ענף המטענים ברכ"י

מצב
הנושא נעול.

נייף

New member
ענף המטענים ברכ"י

ענף המטענים ברכ"י
היכן קיימות כיום שלוחות למטענים ?
כמות הפעילות בהן ?
מה השתנה בשנתיים האחרונות ?
מה הן התוכניות לעתיד ?
אלו חברות עובדות עם הרכבת ?
האם גם פרטיים יכולים לשלוח מטענים ?

בקיצור, כל מה ששייך בצורה כזו או אחרת לענף המטענים ברכבת ישראל.
 

Bus Nerd

Active member
מסופי מטענים שאני מכיר

ענף המטענים ברכ"י
היכן קיימות כיום שלוחות למטענים ?
כמות הפעילות בהן ?
מה השתנה בשנתיים האחרונות ?
מה הן התוכניות לעתיד ?
אלו חברות עובדות עם הרכבת ?
האם גם פרטיים יכולים לשלוח מטענים ?

בקיצור, כל מה ששייך בצורה כזו או אחרת לענף המטענים ברכבת ישראל.
מסופי מטענים שאני מכיר
נמל חיפה (אני לא בטוח ב100% שיש שם מסוף מטענים, אבל די בטוח)
בית שאן
חדרה מזרח (מפעלי גרנות)
בני ברק
נמל אשדוד
רמת חובב
דימונה
מפעל פוספטים מזרחית לדימונה
מפעל אורון (בנגב)
מפעל צין (בנגב)
&nbsp
אולי יש עוד שאני לא מכיר.
&nbsp
יש כל מיני חברות פרטיות שמעבירות מטענים באמצעות הרכבת, כמובן. כשאני רואה רכבות מסע זה בעיקר זבל שמועבר להטמנה בנגב, או חצץ. אבל לפעמים מעבירים גם מכולות.
&nbsp
תוכניות לעתיד:
הכפלת המסילה המזרחית הקיימת ושיקום התוואי המקורי עד חדרה מזרח, כולל מסוף מטענים ליד נתב"ג.
מסילה לאורך כביש 7 שגם תשמש למטענים.
בפורום דיברו גם על מסוף מטענים בירושלים (מלחה).
&nbsp
 

raya

Well-known member
אתמול בדרך חזרה מהעבודה

מסופי מטענים שאני מכיר
נמל חיפה (אני לא בטוח ב100% שיש שם מסוף מטענים, אבל די בטוח)
בית שאן
חדרה מזרח (מפעלי גרנות)
בני ברק
נמל אשדוד
רמת חובב
דימונה
מפעל פוספטים מזרחית לדימונה
מפעל אורון (בנגב)
מפעל צין (בנגב)
&nbsp
אולי יש עוד שאני לא מכיר.
&nbsp
יש כל מיני חברות פרטיות שמעבירות מטענים באמצעות הרכבת, כמובן. כשאני רואה רכבות מסע זה בעיקר זבל שמועבר להטמנה בנגב, או חצץ. אבל לפעמים מעבירים גם מכולות.
&nbsp
תוכניות לעתיד:
הכפלת המסילה המזרחית הקיימת ושיקום התוואי המקורי עד חדרה מזרח, כולל מסוף מטענים ליד נתב"ג.
מסילה לאורך כביש 7 שגם תשמש למטענים.
בפורום דיברו גם על מסוף מטענים בירושלים (מלחה).
&nbsp
אתמול בדרך חזרה מהעבודה
עברה רכבת מטענים (להערכתי עם פוספטים) בכיוון לדימונה.
מהקטר עלה כל כמה שניות ענן שחור - מה שלא זכור לי שרואים בקטרי הנוסעים.
האם קטרי המשא נוסעים עם "דלק" אחר?
 

Bus Nerd

Active member
גם ברכבות נוסעים לפעמים רואים עשן

אתמול בדרך חזרה מהעבודה
עברה רכבת מטענים (להערכתי עם פוספטים) בכיוון לדימונה.
מהקטר עלה כל כמה שניות ענן שחור - מה שלא זכור לי שרואים בקטרי הנוסעים.
האם קטרי המשא נוסעים עם "דלק" אחר?
גם ברכבות נוסעים לפעמים רואים עשן
כשהקטר "מתאמץ".
הם כולם נוסעים עם דיזל, מאותו סוג. למיטב זכרוני חלק מהקטרים של חטיבת המטען ישנים יותר מרוב הקטרים של חטיבת הנוסעים, אז זה עוד גורם שיכול לגרום לזה.
 
