רשמים מתח"ץ רומאי

מצב
הנושא נעול.

down und

New member
רשמים מתח"ץ רומאי

רשמים מתח"ץ רומאי
חזרתי לפני שעה קלה הביתה מטיול בן 5 ימים ברוטו שהיה בפועל
3 ימים וקצת נטו.

התחיל כמעט ברגל שמאל עם שביתה של לופטהנזה. למזלנו החבר
שארגן את הנופש הצליח במאמצים רבים, מול הסוכן החצי וירטואלי
שהיה ספק ארה"ב ספק יוון (מס' טל' ארה"ב-י אבל שם יווני וכתובת
פיסית שסופקה שנראית כאילו היא ביוון)
להזיז לטיסה של טורקיש איירווייס באותו יום 4 שעות מאוחר יותר.

הגענו לנתב"ג ומסתבר שלא נעשה כרטוס עד הסוף. עוד כמה דקות
של דפיקות לב ושיחות טרנס אטלנטיות והנושא סודר.
עלינו על טיסה של טורקיש לאיסטנבול ביום ה' ב-12:30 במקום להיות
על טיסה של לופטהנזה לפרנקפורט כבר באותו יום אבל ב-8 בבוקר.

טוב, המראנו בזמן (המראה משרוול נחיתה לאוטובוס באיסט').
טרנזיט/טרנספר/קונקשן (בטורקיה הם קוראים לזה טרנספר, לחובבי
הז'נר או מתעבי בני דודים...
)
די קצר של שעה בטרמינל הענק והמפואר (עם מבחר משקאות
אלכוהוליים מדהים) והמראה בזמן לרומא.
שוב המראה משרוול ונחיתה לאוטובוס.

ברומא השתכנו במלון דירות (בד אנד ברקפסט שעשינו לו
הזמנה דרך אחד מאתרי ההזמנות ברשת) לא רחוק (10 דקות
הליכה מהירה) מהוותיקן.
במקרה לגמרי יצא שהמלון
terazza del vaticano שייך לאדם שהיה נשוי לרוסיה שעלתה
לארץ אחרי גירושיו ויש לו כיום בת בת 17 שגרה עם אמה (גרושתו)
בעיר חולון. הוא לא יהודי.
הוא מדבר כמה עשרות מלים בעברית, מסתבר.
המלון מומלץ בחום. 3 דקות הליכה מאחת מתחנות המטרו של קו A.

עוד בנמל התעופה של רומא כשנחתנו, אגב, משהו מוזר, הם בצעו
בדיקה בטחונית מקיפה מאוד לאלו שירדו מהאטובוס של הטיסות
הנכנסות (בכל 50 ומשהו הטיסות הבינ"ל שעשיתי עד היום זה
לא קרה לי) חפשנו דרך איך להגיע למלון.
אנו נחתנו בסביבות שעה 18:00.
בלשכת האינפורמציה לתיירים שנמצאת באמצע הדרך הקצרה
בין הטרמינל לבין תחנת הרכבת שלו היא הסבירה באדיבות ובאנגלית
את כל האפשרויות.
לפני שעזבנו את הלשכה קנינו אצלה כרטיס תלת יומי (72 שעות)
שמקיף את כל התח"ץ הפנים עירוני ברומא.
אוטובוס, חשמלית (יש קרוב ל-10 קווי טראם בעיר), רכבת תחתית.
מחיר הכרטיס הזה הוא 18 יורו והוא משתלם די גבולי.
אם גרים במרכז ממש הוא לא הכי משתלם.


בחרנו ברכבת המאספת (יש רכבת מהירה לתחנת טרמיני הענקית
ב-14 יורו) כמדומני שזה נקרא קו FL1
שעולה 8 יורו ומגיעה לכמה תחנות פרבריות באופיין
בשולי העיר רומא ומשם החלפנו לרכבת בקו FL3 שנוסעת למרכז
העיר וירדנו אחרי שתיים או שלוש תחנות, מרחק קצר מהמלון.
בשתי הרכבות FL הללו היתה כריזה אוטומטית וגם שלטים דיגיטליים אבל לא בכולן הכריזה היתה גם באנגלית, באחת מהן
אם אני זוכר נכון רק באיטלקית.
כמה מלים על תחנות הרכבת הבינעירוניות/פרבריות שבאזור מטרופולין רומא.
השילוט ברציפים על הפנים.
השלטים לא גדולים ולא מוארים, בלילה לא רואים כלום ורק בזכות הכריזה ובזכות
מקומיים אדיבים מאוד הבנו איפה לרדת.

אדם מקומי בן כ-60 יצא ממש מגדרו לעזור לנו והוציא את הסמרטפון שלו וחיפש בתכנת ניווט את הכתובת המדוייקת והדריך אותנו כיצד
להגיע.
5 דקות הליכה קצת מפרכות עם כל המזוודות והטרולים והופ הגענו,
ובאינטרקום כבר שמענו אותו מברך אותנו בעברית...

בלילה הוא סיפר לנו שיש למחרת, יום ששי, שביתה בתח"ץ הרומי,
בעיקר במטרו ובאוטובוסים.
השביתה היתה בפועל די חלקית. חלק מקווי האוטובוס נסעו,
חלק מהטראמים עבדו ואפילו התחתית עבדה בבוקר עד 9 או 10
ואחה"ץ מ-4 עד 8 או 9 (בכדי לאפשר לאנשים להגיע לעבודה ולחזור
בסוף היום).
זה גרר אותנו להליכה של כמעט שעתיים מהמלון ועד לככר ונציה ומוזיאון הקפיטול.

בסוף חזרנו בחשמלית וירדנו ליד תחנת מטרו שהיא במרחק
תחנה אחת מהמלון שלנו ולקחנו נסיעה אחת קצרה.

המטרו של רומא מדהים בפופולריות שלו.
בשבת וגם ביום א' הוא היה מ-פ-ו-צ-ץ בנוסעים. דחוק שבקושי
יש מקום לעמוד.
הכריזה רק באיטלקית כמובן. אבל גם יש שלטים דיגטליים בקרונות,
שאגב, לעולם ועד (נסענו בשני הקווים ומשהו כמו 9 או 10 נסיעות
בשלושת הימים) כל ששת הקרונות מחוברים זה לזה כשהדלתות
בין הקרונות פתוחות לרווחה. מעולם לא ראיתי מטרו שכל כך קל
לעבור בין הקרונות שלו.

לה פרוסימה פרמטה ספנייה. אושיטה לאטו דסטרו.
זהו נוסח הכריזה ברכבת התחתית. אגב, יש בה לא מעט נהגות נשים ולא
רק נהגים גברים.

תמיד הכריזה אמרה מה התחנה (עצירה באיטלקית) הבאה
וכן מאיזה צד של הקרונות, בכוון הנסיעה, הדלתות יפתחו.
בחלק גדול מהתחנות הדלתות הימניות אבל יש מספר קטן
של תחנות שבהן הדלתות מצד שמאל של כוון הנסיעה הן אלו שנפתחות.

ביום שבת היינו בבית הכנסת הגדול והמפואר של רומא ובמקרה
היה גם שם בר מצווה. היה מאד מרגש מבחינתי
(לא יודע למה, בתי כנסת בעולם מאוד מרגשים אותי למרות שאני
אתיאיסט או אגנוסטיקן).

כמה מלים על שבת ויום א' בעיר הכי קתולית בעולם.

רוב הסופרים וחלק קטנטן מהחנויות פתוחים בימים אלו.
כל המסעדות, כמעט, וכל הפיצריות והמזנונים, כמעט, היו פתוחים.
כל קווי התח"ץ נסעו בתדירות סבירה למדי והיו עמוסים בבני אדם,
שלפחות שליש אם לא חצי נראו בעליל איטלקיים ולא תיירים.

יום ששי בערב במועדון הג'ז אולי הכי טוב ברומא, 3 דקות הליכה
מהמדרגות הספרדיות שהן עצמן שתי דקות הליכה ממטרו אספנייה
(כיכר ספרד, פיאצה ספנייה)
יצא לנו לראות אולי את גדול נגני הקלרינט היום בעולם, עמנואלה אורסו. וירטואוז שגם נותן שואו מדליק ומצחיק קמעה.

כשנגמרה ההופעה, בערך ב-23:30 בלילה המטרו של כיכר ספרד
היה כבר סגור ובמעבר התת קרקעי האינסופי שלו, מעולם לא
ראיתי מעברים כאלו, אולי רק בלונדון בחיבור בין שתי תחנות רכבת
גדולות, הגענו לאיזה פארק שנראה קצת בינעירוני ונאלצנו לקחת
מונית.
נסיעה של 10 דקות עם נהג מופרע, הראשון שראיני שחותך ולא עוצר באדום וכו' לקח מחיר קבוע של 18 יורו.
לפי הווייז שהוא שם המרחק למלון היה של 5 ק"מ והיות והמחיר
פיקס הוא נסע בדרך הקצרה ביותר...
שאר הנהגים וראיתי אלפי מכוניות ב-4 הימים הללו היו רגועים.
לא צפצפו כמעט, לא דרסו הולכי רגל גם כשקפצנו להם באמצע
כביש בו הם נסעו מהר יחסית. באדום ממש כמעט כולם עצרו
ובקיצור לא התנהגו כמו שאנו מצפים מנהגים איטלקיים.

