית יחסית לא רעה.
רכבת תחתית שלה, אכן די מוזנחת, אבל היא עדיין עובדת באופן סביר (לפחות מנסיון שלי).
מה לעשות מדובר במערכת מאוד ישנה ומאוד גדולה שתחזוקה שלה עולה הרבה מאוד כסף.
כל הטענות כרגע מגיעות לראש העיר המאותגר שכלית של העיר הזאת שלא ממש ברור על מה הוא מבזבז את כל תקציבי העיר.
בעצם אני יכול לנחש למה אבל זה לא שייך לנושאי הפורום
ניו יורק סיטי זה עוד מצב טוב שם.
בפרברים התח"צ שם גרועה במחוזות הסובבים בדומה לרב ארצות הברית.
 

matrix200200

Active member
אכן

ניו יורק סיטי זה עוד מצב טוב שם.
בפרברים התח"צ שם גרועה במחוזות הסובבים בדומה לרב ארצות הברית.
אכן
ואם תשאל את רוב התושבים, הם מעדיפים את המצב הזה.
הם לא ממש רוצים תחבורה ציבורית.
בתור דוגמה תסתכל על הכשלון המהדהד שהוא בניית רכבת מהירה מסאן פרנציסקו ללוס אנגלס.
בזבזו הרבה מאוד כסף של משלמי המיסים ולא ממש בנו הרבה.
ואצלינו עוד מתלוננים על עיכובים בבניית הקו המהיר לירושלים
 

DanBus43Maalit72

Active member
עוד דוגמא לזה שהאמריקאים מנותקים משאר העולם.

אכן
ואם תשאל את רוב התושבים, הם מעדיפים את המצב הזה.
הם לא ממש רוצים תחבורה ציבורית.
בתור דוגמה תסתכל על הכשלון המהדהד שהוא בניית רכבת מהירה מסאן פרנציסקו ללוס אנגלס.
בזבזו הרבה מאוד כסף של משלמי המיסים ולא ממש בנו הרבה.
ואצלינו עוד מתלוננים על עיכובים בבניית הקו המהיר לירושלים
עוד דוגמא לזה שהאמריקאים מנותקים משאר העולם.
יש שם ערים ללא תחבורה ציבורית כלל.
גם אצל הקנדים מצב דומה אבל עם טיפה יותר פתיחות.

העיר הקטנה היחידה בארה"ב שנראה לי שיש שם אוטובוסים רבים בתדירות נורמאלית בדומה לאירופה זו Tuscon שבאריזונה אך אין שירות אחרי חצות בלילה.
 

matrix200200

Active member
לא הייתי מנותקים מכל העולם, הייתי שהם מנותקים מאירופה.

עוד דוגמא לזה שהאמריקאים מנותקים משאר העולם.
יש שם ערים ללא תחבורה ציבורית כלל.
גם אצל הקנדים מצב דומה אבל עם טיפה יותר פתיחות.

העיר הקטנה היחידה בארה"ב שנראה לי שיש שם אוטובוסים רבים בתדירות נורמאלית בדומה לאירופה זו Tuscon שבאריזונה אך אין שירות אחרי חצות בלילה.
לא הייתי מנותקים מכל העולם, הייתי שהם מנותקים מאירופה.
בעולם יש הרבה מאוד מקומות שאין בהם תחבורה ציבורית.
יש לזה סיבות הסטוריות ולא הייתי ממהר לשפוט את ארה"ב על הבחירה שלהם להסתמך על רכב הפרטי ולא על תחבורה ציבורית.
הדבר כנראה היה נכון מבחינה כלכלית.
בכל אופן אין לנו הרבה מדינות אחרות בעלות שטח בגודל דומה שהתפתחו לכיוון דווקא של תחבורה ציבורית.
יש את בריה"ם (שזה מאוד שונה מסיבות ברורות), יש את קנדה שדי דומה לארה"ב ויש אולי את אוסטרליה?
באמת מעניין מה מצב התחבורה ציבורית שם.
 

DanBus43Maalit72

Active member
המצב באוסטרליה דומה לאנגליה.