סולר. קטרים לעיתים מעשנים כאשר העומס גדול.

אתמול בדרך חזרה מהעבודה
עברה רכבת מטענים (להערכתי עם פוספטים) בכיוון לדימונה.
מהקטר עלה כל כמה שניות ענן שחור - מה שלא זכור לי שרואים בקטרי הנוסעים.
האם קטרי המשא נוסעים עם "דלק" אחר?
סולר. קטרים לעיתים מעשנים כאשר העומס גדול.
הנה צילומים מתחילת ספטמבר האחרון ליד מושב הבונים.



 

נייף

New member
תודה

מסופי מטענים שאני מכיר
נמל חיפה (אני לא בטוח ב100% שיש שם מסוף מטענים, אבל די בטוח)
בית שאן
חדרה מזרח (מפעלי גרנות)
בני ברק
נמל אשדוד
רמת חובב
דימונה
מפעל פוספטים מזרחית לדימונה
מפעל אורון (בנגב)
מפעל צין (בנגב)
&nbsp
אולי יש עוד שאני לא מכיר.
&nbsp
יש כל מיני חברות פרטיות שמעבירות מטענים באמצעות הרכבת, כמובן. כשאני רואה רכבות מסע זה בעיקר זבל שמועבר להטמנה בנגב, או חצץ. אבל לפעמים מעבירים גם מכולות.
&nbsp
תוכניות לעתיד:
הכפלת המסילה המזרחית הקיימת ושיקום התוואי המקורי עד חדרה מזרח, כולל מסוף מטענים ליד נתב"ג.
מסילה לאורך כביש 7 שגם תשמש למטענים.
בפורום דיברו גם על מסוף מטענים בירושלים (מלחה).
&nbsp
תודה
 
עוד מסופי מטענים

מסופי מטענים שאני מכיר
נמל חיפה (אני לא בטוח ב100% שיש שם מסוף מטענים, אבל די בטוח)
בית שאן
חדרה מזרח (מפעלי גרנות)
בני ברק
נמל אשדוד
רמת חובב
דימונה
מפעל פוספטים מזרחית לדימונה
מפעל אורון (בנגב)
מפעל צין (בנגב)
&nbsp
אולי יש עוד שאני לא מכיר.
&nbsp
יש כל מיני חברות פרטיות שמעבירות מטענים באמצעות הרכבת, כמובן. כשאני רואה רכבות מסע זה בעיקר זבל שמועבר להטמנה בנגב, או חצץ. אבל לפעמים מעבירים גם מכולות.
&nbsp
תוכניות לעתיד:
הכפלת המסילה המזרחית הקיימת ושיקום התוואי המקורי עד חדרה מזרח, כולל מסוף מטענים ליד נתב"ג.
מסילה לאורך כביש 7 שגם תשמש למטענים.
בפורום דיברו גם על מסוף מטענים בירושלים (מלחה).
&nbsp
עוד מסופי מטענים
דגון חיפה (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
דגון אשדוד (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
מילובר (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
קרית גת (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
דבירה (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
נעמן (טעינת סלעים בלבד)
מילניום חיפה
בית הזיקוק, חיפה כימיקלים וכו'
חדרה מערב
נמל הקישון
ראש העין דרום
ובטח שכחתי אחד או שניים
&nbsp
 

נייף

New member
טעינת סלעים ??

עוד מסופי מטענים
דגון חיפה (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
דגון אשדוד (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
מילובר (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
קרית גת (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
דבירה (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
נעמן (טעינת סלעים בלבד)
מילניום חיפה
בית הזיקוק, חיפה כימיקלים וכו'
חדרה מערב
נמל הקישון
ראש העין דרום
ובטח שכחתי אחד או שניים
&nbsp
טעינת סלעים ??
להיכן ובשביל מה ?
 

25306yosef

New member
היכן זה מילניום חיפה?

עוד מסופי מטענים
דגון חיפה (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
דגון אשדוד (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
מילובר (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
קרית גת (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
דבירה (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
נעמן (טעינת סלעים בלבד)
מילניום חיפה
בית הזיקוק, חיפה כימיקלים וכו'
חדרה מערב
נמל הקישון
ראש העין דרום
ובטח שכחתי אחד או שניים
&nbsp
היכן זה מילניום חיפה?
פעם ראשונה שאני שומע את השם הזה. האם מדובר במסוף המכולות בסמוך לסדנאות קישון / חוצות המפרץ?

אני מכיר את השם אמקו-ים שהיה פעם בסמוך לתחנת חיפה מזרח / כביש חירם לשעבר.

ופעם ראשונה שאני קורא שבתחנת נעמן (תחנה תפעולית בין מוצקין לעכו) יש טעינת סלעים. פעם (בשנות ה-80) היה שם בנוסף לשלוחת מילובר גם את שלוחת צינורות המזרח התיכון ושלוחת קרית הפלדה ושלוחת פרוטארום. תחנת נעמן כתחנה תפעולית עוד לא היתה קיימת אז והשלוחות הסתעפו מהמסילה הראשית במסוטים שהיו נעולים בנעילה שרביטית. האיתות היה אז איתות מכני.

וגם פעם ראשונה שאני קורא שיש מסוף מטענים בראש העין דרום. בשנות ה-80 תחנת ראש העין היתה למעשה מבחינה תפעולית תחנה מבוטלת (שימשה לעצירת רכבות נוסעים בלבד), כלומר, מבני ברק ועד לתחנת רינתיה זה היה קטע מסילתי בין שתי תחנות תפעוליות סמוכות בני ברק > רינתיה. המסילה לפתח תקווה היתה שלוחה שהסתעפה מהמסילה הראשית בצומת עולמית וגם המסילה למפעל פקר פלדה באזור כפר סבא (שדי חמד) היתה שלוחה שהסתעפה מהמסילה הראשית. באותם הימים של שנות ה-80 כל הקו מבני ברק ועד לוד הופעל באיתות מכני עם שרביטי קטע, ואלה התחנות התפעוליות דאז, הכוונה לתאי איתות מאויישים עם מתקני שרביטים:

1. בני ברק
2. רינתיה
3. תא צפוני לוד

ובקו שמלוד לירושלים:

1. תא דרומי לוד
2. נען
3. בית שמש
4. ירושלים (החאן)

רשימת תחנות מבוטלות בשנות ה-80:

1. ראש העין
2. נחל שורק
3. בר גיורא

רשימת קטעים מסילתיים בין בני ברק לירושלים בשנות ה-80 בינהם היו קיימים שרביטי קטע:

1. בני ברק <> רינתיה
2. רינתיה <> לוד (תא צפוני לוד)
3. לוד <> נען (תא דרומי לוד)
4. נען <> בית שמש
5. בית שמש <> ירושלים

כל התחנות שלא הוזכרו כמו תחנת תעופה, בוטלו הרבה לפני שנות ה-80.

תחנת רמלה היתה למעשה חנייה ולא תחנה, כלומר, מקום לעצירת רכבת נוסעים באמצע קטע מסילתי.

שלוחות שאני זוכר שהיו פעם באזור:

1. שלוחת פתח תקווה
2. שלוחת פקר פלדה
3. שלוחת טירת יהודה (מחצבה)
4. שלוחת קרגל
5. שלוחת נשר רמלה (מפעל המלט ברמלה)
6. שלוחת נשר הרטוב (מפעל המלט בבית שמש)
7. שלוחת המדפיס הממשלתי ירושלים

מסופי מטענים להדרים ומשאות וצבא בתחנות בקו חיפה - סבידור בשנות ה-80, כל הקטע הופעל אז באיתות חשמלי:

1. תחנת חוף הכרמל (תפעולית) - שלוחת ב.מ.ב. (צבא), שלוחת מחנה טירה (צבא), שלוחת חישולי כרמל.
2. תחנת עתלית - שלוחת מלח עתלית
3. צומת מחצבה (בנימינה) - מחצבה - המסוט היה נעול בנעילה מפתחית חשמלית.
4. בנימינה - מפעלים והדרים
5. חדרה מזרח - הדרים וגרנות
6. חדרה מערב - הדרים
7. כפר ויתקין - הדרים
8. נתניה - הדרים
9. בית יהושע - הדרים
10. הרצליה - מפעל בטון
11. צומת גלילות - חוות מיכלי גז - המסוט היה נעול בנעילה מפתחית חשמלית.

