ואם יוותרו על משה דיין?
טמקא: תושבי הדרום (הקו המערבי) דורשים רכבת ישירה
http://m.ynet.co.il/Articles/4987731
נראה שהלחץ הוא מהנגב המערבי ואשקלון כאשר גם יבנה ורשל"צ על הכוונת כ"עצירות מיותרות" כאשר בקו דו מסילתי רשל"צ משה דיין היא תחנת מפתח להחלפה בין השירות האיטי למהיר וחוץ ממנה אין בדיוק נקודות עקיפה ברצועת המסילה שלכודה בין שני צידי הכביש וכמובן שאין התייחסות מצד אלו שדורשים רכבת מהירה לשאלת המסילה המזרחית הבודדת באיילון.
ואם יוותרו על משה דיין?
ייתכן וניתן לייצר רכבת מהירה בין אשקלון, אשדוד ויבנה לתל אביב, למרות מצוקת המסילות באיילון.
אם מוותרים על משה דיין כתחנת החלפה, הרי שהתחנה על ארבעת רציפיה יכולה לשמש דווקא כתחנת עקיפה שבה הרכבת המהירה עוקפת את הרכבת האיטית.
הרעיון הוא כזה. עדיין יהיו 4 נסיעות בשעה על הציר. אבל הסדר שבו הן יצאו מהדרום (לא משנה מאיזו תחנה הן מתחילות) יהיה שונה מהסדר שבו הן יגיעו לתחנת ההגנה כי הן יתוזמנו כך שבזמן שרכבת אחת עוצרת במשה דיין, הרכבת שיצאה אחריה עוקפת אותה. מה שמאפשר לה גם לחלוף בלי לעצור בשאר התחנות עד ההגנה.
אם ניקח לדוגמה את שלושת הרכבות שעוצרות באשדוד לכיוון ההגנה דרך בת ים באזור שבע בבוקר
1) 07:08 (מתחילה מאשדוד, רכבת מיוחדת של שיא בוקר)
2) 07:22 (XX:22 לאורך כל היום, מתחילה מב"ש)
3) 07:37 (רכבת נוספת רק בשיא בוקר, מתחילה מאשקלון)
4) 07:52 (XX:52 לאורך כל היום) (מתחילה מב"ש)
ואת כל הרכבות שעוצרות במשה דיין לכיוון ההגנה בזמן זה
1) 07:29 (הרכבת של 07:08 מאשדוד
2) 07:44 (הרכבת שעוברת ב-07:22 באשדוד)
3) 08:01 (הרכבת של 07:37)
4) 08:14 (הרכבת של 07:52)
כיום הן מגיעות באותו סדר לתחנת ההגנה
אם נחליט שרכבת אחת שיוצאת מבאר שבע היא מהירה (אפשר להחליט על כל אחת מתוך ה-4, אבל בחרתי רכבת מבאר שבע כדי שיהיה מהיר לאורך כל היום ולא רק בשיא בוקר), נניח הרכבת שעוצרת ב 07:22 באשדוד שמספרתי כ-2)
לא נשנה לה את התזמון כדי לשמור על המרווח היפה של כל חצי שעה בציר הזה.
אבל נשנה את התזמון של הרכבת המיוחדת שלפניה (1), כך שתצא כמה שיותר קרוב אליה בהתאם למה שמערכת האיתות מרשה. נניח 6 דקות בין רכבת לרכבת. (הרכבת תצא מאשדוד ב-07:16, 8 דקות מאוחר יותר מהזמן הנוכחי)
בתחנת משה דיין, בזמן שהרכבת הזו עוצרת להעלאת והורדת נוסעים, הכרוז מכריז "בתחנה זו חולפות רכבות מהירות, נא להתרחק משפת הרציף, והרכבת שלנו (2) שועטת על פניה באחד הרציפים הפנויים.
זה נותן לה חלון זמן די גדול עד שהיא תשיג את הרכבת הקודמת כך שהיא יכולה לדלג גם על כל התחנות הבאות.
התמונה בתחנת ההגנה תיראה כך:
הרכבת שעברה באשדוד ב-06:52 תגיע להגנה ב-07:32, בדיוק כמו היום ותמשיך הלאה כרגיל. (אפשר לקרוא לה רכבת מספר 0).
הרכבת אחריה תהיה הרכבת המהירה שלנו שעברה באשדוד ב-07:22 תגיע להגנה ב-07:47 בזמן שיא של 25 דקות, בדיוק לחלון המסילה של הרכבת הנוכחית שיוצאת מאשדוד ב-07:08, (רכבת מס' 1) כלומר כבר יש לה חלון מסילה שמור במסילה השלישית באיילון וזה לא חסם.
הרכבת שיצאה מאשדוד ב-07:16 (זו שהזזנו), צריכה להגיע להגנה ב-08:02, לחלון המסילה הפנוי של רכבת מספר 2 זה אומר שזמן הנסיעה בה יעלה ב-6 דקות מ-40 ל-46 דקות. זו אכן בעיה שלילית וצריך לראות איך מטפלים בה, אבל מאחר וזו רכבת מיוחדת רק לשיא בוקר ייתכן ויש פתרונות אחרים חוץ מעיכוב לשם עיכוב בתחנת משה דיין. (לדוגמה, מאחר והרכבת הנוספת הזו תהפוך ללא אטרקטיבית לאשדודים היא יכולה להתחיל במשה דיין, בטיימינג הנכון מבחינת הגעה להגנה).
ברכבות 3 ו-4 לא נגענו ולכן אין שינוי.
אם פתרנו את הבעיה בשעת שיא בוקר, אני מניח שלאורך שאר היום לא תהיה בעיה. כמובן שצריך טריק דומה גם בכיוון ההפוך.
מה קיבלנו?
מרוויחים
משדרות-אשקלון-אשדוד ויבנה לתל אביב תהיה רכבת מהירה אחת כל שעה ורכבת אחת איטית כל שעה לאורך כל היום, ההבדל בין המהירה לאיטית יהיה 15 דקות שזה המון.
מפסידים
א. נוסעי הרכבת המיוחדת של 07:08 שמשרתת רק את אשדוד ויבנה שנסיעתם תידחה ותתארך ואולי אף תתבטל (תתקצר למשה דיין)., אבל הם יפוצו על ידי רכבת מהירה
ב. העולים בכל תחנות חולון בת ים ומשה דיין, שתהיה להם רכבת אחת פחות בשעה. זו פגיעה ברמת שירות שהתרגלו אליה, אבל מבחינת מספר נוסעים נטו הם יכולים להסתדר עם רכבת פחות בשעה.
זה בעצם מסיט את הדגש בשימוש ברכבת ישראל יותר לכיוון נסיעות ארוכות משולי המטרופולין ומעבר לו, על חשבון נסיעות קצרות פנים מטרופוליניות, כך שככיוון פעולה זה נראה לי רצוי.