לא הייתי מנותקים מכל העולם, הייתי שהם מנותקים מאירופה.
בעולם יש הרבה מאוד מקומות שאין בהם תחבורה ציבורית.
יש לזה סיבות הסטוריות ולא הייתי ממהר לשפוט את ארה"ב על הבחירה שלהם להסתמך על רכב הפרטי ולא על תחבורה ציבורית.
הדבר כנראה היה נכון מבחינה כלכלית.
בכל אופן אין לנו הרבה מדינות אחרות בעלות שטח בגודל דומה שהתפתחו לכיוון דווקא של תחבורה ציבורית.
יש את בריה"ם (שזה מאוד שונה מסיבות ברורות), יש את קנדה שדי דומה לארה"ב ויש אולי את אוסטרליה?
באמת מעניין מה מצב התחבורה ציבורית שם.
המצב באוסטרליה דומה לאנגליה.
יש תחבורה ציבורית במספר רב של ישובים קטנים.
 
באילו ערים בעולם אין תחבורה ציבורית כלל?

לא הייתי מנותקים מכל העולם, הייתי שהם מנותקים מאירופה.
בעולם יש הרבה מאוד מקומות שאין בהם תחבורה ציבורית.
יש לזה סיבות הסטוריות ולא הייתי ממהר לשפוט את ארה"ב על הבחירה שלהם להסתמך על רכב הפרטי ולא על תחבורה ציבורית.
הדבר כנראה היה נכון מבחינה כלכלית.
בכל אופן אין לנו הרבה מדינות אחרות בעלות שטח בגודל דומה שהתפתחו לכיוון דווקא של תחבורה ציבורית.
יש את בריה"ם (שזה מאוד שונה מסיבות ברורות), יש את קנדה שדי דומה לארה"ב ויש אולי את אוסטרליה?
באמת מעניין מה מצב התחבורה ציבורית שם.
באילו ערים בעולם אין תחבורה ציבורית כלל?
בד"כ במדינות פחות מפותחות התחבורה הציבורית טובה לפחות בשעות היום
 

matrix200200

Active member
אני לא יכול להצביע על עיר ספציפית, אבל אני מניח שיש לא מעט

באילו ערים בעולם אין תחבורה ציבורית כלל?
בד"כ במדינות פחות מפותחות התחבורה הציבורית טובה לפחות בשעות היום
אני לא יכול להצביע על עיר ספציפית, אבל אני מניח שיש לא מעט
ערים באפריקה שיש בהם רק מוניות שרות ואין בכלל תחבורה ציבורית ממוסדת.
 

DanBus43Maalit72

Active member
לרב במדינות עולם שלישי וארה"ב ששם יש ערים שאין בהם כלל

באילו ערים בעולם אין תחבורה ציבורית כלל?
בד"כ במדינות פחות מפותחות התחבורה הציבורית טובה לפחות בשעות היום
לרב במדינות עולם שלישי וארה"ב ששם יש ערים שאין בהם כלל
תחבורה ציבורית.
דוגמא בולטת לעיר ללא תחבורה ציבורית בארה"ב זו ארלינגטון בטקסס. עד השנים האחרונות לא היה שם תחבורה ציבורית כלל. בשנים האחרונות הוסיפו שם רק קו אוטובוס יוממים בודד פנימי.
 

matrix200200

Active member
בארה"ב זה עניין של תרבות ואני לא רואה בזה שום פסול

לרב במדינות עולם שלישי וארה"ב ששם יש ערים שאין בהם כלל
תחבורה ציבורית.
דוגמא בולטת לעיר ללא תחבורה ציבורית בארה"ב זו ארלינגטון בטקסס. עד השנים האחרונות לא היה שם תחבורה ציבורית כלל. בשנים האחרונות הוסיפו שם רק קו אוטובוס יוממים בודד פנימי.
בארה"ב זה עניין של תרבות ואני לא רואה בזה שום פסול
מה גם שזה טכנית לא אפשרי לבנות מערכת תחבורה ציבורית לרוב הערים האמריקאיות שרוב תושביהם גרים בפרברים.
יש גם עניין שלא קשור בהכרח לתחבורה ציבורית נטו, אבל גם חשוב.
מחסור בתחבורה ציבורית מאפשר לאותם קהילות בארה"ב שהם אנשים ממעמד ביניים, להתבדל בצורה אפקטיבית למדי מפני תושבי הערים הפנימיות העניים.
נוככחות תחבורה ציבורית היתה מאפשרת גם לאותם קהלים של אנשים עניים יותר, לעבור לגור לפרברים, וזה לא בהכרח מה שאנשים בפרברים רוצים.
כמובן שיש את הנושא של המימון.
תחבורה ציבורית בכל אותם ערים היתה עולה הרבה מאוד כסף ודבר אחרון שאזרחי ארה"ב רוצים כרגע זה תוספת של עוד מיסים בשביל לממן את התענוג המפוקפק הזה.
יש להם מספיק צרות עם ביטוח בריאות.
 

darkshadow1

New member
זה עניין עמוק בהרבה שהתחיל באמצע המאה שעברה...

בארה"ב זה עניין של תרבות ואני לא רואה בזה שום פסול
מה גם שזה טכנית לא אפשרי לבנות מערכת תחבורה ציבורית לרוב הערים האמריקאיות שרוב תושביהם גרים בפרברים.
יש גם עניין שלא קשור בהכרח לתחבורה ציבורית נטו, אבל גם חשוב.
מחסור בתחבורה ציבורית מאפשר לאותם קהילות בארה"ב שהם אנשים ממעמד ביניים, להתבדל בצורה אפקטיבית למדי מפני תושבי הערים הפנימיות העניים.
נוככחות תחבורה ציבורית היתה מאפשרת גם לאותם קהלים של אנשים עניים יותר, לעבור לגור לפרברים, וזה לא בהכרח מה שאנשים בפרברים רוצים.
כמובן שיש את הנושא של המימון.
תחבורה ציבורית בכל אותם ערים היתה עולה הרבה מאוד כסף ודבר אחרון שאזרחי ארה"ב רוצים כרגע זה תוספת של עוד מיסים בשביל לממן את התענוג המפוקפק הזה.
יש להם מספיק צרות עם ביטוח בריאות.
זה עניין עמוק בהרבה שהתחיל באמצע המאה שעברה...
לדוגמה העובדה שבלא מעט ערים גדולות בארה"ב מרכז העיר יחסית עני בעוד שהפרוורים עשירים (בניגוד לערים ברוב המדינות המפותחות, שבהן המרכז עשיר יותר) היא בין היתר תוצאה של הקמת אוטוסטרדות ענק במאה שעברה שנועדו להוביל אנשים בקלות למרכזי הערים ובינוי מחדש של מרכזי הערים תוך שימוש בתקנים שדורשים המון חניות. מאחר ואף אחד לא מעדיף לגור בין כבישים ענקיים ומגרשי חניה ריקים, הגישה למרכזי הערים הפכה לקלה יותר ואחזקת רכב לא הייתה דבר יקר- הדבר ההגיוני לעשות עבור אמריקאים שיש להם קצת כסף היה לעבור לפרוורים ולהצטייד ברכב או שניים, גם אם זה הרחיק אותם מהעבודה. מי שלא היה לו כסף לעבור נשאר איפה שהוא היה- וכך נוצר הבידול.
 

