במדינת התשתיות - מטיילים בחגים לתחנות רכבת ומחלפים..
במדינת התשתיות - מטיילים בחגים לתחנות רכבת ומחלפים..
בואו ילדים, ניסע לראות את מחלף צומת גולני. משם נטייל בתחנות הרכבת בעמק. כן, במדינת התשתיות אין מה לעשות בעפולה, כל מרכז טבריה מוזנח וקורס - אז לפחות יש תחנות רכבת כאטרקציה בסוכות. אבא אבא, אפשר לרדת בצ'ק פוסט לראות גשרים ואת כביש 22? בטח, אבל עדיף שניקח רכב פרטי, כך נהנה מכל המחלף של כביש 22, גשר כניסה לעכו, מחלף הקריות, מחלף מבוא כרמל. את הטיול נסיים בהארכת כביש 6 צפונה. נהניתם ילדים? למדתם קצת מורשת של מדינת התשתיות? לא אין מה לעשות בקרית ים, ביקנעם או בעפולה. קרית ים מתפוררת ילדים, בטיילת אין מה לעשות, אין מלונות וכל העיר סובלת מבלאי מואץ. ובמטרונית כבר ביקרנו בחג שנה שעברה. בואו, ניסע לפרויקט שדרוג כביש 79. ומרכז המבקרים של אגירה שאובה, או איזו תחנת כח.
חשבתם שאתם גרים בישראל? לא, אתם גרים במדינת התשתיות.
שולטים בה מהנדסי תשתיות שמבזבזים עשרות מליארדים על פרויקטי מנהור, גשרים, מחלפים והשיא ברכבת התחתית ההזויה בתל אביב (2 מליארד בזבזה נת"ע רק על.. בעצם לא ברור מה). בחיפה המטרונית עלתה פי 3 וגם שם "נעלמו" מליארד שקלים מעל החצי מליארד שהייתה אמורה לעלות המערכת.
במדינת התשתיות - מפזרים עשרות מליארדים על שטויות כמו "מחלף גולני" באזור דליל ללא פקק - שימנע שתי דקות ברמזור וכל זאת - בעלות 350 מליון שקל בלבד! על מחלף סתמי, וכמוהו עשרות בבנייה. וזה במדינה זעירה שאמורה לחשוב על אופן ניהול קרקע.
הביטו במחלפי ענק סביב שלוחת פארק הירקון בבני ברק - רצועה מזערית מול שטח פי 3-4 שנזלל למחלפים.
זלילת תקציבית ושטח לפרויקטי תשתית הזויים מקבלת את הביטוי החריף ביותר במקומות מהם ואליהם אמורים להגיע כל אותם מליוני מתניידים. כאילו כל עם ישראל עסוק מדי יום רק בנסיעות בלתי פוסקות (קוצים בתחת כמו שבירת שיאי עולם בנסיעות לחו"ל).
במקום שתושבי ירושלים יישארו לעבוד וללמוד בירושלים הם כמובן ילמדו בחיפה, יעבדו בפתח תקוה, יבלו בתל אביב ויעשו קניות במודיעין. למה.. כי ככה מחנכים אותנו.
ולכן מדי יום אלפי מכוניות של תושבי הכרמל חונות בחניוני החופים בדרך לעבוד בתל אביב.. כי זו מדינת תשתיות שצריכה להצדיק את התשתיות.
מה ההצדקה? פיתוח גוש דן בלבד. מליוני מ"ר משרדים בגוש דן בלבד. בירושלים מספרים לנו על שער העיר.. כבר שלושים שנה. מלבד משרדי הממשלה, איזו חברה גדולה תמקם עצמה שם? תוכנית מדינת התשתיות היא להקים לכם איירפורט סיטי, שתצטרכו להגיע אליו ברכב, ואז להצדיק לשם כך בניית מחלפים כבישים גשרים ומעקפים במליארדי שקלים.
בנייני האומה, אותו פרויקט של תחנת בונקר ומנהרות ענק ב.. 15 מליארד שקל.. שהם 15 מליארד שקל שלא יגיעו לטיפוח אף מרכז עירוני וגם לא את התעסוקה בירושלים עצמה.
כפי שנכתב, אפשר היה לשפר ולשדרג את הקו למלחה בעלות נמוכה בהרבה ולהפוך אותו לקו של 40-45 דקות. אבל במדינת התשתיות מצאו דרך להוציא פי 2 על תחנה מסובכת עם בעיות נגישות מרוב שכונות ירושלים הגדולות. העיקר שפקידי מדינת התשתיות יוכלו לגור במודיעין ותל אביב ולעלות למשרדיהם במגדלי הממשלה ברכבת. זה מצדיק 15 מליארד שקל..
נכון. מדינת תשתיות עשירה שתושביה עניים, והם חיים בערים מוזנחות, עם מרכזי ערים מדורדרים להפליא - חנויות מאובקות, רחובות מוזנחים, בתים מפויחים עם תריסי פלסטיק, בתי קולנוע ומרכזי בילוי שנמחקו והועברו לאזורי תעשייה בשולי הערים (כדי ששוב מדינת התשתיות תוכל להצדיק מטרוניות, רכבלים, נתיבי אוטובוסים וכמובן סלילת מחלפי גישה, גשרים ומעקפים לאותם "אזורי התעשייה"..)
בירושלים בדרך נס של ממש הרכבת הקלה, שגם היא עלתה מליארדים רבים לקו אחד בודד וקטן.. לפחות הביאה לשיקום רחוב יפו והוצאת כלי הרכב. תודה לאל קבלנו מרכז עירוני אחד שיתפקד לטובת תושבי העיר ולא לטובת כלי הרכב, הללויה. כמו עדר באפלו התנפל עם ישראל על גני שרונה, מרחב נוסף בלב העיר שעבר טיפוח ברמה נורמלית, ממוצע ביחס לעולם ומדהים ביחס למרכזי הערים המפויחים אצלנו.
זו מדינת תשתיות כמובן, אז גם בשרונה לא ויתרו על כביש תת קרקעי טבעתי עם חניונים למאות כלי רכב, הרחבת קפלן.. מדינת התשתיות תמיד תנצח, היא תמיד תמצא את הצידוק להוציא כמה מאות מליוני שקלים, או מליארדים, זה לא יעזור לכם תושבים עניים. תושבים בשיכונים מתפוררים עם סדקים. תושבים בערים עם מרכז עירוני מוזנח ושומם, אפס כיכרות, אפס השקעה במבני ציבור מפוארים. לא יעזור לכם כלום, הכל ילך על עוד מחלף ועוד "חניון תת קרקעי ל-1200 רכבים". לא מדינת חלם, מדינת תשתיות.. 9 מליון תושבים שבונים להם מחלפים בכמות שאין בערים של 20 מליון. ומריצים אותם לקנות רכב פרטי כדי להצדיק עוד הרחבות כבישים, מנהרות ומחלפים. הרי יש פקקים לא? כביש 6, ואחריו 7, 8, 9. עד שמקרית שמונה (שאין תקציב בה לספרייה עירונית..) לאילת (שאין תקציב בה לבית חולים נורמלי) נהיה פס אספלט ומסילות אחד ברוחב כמה קילומטרים של כבישים, מחלפים, מעקפים, הפרדות מפלסיות, חניונים, גשרים, מסילות, תחנות, כבישי אגרה, כבישים עוקפים, מנהרות, כבישי טבעת..
מה אפשר היה לעשות בכסף שבוזבז על קו "בנייני האומה".. אולי להקים באמת את שער העיר, את אותו מע"ר, ומשיכת אותן חברות שיספקו תעסוקה ומקומות פנאי ובילוי ומגורים כדי שתושבי ירושלים לא יצטרכו כלל להגיע בהמוניהם לעבוד במרכז. ואם כן, יסעו בקו המקוצר הקיים 40 דקות ויגיעו לתל אביב.
כן זו המציאות. כולנו יכולנו לנסוע הרבה פחות ממקום למקום לעבוד לבלות ולגור, אם רק היו דואגים לטפח בצורה נכונה את המקום בו אנו גרים. במקום לייצר לנו מושגים כמו פריפריה ו'הנגב והגליל', לדאוג שהפיתוח הכלכלי ופיתוח עירוני יגיעו לכל הערים בישראל. לאחד ערים קטנות וחלשות לערים גדולות. לתת את התקציבים לתשתיות אספלט ורכבות - לתשתיות תעסוקה, לתשתיות בנייה מחדש של מרכזי ערים, לתוכנית לאומית להסרת מפגע השיכונים וסיוע לתכנון מרכזי ערים חדשים עם כיכרות ודיור איכותי, ומבני ציבור - בניין עירייה מפואר ולא בנין קבלני סתמי. בתי ספר מפוארים ולא אוסף קוביות עם סורגים. בתי כנסת ומבני דת מפוארים ולא קראוונים מאולתרים. אצטדיונים ומתקני ספורט מפוארים ולא מגרשים שהיו מביישים בתי ספר תיכוניים בארה"ב. כיכרות מפוארות, שמירה על אופי מקומי של כל אזור ועיר והקמת תשתיות תיירות ובילוי שישמשו למאות שנים הבאות ולא מזרקה מרקדת סתמית, או מדרכה ששופצה כי היא חלק מהמחלף החדש שנסלל ל..
אני יודע זה קשה לשמוע שאנחנו מדינה עשירה עם תושבים עניים וערים עלובות, כי הכסף הולך לתשתיות. תשתיות צבאיות, תשתיות תחבורה ותשתיות ועדי הסתדרות ופנסיה תקציבית. כל אחד מאלו מקבל עשרות מליארדי שקלים. אז סעו למרכז חצור הגלילית, או מרכז טבריה, או מרכז קרית מלאכי ותראו מה הזרמת הכספים לתשתיות תחבורה הועילה. פלא שהדבר הכי מעניין בערים רבות בישראל - זו תחנת הרכבת? זה כנראה מבנה הציבור היחיד שנבנה בהן בהשקעה סבירה.
במדינת התשתיות - מטיילים בחגים לתחנות רכבת ומחלפים..
בואו ילדים, ניסע לראות את מחלף צומת גולני. משם נטייל בתחנות הרכבת בעמק. כן, במדינת התשתיות אין מה לעשות בעפולה, כל מרכז טבריה מוזנח וקורס - אז לפחות יש תחנות רכבת כאטרקציה בסוכות. אבא אבא, אפשר לרדת בצ'ק פוסט לראות גשרים ואת כביש 22? בטח, אבל עדיף שניקח רכב פרטי, כך נהנה מכל המחלף של כביש 22, גשר כניסה לעכו, מחלף הקריות, מחלף מבוא כרמל. את הטיול נסיים בהארכת כביש 6 צפונה. נהניתם ילדים? למדתם קצת מורשת של מדינת התשתיות? לא אין מה לעשות בקרית ים, ביקנעם או בעפולה. קרית ים מתפוררת ילדים, בטיילת אין מה לעשות, אין מלונות וכל העיר סובלת מבלאי מואץ. ובמטרונית כבר ביקרנו בחג שנה שעברה. בואו, ניסע לפרויקט שדרוג כביש 79. ומרכז המבקרים של אגירה שאובה, או איזו תחנת כח.
חשבתם שאתם גרים בישראל? לא, אתם גרים במדינת התשתיות.
שולטים בה מהנדסי תשתיות שמבזבזים עשרות מליארדים על פרויקטי מנהור, גשרים, מחלפים והשיא ברכבת התחתית ההזויה בתל אביב (2 מליארד בזבזה נת"ע רק על.. בעצם לא ברור מה). בחיפה המטרונית עלתה פי 3 וגם שם "נעלמו" מליארד שקלים מעל החצי מליארד שהייתה אמורה לעלות המערכת.
במדינת התשתיות - מפזרים עשרות מליארדים על שטויות כמו "מחלף גולני" באזור דליל ללא פקק - שימנע שתי דקות ברמזור וכל זאת - בעלות 350 מליון שקל בלבד! על מחלף סתמי, וכמוהו עשרות בבנייה. וזה במדינה זעירה שאמורה לחשוב על אופן ניהול קרקע.
הביטו במחלפי ענק סביב שלוחת פארק הירקון בבני ברק - רצועה מזערית מול שטח פי 3-4 שנזלל למחלפים.
זלילת תקציבית ושטח לפרויקטי תשתית הזויים מקבלת את הביטוי החריף ביותר במקומות מהם ואליהם אמורים להגיע כל אותם מליוני מתניידים. כאילו כל עם ישראל עסוק מדי יום רק בנסיעות בלתי פוסקות (קוצים בתחת כמו שבירת שיאי עולם בנסיעות לחו"ל).
במקום שתושבי ירושלים יישארו לעבוד וללמוד בירושלים הם כמובן ילמדו בחיפה, יעבדו בפתח תקוה, יבלו בתל אביב ויעשו קניות במודיעין. למה.. כי ככה מחנכים אותנו.
ולכן מדי יום אלפי מכוניות של תושבי הכרמל חונות בחניוני החופים בדרך לעבוד בתל אביב.. כי זו מדינת תשתיות שצריכה להצדיק את התשתיות.
מה ההצדקה? פיתוח גוש דן בלבד. מליוני מ"ר משרדים בגוש דן בלבד. בירושלים מספרים לנו על שער העיר.. כבר שלושים שנה. מלבד משרדי הממשלה, איזו חברה גדולה תמקם עצמה שם? תוכנית מדינת התשתיות היא להקים לכם איירפורט סיטי, שתצטרכו להגיע אליו ברכב, ואז להצדיק לשם כך בניית מחלפים כבישים גשרים ומעקפים במליארדי שקלים.
בנייני האומה, אותו פרויקט של תחנת בונקר ומנהרות ענק ב.. 15 מליארד שקל.. שהם 15 מליארד שקל שלא יגיעו לטיפוח אף מרכז עירוני וגם לא את התעסוקה בירושלים עצמה.
כפי שנכתב, אפשר היה לשפר ולשדרג את הקו למלחה בעלות נמוכה בהרבה ולהפוך אותו לקו של 40-45 דקות. אבל במדינת התשתיות מצאו דרך להוציא פי 2 על תחנה מסובכת עם בעיות נגישות מרוב שכונות ירושלים הגדולות. העיקר שפקידי מדינת התשתיות יוכלו לגור במודיעין ותל אביב ולעלות למשרדיהם במגדלי הממשלה ברכבת. זה מצדיק 15 מליארד שקל..
נכון. מדינת תשתיות עשירה שתושביה עניים, והם חיים בערים מוזנחות, עם מרכזי ערים מדורדרים להפליא - חנויות מאובקות, רחובות מוזנחים, בתים מפויחים עם תריסי פלסטיק, בתי קולנוע ומרכזי בילוי שנמחקו והועברו לאזורי תעשייה בשולי הערים (כדי ששוב מדינת התשתיות תוכל להצדיק מטרוניות, רכבלים, נתיבי אוטובוסים וכמובן סלילת מחלפי גישה, גשרים ומעקפים לאותם "אזורי התעשייה"..)
בירושלים בדרך נס של ממש הרכבת הקלה, שגם היא עלתה מליארדים רבים לקו אחד בודד וקטן.. לפחות הביאה לשיקום רחוב יפו והוצאת כלי הרכב. תודה לאל קבלנו מרכז עירוני אחד שיתפקד לטובת תושבי העיר ולא לטובת כלי הרכב, הללויה. כמו עדר באפלו התנפל עם ישראל על גני שרונה, מרחב נוסף בלב העיר שעבר טיפוח ברמה נורמלית, ממוצע ביחס לעולם ומדהים ביחס למרכזי הערים המפויחים אצלנו.
זו מדינת תשתיות כמובן, אז גם בשרונה לא ויתרו על כביש תת קרקעי טבעתי עם חניונים למאות כלי רכב, הרחבת קפלן.. מדינת התשתיות תמיד תנצח, היא תמיד תמצא את הצידוק להוציא כמה מאות מליוני שקלים, או מליארדים, זה לא יעזור לכם תושבים עניים. תושבים בשיכונים מתפוררים עם סדקים. תושבים בערים עם מרכז עירוני מוזנח ושומם, אפס כיכרות, אפס השקעה במבני ציבור מפוארים. לא יעזור לכם כלום, הכל ילך על עוד מחלף ועוד "חניון תת קרקעי ל-1200 רכבים". לא מדינת חלם, מדינת תשתיות.. 9 מליון תושבים שבונים להם מחלפים בכמות שאין בערים של 20 מליון. ומריצים אותם לקנות רכב פרטי כדי להצדיק עוד הרחבות כבישים, מנהרות ומחלפים. הרי יש פקקים לא? כביש 6, ואחריו 7, 8, 9. עד שמקרית שמונה (שאין תקציב בה לספרייה עירונית..) לאילת (שאין תקציב בה לבית חולים נורמלי) נהיה פס אספלט ומסילות אחד ברוחב כמה קילומטרים של כבישים, מחלפים, מעקפים, הפרדות מפלסיות, חניונים, גשרים, מסילות, תחנות, כבישי אגרה, כבישים עוקפים, מנהרות, כבישי טבעת..
מה אפשר היה לעשות בכסף שבוזבז על קו "בנייני האומה".. אולי להקים באמת את שער העיר, את אותו מע"ר, ומשיכת אותן חברות שיספקו תעסוקה ומקומות פנאי ובילוי ומגורים כדי שתושבי ירושלים לא יצטרכו כלל להגיע בהמוניהם לעבוד במרכז. ואם כן, יסעו בקו המקוצר הקיים 40 דקות ויגיעו לתל אביב.
כן זו המציאות. כולנו יכולנו לנסוע הרבה פחות ממקום למקום לעבוד לבלות ולגור, אם רק היו דואגים לטפח בצורה נכונה את המקום בו אנו גרים. במקום לייצר לנו מושגים כמו פריפריה ו'הנגב והגליל', לדאוג שהפיתוח הכלכלי ופיתוח עירוני יגיעו לכל הערים בישראל. לאחד ערים קטנות וחלשות לערים גדולות. לתת את התקציבים לתשתיות אספלט ורכבות - לתשתיות תעסוקה, לתשתיות בנייה מחדש של מרכזי ערים, לתוכנית לאומית להסרת מפגע השיכונים וסיוע לתכנון מרכזי ערים חדשים עם כיכרות ודיור איכותי, ומבני ציבור - בניין עירייה מפואר ולא בנין קבלני סתמי. בתי ספר מפוארים ולא אוסף קוביות עם סורגים. בתי כנסת ומבני דת מפוארים ולא קראוונים מאולתרים. אצטדיונים ומתקני ספורט מפוארים ולא מגרשים שהיו מביישים בתי ספר תיכוניים בארה"ב. כיכרות מפוארות, שמירה על אופי מקומי של כל אזור ועיר והקמת תשתיות תיירות ובילוי שישמשו למאות שנים הבאות ולא מזרקה מרקדת סתמית, או מדרכה ששופצה כי היא חלק מהמחלף החדש שנסלל ל..
אני יודע זה קשה לשמוע שאנחנו מדינה עשירה עם תושבים עניים וערים עלובות, כי הכסף הולך לתשתיות. תשתיות צבאיות, תשתיות תחבורה ותשתיות ועדי הסתדרות ופנסיה תקציבית. כל אחד מאלו מקבל עשרות מליארדי שקלים. אז סעו למרכז חצור הגלילית, או מרכז טבריה, או מרכז קרית מלאכי ותראו מה הזרמת הכספים לתשתיות תחבורה הועילה. פלא שהדבר הכי מעניין בערים רבות בישראל - זו תחנת הרכבת? זה כנראה מבנה הציבור היחיד שנבנה בהן בהשקעה סבירה.