קודם כל - פוסט ההסבר הארוך, מספר לינקים, ללא תמונות.
את הרכבת המהירה ממאלאגה למדריד כבר כיסיתי לפני שנתיים כשנסענו בה לקורדובה ולכן לא כיסיתי אותה הפעם בדרכנו למדריד. לינקים לשירשורים:
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/394/174242426/אקטואליה/תחבורה_ציבורית
 
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/394/174260859/אקטואליה/תחבורה_ציבורית
 
בעיר מדריד מערכת מטרו מסועפת בת 13 קווים (אני סופר את הראמאל כקו), 4 רק"לות משלימות בפרברי העיר, ומערכת רכבת פרברית בת 10 קווים. בנוסף ישנן מערכות ארציות לערים קרובות כמו טולדו (AVANT) ומערכת ארצית מהירה 300 קמ"ש - רשת ה AVE שאיתה הגענו ממאלאגה. העיר עצמה מחולקת לאורך שדרה מרכזית בין עיר וותיקה מהמאה ה16 לעיר חדשה מהמאה ה19 והלאה, והמלון שבו שהינו היה מרחק הליכה קצר מהשדרה הזו אבל בעיר הוותיקה, שביום-יומיים הראשונים הרגישה בקנה מידה של בירות פרובינציה עד שבשלב מסויים הרחקנו לשדרות הרחבות של העיר החדשה. המלון היה גם במיקום קצת בעייתי להגיע למטרו - היה אפשר להקיף בלוק מעויין כדי להגיע לתחנה "שלנו" או ללכת מרחק דומה בקו ישר ולהגיע לתחנת Sol (רשמית - Vodafone Sol).
 
מפות המערכות:
 
מפת המטרו והרק"ל המשלים, פרס למי שיגלה את מלכת אנגליה.
http://41.media.tumblr.com/06931b1943121674cde8b0d8902cfcd0/tumblr_mnubqdFeXe1r54c4oo1_1280.jpg
מפת המטרו, רק"ל + פרברית
https://ecomovilidad.net/wp-content/uploads/2011/11/integrado.png
ומפת המטרו התיירותית
http://madridmap360.com/carte/image/en/madrid_attractions_map.jpg
 
לפי המפות אני מניח שאת הרשת הזו היו מגדירים רשת רדיאלית. לצערי מפת המטרו לא מייצגת את קו הצפון-דרום של הפרברית מתחת לשדרה המרכזית (פאסאו דל פראדו, פאסאו דה רקולטוס, פאסאו דה לה קאסטלייאנה בהתאמה) ולמעט הקצוות בתחנת אטוצ'ה (המוכרת מפיגועי מדריד 04) ונואבוס מיניסטריוס אין השקה פיזית בין ארבעת הקווים שחוצים את השדרה ממזרח למערב לבין תחנת הביניים היחידה של הקו הפרברי - רקולטוס, הנמצאת מרחק הליכה סביר מתחנת כיכר קולומבוס. חבל מאד כי ההשקה בקו הזה היתה יכולה להיות למעשה קו מטרו מושלם שהיה מביא אותנו ממקום למקום תוך מינימום החלפות. יש לציין שלפי ההיסטוריה של הרכבות הפרבריות בוויקיפדיה בניית המנהרה החלה לפני מלחמת האזרחים הספרדית והקמתה הושלמה רק בשנות השישים המאוחרות אז יש סיבות מדוע לא נבנו תחנות ביניים בזמנו, אך בימינו ישנה מנהרה חדשה לתחנת סול ובחמישים שנה הספרדים מסוגלים לבנות הרבה אז שתי תחנות ביניים וכמה מסועים זה קטן עליהם. כמו כן - המיקום שלנו הפך הליכה ברגל של שתי תחנות מטרו למשתלמת יותר מנסיעה בשני קווים שונים.
 
בעלי בחר את המלון, אני התעסקתי עם הכירטוס, את כרטיסי ה AVE ממאלגה למדריד הזמנו ברשת ובחרנו באופצייה של מחלקה ראשונה גמישה (תוספת של 5 יורו, אבל בתמורה מקבלים קוד לרכבת פרברית בחינם, 24 שעות חנייה חינם בתחנת הרכבת על יום ההלוך וכן על יום החזור, וזכות להחליף זמני רכבת בתוספת של 20% בלבד). במדריד קנינו במכונה כרטיס תיירים מגנטי מנייר (25 יורו לכרטיס 5 יום אזור A) כי אין בעיר כרטיס שבועי לתושבים, רק חודשי כ50 יורו אזור A אז לבאים לשבועיים פלוס זו האופציה, והבחירה לתייר היא בין כרטיס 10 נסיעות שעלול להגמר או כרטיס תקופתי. המכונה איפשרה בחירה בשפה האנגלית והיה תפריט קצת מסובך שהסתיר את כרטיסי התייר (באנגלית!) תחת הסעיף "כרטיסים אחרים". כמו כן, לא יכלנו פשוט לקנות שניים בבת אחת אלא נאלצנו לחזור על התהליך פעמיים.
 
יש לקווים הוותיקים רלוונטיות לדיון המטרו-רק"ל התל-אביבי. אורך התחנות והרציפים בקווים הוותיקים 1,2,R ,4 הוא 4 קרונות בלבד (90 מטר). קו 3 הוא בן 5 קרונות ולהבנתי הקווים החדשים יותר ארוכים יותר. ארבעה קרונות זה אורך בר השוואה לשני מערכי רק"ל וזהו אורך בלב האזור המתוייר ביותר של בירה אירופאית גדולה.
 
יש גם ביזבוז משווע. בשירשור זה לא יהיה סיור ליעד מחוץ לעיר בגלל התדירות הנמוכה של הרשת הפרברית והבינעירונית-קרובה, תדירות של רכבת אחת לשעה. לפני שהגענו לעיר רצינו לבקר או באל-אסקוריאל או בטולדו, אך התדירות הנמוכה הניעה אותנו מכך כי לא רצינו להתקע שעה בתחנה בחזור. הרכבת הפרברית לאל-אסוקריאל, קו C3 עוברת במנהרה החדשה לתחנת Sol
ובירור קצר העלה שקו
C4
עובר שם 3 פעמים בשעה. לטעמי מנהרה מתחת לכיכר הראשית שבה עוברות 4 רכבות לשעה לכיוון היא ביזבוז כספים מוחלט. זה משקף את סוג ההשקעות שהיו בספרד לפני המשבר הכלכלי, קודם כל בנייה ורק אחר כך מחשבה על איך הבנייה תשרת את מי שאמור להשתמש בה.