matrix200200

Active member
תהליך הפרבור התחיל עוד מוקדם יותר

זה עניין עמוק בהרבה שהתחיל באמצע המאה שעברה...
לדוגמה העובדה שבלא מעט ערים גדולות בארה"ב מרכז העיר יחסית עני בעוד שהפרוורים עשירים (בניגוד לערים ברוב המדינות המפותחות, שבהן המרכז עשיר יותר) היא בין היתר תוצאה של הקמת אוטוסטרדות ענק במאה שעברה שנועדו להוביל אנשים בקלות למרכזי הערים ובינוי מחדש של מרכזי הערים תוך שימוש בתקנים שדורשים המון חניות. מאחר ואף אחד לא מעדיף לגור בין כבישים ענקיים ומגרשי חניה ריקים, הגישה למרכזי הערים הפכה לקלה יותר ואחזקת רכב לא הייתה דבר יקר- הדבר ההגיוני לעשות עבור אמריקאים שיש להם קצת כסף היה לעבור לפרוורים ולהצטייד ברכב או שניים, גם אם זה הרחיק אותם מהעבודה. מי שלא היה לו כסף לעבור נשאר איפה שהוא היה- וכך נוצר הבידול.
תהליך הפרבור התחיל עוד מוקדם יותר
הסיבה שבערים באירופה מרכז העיר תמיד נחשב ליוקרתי יותר היא היסטורית.
בעבר היותר רחוק, מרכז העיר המוגן עם חומות נחשב למקום בטוח יותר במקרה של מלחמה ומצור על העיר ושלהי העיר נחשבו כמקום מסוכן יותר.
בארה"ב היסטורית זה לא היה כך מהתחלה, כי רוב הערים שלה נבנו בתקופה הרבה יותר מאוחרת כאשר כבר לא היתה משמעות לחומות העיר.
ארה"ב היתה פרברית ו"חד קומתית" עוד לפני שנוה ה50.
שנות החימישים פשוט הנציחו את המצב הקיים ועזרו לו להמשיך להתקיים לאור הפיתוח של מכוניות זולות ובניה מאסיבית של כבישים.
הבעיה של עוני במרכזי ערים היא בעיה יותר מאוחרת וקשורה לתוכנית "great society" של לינדון ג'ונסון שרצה "לעזור" בעיקר לאוכלוסייה השחורה ובמו ידיו הפך מרכזי ערים למקומות של עוני ופשיעה.
בשנות ה50 דטרוית עדיין היתה סיפור הצלחה של פיתוח אורבני.
ההזנחה והבריחה של מעמד הביניים קרו מאוחר יותר.
אתה צודק שבניית כבישים מהירים ופיתוח ערים כמרכזים לעסקים בלבד לא עזרו לעניין, אבל לדעתי אין קשר ישיר בין זה למצב העגום של מרכזי ערים בארה"ב היום.
עיקר הבעיה זה ריכוז אוכלוסיות נכשלות ויצירת גטואים.
זה נכון לדטרויט, זה נכון לדרום שיקגו, זה נכון לטנדרלוין, זה נכון גם לערים אירופאיות רבות וזה נכון אפילו לדרום תל אביב.
 

Ccyclist

Well-known member
מרכזי הערים באירופה נחלשו כבר במאה ה19 עם בוא הרכבת.

תהליך הפרבור התחיל עוד מוקדם יותר
הסיבה שבערים באירופה מרכז העיר תמיד נחשב ליוקרתי יותר היא היסטורית.
בעבר היותר רחוק, מרכז העיר המוגן עם חומות נחשב למקום בטוח יותר במקרה של מלחמה ומצור על העיר ושלהי העיר נחשבו כמקום מסוכן יותר.
בארה"ב היסטורית זה לא היה כך מהתחלה, כי רוב הערים שלה נבנו בתקופה הרבה יותר מאוחרת כאשר כבר לא היתה משמעות לחומות העיר.
ארה"ב היתה פרברית ו"חד קומתית" עוד לפני שנוה ה50.
שנות החימישים פשוט הנציחו את המצב הקיים ועזרו לו להמשיך להתקיים לאור הפיתוח של מכוניות זולות ובניה מאסיבית של כבישים.
הבעיה של עוני במרכזי ערים היא בעיה יותר מאוחרת וקשורה לתוכנית "great society" של לינדון ג'ונסון שרצה "לעזור" בעיקר לאוכלוסייה השחורה ובמו ידיו הפך מרכזי ערים למקומות של עוני ופשיעה.
בשנות ה50 דטרוית עדיין היתה סיפור הצלחה של פיתוח אורבני.
ההזנחה והבריחה של מעמד הביניים קרו מאוחר יותר.
אתה צודק שבניית כבישים מהירים ופיתוח ערים כמרכזים לעסקים בלבד לא עזרו לעניין, אבל לדעתי אין קשר ישיר בין זה למצב העגום של מרכזי ערים בארה"ב היום.
עיקר הבעיה זה ריכוז אוכלוסיות נכשלות ויצירת גטואים.
זה נכון לדטרויט, זה נכון לדרום שיקגו, זה נכון לטנדרלוין, זה נכון גם לערים אירופאיות רבות וזה נכון אפילו לדרום תל אביב.
מרכזי הערים באירופה נחלשו כבר במאה ה19 עם בוא הרכבת.
אוכלוסיות חזקות עברו לאזורים ממערב למרכז אך יכלו להסתמך על הרכבות (וגם על אומניבוסים ובהמדך חשמליות) להגיע למרכז עצמו. התיעוש זיהם את האזורים שממזרח למרכז כי הרוח מנשבת בדרך כלל ממערב למזרח ולכן אזורים מזרחיים החלו להדרדר. הורדת חומות היסטוריות איפשרה שדרות היקפיות וקישור בין שולי המרכז ההיסטורי למרכז כך שהאזורים היוקרתיים ביותר במרכזי הערים כיום אינם במרכז ההיסטורי אלא בסמוך אליו.
&nbsp
דוגמאות: בלונדון הווסט אנד כמרכז בידורי ממערב לסיטי, ווסטמינסטר, קנסינגטון, צ'לסי כשכונות יוקרה מרכזיות מערבה משני המרכזים. בברצלונה: אישמפלה, במדריד: סאלאמנקה, בברלין שארלוטנברג.
&nbsp
בנוסף התיעוש ורשת הרכבות יצרו ערים חדשות שלא היו קיימות כלל לפני המהפיכה התעשייתית. ברמינגהאם, העיר השניה בבריטניה לא היתה קיימת עד למהפיכה התעשייתית וכך גם ליברפול.
&nbsp
ומשם לפירבור של בתים פרטיים: בסוף המאה ה19 היתה תנועה אומנותית בבריטניה בשם Arts and Crafts שדגלה באומנות יד וחזרה מתיעוש לאומנות. תנועה נוספת קראה לפתרון בעיית תנאי החיים בערים ע"י בניית "ערי גנים" Garden Cities כשילוב היתרונות של אופציות התעסוקה והתרבות של העיר עם איכות החיים של המגורים בכפר ושתי התנועות חברו יחדיו להקמת הארכיטקטורה הבסיסית של הפרברים הבריטיים המוקדמים של סוף המאה ה19, ארכיטקטורה שהשפיעה גם על רעיונות הפירבור בארה"ב - אותו מבנה דו קומתי עם גינה אחורית (שנועדה במקור גם לגידול פירות וירקות) שחוזר לסוג בנייה כפרית מהמאה ה16 (שושלת טיודור) תוך פסיחה על הבנייה הצפופה של המאות ה18 וה19 (Terrace Houses) או מנהג הכיכר הירוקה באמצע מתחם בן עשרות בתי מגורים ללא גינות משלהם שנוצר כתוצאה מהבנייה בעידן שקדם לתנועות אלו.
&nbsp
בשלב הראשוני הפרברים האלו נשענו גם הם על רכבות ואוטובוסים כחיבור לערים הראשיות או למרכזים משניים בסביבתם והיו סוג בנייה יוצא מן הכלל. עם הפצת הרכב הפרטי למעמד הביניים בשנות העשרים המאוחרות היו גלי בנייה מואצת של פרברים כי הרכב הפרטי איפשר למלא את המרווחים שבין המרכזים העירוניים המשניים אבל עדיין היתה הישענות רבה על מערכת הרכבות.
&nbsp
מרבית הפרברים הלונדוניים נבנו בשנות השלושים, וכך גם הבנייה הפרברית ברחבי בריטניה. בלונדון רבתי של שנות השלושים תוכננו מספר "שדרות" ע"י מועצת מחוז לונדון ( LCC ) - והם כוללים את ה: Western Avenue (A40) Eastern Avenue (A12) , North Circular Road (A406) וה South Circular Road (A205) הטעות הגדולה בפיתוחם היתה שהם נבנו עם בתי מגורים לצד דרכים אלו כי החשיבה היתה של שדירה עירונית ולא של דרך מהירה.
&nbsp
הרעיון של רשת דרכים מהירות ומופרדות הגיע למדינות דוברות האנגלית מגרמניה באיחור של שני עשורים. האוטובאהן הראשון נפתח בשלהי רפובליקת וואימר, הרעיון פותח בתקופת הרייך השלישי והגיע למתכננים האנגלוסקסים מאזורי הכיבוש שלהם במערב גרמניה. הפירבור שאינו נסמך על הרשת הרכבתית אלא על מערכת הכבישים המהירה הגיע לארצות אלו בגל הפיתוח שאחרי מלחמת העולם השניה.
 

matrix200200

Active member
מאוד מעניין על היסטוריה הבריטית, תודה.

מרכזי הערים באירופה נחלשו כבר במאה ה19 עם בוא הרכבת.
אוכלוסיות חזקות עברו לאזורים ממערב למרכז אך יכלו להסתמך על הרכבות (וגם על אומניבוסים ובהמדך חשמליות) להגיע למרכז עצמו. התיעוש זיהם את האזורים שממזרח למרכז כי הרוח מנשבת בדרך כלל ממערב למזרח ולכן אזורים מזרחיים החלו להדרדר. הורדת חומות היסטוריות איפשרה שדרות היקפיות וקישור בין שולי המרכז ההיסטורי למרכז כך שהאזורים היוקרתיים ביותר במרכזי הערים כיום אינם במרכז ההיסטורי אלא בסמוך אליו.
&nbsp
דוגמאות: בלונדון הווסט אנד כמרכז בידורי ממערב לסיטי, ווסטמינסטר, קנסינגטון, צ'לסי כשכונות יוקרה מרכזיות מערבה משני המרכזים. בברצלונה: אישמפלה, במדריד: סאלאמנקה, בברלין שארלוטנברג.
&nbsp
בנוסף התיעוש ורשת הרכבות יצרו ערים חדשות שלא היו קיימות כלל לפני המהפיכה התעשייתית. ברמינגהאם, העיר השניה בבריטניה לא היתה קיימת עד למהפיכה התעשייתית וכך גם ליברפול.
&nbsp
ומשם לפירבור של בתים פרטיים: בסוף המאה ה19 היתה תנועה אומנותית בבריטניה בשם Arts and Crafts שדגלה באומנות יד וחזרה מתיעוש לאומנות. תנועה נוספת קראה לפתרון בעיית תנאי החיים בערים ע"י בניית "ערי גנים" Garden Cities כשילוב היתרונות של אופציות התעסוקה והתרבות של העיר עם איכות החיים של המגורים בכפר ושתי התנועות חברו יחדיו להקמת הארכיטקטורה הבסיסית של הפרברים הבריטיים המוקדמים של סוף המאה ה19, ארכיטקטורה שהשפיעה גם על רעיונות הפירבור בארה"ב - אותו מבנה דו קומתי עם גינה אחורית (שנועדה במקור גם לגידול פירות וירקות) שחוזר לסוג בנייה כפרית מהמאה ה16 (שושלת טיודור) תוך פסיחה על הבנייה הצפופה של המאות ה18 וה19 (Terrace Houses) או מנהג הכיכר הירוקה באמצע מתחם בן עשרות בתי מגורים ללא גינות משלהם שנוצר כתוצאה מהבנייה בעידן שקדם לתנועות אלו.
&nbsp
בשלב הראשוני הפרברים האלו נשענו גם הם על רכבות ואוטובוסים כחיבור לערים הראשיות או למרכזים משניים בסביבתם והיו סוג בנייה יוצא מן הכלל. עם הפצת הרכב הפרטי למעמד הביניים בשנות העשרים המאוחרות היו גלי בנייה מואצת של פרברים כי הרכב הפרטי איפשר למלא את המרווחים שבין המרכזים העירוניים המשניים אבל עדיין היתה הישענות רבה על מערכת הרכבות.
&nbsp
מרבית הפרברים הלונדוניים נבנו בשנות השלושים, וכך גם הבנייה הפרברית ברחבי בריטניה. בלונדון רבתי של שנות השלושים תוכננו מספר "שדרות" ע"י מועצת מחוז לונדון ( LCC ) - והם כוללים את ה: Western Avenue (A40) Eastern Avenue (A12) , North Circular Road (A406) וה South Circular Road (A205) הטעות הגדולה בפיתוחם היתה שהם נבנו עם בתי מגורים לצד דרכים אלו כי החשיבה היתה של שדירה עירונית ולא של דרך מהירה.
&nbsp
הרעיון של רשת דרכים מהירות ומופרדות הגיע למדינות דוברות האנגלית מגרמניה באיחור של שני עשורים. האוטובאהן הראשון נפתח בשלהי רפובליקת וואימר, הרעיון פותח בתקופת הרייך השלישי והגיע למתכננים האנגלוסקסים מאזורי הכיבוש שלהם במערב גרמניה. הפירבור שאינו נסמך על הרשת הרכבתית אלא על מערכת הכבישים המהירה הגיע לארצות אלו בגל הפיתוח שאחרי מלחמת העולם השניה.
מאוד מעניין על היסטוריה הבריטית, תודה.
לא בטוח לגבי מה שאמרת על המקור של כבישים מהירים.
זה נכון שגרמניה היתה בין הראשונות שעשתה זאת, אבל גם בארה"ב בשנות השלושים היה פיתוח מואץ של כבישים שקודם על ידי FDR כחלק מתוכנית הNew Deal.
אני לא משוכנע שכל אותם רעיונות שאתה מדבר עליהם כל כך השפיעו על ארה"ב.
זאת אומרת אולי הם כן השפיעו, אבל הסיבה לכך היא שהם הגיעו למקום עם רקע תרבותי שהפך אותם למקובלים.
הרקע למהפיכה התעשייתית בארה"ב היה שונה מאוד מזה של אירופה בכלל ואנגליה בפרט.
בכל מקרה בארה"ב מעולם לא נחשב "יוקרתי" לחיות במרכז העיר.
באירופה היו לפחות תקופות שכך זה היה.
נדמה לי שבגלל זה לאירופאים יותר קל לקבל את הרעיון של לחיות בעיר הגדולה, למרות המהפיכה התעשייתית והפיכה של ערים למקומות פחות רצויים.
אני אזכיר לך גם שזאת היתה ארה"ב שהובילה את מהפיכת הרכב והיא היתה המדינה הראשונה לייצר רכב שהיה נגיש למעמד הביניים.
 

Ccyclist

Well-known member
מערכת ה Interstate נפתחה ב56, ה Motorways ב 58.

מאוד מעניין על היסטוריה הבריטית, תודה.
לא בטוח לגבי מה שאמרת על המקור של כבישים מהירים.
זה נכון שגרמניה היתה בין הראשונות שעשתה זאת, אבל גם בארה"ב בשנות השלושים היה פיתוח מואץ של כבישים שקודם על ידי FDR כחלק מתוכנית הNew Deal.
אני לא משוכנע שכל אותם רעיונות שאתה מדבר עליהם כל כך השפיעו על ארה"ב.
זאת אומרת אולי הם כן השפיעו, אבל הסיבה לכך היא שהם הגיעו למקום עם רקע תרבותי שהפך אותם למקובלים.
הרקע למהפיכה התעשייתית בארה"ב היה שונה מאוד מזה של אירופה בכלל ואנגליה בפרט.
בכל מקרה בארה"ב מעולם לא נחשב "יוקרתי" לחיות במרכז העיר.
באירופה היו לפחות תקופות שכך זה היה.
נדמה לי שבגלל זה לאירופאים יותר קל לקבל את הרעיון של לחיות בעיר הגדולה, למרות המהפיכה התעשייתית והפיכה של ערים למקומות פחות רצויים.
אני אזכיר לך גם שזאת היתה ארה"ב שהובילה את מהפיכת הרכב והיא היתה המדינה הראשונה לייצר רכב שהיה נגיש למעמד הביניים.
מערכת ה Interstate נפתחה ב56, ה Motorways ב 58.
הראשונה בארה"ב והשניה בבריטניה. "Our American Cousin" היא תרבות שלה קשרים רעיוניים וספרותיים שחצו את האוקינוס האטלנטי באופן רציף במשך מאות שנים והחלפת הרעיונות הזו פיתחה בין השאר את הטלגרף התת ימי ואת הסינדיקציה בעיתונות המודפסת - היו ספרים של צ'ארלס דיקינס שנמכרו לעיתונות האמריקנית כסינדיקציה של פרקים שבועיים והם היו להיט של תקשורת המונים בינ"ל הרבה לפני שהמציאו את אמצעי התקשורת המודרניים - הרדיו, הקולנוע, הטלוויזיה והאינטרנט. כמו כן העובדה שמדובר ב"שתי ארצות המחולקות ע"י שפה משותפת" (הגדרה הומוריסטית של ההבדלים בין הדיאלקטים של השפה האנגלית) הקלה על מעבר רעיונות ואנשים ביניהן. יש לציין למשל שצ'ארלב ירקיס שפיתח את הרכבת התחתית בלונדון היה אמריקאי.
&nbsp
הבנייה העירונית בארה"ב שקדמה למאה ה20 היתה דומה מאד לזו הבריטית, כולל מבני Tennents לדיור דחוק בחדרים בודדים לעניים, Townhouses מרווחים לעשירים, יש אזורים בסאן פראנסיסקו שמתארים את הבניינים שלהם כ"ויקטוריאנים" למרות שחלפו למעלה מ60 שנה מהכרזת העצמאות האמריקאית והכתרת המלכה ויקטוריה. בסך הכל טבעי שבלי שינויים טכנולוגיים משמעותיים בבנייה למגורים במחצית הראשונה של המאה ה19 ענפי הבנייה האמריקאים לא שינו משמעותית את סגנונות הבנייה שרווחו באמריקה שלפני העצמאות.
&nbsp
תנועת הפירבור היתה בין השאר תנועה אידאולוגית. הרעיון שמעבר לבתים פרטיים צמודי קרקע ישפר את גורלם של דיירי הפרברים שילב בין פרקטיקה קפיטליסטית (ויצירת מערכת המשכנתאות, חלוקת בעלות הקרקע כך שבמקום בעלות של בעלי האדמות המקוריים כל בית נמכר עם הקרקע עליה הוא יושב וכו') לבין אידאולוגיה של יציאה מהעיר וחזרה לכפר או סוג מסויים של כפריות תוך אמונה שיש לזה גם תועלות בריאותיות. הרעיון היה לפנות את הסלאמס תוך העלאת איכות החיים ומעמדם של רבים בחברות אלו. זו הסיבה שהבנייה הפרברית היא בקנה מידה שמאפשר גינות כאשר רווחי יותר לבנות ככל האפשר, שבונים בית אחד למגרש, אולי קיר משותף אחד לשני בתים אך לא רכבות של בתים צמודים, שכמעט תמיד יש מוסך. כמו כן האידאולוגיה שמאחורי הפירבור הביאה למעורבות ממשלתית בתיכנון ותמיכה בחברות הבינוי, החברה של אביו של הנשיא טראמפ למשל קיבלה מימין ממדינת ניו יורק כדי לבנות כמה מהפרברים שבנתה. בלי האידאולוגיה הזו היה יותר יעיל לדחוס יותר יחידות על אותו שטח, לא להקצות שטח לגינות, ובמקום לאפשר בעלות - להשכיר.
&nbsp
לגבי מערכות הכביש הארציות שאיפשרו את הפרברים המרוחקים יותר שאינם נסמכים על מערכת הרכבות- הבאתי את התאריכים בכותרת. זה שניסו פה ושם לא משנה את העובדה שהמערכות נבנו אחרי המלחמה ושאייזנהאוור עצמו זקף את ההשראה למערכת האמריקנית למערכת האוטובאהן הגרמנית.
&nbsp
&nbsp
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה