חלופות
היתה דוגמה של חלופה עם שתי תחנות שגרמה לנוסעים לפספס את הקו
זה עלה בפורום, כנראה קו בצפון תל אביב, ובגלל החלופות היו לו שתי תחנות באותו הכיוון בצומת אחת, על שני רחובות שנכנסו לצומת בזווית של 90 מעלות האחד לשני. התוצאה היתה שהנוסעים לא ידעו איפה להמתין כי בכל תחנה שימתינו הקו יגיע להם ממעבר לפינה ואי אפשר היה לחצות את הכביש ולתפוס את הקו שברח להם.
חלופות
אני אישית נגד חלופות
יש רק שלוש הצדקות לחלופה, ובשתיהן מילת המפתח היא "כל עוד היא לא גורמת לבלבול לציבור.
1. כאשר נסיעות מסוימת באותו קו הן קצרות יותר (מתחילות מאמצע המסלול אבל נוסעות עד סופו, נפוץ מאד בקווי חרדים בסופי שבוע, כאשר הקו הרגיל מתמלא כבר באמצע המסלול ולא מצליח לאסוף אז מוציאים עוד אוטובוס מאמצע המסלול שלו).
2. כאשר מספר "שלוחות" מתנקזות לקטע מרכזי, ומשם ממשיכות אותו דבר. נפוץ בחלופות בוקר שמטרתן להקל על ההגעה לעבודה על ידי חסכון במעבר. אני לדוגמה משתמש בחלופה של 502 שיוצאת פעם ביום מלב הפארק ברעננה במקום מהצומת, ואחרי שהיא מתחברת ל-502 המרכזי היא ממשיכה בדיוק אותו דבר.
3. רק אם מספר בודד של נסיעות לא יכול מסיבות כלשהן להגיע לתחנה אחת במסלול. כך לדוגמה בקווים ביישובים ערביים יש חלופה רק ליום שישי ב-12:00 שלא מתקרבת למסגד (בגלל שכמות הולכיה רגל הגדולה לידו לא מאפשרת הגעה), לקו 1 של המטרונית יש חלופה רק לשעות הלילה שבהן הוא לא יכול להיכנס למרכזית חוף הכרמל הנעולה וכו'. במקרים כאלה ברור שהבלבול שייגרם על ידי קו נוסף שפועל פעם בשבוע (במקרה של המסגדים) גדול מהבלבול שייגרם על ידי החלופה.
בכל מקרה אחר, עדיף מספרי קו נפרדים במקום חלופות.