רשימת תאי איתות מאויישים בקטע חיפה מזרח <> תל אביב מרכז סבידור בשנות ה-80, הכל איתות חשמלי:

1. תא מערבי חיפה מזרח - קצה הקו בלבד. תחנת חיפה מזרח פעלה בשנות ה-80 באיתות מכני.
2. חיפה מרכז - שלטה על תחנות חיפה מרכז, חיפה בת גלים, חוף הכרמל, חותרים.
3. עתלית - שלטה על עתלית ועל דור ולא פעלה בלילה. ראו בנימינה.
4. זכרון יעקב - שלטה על זכרון יעקב ולא פעלה בלילה. ראו בנימינה.
5. בנימינה - בראשית שנות ה-80 שלטה על בנימינה ועל צומת רמז בלבד. בסוף שנות ה-80 הופעלה בתחנת בנימינה מערכת איתות חדישה (באותם הימים) ואל תחנת בנימינה הועברה השליטה מרחוק גם על תחנות זכרון יעקב, דור, ועתלית, עד אותה עת התחנות הללו היו מבוטלות בשעות הלילה ולא ניתן היה אפשר לבצע בהן בשעות הלילה מפגשי רכבות. באותם הימים כאשר תחנה היתה מבוטלת בשעות הלילה, ניתן היה אפשר להעביר רכבות על המסילה הראשית בלבד, כלומר, בשעות הלילה של ראשית שנות ה-80, כל הקטע שבין חותרים <> בנימינה היה קטע מסילתי.
6. חדרה מערב - שלטה על חדרה מערב וכפר ויתקין.
7.נתניה - נתניה, בית יהושע, שפיים.
8. תל אביב מרכז (תא איתות למעלה בתחנה הישנה משנות ה-50) - ת"א מרכז, תל ברוך, הרצליה. בשנות ה-90 שפיים הועברה מנתניה לת"א.
9. בני ברק - קצה בלבד (לכיוון תל ברוך). בני ברק הופעלה באיתות מכני.

המשך יבוא בפוסט נפרד כי תפוז עושה בעיות.
 
מסופי מטענים ברכבת

היכן זה מילניום חיפה?
פעם ראשונה שאני שומע את השם הזה. האם מדובר במסוף המכולות בסמוך לסדנאות קישון / חוצות המפרץ?

אני מכיר את השם אמקו-ים שהיה פעם בסמוך לתחנת חיפה מזרח / כביש חירם לשעבר.

ופעם ראשונה שאני קורא שבתחנת נעמן (תחנה תפעולית בין מוצקין לעכו) יש טעינת סלעים. פעם (בשנות ה-80) היה שם בנוסף לשלוחת מילובר גם את שלוחת צינורות המזרח התיכון ושלוחת קרית הפלדה ושלוחת פרוטארום. תחנת נעמן כתחנה תפעולית עוד לא היתה קיימת אז והשלוחות הסתעפו מהמסילה הראשית במסוטים שהיו נעולים בנעילה שרביטית. האיתות היה אז איתות מכני.

וגם פעם ראשונה שאני קורא שיש מסוף מטענים בראש העין דרום. בשנות ה-80 תחנת ראש העין היתה למעשה מבחינה תפעולית תחנה מבוטלת (שימשה לעצירת רכבות נוסעים בלבד), כלומר, מבני ברק ועד לתחנת רינתיה זה היה קטע מסילתי בין שתי תחנות תפעוליות סמוכות בני ברק > רינתיה. המסילה לפתח תקווה היתה שלוחה שהסתעפה מהמסילה הראשית בצומת עולמית וגם המסילה למפעל פקר פלדה באזור כפר סבא (שדי חמד) היתה שלוחה שהסתעפה מהמסילה הראשית. באותם הימים של שנות ה-80 כל הקו מבני ברק ועד לוד הופעל באיתות מכני עם שרביטי קטע, ואלה התחנות התפעוליות דאז, הכוונה לתאי איתות מאויישים עם מתקני שרביטים:

1. בני ברק
2. רינתיה
3. תא צפוני לוד

ובקו שמלוד לירושלים:

1. תא דרומי לוד
2. נען
3. בית שמש
4. ירושלים (החאן)

רשימת תחנות מבוטלות בשנות ה-80:

1. ראש העין
2. נחל שורק
3. בר גיורא

רשימת קטעים מסילתיים בין בני ברק לירושלים בשנות ה-80 בינהם היו קיימים שרביטי קטע:

1. בני ברק <> רינתיה
2. רינתיה <> לוד (תא צפוני לוד)
3. לוד <> נען (תא דרומי לוד)
4. נען <> בית שמש
5. בית שמש <> ירושלים

כל התחנות שלא הוזכרו כמו תחנת תעופה, בוטלו הרבה לפני שנות ה-80.

תחנת רמלה היתה למעשה חנייה ולא תחנה, כלומר, מקום לעצירת רכבת נוסעים באמצע קטע מסילתי.

שלוחות שאני זוכר שהיו פעם באזור:

1. שלוחת פתח תקווה
2. שלוחת פקר פלדה
3. שלוחת טירת יהודה (מחצבה)
4. שלוחת קרגל
5. שלוחת נשר רמלה (מפעל המלט ברמלה)
6. שלוחת נשר הרטוב (מפעל המלט בבית שמש)
7. שלוחת המדפיס הממשלתי ירושלים

מסופי מטענים להדרים ומשאות וצבא בתחנות בקו חיפה - סבידור בשנות ה-80, כל הקטע הופעל אז באיתות חשמלי:

1. תחנת חוף הכרמל (תפעולית) - שלוחת ב.מ.ב. (צבא), שלוחת מחנה טירה (צבא), שלוחת חישולי כרמל.
2. תחנת עתלית - שלוחת מלח עתלית
3. צומת מחצבה (בנימינה) - מחצבה - המסוט היה נעול בנעילה מפתחית חשמלית.
4. בנימינה - מפעלים והדרים
5. חדרה מזרח - הדרים וגרנות
6. חדרה מערב - הדרים
7. כפר ויתקין - הדרים
8. נתניה - הדרים
9. בית יהושע - הדרים
10. הרצליה - מפעל בטון
11. צומת גלילות - חוות מיכלי גז - המסוט היה נעול בנעילה מפתחית חשמלית.

רשימת תאי איתות מאויישים בקטע חיפה מזרח <> תל אביב מרכז סבידור בשנות ה-80, הכל איתות חשמלי:

1. תא מערבי חיפה מזרח - קצה הקו בלבד. תחנת חיפה מזרח פעלה בשנות ה-80 באיתות מכני.
2. חיפה מרכז - שלטה על תחנות חיפה מרכז, חיפה בת גלים, חוף הכרמל, חותרים.
3. עתלית - שלטה על עתלית ועל דור ולא פעלה בלילה. ראו בנימינה.
4. זכרון יעקב - שלטה על זכרון יעקב ולא פעלה בלילה. ראו בנימינה.
5. בנימינה - בראשית שנות ה-80 שלטה על בנימינה ועל צומת רמז בלבד. בסוף שנות ה-80 הופעלה בתחנת בנימינה מערכת איתות חדישה (באותם הימים) ואל תחנת בנימינה הועברה השליטה מרחוק גם על תחנות זכרון יעקב, דור, ועתלית, עד אותה עת התחנות הללו היו מבוטלות בשעות הלילה ולא ניתן היה אפשר לבצע בהן בשעות הלילה מפגשי רכבות. באותם הימים כאשר תחנה היתה מבוטלת בשעות הלילה, ניתן היה אפשר להעביר רכבות על המסילה הראשית בלבד, כלומר, בשעות הלילה של ראשית שנות ה-80, כל הקטע שבין חותרים <> בנימינה היה קטע מסילתי.
6. חדרה מערב - שלטה על חדרה מערב וכפר ויתקין.
7.נתניה - נתניה, בית יהושע, שפיים.
8. תל אביב מרכז (תא איתות למעלה בתחנה הישנה משנות ה-50) - ת"א מרכז, תל ברוך, הרצליה. בשנות ה-90 שפיים הועברה מנתניה לת"א.
9. בני ברק - קצה בלבד (לכיוון תל ברוך). בני ברק הופעלה באיתות מכני.

המשך יבוא בפוסט נפרד כי תפוז עושה בעיות.
מסופי מטענים ברכבת
שלוחת מילניום אכן מובילה למסוף של חברת מילניום מצפון לשטח סדנאות הקישון של רכבת ישראל.
 

נייף

New member
הרחבת מילניום

מסופי מטענים ברכבת
שלוחת מילניום אכן מובילה למסוף של חברת מילניום מצפון לשטח סדנאות הקישון של רכבת ישראל.
הרחבת מילניום
הייתה תוכנית להרחבת המסוף האם ההרחבה בוצעה לבסוף ?
 

אורי404

New member
תודה חן על הפירוט. לגבי ראש העין ואחרים

עוד מסופי מטענים
דגון חיפה (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
דגון אשדוד (טעינת תבואה בתפזורת בלבד)
מילובר (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
קרית גת (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
דבירה (פריקת תבואה בתפזורת בלבד)
נעמן (טעינת סלעים בלבד)
מילניום חיפה
בית הזיקוק, חיפה כימיקלים וכו'
חדרה מערב
נמל הקישון
ראש העין דרום
ובטח שכחתי אחד או שניים
&nbsp
תודה חן על הפירוט. לגבי ראש העין ואחרים
עד כמה, שזכור לי בראש העין דרום מתבצעת החלפת נהגים בין הרכבות. בגלל החלפת הנהגים ראש העין דרום מוגדרת, כמסוף?
באשדוד מיון למשל או בחדרה מערב או בבני ברק (שלא הוזכרה) יש דיור לקרונות המטען. מה שאין בראש העין דרום.

מה לגבי המפעלים בדרום, כמו צין או מישור רותם? אלה לא מוגדרים כמסוף?
 
לא, יש מסוף מכולות קטן בראש העין

תודה חן על הפירוט. לגבי ראש העין ואחרים
עד כמה, שזכור לי בראש העין דרום מתבצעת החלפת נהגים בין הרכבות. בגלל החלפת הנהגים ראש העין דרום מוגדרת, כמסוף?
באשדוד מיון למשל או בחדרה מערב או בבני ברק (שלא הוזכרה) יש דיור לקרונות המטען. מה שאין בראש העין דרום.

מה לגבי המפעלים בדרום, כמו צין או מישור רותם? אלה לא מוגדרים כמסוף?
לא, יש מסוף מכולות קטן בראש העין
 

אורי404

New member
היה תכנון למסוף מטענים באזור אופקים

מסופי מטענים שאני מכיר
נמל חיפה (אני לא בטוח ב100% שיש שם מסוף מטענים, אבל די בטוח)
בית שאן
חדרה מזרח (מפעלי גרנות)
בני ברק
נמל אשדוד
רמת חובב
דימונה
מפעל פוספטים מזרחית לדימונה
מפעל אורון (בנגב)
מפעל צין (בנגב)
&nbsp
אולי יש עוד שאני לא מכיר.
&nbsp
יש כל מיני חברות פרטיות שמעבירות מטענים באמצעות הרכבת, כמובן. כשאני רואה רכבות מסע זה בעיקר זבל שמועבר להטמנה בנגב, או חצץ. אבל לפעמים מעבירים גם מכולות.
&nbsp
תוכניות לעתיד:
הכפלת המסילה המזרחית הקיימת ושיקום התוואי המקורי עד חדרה מזרח, כולל מסוף מטענים ליד נתב"ג.
מסילה לאורך כביש 7 שגם תשמש למטענים.
בפורום דיברו גם על מסוף מטענים בירושלים (מלחה).
&nbsp
היה תכנון למסוף מטענים באזור אופקים
בתוואי אשקלון-באר שבע, אם לא באופקים עצמה. לא יודע כמה התכנית הזו ריאלית לשנים הקרובות.
אולי-אולי בעתיד יהיה מסוף מטענים ב... אילת
לשם כך, כמובן נדרש, שתהיה מסילת רכבת לאזור העיר הדרומית
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה