באופן מפתיע, זהו לא
: Interplanetary Transport System

מצב
הנושא נעול.
באופן מפתיע, זהו לא
: Interplanetary Transport System

באופן מפתיע, זהו לא
: Interplanetary Transport System
כבר למעלה מעשור מדבר Elun Musk בקווי כלליים על החזון הגדול שלו - כיצד להקים עיר גדולה (פעם דיבר על 80,000 תושבים, אתמול כבר על מיליון) - על מאדים. אתמול הציג אלון את פרטי התכנית - ונא לקחת את דבריו של האיש ברצינות: אלון מוסק הוא האיש מאחרורי שירות התשלומים PayPal, חברת המכוניות Tesla, חברת האנרגיה המתחדשת SolarCity, וחברת שיגור הלוויינים SpaceX. כמו כן, מסופר שהוא באופן אישי הדמות לפיה נבנתה הדמות הדמיונית של טוני סטארק מסדרת הסרטים Iron Man...

מכל מקום:
- ישנו סרטון יפה המדגים את האלמנטים השונים של המערכת. המימדים והצורות אינם פרי דמיונם הקודח של אמנים - אלא שרטוטים הישר ממחלקת ההנדסה של SpaceX.
בקישור הזה אפשר לראות שוב את אירוע החשיפה עצמו ולהוריד את המצגת שהוא הציג על הבמה (שבכנס האיגוד האווירונאוטי הבינ"ל במקסיקו).

ולמה כל זה אינו אוף-טופיק בכלל? בשלב השאלות מהקהל נשאל אלון מה יעשו האנשים במאדים לאחר שיגיעו לשם? איפה יגורו? איזה אוויר ינשמו ואוכל יאכלו? ולזה ענה אלון: המטרה של SpaceX היא לבנות מערכת תחבורה ציבורית למאדים (וחזרה) - המקבילה ל Union Pacific Railroad (שפתחה את החוף המערבי של ארה"ב להתיישבות מאסיבית) - והוא מזמין יזמים אחרים לפתור את שאר הבעיות.

תכנית הסטורית, חזון ענק. מדהים.

לסיום - אירוע בעל חזון עתידי מרשים כזה קרה ביום בו נפרדנו מאדם יקר ובעל חזון גדול אחר. תהי נשמתו של הנשיא התשיעי, שמעוון פרס, צרורה בצרור החיים.
 

easylivin

New member
בהחלט לקחת ברצינות.

באופן מפתיע, זהו לא
: Interplanetary Transport System
כבר למעלה מעשור מדבר Elun Musk בקווי כלליים על החזון הגדול שלו - כיצד להקים עיר גדולה (פעם דיבר על 80,000 תושבים, אתמול כבר על מיליון) - על מאדים. אתמול הציג אלון את פרטי התכנית - ונא לקחת את דבריו של האיש ברצינות: אלון מוסק הוא האיש מאחרורי שירות התשלומים PayPal, חברת המכוניות Tesla, חברת האנרגיה המתחדשת SolarCity, וחברת שיגור הלוויינים SpaceX. כמו כן, מסופר שהוא באופן אישי הדמות לפיה נבנתה הדמות הדמיונית של טוני סטארק מסדרת הסרטים Iron Man...

מכל מקום:
- ישנו סרטון יפה המדגים את האלמנטים השונים של המערכת. המימדים והצורות אינם פרי דמיונם הקודח של אמנים - אלא שרטוטים הישר ממחלקת ההנדסה של SpaceX.
בקישור הזה אפשר לראות שוב את אירוע החשיפה עצמו ולהוריד את המצגת שהוא הציג על הבמה (שבכנס האיגוד האווירונאוטי הבינ"ל במקסיקו).

ולמה כל זה אינו אוף-טופיק בכלל? בשלב השאלות מהקהל נשאל אלון מה יעשו האנשים במאדים לאחר שיגיעו לשם? איפה יגורו? איזה אוויר ינשמו ואוכל יאכלו? ולזה ענה אלון: המטרה של SpaceX היא לבנות מערכת תחבורה ציבורית למאדים (וחזרה) - המקבילה ל Union Pacific Railroad (שפתחה את החוף המערבי של ארה"ב להתיישבות מאסיבית) - והוא מזמין יזמים אחרים לפתור את שאר הבעיות.

תכנית הסטורית, חזון ענק. מדהים.