בשבת אחה"ץ קפצנו גם סתם כך לתחנת טרמיני להתרשם ממנה
ואולי גם לבדוק דרכים להגיע חזרה לנמל התעופה, כי הטיסה שלנו
יצאה ב-6:40 בבוקר. לציריך.
מסתבר שרכבת האקספרס יש לה נסיעות כבר מלקראת 4 בבוקר.
אבל מהמלון אין לנו דרך נורמלית להגיע לתחנה, כי אין מטרו
ויש מעט קווי לילה שלא בדיוק עברו לידו.
בסוף בעל המלון הקפיץ אותנו ברכבו הפרטי, דאצ'יה רומנית חדשה,
תמורת 40 יורו.
הערת אגב, בקושי כבר רואים פיאט בכבישים.
עדיין זה נפוץ אבל ממש ממש לא כמו לפני 15 שנה כשהייתי יום
שלם ברומא ובטח לא כמו לפני 33 שנה כשהייתי 8 ימים באיטליה
ממילאנו בצפון עבור דרך ונציה ופירנצה ועד רומא במרכז.

מכוניות סמארט הן לא נפוצות אלא האמ אמ אמא של המאוד נפוצות.
בעל המלון הסביר שבהרבה מאוד משפחות זה הרכב השני.
פיאט 500 הישנה והחמודה להפליא ראיתי רק 4 או 5 כאלו בכל
העיר, שתיים חנו מול המלון.
פיאט 500 חדשה ראיתי אבל הרבה פחות ממה שציפיתי לראות.

אפילו למשטרה האיטלקית על שתי זרועותיה, הקרבינרי והפוליציה,
רק חלק קטן מהניידות והטנדרים היו פיאט.
המון פג'ו, סיאט, רנו ועוד כמה פירמות לא איטלקיות שלא זוכר כרגע.

הטיסות חזור היו בחברת סוויס מרומא לציריך ומציריך לנתב"ג.
הפעם כל ההמראות וגם הנחיתות היו עם שרוולים וללא אוטובוסים.
 
הוא רומא המופלאה . חגגנו שם יום הולדת 60 לזוגתי שתחייה .

רשמים מתח"ץ רומאי
חזרתי לפני שעה קלה הביתה מטיול בן 5 ימים ברוטו שהיה בפועל
3 ימים וקצת נטו.

התחיל כמעט ברגל שמאל עם שביתה של לופטהנזה. למזלנו החבר
שארגן את הנופש הצליח במאמצים רבים, מול הסוכן החצי וירטואלי
שהיה ספק ארה"ב ספק יוון (מס' טל' ארה"ב-י אבל שם יווני וכתובת
פיסית שסופקה שנראית כאילו היא ביוון)
להזיז לטיסה של טורקיש איירווייס באותו יום 4 שעות מאוחר יותר.

הגענו לנתב"ג ומסתבר שלא נעשה כרטוס עד הסוף. עוד כמה דקות
של דפיקות לב ושיחות טרנס אטלנטיות והנושא סודר.
עלינו על טיסה של טורקיש לאיסטנבול ביום ה' ב-12:30 במקום להיות
על טיסה של לופטהנזה לפרנקפורט כבר באותו יום אבל ב-8 בבוקר.

טוב, המראנו בזמן (המראה משרוול נחיתה לאוטובוס באיסט').
טרנזיט/טרנספר/קונקשן (בטורקיה הם קוראים לזה טרנספר, לחובבי
הז'נר או מתעבי בני דודים...
)
די קצר של שעה בטרמינל הענק והמפואר (עם מבחר משקאות
אלכוהוליים מדהים) והמראה בזמן לרומא.
שוב המראה משרוול ונחיתה לאוטובוס.

ברומא השתכנו במלון דירות (בד אנד ברקפסט שעשינו לו
הזמנה דרך אחד מאתרי ההזמנות ברשת) לא רחוק (10 דקות
הליכה מהירה) מהוותיקן.
במקרה לגמרי יצא שהמלון
terazza del vaticano שייך לאדם שהיה נשוי לרוסיה שעלתה
לארץ אחרי גירושיו ויש לו כיום בת בת 17 שגרה עם אמה (גרושתו)
בעיר חולון. הוא לא יהודי.
הוא מדבר כמה עשרות מלים בעברית, מסתבר.
המלון מומלץ בחום. 3 דקות הליכה מאחת מתחנות המטרו של קו A.

עוד בנמל התעופה של רומא כשנחתנו, אגב, משהו מוזר, הם בצעו
בדיקה בטחונית מקיפה מאוד לאלו שירדו מהאטובוס של הטיסות
הנכנסות (בכל 50 ומשהו הטיסות הבינ"ל שעשיתי עד היום זה
לא קרה לי) חפשנו דרך איך להגיע למלון.
אנו נחתנו בסביבות שעה 18:00.
בלשכת האינפורמציה לתיירים שנמצאת באמצע הדרך הקצרה
בין הטרמינל לבין תחנת הרכבת שלו היא הסבירה באדיבות ובאנגלית
את כל האפשרויות.
לפני שעזבנו את הלשכה קנינו אצלה כרטיס תלת יומי (72 שעות)
שמקיף את כל התח"ץ הפנים עירוני ברומא.
אוטובוס, חשמלית (יש קרוב ל-10 קווי טראם בעיר), רכבת תחתית.
מחיר הכרטיס הזה הוא 18 יורו והוא משתלם די גבולי.
אם גרים במרכז ממש הוא לא הכי משתלם.


בחרנו ברכבת המאספת (יש רכבת מהירה לתחנת טרמיני הענקית
ב-14 יורו) כמדומני שזה נקרא קו FL1
שעולה 8 יורו ומגיעה לכמה תחנות פרבריות באופיין
בשולי העיר רומא ומשם החלפנו לרכבת בקו FL3 שנוסעת למרכז
העיר וירדנו אחרי שתיים או שלוש תחנות, מרחק קצר מהמלון.
בשתי הרכבות FL הללו היתה כריזה אוטומטית וגם שלטים דיגיטליים אבל לא בכולן הכריזה היתה גם באנגלית, באחת מהן
אם אני זוכר נכון רק באיטלקית.
כמה מלים על תחנות הרכבת הבינעירוניות/פרבריות שבאזור מטרופולין רומא.
השילוט ברציפים על הפנים.
השלטים לא גדולים ולא מוארים, בלילה לא רואים כלום ורק בזכות הכריזה ובזכות
מקומיים אדיבים מאוד הבנו איפה לרדת.

אדם מקומי בן כ-60 יצא ממש מגדרו לעזור לנו והוציא את הסמרטפון שלו וחיפש בתכנת ניווט את הכתובת המדוייקת והדריך אותנו כיצד
להגיע.
5 דקות הליכה קצת מפרכות עם כל המזוודות והטרולים והופ הגענו,
ובאינטרקום כבר שמענו אותו מברך אותנו בעברית...

בלילה הוא סיפר לנו שיש למחרת, יום ששי, שביתה בתח"ץ הרומי,
בעיקר במטרו ובאוטובוסים.
השביתה היתה בפועל די חלקית. חלק מקווי האוטובוס נסעו,
חלק מהטראמים עבדו ואפילו התחתית עבדה בבוקר עד 9 או 10
ואחה"ץ מ-4 עד 8 או 9 (בכדי לאפשר לאנשים להגיע לעבודה ולחזור
בסוף היום).
זה גרר אותנו להליכה של כמעט שעתיים מהמלון ועד לככר ונציה ומוזיאון הקפיטול.

בסוף חזרנו בחשמלית וירדנו ליד תחנת מטרו שהיא במרחק
תחנה אחת מהמלון שלנו ולקחנו נסיעה אחת קצרה.

המטרו של רומא מדהים בפופולריות שלו.
בשבת וגם ביום א' הוא היה מ-פ-ו-צ-ץ בנוסעים. דחוק שבקושי
יש מקום לעמוד.
הכריזה רק באיטלקית כמובן. אבל גם יש שלטים דיגטליים בקרונות,
שאגב, לעולם ועד (נסענו בשני הקווים ומשהו כמו 9 או 10 נסיעות
בשלושת הימים) כל ששת הקרונות מחוברים זה לזה כשהדלתות
בין הקרונות פתוחות לרווחה. מעולם לא ראיתי מטרו שכל כך קל
לעבור בין הקרונות שלו.

