אם כבר מתכננים רכבת מהשרון לאזור שכם
כבר הייתה מסילה כזו, קראו לה 'מסילת השומרון' ובקטע הרלוונטי חיברה בין שכם לבין טול-כרם. למעשה היא נבנתה כמעקף-חירום במלחמת העולם הראשונה, כשרצו לחבר את הרכבת החיג'אזית-רכבת העמק שקישרה בין דמשק - עפולה - חיפה, וסעיף שלה החל להסלל מעפולה / ג'נין לאורך גב ההר דרומה עד שכם (מתוך מגמה להגיע לירושלים לבסוף), עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה.
 
כדי לסייע למאמץ המלחמתי נסללה מעמק שכם מסילה בתוואי הנח של נחל שכם (שכם - בית ליד / עינב / טול-כרם, חופף לכביש 57 ההיסטורי), עד טול כרם, ומשם דרומה לכיוון החזית בנגב / סיני.
 
בקיצור, אם מתכננים מסלולים הזויים לאחר שיפרוץ השלום, עדיף להעביר את המסילה בעמק שכם. בין טול כרם לשכם נשאר שם די שטח פנוי, בשכם עצמה זה כבר הרבה יותר בעייתי (שטח בנוי צפוף) ויהיה כנראה צורך במנהור, משכם לאדם התוואי גם כן פנוי יחסית.
 
אם בכל אופן לא רוצים לעבור באזור פלסטיני של שטח A (אבל כן בשטח B), אפשר להסתפק בחפיר / מנהרה לא עמוקה מדי מאזור טייבה עד למחסום תאנים, ומשם להמשיך לאזור קדומים על בסיס התוואי של נחל תאנים (מצד שני, תוואי מפותל מאוד, יהיה צורך גם כן בסדרה ארוכה של מנהרות / גשרים, או שזו תהיה מסילה בסגנון נחל שורק). מקדומים יהיה צריך להמשיך לאזור מבואות שכם הדרומיים (מנהור קל), ואז לחפור מנהרה עמוקה יחסית מתחת לרכס של איתמר-אלון מורה, ולהמשיך משם דרך נחל תרצה...
 
רכבל תיירותי מהר כביר לעמק תרצה זה דווקא מיזם מעניין כשיפרוץ השלום, הפרש הגבהים שם קיצוני יחסית, ונטען שזה אחד המקומות בארץ בהם ניתן לצפות במטוסי קרב כשהם טסים מלמטה...