בקווים העמוקים של לונדון
או בגלל שבכמה מקומות זה בלתי אפשרי,
כמו בקווים העמוקים של לונדון.
אני יוצא מתוך הנחה שההשלכות של כבלים עיליים ברכבות תחתיות עולות על יתרונותיהם, והרי יש גם את בעיית האסתטיקה של הכבלים בקטעים העיליים (שלעתים עוברים בצמוד לבתי מגורים).
לעניות דעתי, חשמול עילי ברכבת תחתית - רק אם יש סיבה מיוחדת!
בקווים העמוקים של לונדון
זה בלתי אפשרי בדיוק בגלל שכשתכננו אותם לא חשבו שחישמול עילי יהיה יותר טוב, ומראש בנו את המנהרות קטנות מדי כי בתקופה ההיא לא היו TBMs והכל היה ידני, אז אין אפשרות לשדרג את המערכת.
אני בטוח ש־TfL היו שמחים מאוד אם הם היו יכולים לשדרג את ה־London Underground לחשמול עילי, אבל זה פשוט לא יכול לקרות.
לעומת זאת, בקרוסרייל, שמתחת ללונדון תהיה תחתית ברובה, החשמול כן עילי. כי אף אחד לא מתכנן היום רכבת עם חשמול של פס שלישי/רביעי אלא אם אין ברירה.
מבחינת האסתטיקה, בקושי רואים את קווי המתח וכשרואים אותם (במקומות רבים באירופה) הם מתוחים בצורה אסתטית ויפה שהופכת את הרחוב ליפה יותר, לא פחות. שלא לדבר על זה שבגלל שמדובר בזרם ישיר ולא בזרם חילופין אין אפילו קרינה אלקטרומגנטית חזקה שמופצת מהכבלים האלו, בניגוד לכבלי זרם חילופין שכן פולטים קרינה שכזו.
ואני בטוח שגם מי שלא אוהב את המראה של קווי המטח יעדיף קווי מטח עיליים מאשר שהילד שלו יתחשמל כשהוא חוצה את המסילה ובטעות דורך על הפס השלישי (בקטעים העיליים).
מבחינה אסתטית מתחת לקרקע במילא לא תראה את זה, בגלל שה־platform edge doors יסתירו לך.