לסיום - אירוע בעל חזון עתידי מרשים כזה קרה ביום בו נפרדנו מאדם יקר ובעל חזון גדול אחר. תהי נשמתו של הנשיא התשיעי, שמעוון פרס, צרורה בצרור החיים.
בהחלט לקחת ברצינות.
מכל החברות של אלון מאסק, SpaceX נראית כחשובה ביותר עבורו באופן אישי (מאוד). כל מה שהם הבטיחו בינתיים הם קיימו, גם אם לא בלו"ז המקורי, בזמן שלא מעטים אמרו כי הדבר "בלתי אפשרי טכנולוגית ופיזיקלית", "איננו כלכלי" וכו', ובסוף אכלו את הכובע. החברה הזאת כבר מזמן מרוויחה כסף, בזמן שהשווי שלה צמח לסכומים מרשימים (להוציא חברות אינטרנט למיניהן) בשנים בודדות.

כמה דברים שלדעתי כדאי לתת להם דגש:
1. נראה שהטכנולוגיות הדרושות כדי להטיס אדם למאדים ב-$200k הבשילו ממש לאחרונה. מאסק הזכיר את סיבי הפחמן, והראה "כבדרך אגב" תמונה של מיכל החמצן הענק עבור החללית, שהוא אולי החלק המורכב ביותר בסיפור חוץ מהמנועים. בתור מישהו שעוקב אחרי החברה מזמן, זאת הייתה הפתעת הערב ולא משהו אחר. גם מנוע המתאן Raptor שהוא חסר-תקדים בפרמטרים רבים נוסה לראשונה ערב הפרזנטציה.

2. לפי מאסק, אין ספק שיימצאו מספיק אנשים שירצו להגיע למאדים וגם יוכלו להרשות זאת לעצמם. עם זאת, התוכנית הזאת היא חסרת-תקדים בהיקפה עבור חברה בודדת. הכל תלוי ועומד בשיתוף פעולה מוצלח עם מדינות, חברות וגופים אחרים, ובכך שיימצא המימון הנדרש לאורך כל הדרך הארוכה. לכל אדם שיבוא יצטרכו להביא גם כמה וכמה טונות של מטען הנדרש להקמת תשתית המושבה. מי יספק את המטען הקריטי הזה? מאסק אומר זאת בפירוש - לא SpaceX. אולי את המינימום שבמינימום, כמו למשל מתקנים להפקת אנרגיה, חמצן (מקרח המים) ומתאן בשביל הדרך חזרה.

3. אפרופו הדרך חזרה: מאסק מדגיש שתהיה לאנשים אפשרות לחזור (החלליות חוזרות לכדור הארץ בכל מקרה). הוא משווה את זה למהגרים הראשונים לאמריקה שידעו כי יוכלו לחזור, למרות שרובם ככולם לא עשו זאת מעולם. אבל עצם הידיעה הקלה עליהם לקבל את ההחלטה לצאת לדרך.

בנימה אישית: כיף לראות ולשמוע את מאסק שלא מדבר בכלל כאיש מכירות, אלא מזכיר יותר מהנדס שיצא לפני רגע מהקיוביקל שלו כדי להציג בישיבת הנהלה.
לא להאמין שהאיש המגמגם הזה, שאומר מילים כמו stuff ומצטט מד"ב וסאות' פארק, הוא מיליארדר (שכמעט והפך למיליונר בשנים הראשונות של SpaceX). ההיפך הגמור ממישהו כמו סטיב ג'ובס.

 

davidfainshtein

Member
מנהל
הקושי העיקרי כרגע במסע מאוייש למאדים

בהחלט לקחת ברצינות.
מכל החברות של אלון מאסק, SpaceX נראית כחשובה ביותר עבורו באופן אישי (מאוד). כל מה שהם הבטיחו בינתיים הם קיימו, גם אם לא בלו"ז המקורי, בזמן שלא מעטים אמרו כי הדבר "בלתי אפשרי טכנולוגית ופיזיקלית", "איננו כלכלי" וכו', ובסוף אכלו את הכובע. החברה הזאת כבר מזמן מרוויחה כסף, בזמן שהשווי שלה צמח לסכומים מרשימים (להוציא חברות אינטרנט למיניהן) בשנים בודדות.

כמה דברים שלדעתי כדאי לתת להם דגש:
1. נראה שהטכנולוגיות הדרושות כדי להטיס אדם למאדים ב-$200k הבשילו ממש לאחרונה. מאסק הזכיר את סיבי הפחמן, והראה "כבדרך אגב" תמונה של מיכל החמצן הענק עבור החללית, שהוא אולי החלק המורכב ביותר בסיפור חוץ מהמנועים. בתור מישהו שעוקב אחרי החברה מזמן, זאת הייתה הפתעת הערב ולא משהו אחר. גם מנוע המתאן Raptor שהוא חסר-תקדים בפרמטרים רבים נוסה לראשונה ערב הפרזנטציה.

2. לפי מאסק, אין ספק שיימצאו מספיק אנשים שירצו להגיע למאדים וגם יוכלו להרשות זאת לעצמם. עם זאת, התוכנית הזאת היא חסרת-תקדים בהיקפה עבור חברה בודדת. הכל תלוי ועומד בשיתוף פעולה מוצלח עם מדינות, חברות וגופים אחרים, ובכך שיימצא המימון הנדרש לאורך כל הדרך הארוכה. לכל אדם שיבוא יצטרכו להביא גם כמה וכמה טונות של מטען הנדרש להקמת תשתית המושבה. מי יספק את המטען הקריטי הזה? מאסק אומר זאת בפירוש - לא SpaceX. אולי את המינימום שבמינימום, כמו למשל מתקנים להפקת אנרגיה, חמצן (מקרח המים) ומתאן בשביל הדרך חזרה.

3. אפרופו הדרך חזרה: מאסק מדגיש שתהיה לאנשים אפשרות לחזור (החלליות חוזרות לכדור הארץ בכל מקרה). הוא משווה את זה למהגרים הראשונים לאמריקה שידעו כי יוכלו לחזור, למרות שרובם ככולם לא עשו זאת מעולם. אבל עצם הידיעה הקלה עליהם לקבל את ההחלטה לצאת לדרך.

בנימה אישית: כיף לראות ולשמוע את מאסק שלא מדבר בכלל כאיש מכירות, אלא מזכיר יותר מהנדס שיצא לפני רגע מהקיוביקל שלו כדי להציג בישיבת הנהלה.
לא להאמין שהאיש המגמגם הזה, שאומר מילים כמו stuff ומצטט מד"ב וסאות' פארק, הוא מיליארדר (שכמעט והפך למיליונר בשנים הראשונות של SpaceX). ההיפך הגמור ממישהו כמו סטיב ג'ובס.
הקושי העיקרי כרגע במסע מאוייש למאדים
הוא לא המסע עצמו אלא ההמראה מהמאדים בחזרה לחלל.
 

easylivin

New member
המערכת פותרת את הבעיה בתנאי שאפשר להפיק

הקושי העיקרי כרגע במסע מאוייש למאדים
הוא לא המסע עצמו אלא ההמראה מהמאדים בחזרה לחלל.
המערכת פותרת את הבעיה בתנאי שאפשר להפיק
את הדלק עבור הדרך חזרה על פני המאדים עצמו.
מאסק הסביר שבגלל כח הכבידה הנמוך יותר, אין צורך בטיל רב-שלבי כמו על כדוה"א כדי להמריא. מנועי החללית (שהיא השלב השני של המערכת) חזקים מספיק כדי להמריא מהמאדים עם אנשים ומטען בתנאי שיש מספיק דלק. בתיאוריה אפשר לקחת גם את הדלק גם מכדור הארץ, אבל מה שהופך את המיזם לכלכלי ואת מחיר היעד שהוצב לאפשרי, זו הפקת המתאן והחמצן על פני המאדים עצמו. התהליךיחסית פשוט מבחינה טכנולוגית - כמובן שרק צריך להביא את המתקנים הדרושים לכך, כולל אספקת אנרגיה באמצעות פאנלים סולריים / כור גרעיני קטן יחסית. וכמובן שכל זה מחייב מקום שיש בו קרח בשפע, כך שהמושבה הראשונה תקום כנראה בקרבת הקוטב הצפוני.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
דווקא לא... הקושי הוא המרחק הגדול בין מאדים לכדור הארץ

הקושי העיקרי כרגע במסע מאוייש למאדים
הוא לא המסע עצמו אלא ההמראה מהמאדים בחזרה לחלל.
דווקא לא... הקושי הוא המרחק הגדול בין מאדים לכדור הארץ
מרחק שגם משתנה ולא נשאר קבוע. הוא גורם לכך שההגעה והחזרה אורכות זמן רב (אפילו התקשורת אינה מידית). כמו כן חלון הזמנים לשיגורים למאדים נפתח אחת לשנתיים+. ההשלכות של זה עצומות, כי צריך להיערך לכל תרחיש מראש, אי אפשר לסייע בקלות מכדור הארץ בכל נקודת זמן, אי אפשר לעזוב את מאדים בכל נקודת זמן אם משהו משתבש... זה לא כמו להגיע לאמריקה ואז לעלות על ספינה בחזרה לאירופה. זה אפילו לא כמו לטוס לירח, שתמיד מקיף את כדור הארץ ולכן הוא תמיד איתנו. מאדים זה להיות לבד, גם אם אתה לא לבד כמו מארק ווטני.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
מי שטרם קרא את הספר המדהים של

באופן מפתיע, זהו לא
: Interplanetary Transport System
כבר למעלה מעשור מדבר Elun Musk בקווי כלליים על החזון הגדול שלו - כיצד להקים עיר גדולה (פעם דיבר על 80,000 תושבים, אתמול כבר על מיליון) - על מאדים. אתמול הציג אלון את פרטי התכנית - ונא לקחת את דבריו של האיש ברצינות: אלון מוסק הוא האיש מאחרורי שירות התשלומים PayPal, חברת המכוניות Tesla, חברת האנרגיה המתחדשת SolarCity, וחברת שיגור הלוויינים SpaceX. כמו כן, מסופר שהוא באופן אישי הדמות לפיה נבנתה הדמות הדמיונית של טוני סטארק מסדרת הסרטים Iron Man...

מכל מקום:
- ישנו סרטון יפה המדגים את האלמנטים השונים של המערכת. המימדים והצורות אינם פרי דמיונם הקודח של אמנים - אלא שרטוטים הישר ממחלקת ההנדסה של SpaceX.
בקישור הזה אפשר לראות שוב את אירוע החשיפה עצמו ולהוריד את המצגת שהוא הציג על הבמה (שבכנס האיגוד האווירונאוטי הבינ"ל במקסיקו).

ולמה כל זה אינו אוף-טופיק בכלל? בשלב השאלות מהקהל נשאל אלון מה יעשו האנשים במאדים לאחר שיגיעו לשם? איפה יגורו? איזה אוויר ינשמו ואוכל יאכלו? ולזה ענה אלון: המטרה של SpaceX היא לבנות מערכת תחבורה ציבורית למאדים (וחזרה) - המקבילה ל Union Pacific Railroad (שפתחה את החוף המערבי של ארה"ב להתיישבות מאסיבית) - והוא מזמין יזמים אחרים לפתור את שאר הבעיות.

תכנית הסטורית, חזון ענק. מדהים.

לסיום - אירוע בעל חזון עתידי מרשים כזה קרה ביום בו נפרדנו מאדם יקר ובעל חזון גדול אחר. תהי נשמתו של הנשיא התשיעי, שמעוון פרס, צרורה בצרור החיים.
מי שטרם קרא את הספר המדהים של
Andy Weir
The Martian
תורגם לעברית כ"לבד על מאדים" בהוצאת הכורסא.
ולא ראה את הסרט של רידלי סקוט המבוסס על הספר "להציל את מארק ווטני" - מומלץ ביותר.
&nbsp
והחזון הזה הוא לחלוטין ישים ויקרה, לדעתי, עוד בחיינו.
 
וגם את טרילוגיית מאדים של קים סטנלי רובינסון

מי שטרם קרא את הספר המדהים של
Andy Weir
The Martian
תורגם לעברית כ"לבד על מאדים" בהוצאת הכורסא.
ולא ראה את הסרט של רידלי סקוט המבוסס על הספר "להציל את מארק ווטני" - מומלץ ביותר.
&nbsp
והחזון הזה הוא לחלוטין ישים ויקרה, לדעתי, עוד בחיינו.
וגם את טרילוגיית מאדים של קים סטנלי רובינסון
מאדים האדום
מאדים הירוק
מאדים הכחול

טרילוגייה לפסים כמעט מעשיים את ההתיישבות של האדם על מאדים ואת כל הבעיות והפתרונות האפשריים.
הספר הראשון - מאדים האדום, נסמך על מחקר עומק ומתאר את החללית שנשאה את 100 המתיישבים הראשונים, ברובם מדענים, שקיבלו משימות שונות להכנת כוכב הלכת לקליטת מתיישבים נוספים.
הספרים הבאים בסדרה כבר נוגעים יותר בלכי רוח חברתיים וגיאופוליטיים בין קבוצות שונות ביישוב האנושי שהתפתח על מאדים ובינם לבין אלה שנשארו בדוחק וצפיפות על כדור הארץ.
מדע בדיוני מאד ריאליסטי, מומלץ.
 

alantan

New member
בעוד מספר חודשים תצא סדרת הטלויזיה, הבנתי שאחראי על הפקתה

וגם את טרילוגיית מאדים של קים סטנלי רובינסון
מאדים האדום
מאדים הירוק
מאדים הכחול

טרילוגייה לפסים כמעט מעשיים את ההתיישבות של האדם על מאדים ואת כל הבעיות והפתרונות האפשריים.
הספר הראשון - מאדים האדום, נסמך על מחקר עומק ומתאר את החללית שנשאה את 100 המתיישבים הראשונים, ברובם מדענים, שקיבלו משימות שונות להכנת כוכב הלכת לקליטת מתיישבים נוספים.
הספרים הבאים בסדרה כבר נוגעים יותר בלכי רוח חברתיים וגיאופוליטיים בין קבוצות שונות ביישוב האנושי שהתפתח על מאדים ובינם לבין אלה שנשארו בדוחק וצפיפות על כדור הארץ.
מדע בדיוני מאד ריאליסטי, מומלץ.
בעוד מספר חודשים תצא סדרת הטלויזיה, הבנתי שאחראי על הפקתה
היוצר של משחקי הכס.
 

saharur1977

New member
מומלץ גם הספר אורורה של אותו סופר

וגם את טרילוגיית מאדים של קים סטנלי רובינסון
מאדים האדום
מאדים הירוק
מאדים הכחול

טרילוגייה לפסים כמעט מעשיים את ההתיישבות של האדם על מאדים ואת כל הבעיות והפתרונות האפשריים.
הספר הראשון - מאדים האדום, נסמך על מחקר עומק ומתאר את החללית שנשאה את 100 המתיישבים הראשונים, ברובם מדענים, שקיבלו משימות שונות להכנת כוכב הלכת לקליטת מתיישבים נוספים.
הספרים הבאים בסדרה כבר נוגעים יותר בלכי רוח חברתיים וגיאופוליטיים בין קבוצות שונות ביישוב האנושי שהתפתח על מאדים ובינם לבין אלה שנשארו בדוחק וצפיפות על כדור הארץ.
מדע בדיוני מאד ריאליסטי, מומלץ.
מומלץ גם הספר אורורה של אותו סופר
שלא תורגם לעברית על התישבות מחוץ למערכת השמש
 

Ccyclist

Well-known member
ולחשוב שהמציאות התחבורתית שאני חי בה היא בגדר מד"ב עבורכם.

באופן מפתיע, זהו לא
: Interplanetary Transport System
כבר למעלה מעשור מדבר Elun Musk בקווי כלליים על החזון הגדול שלו - כיצד להקים עיר גדולה (פעם דיבר על 80,000 תושבים, אתמול כבר על מיליון) - על מאדים. אתמול הציג אלון את פרטי התכנית - ונא לקחת את דבריו של האיש ברצינות: אלון מוסק הוא האיש מאחרורי שירות התשלומים PayPal, חברת המכוניות Tesla, חברת האנרגיה המתחדשת SolarCity, וחברת שיגור הלוויינים SpaceX. כמו כן, מסופר שהוא באופן אישי הדמות לפיה נבנתה הדמות הדמיונית של טוני סטארק מסדרת הסרטים Iron Man...

מכל מקום:
- ישנו סרטון יפה המדגים את האלמנטים השונים של המערכת. המימדים והצורות אינם פרי דמיונם הקודח של אמנים - אלא שרטוטים הישר ממחלקת ההנדסה של SpaceX.
בקישור הזה אפשר לראות שוב את אירוע החשיפה עצמו ולהוריד את המצגת שהוא הציג על הבמה (שבכנס האיגוד האווירונאוטי הבינ"ל במקסיקו).

ולמה כל זה אינו אוף-טופיק בכלל? בשלב השאלות מהקהל נשאל אלון מה יעשו האנשים במאדים לאחר שיגיעו לשם? איפה יגורו? איזה אוויר ינשמו ואוכל יאכלו? ולזה ענה אלון: המטרה של SpaceX היא לבנות מערכת תחבורה ציבורית למאדים (וחזרה) - המקבילה ל Union Pacific Railroad (שפתחה את החוף המערבי של ארה"ב להתיישבות מאסיבית) - והוא מזמין יזמים אחרים לפתור את שאר הבעיות.

תכנית הסטורית, חזון ענק. מדהים.

לסיום - אירוע בעל חזון עתידי מרשים כזה קרה ביום בו נפרדנו מאדם יקר ובעל חזון גדול אחר. תהי נשמתו של הנשיא התשיעי, שמעוון פרס, צרורה בצרור החיים.
ולחשוב שהמציאות התחבורתית שאני חי בה היא בגדר מד"ב עבורכם.
מילא העתיד במאדים או נישואין שווים בהווה - אפילו דברים שהיו מציאות מובנת מאליה כשסבא רבא שלי עקר לברייטון מפחד הצפלינים של הקייזר ווילהלם כמו רכבות תחתיות ותחבורה ציבורית 7 ימים בשבוע אינם עובדות יבשות אלא מד"ב בישראל.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה