נכון שזה לא יקרה, אבל לא מהסיבות שמנית
דרום? לא יכול לקרות
מסילת רכבת דורשת קצת יותר שטח מנתיב בודד בכביש, בגלל שצריך מרווח ביטחון בינה לבין הכביש. אין מספיק מקום לבטל נתיב של איילון דרום ולהוסיף מסילה. מה גם, שהמסילה שצריך להכפיל היא המסילה המזרחית ביותר, לא המערבית ביותר, וזה משמעותי בגלל צורת המסילות. לא מאוד הגיוני שרכבת שמגיעה ממזרח תחצה כל הדרך עד המסילה המערבית ביותר כדי לעבור ליד תחנת השלום, ואז תחצה שוב את כל המסילות מזרחה כדי לחזור לרציפים בהגנה שמהם היא תוכל להמשיך דרומה. זה ייצור סיבוך תפעולי מעצבן במיוחד.
כמו כן, איילון דרום בקטע שליד תחנת השלום צר מאוד גם ככה, ואפשר לראות את זה בStreet View. וכדי להוסיף שם מסילה צריך גם להרחיב את רציף 1 שהוא צר מאוד כך שבקושי ישאר מקום לכביש, ולמרות שהרכב הפרטי לא אמור להיות במרכז לצמצם בקטע הזה את איילון דרום לנתיב אחד בודד זה לא הגיוני (ואני לא בטוח שישאר מקום אפילו לנתיב אחד בודד)
אם הפתרון שהצעת היה כזה פשוט כבר היו חושבים עליו, אבל הוא לא, ולכן הוא לא מופיע בכלל בחלופות המוצעות לתוכנית.
עריכה: קישור לצילום לווין להמחשה:
https://gisn.tel-aviv.gov.il/iView2...25&back=1.00&year=2016&overview=0&opacity=0.9
אז לא יישאר נתיב אחד, אלא שניים, אבל זה עדיין צר מדי. לא רואה איך אפשר לעשות את זה ולהשאיר יותר משני נתיבים, וגם בלי שיהיו הבעיות התפעוליות שידברתי עליהן וגם אני לא בטוח שהגובה בין הכביש לגשר הולכי הרגל מספיק גבוה לרכבת.
נכון שזה לא יקרה, אבל לא מהסיבות שמנית
א', יש כבר מרווח בטחון בין המסילה הקיימת לבין הכביש, כך שחצי מהמסילה היה יושב על המרווח הקיים וחציה השני על חלק מהנתיב הקיים. המרווח החדש היה במקום חלק מהנתיב הקיים שהתפנה. אין גם צורך במרווח גדול במיוחד בין הגדר למסילה, מדובר ברכבות שנוסעות יחסית לאט.
ב', את כיווני וחיבורי המסילות אפשר לשנות. מדובר בהוצאה מזערית לעומת פרוייקט הסטת הנחל. אפשר ששתי המסילות המזרחיות ישמשו את מסילת השרון/פתח תקווה/משה דיין כאשר המערבית משמשת לכיוון צפון (היום היא משמשת את מסילת החוף/שפירים לכיוון דרום). כמו כן, שהמסילה המערבית הקיימת תשמש את התנועה לכיוון דרום (במקום לכיוון צפון) ושהמסילה החדשה תשמש לכיוון צפון.
ג', נכון שהרציף המערבי הוא רק כ-5 מ', לעומת הרציף המזרחי הכפול שברוחב 8.5 מ', אבל הוא אינו צר במידה בלתי סבירה בקו שבו לא סביר שהרכבות תעבורנה במהירות שעולה על 160 קמ"ש. למשל:
Extract from GI/RT7016
7.3 New double face platforms
7.3.1 The usable width of a new double face platform shall be nowhere less
than:
a) 6000 mm where the permissible or enhanced permissible speed on
both lines adjacent to the platform exceeds 100 mph (160 km/h).
b) 5500 mm where the permissible or enhanced permissible speed on
one line adjacent to the platform exceeds 100 mph (160 km/h) and
the other does not exceed 100 mph (160 km/h).
c) 4000 mm at other platforms.
אבל שוב, זה לא יקרה, גם כי אף אחד לא יסכים להוריד נתיב מנתיבי איילון שיהפכו לשלושה נתיבים במקום ארבעה, וגם, כפי שהוזכר למטה, בגלל התכנית לנתיבים מהירים...