חברות ממשלתיות הם חלק מהפרהסיה של המדינה
שעל צביונה נטוש מאבק ארוך בשנים בין דתיים לחילונים, ולכן גם נושא עבודות חיוניות (ולא חיוניות) בשבת הוא חלק ממכלול יחסי דתיים-חילוניים בישראל, חברה פרטית זה דבר אחר לגמרי. כל זמן שבישראל ישנו חיבור בין דת למדינה, גם חברות ממשלתיות כפופות לרגולציה דתית כל שהיא.
 
לא מתרגש מכל זב חוטם שמתעצבן (ללא קשר להשתייכותו למגזר כזה או אחר), העקרון שמנחה אותי הוא כזה: במציאות המודרנית ישנו הכרח לביצוע עבודות שונות בשבת: חשמל, מים ותשתיות, כמו גם פעילות צבאית ומשטרתית. אבל יש לעשות מאמץ לצמצם ככל האפשר את הצורך בפעולות כאלו, לדוגמא, להכיל אפשרות לדיווח מקוצר על עבירות תנועה בשבת (עם אפשרות להשלמה במוצאי שבת), במקום מילוי פרוטוקול כתוב ארוך כמקובל ביום חול. שמירת השבת לא צריכה להיות תלויה בהנחיות משפטיות (שיפסלו כל דו"ח שלא נרשם בארכנות מופלגת), אלא הנחיות משפטיות ינוסחו תוך התחשבות בשבת: מתן אפשרות לפרוטוקול מקוצר ברישום דו"ח בשבת, ואפשרות להשלמות לאחריה. באותה מידה שמירת השבת לא צריכה להיות תלויה בשיקולים הנדסיים, תכנון של פרוייקטים גדולים שבהם ידוע שיהיה צורך בעבודה בשבת (כדוגמת הרחבת תחנת 'השלום') צריכים להתחשב בצורך לצמצם ככל האפשר בעבודה בשבת. מה שאי אפשר לצמצם - יעשה בלית ברירה, באותו אופן שחובה שהמשטרה תפעל בשבת, אבל יש לעשות מאמץ לצמצם בחילול שבת שאפשר להמנע ממנו, כמו רישום ארכני של דו"ח תנועה.
חברות ממשלתיות הם חלק מהפרהסיה של המדינהלא הבנת אותי
כל העניין של היתרי עבודה בשבת ומה מותר או אסור לעשות בשבת הוא צבוע לחלוטין.
 
למה לחברות פרטיות מותר וחברות ממשלתיות אסור? מה הקטע? בגלל שהן ממומנות מכספי מיסים? זה כל הסיפור? אני לא מאין שזה כל הסיפור. כי גם אם רכבת ישראל תתחיל להיות רווחית (באופן ישיר, ובלי להתחשב בסבסוד) אנשים עדיין יכעסו על דברים כאלו. יש לציין שלא רק עניין הרחפן הרגיז את כל המתרגזים, אלא בכלל העניין של עבודות בשבת.
 
כמו שהבוקר רואיין ברדיו סמוטריץ' וטען שכל העסק לא הכרחי כי לא היו חייבים לבנות את התחנה עם קורות של מאות טונות. שזה שטות מוחלטת, אם זה מה שהמהנדס החליט זה מה שבונים - הוא פוליטיקאי ולא מהנדס, והחלטות כאלו צריך להשאיר לדרג המקצועי. לא בונים תחנה מגבס וקרטון.
 
דתיים וחרדים ימצאו תירוצים לכעוס על כל עבודה שתתבצע בשבת, בלי להתחשב בעובדות. גם ערוץ 1, שמופעל ע"י גוף ממלכתי, מופעל בשבת בדרך קבע, ואני לא פגשתי מעולם אדם דתי שכעס על כך.
 
חוץ מזה מצחיק קצת שמפלגות כמו הבית היהודי והליכוד הן כל כך ליברטריאניות, עד שזה מגיע לעניינים של דת ושבת - מקדמים הפרטות והסרת רגולציה בכל תחום, חוץ מתחום שקשור לשבת ולדת, ששם רוצים עוד ועוד רגולציה דרקונית ופגיעה בכל הציבור רק בשם אותם "רגשות דתיים", כמו תמיד.
שעל צביונה נטוש מאבק ארוך בשנים בין דתיים לחילונים, ולכן גם נושא עבודות חיוניות (ולא חיוניות) בשבת הוא חלק ממכלול יחסי דתיים-חילוניים בישראל, חברה פרטית זה דבר אחר לגמרי. כל זמן שבישראל ישנו חיבור בין דת למדינה, גם חברות ממשלתיות כפופות לרגולציה דתית כל שהיא.
 
לא מתרגש מכל זב חוטם שמתעצבן (ללא קשר להשתייכותו למגזר כזה או אחר), העקרון שמנחה אותי הוא כזה: במציאות המודרנית ישנו הכרח לביצוע עבודות שונות בשבת: חשמל, מים ותשתיות, כמו גם פעילות צבאית ומשטרתית. אבל יש לעשות מאמץ לצמצם ככל האפשר את הצורך בפעולות כאלו, לדוגמא, להכיל אפשרות לדיווח מקוצר על עבירות תנועה בשבת (עם אפשרות להשלמה במוצאי שבת), במקום מילוי פרוטוקול כתוב ארוך כמקובל ביום חול. שמירת השבת לא צריכה להיות תלויה בהנחיות משפטיות (שיפסלו כל דו"ח שלא נרשם בארכנות מופלגת), אלא הנחיות משפטיות ינוסחו תוך התחשבות בשבת: מתן אפשרות לפרוטוקול מקוצר ברישום דו"ח בשבת, ואפשרות להשלמות לאחריה. באותה מידה שמירת השבת לא צריכה להיות תלויה בשיקולים הנדסיים, תכנון של פרוייקטים גדולים שבהם ידוע שיהיה צורך בעבודה בשבת (כדוגמת הרחבת תחנת 'השלום') צריכים להתחשב בצורך לצמצם ככל האפשר בעבודה בשבת. מה שאי אפשר לצמצם - יעשה בלית ברירה, באותו אופן שחובה שהמשטרה תפעל בשבת, אבל יש לעשות מאמץ לצמצם בחילול שבת שאפשר להמנע ממנו, כמו רישום ארכני של דו"ח תנועה.