לא אמרתי שהדבר פשוט
שלושת הסעיפים הראשונים באים על חשבון הרכב הפרטי
ולכן יגררו ביקורת ציבורית ומחייבים אומץ פוליטי, לא נפוץ. אי-אפשר למנוע פגיעה בתנועה במהלך העבודות, אבל ההחלטה במי לפגוע יותר, בנהגים או בתח"צ, היא בידי המתכננים. בעולם אידילי, עבודות הרק"ל יכלו לשמש תמריץ (אמנם שלילי) למעבר לתח"צ, בגלל הפקקים שהעבודות גורמות. הרי הרעיון הוא שאנשים יעברו לרק"ל עצמו כשיוקם, אז למה לא קודם.
המציאות שונה.
לא אמרתי שהדבר פשוט
המצב אליו הגענו היום הוא תוצאה של הזנחה של שנים ותכנון לקוי, ולוקח זמן לתקן את זה מבחינת רמת השרות ועוד יותר זמן לשנות את התרבות בארץ בכל הקשור לנושא.
 
לדעתי משרד התחבורה צריך לפתח תוכנית כלל ארצית להעברת נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית במרכזי הערים (בלי קשר לרכבת הקלה), יותר מסתם הצהרה "סעו בתחבורה הציבורית" אלא שיפורים ספציפיים שיהיו נוחים גם לבעלי רכב פרטי (לא סביר להניח שמישהו שכבר יש לו רכב לא ישתמש בו - בגלל שזה "מהיר" יותר). אני לא מומחה בתחום ולא יכול להגיד בדיוק מה הם צריכים לעשות, אבל יש לי כמה רעיונות למה תוכנית כזו יכולה לכלול:
 
* עוד חניוני חנה-וסע (במיקומים יותר הגיוניים מהחניונים שנפתחו בתחילת עבודות הרכבת הקלה), לטובת בעלי הרכב הפרטי שגרים בפרברים שם לא ניתן לספק שירות תח"צ בתדירות סבירה.
 
* עוד נת"צים, והעדפה לאוטובוסים בצמתים. כן, זה יפגע בבעלי הרכב הפרטי, אבל גם ישפר משמעותית את רמת השירות באוטובוסים. זו חובה כי הפקקים לא יעלמו מעצמם ומצב שבו אוטובוס מלא נוסעים עומד בפקק גרוע יותר ממצב בו רכבים פרטיים עומדים בפקק.
 
* עלייה מכל הדלתות בכל הקווים. בעיקר בקווים ארוכים הדבר מקצר משמעותית את זמן הנסיעה.
 
* הגברת תדירות בשעות העומס - משרד התחבורה צריך לנטר בזמן אמת את כמויות הנוסעים בקווים השונים ולהורות על הגברת התדירות של הקווים האלו בשעות העומס שיחושבו על פי ספירות נוסעים, ואני לא מדבר על אחרי כמה שנים כשהם מוציאים את המכרז הבא, אלא באופן דינאמי יותר בטווח זמן של שבוע-שבועיים (לפחות בתור התחלה אני לא יכול לצפות מהם להיות מסוגלים לעשות את זה בטווח זמן קצר יותר). הדבר יחייב את החברות לקנות עוד אוטובוסים ולהחזיק עוד נהגים, אבל זה הכרח.
 
* עוד אורבניות - מפרקית ארוכה ומודרנית בהחלט משפרת את רמת השירות (גם מבחינת נוחות וגם מבחינת מהירות). בטוח יש עוד קווים שיהיה ריאליסטי להפעיל בהם מכונות כאלו.
 
* תמריצי מס לחברות שמרבית עובדיהן נוסעים בתח"צ / אופניים. אני לא יודע איך ניתן למדוד את זה בצורה שחברות לא ינצלו את זה לרעה, אבל זה צריך להיות אפשרי איכשהו. ברגע שנותנים תמריצים לחברות הן כבר ימצאו דרך לשכנע את העובדים לעבור לתח"צ.
 
* תחנות אוטובוס עם צל כמו שצריך. יצא לי כבר לדבר עם הרבה הייטקיסטים שאומרים שהם לא נוסעים לעבודה באוטובוס כי צריך לחכות בשמש והם לא רוצים להגיע מזיעים. אפשר גם להתקין מאווררים בגג התחנה שמופעלים ע"י חיישנים (וטרמוסטט, כדי שלא יפעלו סתם ביום קר) כאשר יש נוסעים בתחנה כדי לקרר אותם בחודשי הקיץ החמים (שאצלנו זה "כמעט כל השנה).
 
צריך לשפר את רמת השירות, וצריך להפוך את הנסיעה בתח"צ לאטרקטיבית לבעלי הרכב הפרטי - גם אם הם עושים את המרחק מהבית עד חניון החנה וסע הקרוב למקום מגוריהם עם רכב פרטי, כל עוד הם לא נכנסים למרכזי הערים עם הרכב הזה זה בסדר).
 
העלות של תוכנית כזו תהיה, ככל הנראה, גבוהה. חלק מהסעיפים זולים אבל כרוכים באומץ פוליטי, חלקם יקרים מאוד (למשל להעיף את ג'ייסי דקו והתחנות הזוועתיות שלהם בת"א... בחיי צריך להגיש נגדם תביעה ייצוגית בשם כל נוסעי התח"צ במרכז), אבל אם כל הסעיפים האלו יעשו כמו שצריך, במשולב עם קמפיין פרסום שמסביר על היתרונות בתח"צ (לא צריך להיות לחוץ בפקקים, לפעמים אפשר לעקוף אותם ע"י נת"צים, העלות הזולה יותר וכו'), זה יכול לעבוד...
 
אנחנו נהיה עם עבודות הרכבת הקלה בת"א לעוד שנים רבות, גם אם הקו האדום יסתיים בזמן המתוכנן (אני בספק) העבודות על שאר הקווים יחלו וגם הן יגרמו לפקקים. כל עוד ישראלים ממשיכים לחשוב שרכב פרטי זו הדרך ההגיונית להתנייד במרכז המטרופולין, המצב לא ישתפר, ותוכנית ארוכת טווח להעברת נוסעי הרכב הפרטי לתח"צ תשתלם גם כאשר תהיה לנו רכבת קלה בגוש דן - כי הרכבת לא תיתן מענה לכולם וגם כי לא חייבים להתמקד רק במטרופולין ת"א כשחושבים על דרכים להעביר אנשים לתח"צ.