טעות בידך
שלשת הנקודות הזכרת הם דווקא באחריות משרד התחבורה
משרד התחבורה נתן להם הערכות לא נכונות על כמה זמן לוקח לבצע את המסלול בפועל.
דן בדרום נערכו לפי הנתונים שהם קיבלו ממשרד התחבורה, ולכן יש להם מחסור חמור בנהגים וגם איחורים גדולים. גם חוסר ידיעת המסלולים זה בגלל המידע המאוחר שנמסר ממשרד התחבורה.
 
הטעות הגדולה של דן בדרום זה שהם האמינו לנתונים של משרד התחבורה, וזה כמובן נובע מחוסר מקצועיות משווע.
טעות בידך
האחריות על סידורי הרכב, לרבות בניית זמני נסיעה נכונים לכל נסיעה ונסיעה הינן באחריות המפעיל. הדבר כתוב שחור על גבי לבן במספר רב של מקומות במכרז.
התירוץ של דן הוא לא פחות מאידיוטי ונועד להסיר אחריות. כל קו כולל זמן נסיעה ממוצע יומי (מחושב על סמך מהירות מסחרית) שמטרתו לעזור בחישוב "שעות הנהג לתשלום". בנוסף מעביר משרד התחברוה ספירות נוסעים שנעשו באשכול שכוללים זמנים אמיתיים של תחילת נסיעה וסוף נסיעה לכל נסיעה שנדגמה (אבל כמובן לא כוללים קווים חדשים) ובנוסף דורש המשרד הן מהמציעים תוך כדי הכנת ההצעות והן מהזוכה תוך כדי היישום לעשות עבודת שטח רצינית בכדי לייצר סידורי עבודה הגיוניים. (סידורי העבודה הם פנימיים של המפעיל והמשרד לא חשוף אליהם). הוא גם דורש מהמציעים תוך כדי הכנת ההצעות לזהות בעיות במפרטי הקווים ולהעביר אותם במסגרת של "שאלות הבהרה" כך שהמשרד יוכל לבחון ולהוציא תיקון לשאר המציעים. אם הם לא עשו זאת סימן שהם בדקו ולא מצאו בעיות (או שלא בדקו...). חשוב לציין שכל אדם בישראל, לא כל שכן חברת דן, יודעים שבכל שעה של היום לוקח לאוטובוסים זמן קצת אחר לנסוע (בשיא יותר ובשפל פחות) לכן הטענה הזו לא פחות ממגוחכת.
בנוסף המשרד דורש מהזוכים שיעבירו את "הרישוי" של הקווים לממונה בלדיקה חודשיים לפני ההפעלה כדי שיבדוק ויאשר (בערך שבועיים בדיקה), דבר שייתן להם מספיק זמן להטמיע את כל המערכות שמבוססות עלה רישוי ולהתחיל ברגל ימין מבחינת כריזה, שילוט וגם הדרכת נהגים.
הרישוי הוא בעצם המרה של כל המידע שהמשרד סיפק במכרזים לרישיון קו רשמי. לרבות תיקונים שייתכן והוחלט עליהם במהלך היישום. אמנם תמיד ייתכנו גם תיקוניםב רגע האחרון, אך אם המפעיל עובד מסודר יש לו רישוי סגור על 99.9% מהפעילות חודש וחצי לפני ההפעלה.
אם דן בדרום לא העבירו את הרישוי בזמן לממונה לבדוק, או לחלופין העבירו רישוי מלא בעיות וקיבלו המון הערות לתיקון לפני האישור, אז נוצר מצב בו אישרו להם את רישיונות הקווים רק ארבעה ימים לפני ההפעלה. ושוב. זה באחריותם המלאה ובאשמתם.
אם למפעיל אין נהגים, הוא צריך להרים דגל אדום ולבקש לדחות את ההפעלה. אם הוא לא עשה זאת למשרד אין דרך לדעת שחסרים לו נהגים עד יום ההפעלה.
הטעות היחידה של משרד התחבורה, הוא שלמרות שהיו כמה וכמה סימנים לכך שדן בדרום לא מוכנה, הוא החליט לסמוך על המילה שלה שהכל יהיה פיקס ולהישאר עם התאריך המתוכנן. אגב, זו בדיוק היתה הטעות גם בקונקס ב-2007.
הבהרה: אני לא קשור למכרז הזה, אבל עסקתי במכרזים אחרים במקומות אחרים בארץ. באשכול הגליל של נתיב אקספרס התגלה קצת לפני ההפעלה של הפעימה השלישית שהחברה לא מוכנה מבחינת נהגים והוחלט ביחד איתה על הפעלת "מצב קיים" ללא שיפורים מכרזיים במשך חצי שנה ורק אז הכנסת השיפורים. זה היה ניהול נכון של משבר שהביא לפחות פגיעה בציבור.