לה פרוסימה פרמטה ספנייה. אושיטה לאטו דסטרו.
זהו נוסח הכריזה ברכבת התחתית. אגב, יש בה לא מעט נהגות נשים ולא
רק נהגים גברים.

תמיד הכריזה אמרה מה התחנה (עצירה באיטלקית) הבאה
וכן מאיזה צד של הקרונות, בכוון הנסיעה, הדלתות יפתחו.
בחלק גדול מהתחנות הדלתות הימניות אבל יש מספר קטן
של תחנות שבהן הדלתות מצד שמאל של כוון הנסיעה הן אלו שנפתחות.

ביום שבת היינו בבית הכנסת הגדול והמפואר של רומא ובמקרה
היה גם שם בר מצווה. היה מאד מרגש מבחינתי
(לא יודע למה, בתי כנסת בעולם מאוד מרגשים אותי למרות שאני
אתיאיסט או אגנוסטיקן).

כמה מלים על שבת ויום א' בעיר הכי קתולית בעולם.

רוב הסופרים וחלק קטנטן מהחנויות פתוחים בימים אלו.
כל המסעדות, כמעט, וכל הפיצריות והמזנונים, כמעט, היו פתוחים.
כל קווי התח"ץ נסעו בתדירות סבירה למדי והיו עמוסים בבני אדם,
שלפחות שליש אם לא חצי נראו בעליל איטלקיים ולא תיירים.

יום ששי בערב במועדון הג'ז אולי הכי טוב ברומא, 3 דקות הליכה
מהמדרגות הספרדיות שהן עצמן שתי דקות הליכה ממטרו אספנייה
(כיכר ספרד, פיאצה ספנייה)
יצא לנו לראות אולי את גדול נגני הקלרינט היום בעולם, עמנואלה אורסו. וירטואוז שגם נותן שואו מדליק ומצחיק קמעה.

כשנגמרה ההופעה, בערך ב-23:30 בלילה המטרו של כיכר ספרד
היה כבר סגור ובמעבר התת קרקעי האינסופי שלו, מעולם לא
ראיתי מעברים כאלו, אולי רק בלונדון בחיבור בין שתי תחנות רכבת
גדולות, הגענו לאיזה פארק שנראה קצת בינעירוני ונאלצנו לקחת
מונית.
נסיעה של 10 דקות עם נהג מופרע, הראשון שראיני שחותך ולא עוצר באדום וכו' לקח מחיר קבוע של 18 יורו.
לפי הווייז שהוא שם המרחק למלון היה של 5 ק"מ והיות והמחיר
פיקס הוא נסע בדרך הקצרה ביותר...
שאר הנהגים וראיתי אלפי מכוניות ב-4 הימים הללו היו רגועים.
לא צפצפו כמעט, לא דרסו הולכי רגל גם כשקפצנו להם באמצע
כביש בו הם נסעו מהר יחסית. באדום ממש כמעט כולם עצרו
ובקיצור לא התנהגו כמו שאנו מצפים מנהגים איטלקיים.

בשבת אחה"ץ קפצנו גם סתם כך לתחנת טרמיני להתרשם ממנה
ואולי גם לבדוק דרכים להגיע חזרה לנמל התעופה, כי הטיסה שלנו
יצאה ב-6:40 בבוקר. לציריך.
מסתבר שרכבת האקספרס יש לה נסיעות כבר מלקראת 4 בבוקר.
אבל מהמלון אין לנו דרך נורמלית להגיע לתחנה, כי אין מטרו
ויש מעט קווי לילה שלא בדיוק עברו לידו.
בסוף בעל המלון הקפיץ אותנו ברכבו הפרטי, דאצ'יה רומנית חדשה,
תמורת 40 יורו.
הערת אגב, בקושי כבר רואים פיאט בכבישים.
עדיין זה נפוץ אבל ממש ממש לא כמו לפני 15 שנה כשהייתי יום
שלם ברומא ובטח לא כמו לפני 33 שנה כשהייתי 8 ימים באיטליה
ממילאנו בצפון עבור דרך ונציה ופירנצה ועד רומא במרכז.

מכוניות סמארט הן לא נפוצות אלא האמ אמ אמא של המאוד נפוצות.
בעל המלון הסביר שבהרבה מאוד משפחות זה הרכב השני.
פיאט 500 הישנה והחמודה להפליא ראיתי רק 4 או 5 כאלו בכל
העיר, שתיים חנו מול המלון.
פיאט 500 חדשה ראיתי אבל הרבה פחות ממה שציפיתי לראות.

אפילו למשטרה האיטלקית על שתי זרועותיה, הקרבינרי והפוליציה,
רק חלק קטן מהניידות והטנדרים היו פיאט.
המון פג'ו, סיאט, רנו ועוד כמה פירמות לא איטלקיות שלא זוכר כרגע.

הטיסות חזור היו בחברת סוויס מרומא לציריך ומציריך לנתב"ג.
הפעם כל ההמראות וגם הנחיתות היו עם שרוולים וללא אוטובוסים.
הוא רומא המופלאה . חגגנו שם יום הולדת 60 לזוגתי שתחייה .
 

Ccyclist

Well-known member
אני חייב לפורום שירשורון רומא מיוני. כמה הערות והארות:

רשמים מתח"ץ רומאי
חזרתי לפני שעה קלה הביתה מטיול בן 5 ימים ברוטו שהיה בפועל
3 ימים וקצת נטו.

התחיל כמעט ברגל שמאל עם שביתה של לופטהנזה. למזלנו החבר
שארגן את הנופש הצליח במאמצים רבים, מול הסוכן החצי וירטואלי
שהיה ספק ארה"ב ספק יוון (מס' טל' ארה"ב-י אבל שם יווני וכתובת
פיסית שסופקה שנראית כאילו היא ביוון)
להזיז לטיסה של טורקיש איירווייס באותו יום 4 שעות מאוחר יותר.

הגענו לנתב"ג ומסתבר שלא נעשה כרטוס עד הסוף. עוד כמה דקות
של דפיקות לב ושיחות טרנס אטלנטיות והנושא סודר.
עלינו על טיסה של טורקיש לאיסטנבול ביום ה' ב-12:30 במקום להיות
על טיסה של לופטהנזה לפרנקפורט כבר באותו יום אבל ב-8 בבוקר.

טוב, המראנו בזמן (המראה משרוול נחיתה לאוטובוס באיסט').
טרנזיט/טרנספר/קונקשן (בטורקיה הם קוראים לזה טרנספר, לחובבי
הז'נר או מתעבי בני דודים...
)
די קצר של שעה בטרמינל הענק והמפואר (עם מבחר משקאות
אלכוהוליים מדהים) והמראה בזמן לרומא.
שוב המראה משרוול ונחיתה לאוטובוס.

ברומא השתכנו במלון דירות (בד אנד ברקפסט שעשינו לו
הזמנה דרך אחד מאתרי ההזמנות ברשת) לא רחוק (10 דקות
הליכה מהירה) מהוותיקן.
במקרה לגמרי יצא שהמלון
terazza del vaticano שייך לאדם שהיה נשוי לרוסיה שעלתה
לארץ אחרי גירושיו ויש לו כיום בת בת 17 שגרה עם אמה (גרושתו)
בעיר חולון. הוא לא יהודי.
הוא מדבר כמה עשרות מלים בעברית, מסתבר.
המלון מומלץ בחום. 3 דקות הליכה מאחת מתחנות המטרו של קו A.

עוד בנמל התעופה של רומא כשנחתנו, אגב, משהו מוזר, הם בצעו
בדיקה בטחונית מקיפה מאוד לאלו שירדו מהאטובוס של הטיסות
הנכנסות (בכל 50 ומשהו הטיסות הבינ"ל שעשיתי עד היום זה
לא קרה לי) חפשנו דרך איך להגיע למלון.
אנו נחתנו בסביבות שעה 18:00.
בלשכת האינפורמציה לתיירים שנמצאת באמצע הדרך הקצרה
בין הטרמינל לבין תחנת הרכבת שלו היא הסבירה באדיבות ובאנגלית
את כל האפשרויות.
לפני שעזבנו את הלשכה קנינו אצלה כרטיס תלת יומי (72 שעות)
שמקיף את כל התח"ץ הפנים עירוני ברומא.
אוטובוס, חשמלית (יש קרוב ל-10 קווי טראם בעיר), רכבת תחתית.
מחיר הכרטיס הזה הוא 18 יורו והוא משתלם די גבולי.
אם גרים במרכז ממש הוא לא הכי משתלם.


בחרנו ברכבת המאספת (יש רכבת מהירה לתחנת טרמיני הענקית
ב-14 יורו) כמדומני שזה נקרא קו FL1
שעולה 8 יורו ומגיעה לכמה תחנות פרבריות באופיין
בשולי העיר רומא ומשם החלפנו לרכבת בקו FL3 שנוסעת למרכז
העיר וירדנו אחרי שתיים או שלוש תחנות, מרחק קצר מהמלון.
בשתי הרכבות FL הללו היתה כריזה אוטומטית וגם שלטים דיגיטליים אבל לא בכולן הכריזה היתה גם באנגלית, באחת מהן
אם אני זוכר נכון רק באיטלקית.
כמה מלים על תחנות הרכבת הבינעירוניות/פרבריות שבאזור מטרופולין רומא.
השילוט ברציפים על הפנים.
השלטים לא גדולים ולא מוארים, בלילה לא רואים כלום ורק בזכות הכריזה ובזכות
מקומיים אדיבים מאוד הבנו איפה לרדת.

אדם מקומי בן כ-60 יצא ממש מגדרו לעזור לנו והוציא את הסמרטפון שלו וחיפש בתכנת ניווט את הכתובת המדוייקת והדריך אותנו כיצד
להגיע.
5 דקות הליכה קצת מפרכות עם כל המזוודות והטרולים והופ הגענו,
ובאינטרקום כבר שמענו אותו מברך אותנו בעברית...

בלילה הוא סיפר לנו שיש למחרת, יום ששי, שביתה בתח"ץ הרומי,
בעיקר במטרו ובאוטובוסים.
השביתה היתה בפועל די חלקית. חלק מקווי האוטובוס נסעו,
חלק מהטראמים עבדו ואפילו התחתית עבדה בבוקר עד 9 או 10
ואחה"ץ מ-4 עד 8 או 9 (בכדי לאפשר לאנשים להגיע לעבודה ולחזור
בסוף היום).
זה גרר אותנו להליכה של כמעט שעתיים מהמלון ועד לככר ונציה ומוזיאון הקפיטול.

בסוף חזרנו בחשמלית וירדנו ליד תחנת מטרו שהיא במרחק
תחנה אחת מהמלון שלנו ולקחנו נסיעה אחת קצרה.

המטרו של רומא מדהים בפופולריות שלו.
בשבת וגם ביום א' הוא היה מ-פ-ו-צ-ץ בנוסעים. דחוק שבקושי
יש מקום לעמוד.
הכריזה רק באיטלקית כמובן. אבל גם יש שלטים דיגטליים בקרונות,
שאגב, לעולם ועד (נסענו בשני הקווים ומשהו כמו 9 או 10 נסיעות
בשלושת הימים) כל ששת הקרונות מחוברים זה לזה כשהדלתות
בין הקרונות פתוחות לרווחה. מעולם לא ראיתי מטרו שכל כך קל
לעבור בין הקרונות שלו.

לה פרוסימה פרמטה ספנייה. אושיטה לאטו דסטרו.
זהו נוסח הכריזה ברכבת התחתית. אגב, יש בה לא מעט נהגות נשים ולא
רק נהגים גברים.

תמיד הכריזה אמרה מה התחנה (עצירה באיטלקית) הבאה
וכן מאיזה צד של הקרונות, בכוון הנסיעה, הדלתות יפתחו.
בחלק גדול מהתחנות הדלתות הימניות אבל יש מספר קטן
של תחנות שבהן הדלתות מצד שמאל של כוון הנסיעה הן אלו שנפתחות.

ביום שבת היינו בבית הכנסת הגדול והמפואר של רומא ובמקרה
היה גם שם בר מצווה. היה מאד מרגש מבחינתי
(לא יודע למה, בתי כנסת בעולם מאוד מרגשים אותי למרות שאני
אתיאיסט או אגנוסטיקן).

כמה מלים על שבת ויום א' בעיר הכי קתולית בעולם.

רוב הסופרים וחלק קטנטן מהחנויות פתוחים בימים אלו.
כל המסעדות, כמעט, וכל הפיצריות והמזנונים, כמעט, היו פתוחים.
כל קווי התח"ץ נסעו בתדירות סבירה למדי והיו עמוסים בבני אדם,
שלפחות שליש אם לא חצי נראו בעליל איטלקיים ולא תיירים.

יום ששי בערב במועדון הג'ז אולי הכי טוב ברומא, 3 דקות הליכה
מהמדרגות הספרדיות שהן עצמן שתי דקות הליכה ממטרו אספנייה
(כיכר ספרד, פיאצה ספנייה)
יצא לנו לראות אולי את גדול נגני הקלרינט היום בעולם, עמנואלה אורסו. וירטואוז שגם נותן שואו מדליק ומצחיק קמעה.

כשנגמרה ההופעה, בערך ב-23:30 בלילה המטרו של כיכר ספרד
היה כבר סגור ובמעבר התת קרקעי האינסופי שלו, מעולם לא
ראיתי מעברים כאלו, אולי רק בלונדון בחיבור בין שתי תחנות רכבת
גדולות, הגענו לאיזה פארק שנראה קצת בינעירוני ונאלצנו לקחת
מונית.
נסיעה של 10 דקות עם נהג מופרע, הראשון שראיני שחותך ולא עוצר באדום וכו' לקח מחיר קבוע של 18 יורו.
לפי הווייז שהוא שם המרחק למלון היה של 5 ק"מ והיות והמחיר
פיקס הוא נסע בדרך הקצרה ביותר...
שאר הנהגים וראיתי אלפי מכוניות ב-4 הימים הללו היו רגועים.
לא צפצפו כמעט, לא דרסו הולכי רגל גם כשקפצנו להם באמצע
כביש בו הם נסעו מהר יחסית. באדום ממש כמעט כולם עצרו
ובקיצור לא התנהגו כמו שאנו מצפים מנהגים איטלקיים.

בשבת אחה"ץ קפצנו גם סתם כך לתחנת טרמיני להתרשם ממנה
ואולי גם לבדוק דרכים להגיע חזרה לנמל התעופה, כי הטיסה שלנו
יצאה ב-6:40 בבוקר. לציריך.
מסתבר שרכבת האקספרס יש לה נסיעות כבר מלקראת 4 בבוקר.
אבל מהמלון אין לנו דרך נורמלית להגיע לתחנה, כי אין מטרו
ויש מעט קווי לילה שלא בדיוק עברו לידו.
בסוף בעל המלון הקפיץ אותנו ברכבו הפרטי, דאצ'יה רומנית חדשה,
תמורת 40 יורו.
הערת אגב, בקושי כבר רואים פיאט בכבישים.
עדיין זה נפוץ אבל ממש ממש לא כמו לפני 15 שנה כשהייתי יום
שלם ברומא ובטח לא כמו לפני 33 שנה כשהייתי 8 ימים באיטליה
ממילאנו בצפון עבור דרך ונציה ופירנצה ועד רומא במרכז.

מכוניות סמארט הן לא נפוצות אלא האמ אמ אמא של המאוד נפוצות.
בעל המלון הסביר שבהרבה מאוד משפחות זה הרכב השני.
פיאט 500 הישנה והחמודה להפליא ראיתי רק 4 או 5 כאלו בכל
העיר, שתיים חנו מול המלון.
פיאט 500 חדשה ראיתי אבל הרבה פחות ממה שציפיתי לראות.

אפילו למשטרה האיטלקית על שתי זרועותיה, הקרבינרי והפוליציה,
רק חלק קטן מהניידות והטנדרים היו פיאט.
המון פג'ו, סיאט, רנו ועוד כמה פירמות לא איטלקיות שלא זוכר כרגע.

הטיסות חזור היו בחברת סוויס מרומא לציריך ומציריך לנתב"ג.
הפעם כל ההמראות וגם הנחיתות היו עם שרוולים וללא אוטובוסים.
אני חייב לפורום שירשורון רומא מיוני. כמה הערות והארות:
המטרו: למעט רציפי קו A בטרמיני המטרו מואר בצורה גרועה ומשטחים רבים צבועים בשחור. בקו A קשה לראות שהשיש בצד הרציף הוא שיש ולא בטון. עם כל הדיבור על עיצוב איטלקי המטרו של רומא הוא המוזנח והחשוך ביותר שאי פעם נסעתי בו ונסעתי בכעשרה מערכות מטרו שונות. טרמיני היא נקודת המעבר היחידה בין שני קווי מטרו. מערכים מפרקיים יש גם בברלין, פריז, לונדון (תת שטח ואוברגראונד) ומדריד. מה שאכן ייחודי לרומא (או - איטליה כי זה גם במליאנו) הוא שילוט עם צדי היציאה בשני כיווני הנסיעה. קו C פעיל בשולי המערכת על קו הרכבת שהועבר אליו כשלוחה אבל הקטע המרכזי כולל התחנה בפיאצה ונציה עדיין בבנייה.
&nbsp
הפארק בקצה המנהרות של ספנייה הוא וילה בורגזה והוא ראוי לביקור בשעות היום. אחת היציאות האחרות מהמנהרות היא ויה וונטו המפורסמת על כל מסעדותיה.
&nbsp
באיטליה וספרד מה שאתה מכנה "פיאט 500" ממותג כ Abarth עם סמל עקרב ייחודי.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abarth
&nbsp
ביוני העיר היתה מלאה חיילים בזוגות ששמרו כל 200 מטר וכן בכל רציפי תחנות המטרו, אולי זה נראה רגיל למי שחי בארץ אבל יחסית לאירופה זה די שונה. קח בחשבון שאיסטנבול היא השער לסוריה ולכן החיפוש מוצדק.
&nbsp
ויום א' - זו פשוט נורמאליות שמגיעה לכולם. מי שרוצה שיקח מטרו לאפיפיור (כך הוא ממלא את כיכר פטר הקדוש) ומי שרוצה יסע למרכז העיר או לחוף בלידו. בין האיטלקים שראית וודאי היו כאלו בחופשת פנים כי סוף שבוע מערבי מאפשר לעזוב את העבודה ביום שישי, לטוס או לנסוע, לבלות שני לילות ביעד ולחזור בערב יום ראשון ולהספיק להגיע לעבודה ביום שני.
&nbsp
בגלל שמרכז העיר מאד תיירותי ומתומחר בהתאם שאלתי במלון איפה הרומאים קונים והתשובה היא קניון Porta di Roma על כביש הטבעת A90 ליד כביש A1 ממש בשולי המטרופולין. הקניוו אינו נגיש ישירות למערכת המסילתית אלא מחייב אוטובוס המשך מסוף הקו הכחול (Jonio) או אוטובוס מאחת מתחנות FL1 אך ההמלצה היתה מונית או שעה בתח"צ אז לא נסענו לשם.
&nbsp
אני מניח שאת האייקון הנוכחי שלי תזהה.
&nbsp
 

down und

New member
abarth במקור היה סדנה לשדרוג רכבים לרכבי ספורט

אני חייב לפורום שירשורון רומא מיוני. כמה הערות והארות:
המטרו: למעט רציפי קו A בטרמיני המטרו מואר בצורה גרועה ומשטחים רבים צבועים בשחור. בקו A קשה לראות שהשיש בצד הרציף הוא שיש ולא בטון. עם כל הדיבור על עיצוב איטלקי המטרו של רומא הוא המוזנח והחשוך ביותר שאי פעם נסעתי בו ונסעתי בכעשרה מערכות מטרו שונות. טרמיני היא נקודת המעבר היחידה בין שני קווי מטרו. מערכים מפרקיים יש גם בברלין, פריז, לונדון (תת שטח ואוברגראונד) ומדריד. מה שאכן ייחודי לרומא (או - איטליה כי זה גם במליאנו) הוא שילוט עם צדי היציאה בשני כיווני הנסיעה. קו C פעיל בשולי המערכת על קו הרכבת שהועבר אליו כשלוחה אבל הקטע המרכזי כולל התחנה בפיאצה ונציה עדיין בבנייה.
&nbsp
הפארק בקצה המנהרות של ספנייה הוא וילה בורגזה והוא ראוי לביקור בשעות היום. אחת היציאות האחרות מהמנהרות היא ויה וונטו המפורסמת על כל מסעדותיה.
&nbsp
באיטליה וספרד מה שאתה מכנה "פיאט 500" ממותג כ Abarth עם סמל עקרב ייחודי.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abarth
&nbsp
ביוני העיר היתה מלאה חיילים בזוגות ששמרו כל 200 מטר וכן בכל רציפי תחנות המטרו, אולי זה נראה רגיל למי שחי בארץ אבל יחסית לאירופה זה די שונה. קח בחשבון שאיסטנבול היא השער לסוריה ולכן החיפוש מוצדק.
&nbsp
ויום א' - זו פשוט נורמאליות שמגיעה לכולם. מי שרוצה שיקח מטרו לאפיפיור (כך הוא ממלא את כיכר פטר הקדוש) ומי שרוצה יסע למרכז העיר או לחוף בלידו. בין האיטלקים שראית וודאי היו כאלו בחופשת פנים כי סוף שבוע מערבי מאפשר לעזוב את העבודה ביום שישי, לטוס או לנסוע, לבלות שני לילות ביעד ולחזור בערב יום ראשון ולהספיק להגיע לעבודה ביום שני.
&nbsp
בגלל שמרכז העיר מאד תיירותי ומתומחר בהתאם שאלתי במלון איפה הרומאים קונים והתשובה היא קניון Porta di Roma על כביש הטבעת A90 ליד כביש A1 ממש בשולי המטרופולין. הקניוו אינו נגיש ישירות למערכת המסילתית אלא מחייב אוטובוס המשך מסוף הקו הכחול (Jonio) או אוטובוס מאחת מתחנות FL1 אך ההמלצה היתה מונית או שעה בתח"צ אז לא נסענו לשם.
&nbsp
אני מניח שאת האייקון הנוכחי שלי תזהה.
&nbsp
abarth במקור היה סדנה לשדרוג רכבים לרכבי ספורט
ראיתי די מעט פיאט 500 אבארט חדשות וקצת יותר 500 חדשות בלי המלה
הזו.
אגב, גם בארץ יצא לי לראות פה ושם 500 חדשות מסוג אבארט.
הן עם מושבים יותר מהודרים ומיד מבחוץ מבחינים שזו מכונית שרירית יותר.

בכל מקרה נדהמתי, לא פחות מכך, שפיאט על שלל זרועותיה (אלפא רומיאו,
לנצ'יה, אוטוביאנקי, פרארי) לא כל כך שולטת ברומא.
אם בשני הביקורים הקודמים שלי היא הוותה כ-85 עד 80 אחוז מכלל המכוניות
שראיתי הפעם אני בספק עצום אם היא עוברת את ה-40 אחוז.

המוני סמארט, המוני רכבים קטנים בגודל של סמארט (שני מושבים בלבד) שלא
הכרתי ולא יודע של איזה פירמות הן.
המוני פג'ו, רנו, סיטרואן ואפילו המשטרה האיטלקית נוסעת בעיקר על תוצרת
צרפתית. אני חושב שמתוך כמה מאות ניידות משטרה שראיתי בארבעת הימים
רק 10 היו פיאט. עד כדי כך.

המטרו קצת חשוך אבל רואים היטב איך ולאן ללכת, גם ביום וגם בלילה.
לא נתקלתי בשום בעיה.

אגב, מעבר כל כך קל ונוח בין קרונות, כמו ברכבת ישראל ב-IC3 כשהדלתות בין
הקרונות פתוחות מעולם לא ראיתי ונסעתי במטרו בכ 10 ערים.
שתיים בספרד (מדריד, ברצלונה), לונדון, סידני ומלבורן באוסטרליה, פראג, בודפשט,
כרמלית בחיפה, ליסבון בפורטוגל, בואנוס איירס וסנטיאגו דה צ'ילה.

לגבי משטרה וגם צבא. עדיין היו המוני חיילים, כולל פה ושם חיילות, ששמרו
בזוגות על תחנות מטרו, בית הכנסת המרכזי, שגרירויות ובנייני ציבור של הממשלה והעיריה.

יצא לנו לראות לכמה דקות את האפיפיור נואם לקהל מהחלון הימני העליון שבצד
של כיכר פטרוס.
כמובן שיצאנו תוך דקות אחדות בכדי לא להדחק עם כל הקהל העצום שיוצא עם תום הנאום.
 
תודה רבה, מעניין

רשמים מתח"ץ רומאי
חזרתי לפני שעה קלה הביתה מטיול בן 5 ימים ברוטו שהיה בפועל
3 ימים וקצת נטו.

התחיל כמעט ברגל שמאל עם שביתה של לופטהנזה. למזלנו החבר
שארגן את הנופש הצליח במאמצים רבים, מול הסוכן החצי וירטואלי
שהיה ספק ארה"ב ספק יוון (מס' טל' ארה"ב-י אבל שם יווני וכתובת
פיסית שסופקה שנראית כאילו היא ביוון)
להזיז לטיסה של טורקיש איירווייס באותו יום 4 שעות מאוחר יותר.

הגענו לנתב"ג ומסתבר שלא נעשה כרטוס עד הסוף. עוד כמה דקות
של דפיקות לב ושיחות טרנס אטלנטיות והנושא סודר.
עלינו על טיסה של טורקיש לאיסטנבול ביום ה' ב-12:30 במקום להיות
על טיסה של לופטהנזה לפרנקפורט כבר באותו יום אבל ב-8 בבוקר.

טוב, המראנו בזמן (המראה משרוול נחיתה לאוטובוס באיסט').
טרנזיט/טרנספר/קונקשן (בטורקיה הם קוראים לזה טרנספר, לחובבי
הז'נר או מתעבי בני דודים...
)
די קצר של שעה בטרמינל הענק והמפואר (עם מבחר משקאות
אלכוהוליים מדהים) והמראה בזמן לרומא.
שוב המראה משרוול ונחיתה לאוטובוס.

ברומא השתכנו במלון דירות (בד אנד ברקפסט שעשינו לו
הזמנה דרך אחד מאתרי ההזמנות ברשת) לא רחוק (10 דקות
הליכה מהירה) מהוותיקן.
במקרה לגמרי יצא שהמלון
terazza del vaticano שייך לאדם שהיה נשוי לרוסיה שעלתה
לארץ אחרי גירושיו ויש לו כיום בת בת 17 שגרה עם אמה (גרושתו)
בעיר חולון. הוא לא יהודי.
הוא מדבר כמה עשרות מלים בעברית, מסתבר.
המלון מומלץ בחום. 3 דקות הליכה מאחת מתחנות המטרו של קו A.

עוד בנמל התעופה של רומא כשנחתנו, אגב, משהו מוזר, הם בצעו
בדיקה בטחונית מקיפה מאוד לאלו שירדו מהאטובוס של הטיסות
הנכנסות (בכל 50 ומשהו הטיסות הבינ"ל שעשיתי עד היום זה
לא קרה לי) חפשנו דרך איך להגיע למלון.
אנו נחתנו בסביבות שעה 18:00.
בלשכת האינפורמציה לתיירים שנמצאת באמצע הדרך הקצרה
בין הטרמינל לבין תחנת הרכבת שלו היא הסבירה באדיבות ובאנגלית
את כל האפשרויות.
לפני שעזבנו את הלשכה קנינו אצלה כרטיס תלת יומי (72 שעות)
שמקיף את כל התח"ץ הפנים עירוני ברומא.
אוטובוס, חשמלית (יש קרוב ל-10 קווי טראם בעיר), רכבת תחתית.
מחיר הכרטיס הזה הוא 18 יורו והוא משתלם די גבולי.
אם גרים במרכז ממש הוא לא הכי משתלם.


בחרנו ברכבת המאספת (יש רכבת מהירה לתחנת טרמיני הענקית
ב-14 יורו) כמדומני שזה נקרא קו FL1
שעולה 8 יורו ומגיעה לכמה תחנות פרבריות באופיין
בשולי העיר רומא ומשם החלפנו לרכבת בקו FL3 שנוסעת למרכז
העיר וירדנו אחרי שתיים או שלוש תחנות, מרחק קצר מהמלון.
בשתי הרכבות FL הללו היתה כריזה אוטומטית וגם שלטים דיגיטליים אבל לא בכולן הכריזה היתה גם באנגלית, באחת מהן
אם אני זוכר נכון רק באיטלקית.
כמה מלים על תחנות הרכבת הבינעירוניות/פרבריות שבאזור מטרופולין רומא.
השילוט ברציפים על הפנים.
השלטים לא גדולים ולא מוארים, בלילה לא רואים כלום ורק בזכות הכריזה ובזכות
מקומיים אדיבים מאוד הבנו איפה לרדת.

אדם מקומי בן כ-60 יצא ממש מגדרו לעזור לנו והוציא את הסמרטפון שלו וחיפש בתכנת ניווט את הכתובת המדוייקת והדריך אותנו כיצד
להגיע.
5 דקות הליכה קצת מפרכות עם כל המזוודות והטרולים והופ הגענו,
ובאינטרקום כבר שמענו אותו מברך אותנו בעברית...

בלילה הוא סיפר לנו שיש למחרת, יום ששי, שביתה בתח"ץ הרומי,
בעיקר במטרו ובאוטובוסים.
השביתה היתה בפועל די חלקית. חלק מקווי האוטובוס נסעו,
חלק מהטראמים עבדו ואפילו התחתית עבדה בבוקר עד 9 או 10
ואחה"ץ מ-4 עד 8 או 9 (בכדי לאפשר לאנשים להגיע לעבודה ולחזור
בסוף היום).
זה גרר אותנו להליכה של כמעט שעתיים מהמלון ועד לככר ונציה ומוזיאון הקפיטול.

בסוף חזרנו בחשמלית וירדנו ליד תחנת מטרו שהיא במרחק
תחנה אחת מהמלון שלנו ולקחנו נסיעה אחת קצרה.

המטרו של רומא מדהים בפופולריות שלו.
בשבת וגם ביום א' הוא היה מ-פ-ו-צ-ץ בנוסעים. דחוק שבקושי
יש מקום לעמוד.
הכריזה רק באיטלקית כמובן. אבל גם יש שלטים דיגטליים בקרונות,
שאגב, לעולם ועד (נסענו בשני הקווים ומשהו כמו 9 או 10 נסיעות
בשלושת הימים) כל ששת הקרונות מחוברים זה לזה כשהדלתות
בין הקרונות פתוחות לרווחה. מעולם לא ראיתי מטרו שכל כך קל
לעבור בין הקרונות שלו.

לה פרוסימה פרמטה ספנייה. אושיטה לאטו דסטרו.
זהו נוסח הכריזה ברכבת התחתית. אגב, יש בה לא מעט נהגות נשים ולא
רק נהגים גברים.

תמיד הכריזה אמרה מה התחנה (עצירה באיטלקית) הבאה
וכן מאיזה צד של הקרונות, בכוון הנסיעה, הדלתות יפתחו.
בחלק גדול מהתחנות הדלתות הימניות אבל יש מספר קטן
של תחנות שבהן הדלתות מצד שמאל של כוון הנסיעה הן אלו שנפתחות.

ביום שבת היינו בבית הכנסת הגדול והמפואר של רומא ובמקרה
היה גם שם בר מצווה. היה מאד מרגש מבחינתי
(לא יודע למה, בתי כנסת בעולם מאוד מרגשים אותי למרות שאני
אתיאיסט או אגנוסטיקן).

כמה מלים על שבת ויום א' בעיר הכי קתולית בעולם.

רוב הסופרים וחלק קטנטן מהחנויות פתוחים בימים אלו.
כל המסעדות, כמעט, וכל הפיצריות והמזנונים, כמעט, היו פתוחים.
כל קווי התח"ץ נסעו בתדירות סבירה למדי והיו עמוסים בבני אדם,
שלפחות שליש אם לא חצי נראו בעליל איטלקיים ולא תיירים.

יום ששי בערב במועדון הג'ז אולי הכי טוב ברומא, 3 דקות הליכה
מהמדרגות הספרדיות שהן עצמן שתי דקות הליכה ממטרו אספנייה
(כיכר ספרד, פיאצה ספנייה)
יצא לנו לראות אולי את גדול נגני הקלרינט היום בעולם, עמנואלה אורסו. וירטואוז שגם נותן שואו מדליק ומצחיק קמעה.

כשנגמרה ההופעה, בערך ב-23:30 בלילה המטרו של כיכר ספרד
היה כבר סגור ובמעבר התת קרקעי האינסופי שלו, מעולם לא
ראיתי מעברים כאלו, אולי רק בלונדון בחיבור בין שתי תחנות רכבת
גדולות, הגענו לאיזה פארק שנראה קצת בינעירוני ונאלצנו לקחת
מונית.
נסיעה של 10 דקות עם נהג מופרע, הראשון שראיני שחותך ולא עוצר באדום וכו' לקח מחיר קבוע של 18 יורו.
לפי הווייז שהוא שם המרחק למלון היה של 5 ק"מ והיות והמחיר
פיקס הוא נסע בדרך הקצרה ביותר...
שאר הנהגים וראיתי אלפי מכוניות ב-4 הימים הללו היו רגועים.
לא צפצפו כמעט, לא דרסו הולכי רגל גם כשקפצנו להם באמצע
כביש בו הם נסעו מהר יחסית. באדום ממש כמעט כולם עצרו
ובקיצור לא התנהגו כמו שאנו מצפים מנהגים איטלקיים.

בשבת אחה"ץ קפצנו גם סתם כך לתחנת טרמיני להתרשם ממנה
ואולי גם לבדוק דרכים להגיע חזרה לנמל התעופה, כי הטיסה שלנו
יצאה ב-6:40 בבוקר. לציריך.
מסתבר שרכבת האקספרס יש לה נסיעות כבר מלקראת 4 בבוקר.
אבל מהמלון אין לנו דרך נורמלית להגיע לתחנה, כי אין מטרו
ויש מעט קווי לילה שלא בדיוק עברו לידו.
בסוף בעל המלון הקפיץ אותנו ברכבו הפרטי, דאצ'יה רומנית חדשה,
תמורת 40 יורו.
הערת אגב, בקושי כבר רואים פיאט בכבישים.
עדיין זה נפוץ אבל ממש ממש לא כמו לפני 15 שנה כשהייתי יום
שלם ברומא ובטח לא כמו לפני 33 שנה כשהייתי 8 ימים באיטליה
ממילאנו בצפון עבור דרך ונציה ופירנצה ועד רומא במרכז.

מכוניות סמארט הן לא נפוצות אלא האמ אמ אמא של המאוד נפוצות.
בעל המלון הסביר שבהרבה מאוד משפחות זה הרכב השני.
פיאט 500 הישנה והחמודה להפליא ראיתי רק 4 או 5 כאלו בכל
העיר, שתיים חנו מול המלון.
פיאט 500 חדשה ראיתי אבל הרבה פחות ממה שציפיתי לראות.

אפילו למשטרה האיטלקית על שתי זרועותיה, הקרבינרי והפוליציה,
רק חלק קטן מהניידות והטנדרים היו פיאט.
המון פג'ו, סיאט, רנו ועוד כמה פירמות לא איטלקיות שלא זוכר כרגע.

הטיסות חזור היו בחברת סוויס מרומא לציריך ומציריך לנתב"ג.
הפעם כל ההמראות וגם הנחיתות היו עם שרוולים וללא אוטובוסים.
תודה רבה, מעניין
 

down und

New member
נזכרתי בעוד כמה אנקדוטות תח"ציות (וגם כמה אופ טופיקיות)

רשמים מתח"ץ רומאי
חזרתי לפני שעה קלה הביתה מטיול בן 5 ימים ברוטו שהיה בפועל
3 ימים וקצת נטו.

התחיל כמעט ברגל שמאל עם שביתה של לופטהנזה. למזלנו החבר
שארגן את הנופש הצליח במאמצים רבים, מול הסוכן החצי וירטואלי
שהיה ספק ארה"ב ספק יוון (מס' טל' ארה"ב-י אבל שם יווני וכתובת
פיסית שסופקה שנראית כאילו היא ביוון)
להזיז לטיסה של טורקיש איירווייס באותו יום 4 שעות מאוחר יותר.

הגענו לנתב"ג ומסתבר שלא נעשה כרטוס עד הסוף. עוד כמה דקות
של דפיקות לב ושיחות טרנס אטלנטיות והנושא סודר.
עלינו על טיסה של טורקיש לאיסטנבול ביום ה' ב-12:30 במקום להיות
על טיסה של לופטהנזה לפרנקפורט כבר באותו יום אבל ב-8 בבוקר.

טוב, המראנו בזמן (המראה משרוול נחיתה לאוטובוס באיסט').
טרנזיט/טרנספר/קונקשן (בטורקיה הם קוראים לזה טרנספר, לחובבי
הז'נר או מתעבי בני דודים...
)
די קצר של שעה בטרמינל הענק והמפואר (עם מבחר משקאות
אלכוהוליים מדהים) והמראה בזמן לרומא.
שוב המראה משרוול ונחיתה לאוטובוס.

ברומא השתכנו במלון דירות (בד אנד ברקפסט שעשינו לו
הזמנה דרך אחד מאתרי ההזמנות ברשת) לא רחוק (10 דקות
הליכה מהירה) מהוותיקן.
במקרה לגמרי יצא שהמלון
terazza del vaticano שייך לאדם שהיה נשוי לרוסיה שעלתה
לארץ אחרי גירושיו ויש לו כיום בת בת 17 שגרה עם אמה (גרושתו)
בעיר חולון. הוא לא יהודי.
הוא מדבר כמה עשרות מלים בעברית, מסתבר.
המלון מומלץ בחום. 3 דקות הליכה מאחת מתחנות המטרו של קו A.

עוד בנמל התעופה של רומא כשנחתנו, אגב, משהו מוזר, הם בצעו
בדיקה בטחונית מקיפה מאוד לאלו שירדו מהאטובוס של הטיסות
הנכנסות (בכל 50 ומשהו הטיסות הבינ"ל שעשיתי עד היום זה
לא קרה לי) חפשנו דרך איך להגיע למלון.
אנו נחתנו בסביבות שעה 18:00.
בלשכת האינפורמציה לתיירים שנמצאת באמצע הדרך הקצרה
בין הטרמינל לבין תחנת הרכבת שלו היא הסבירה באדיבות ובאנגלית
את כל האפשרויות.
לפני שעזבנו את הלשכה קנינו אצלה כרטיס תלת יומי (72 שעות)
שמקיף את כל התח"ץ הפנים עירוני ברומא.
אוטובוס, חשמלית (יש קרוב ל-10 קווי טראם בעיר), רכבת תחתית.
מחיר הכרטיס הזה הוא 18 יורו והוא משתלם די גבולי.
אם גרים במרכז ממש הוא לא הכי משתלם.


בחרנו ברכבת המאספת (יש רכבת מהירה לתחנת טרמיני הענקית
ב-14 יורו) כמדומני שזה נקרא קו FL1
שעולה 8 יורו ומגיעה לכמה תחנות פרבריות באופיין
בשולי העיר רומא ומשם החלפנו לרכבת בקו FL3 שנוסעת למרכז
העיר וירדנו אחרי שתיים או שלוש תחנות, מרחק קצר מהמלון.
בשתי הרכבות FL הללו היתה כריזה אוטומטית וגם שלטים דיגיטליים אבל לא בכולן הכריזה היתה גם באנגלית, באחת מהן
אם אני זוכר נכון רק באיטלקית.
כמה מלים על תחנות הרכבת הבינעירוניות/פרבריות שבאזור מטרופולין רומא.
השילוט ברציפים על הפנים.
השלטים לא גדולים ולא מוארים, בלילה לא רואים כלום ורק בזכות הכריזה ובזכות
מקומיים אדיבים מאוד הבנו איפה לרדת.

אדם מקומי בן כ-60 יצא ממש מגדרו לעזור לנו והוציא את הסמרטפון שלו וחיפש בתכנת ניווט את הכתובת המדוייקת והדריך אותנו כיצד
להגיע.
5 דקות הליכה קצת מפרכות עם כל המזוודות והטרולים והופ הגענו,
ובאינטרקום כבר שמענו אותו מברך אותנו בעברית...

בלילה הוא סיפר לנו שיש למחרת, יום ששי, שביתה בתח"ץ הרומי,
בעיקר במטרו ובאוטובוסים.
השביתה היתה בפועל די חלקית. חלק מקווי האוטובוס נסעו,
חלק מהטראמים עבדו ואפילו התחתית עבדה בבוקר עד 9 או 10
ואחה"ץ מ-4 עד 8 או 9 (בכדי לאפשר לאנשים להגיע לעבודה ולחזור
בסוף היום).
זה גרר אותנו להליכה של כמעט שעתיים מהמלון ועד לככר ונציה ומוזיאון הקפיטול.

בסוף חזרנו בחשמלית וירדנו ליד תחנת מטרו שהיא במרחק
תחנה אחת מהמלון שלנו ולקחנו נסיעה אחת קצרה.

המטרו של רומא מדהים בפופולריות שלו.
בשבת וגם ביום א' הוא היה מ-פ-ו-צ-ץ בנוסעים. דחוק שבקושי
יש מקום לעמוד.
הכריזה רק באיטלקית כמובן. אבל גם יש שלטים דיגטליים בקרונות,
שאגב, לעולם ועד (נסענו בשני הקווים ומשהו כמו 9 או 10 נסיעות
בשלושת הימים) כל ששת הקרונות מחוברים זה לזה כשהדלתות
בין הקרונות פתוחות לרווחה. מעולם לא ראיתי מטרו שכל כך קל
לעבור בין הקרונות שלו.

לה פרוסימה פרמטה ספנייה. אושיטה לאטו דסטרו.
זהו נוסח הכריזה ברכבת התחתית. אגב, יש בה לא מעט נהגות נשים ולא
רק נהגים גברים.

תמיד הכריזה אמרה מה התחנה (עצירה באיטלקית) הבאה
וכן מאיזה צד של הקרונות, בכוון הנסיעה, הדלתות יפתחו.
בחלק גדול מהתחנות הדלתות הימניות אבל יש מספר קטן
של תחנות שבהן הדלתות מצד שמאל של כוון הנסיעה הן אלו שנפתחות.

ביום שבת היינו בבית הכנסת הגדול והמפואר של רומא ובמקרה
היה גם שם בר מצווה. היה מאד מרגש מבחינתי
(לא יודע למה, בתי כנסת בעולם מאוד מרגשים אותי למרות שאני
אתיאיסט או אגנוסטיקן).

כמה מלים על שבת ויום א' בעיר הכי קתולית בעולם.

רוב הסופרים וחלק קטנטן מהחנויות פתוחים בימים אלו.
כל המסעדות, כמעט, וכל הפיצריות והמזנונים, כמעט, היו פתוחים.
כל קווי התח"ץ נסעו בתדירות סבירה למדי והיו עמוסים בבני אדם,
שלפחות שליש אם לא חצי נראו בעליל איטלקיים ולא תיירים.

יום ששי בערב במועדון הג'ז אולי הכי טוב ברומא, 3 דקות הליכה
מהמדרגות הספרדיות שהן עצמן שתי דקות הליכה ממטרו אספנייה
(כיכר ספרד, פיאצה ספנייה)
יצא לנו לראות אולי את גדול נגני הקלרינט היום בעולם, עמנואלה אורסו. וירטואוז שגם נותן שואו מדליק ומצחיק קמעה.

כשנגמרה ההופעה, בערך ב-23:30 בלילה המטרו של כיכר ספרד
היה כבר סגור ובמעבר התת קרקעי האינסופי שלו, מעולם לא
ראיתי מעברים כאלו, אולי רק בלונדון בחיבור בין שתי תחנות רכבת
גדולות, הגענו לאיזה פארק שנראה קצת בינעירוני ונאלצנו לקחת
מונית.
נסיעה של 10 דקות עם נהג מופרע, הראשון שראיני שחותך ולא עוצר באדום וכו' לקח מחיר קבוע של 18 יורו.
לפי הווייז שהוא שם המרחק למלון היה של 5 ק"מ והיות והמחיר
פיקס הוא נסע בדרך הקצרה ביותר...
שאר הנהגים וראיתי אלפי מכוניות ב-4 הימים הללו היו רגועים.
לא צפצפו כמעט, לא דרסו הולכי רגל גם כשקפצנו להם באמצע
כביש בו הם נסעו מהר יחסית. באדום ממש כמעט כולם עצרו
ובקיצור לא התנהגו כמו שאנו מצפים מנהגים איטלקיים.

בשבת אחה"ץ קפצנו גם סתם כך לתחנת טרמיני להתרשם ממנה
ואולי גם לבדוק דרכים להגיע חזרה לנמל התעופה, כי הטיסה שלנו
יצאה ב-6:40 בבוקר. לציריך.
מסתבר שרכבת האקספרס יש לה נסיעות כבר מלקראת 4 בבוקר.
אבל מהמלון אין לנו דרך נורמלית להגיע לתחנה, כי אין מטרו
ויש מעט קווי לילה שלא בדיוק עברו לידו.
בסוף בעל המלון הקפיץ אותנו ברכבו הפרטי, דאצ'יה רומנית חדשה,
תמורת 40 יורו.
הערת אגב, בקושי כבר רואים פיאט בכבישים.
עדיין זה נפוץ אבל ממש ממש לא כמו לפני 15 שנה כשהייתי יום
שלם ברומא ובטח לא כמו לפני 33 שנה כשהייתי 8 ימים באיטליה
ממילאנו בצפון עבור דרך ונציה ופירנצה ועד רומא במרכז.

מכוניות סמארט הן לא נפוצות אלא האמ אמ אמא של המאוד נפוצות.
בעל המלון הסביר שבהרבה מאוד משפחות זה הרכב השני.
פיאט 500 הישנה והחמודה להפליא ראיתי רק 4 או 5 כאלו בכל
העיר, שתיים חנו מול המלון.
פיאט 500 חדשה ראיתי אבל הרבה פחות ממה שציפיתי לראות.

אפילו למשטרה האיטלקית על שתי זרועותיה, הקרבינרי והפוליציה,
רק חלק קטן מהניידות והטנדרים היו פיאט.
המון פג'ו, סיאט, רנו ועוד כמה פירמות לא איטלקיות שלא זוכר כרגע.

הטיסות חזור היו בחברת סוויס מרומא לציריך ומציריך לנתב"ג.
הפעם כל ההמראות וגם הנחיתות היו עם שרוולים וללא אוטובוסים.
נזכרתי בעוד כמה אנקדוטות תח"ציות (וגם כמה אופ טופיקיות)
הראשונה היא העדר שילוט דיגיטלי לגבי מועד הגעת האוטבוס.
הלכתי בלי הגזמה משהו כמו 6 או 7 ק"מ במצטבר ברחובות מרכז וספר (סמ"ך בשווא) מרכז בעיר רומא.
ראיתי רק שניים או שלושה שלטים דיגיטליים א-לה השלטים שבתחילה היו בר"ג
ובב"ב שמראים את מועד הגעת האבטומוביל אומניבוס, אוטובוס בשבילכם.

שני שלטים לא עבדו כלל והשלט השלישי היה רחוק שנות אור מדיוק.
חיכינו לקו 492 שמגיע לא רחוק מביה"כ המרכזי והענק (שבעל המלון טען שהוא
הכי גדול באירופה אבל הוא טועה, זה של בודפשט גדול יותר אבל גם כך הוא
אכן מאוד גדול ומאוד מרשים).
בלוח הזמנים הדיגיטלי הופיע 22 דקות. כעבור דקה ירד אכן ל-21.
החלטנו לקפוץ למינימרקט שהיה מעבר לפינה לקנות קצת פירות לדרך.
הלכנו דקה, התעכבנו בחנות לכל היותר 3 דקות ועוד דקה לחזור.
אתם יודעים מה? לא 5 דקות כמו שזה לקח, נניח שלקח 10 דקות.
כאמור עזבנו את התחנה כשהיה כתוב 21 דקות. באיטלקית בלבד (המספרים
היו בספרות אבל המלה מגיע ועוד כמה מלים היו רק בשפתם של האיטלקים).
היה צריך להיות כתוב 11, נכון (או 16, כי כאמור עזבנו רק ל-5 דקות)?

אז זהו שלא.
אנו ראינו את האוטובוס פונה לרחוב שלנו ועוצר, כמובן שעלינו.

בקיצור ה"תלונה" שלי היא על הקדמה של בין 9 ל-14 דקות ללו"ז שהופיע בשלט.


מה שכן יש בכל התחנות של אוטובוס וגם חשמליות (טראמים) אבל בכל מאות
השלטים שיצא לנו לראות, הוא למעלה מחוץ לשלט כלומר במעין חצי אליפסה
מעל לכל השלט את שם התחנה.
מתחתיה בתוך השלט היו מלבנים מאונכים עם מספרי הקווים ורשימת כל התחנות
שלהם.
התחנה הנוכחית הוקפה במלבן, אבל לא תמיד.


במטרו לוח הזמנים הדיגיטלי שמראה מתי מגיעה הרכבת גם כן לא תמיד דייק.
לפעמים הראה אופטימיות יתר, וכתב נניח שתי דקות כשבפועל עברו 4 ולעתים
היה פסימי מדי. נניח הראה עוד 2 דקות כשבדיוק נכנסה הרכבת.
אגב, לא משנה באיזו שעה ביממה ובאיזה יום בשבוע נסענו במטרו, לעולם לא
חיכינו יותר מ-4 דקות ובד"כ שניות בודדות עד דקה אחת בלבד.
אחלה תדירות שבעולם.


ביום א' קו B היה סגור לתחזוקה.
לא בכל יום א' אלא ספציפית יום א' ה-27 בנובמבר. היו שלטים על כך במרבית
התחנות וכן על דלתות התחנות של הקו הזה.

ממליץ בחום על מסעדת la falcon שליד רח' צ'יפרו (כ-10 דקות מערבית לותיקן
דקה הליכה מתחנת צ'יפרו של המטרו).
מסעדה איטלקית מפוארת עם כל הגינונים אבל מחירים עממיים.
אכלנו שנינו ביחד כולל יין וכולל בקבוק מים מינרלים גדול ב-26 יורו סה"כ.
כמו כן ממליץ בחום על מסעדה סינית (נשבר לנו אחרי 3 ימים רק אוכל איטלקי)
שבאותו רחוב קצת יותר דרומה (שתי דקות הליכה מלה פלקון).
מחירים אפילו יותר זולים בכ-5% ושירות אדיב כאשר חלק מהמלצרים/יות יודעים
ממש טוב אנגלית וכולם, כולל הסינים האותנטיים ידעו איטלקית.
השם שלה new town.

ביום האחרון אחרי ארוחת ערב במסעדה הסינית אמרתי לחבר שאני מזמין אותו
לקפה וקינוח בלה פלקון.
הוא הסכים והלכנו לשם.
כל המלצרים הכירו אותנו וחייכו (זו היתה הפעם השלישית בארבעה ימים שבאנו אליהם).
הזמנתי שתי כוסות קפוצ'ינו ועוגה מבצק פירורים ממולאת באיזה קרם פירות ונילי.
בנוסף הזמנתי גם כוס גראפה.
כשביקשתי את החשבון התנצל המלצר שהיה הכי סחבק איתנו (ערב קודם דברנו
שעה ארוכה על איטליה, כלכלה, ספורט, פוליטיקה ושאר ירקות)
ולפתע חשבתי שקרה משהו לא טוב.
הוא הוסיף מייד אחרי המלה מצטער את המשפט (באנגלית) "לצערי החלטנו לא
לקחת מכם כסף עבור האוכל והשתייה".
שוב, שתי כוסות קפוצ'ינו, עוגה וכוס גראפה.
במחירים של המסעדה הזו זה משהו של סביב 9 עד 13 יורו.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה