סיכום ראשון עם חופשי חודשי
"הרפורמה" החדשה : "חבלי לידה",עדיין ללא תפקוד מלא...!!!
יצאתי אתמול ל"יום טיול" עם מטרה לבדוק את תוצאות השינויים בכרטוסים והתוספות שהחיל עלינו משרד התחבורה,דרך המפעילים השונים,ולפחות בשלב הזה,התוצאות עדיין מאכזבות,לפחות לפי מה שאני הספקתי לגלות.
לשם כך עשיתי נסיעה במסלול קצת מוזר אבל לא הצטערתי לרגע.
נותרה עדיין תקוה שעם הזמן הענינים יסתדרו.
סיכום ראשון עם חופשי חודשי
חישוב פשוט שלי העלה שמכיוון שאני נוסע מערד לב"ש בכל יום, חופשי חודשי יחסוך לי אי אילו ש"חים, וכמובן שנוסף לו הערך המוסף של נסיעות בתוך ערד (חשוב בחורף הבא עלינו לטובה) ובתוך ב"ש וכן הגמישות הכללית שהכרטיס מקנה. מהירתי להצטייד בחופשי חודשי מ"דגם 174" של ב"ש ודרום ומזרח הנגב.
הכרטיס עובר טוב בכל האוטבוסים של מטרופולין. את מטרודן או אגד תעבורה טרם בדקתי. מה שכן הספקתי לעשות, הוא לתפוס את קו 384 מב"ש לעין-גדי. במקור התכוונתי להגיע לקו 386 שיוצא מהמרכזית לערד ב-15:40, אבל בדיוק הגיע ה-384 של 15:35. אוטובוס מוקדם יותר וכמעט ריק, והמחיר לא פונקציה. לנהג לקח שניה וחצי לאתר את החוזה במכשיר הכירטוס, אבל עבר בלי בעיה. בפעם השניה שעליתי על הקו (אותה שעה, אותו נהג, אותו אוטובוס), המכשיר כבר זיהה את החופשי-חודשי באופן אוטומטי.
זו הזדמנות מעניינת לדבר על שתי הנסיעות הצמודות שיוצאות מב"ש לערד באותו המסלול (למעט ההמשך של 384 לים-המלח): קו 384 כמעט ריק, 4-5 נוסעים. קו 386 גם כן לא מפוצץ בשעה הזו (35 נוסעים בערך). קיומן של שתי נסיעות אלה במקביל הוא בזבוז שנובע מחד מהצורך לספק שירות לים-המלח (מנדט של אגד) ומאידך מההעדפה של תושבי ערד לקו 386 המופרט והזול יותר. אם וכאשר יהיה תעריף אחיד בשתי החברות, מן הראוי יהיה לבטל את הנסיעה של 386. כמובן שהדבר נכון גם לגבי חלק מהנסיעות המקבילות האחרות של קווים אלו.
ועכשיו לבעיה המטרידה באמת- הסברה לקויה מאוד של פרטי הרפורמה. בשבוע שלפני הרפורמה הניחו פרוספקטים ליד הדלתות הקדמיות באוטובוסים של חברת מטרופולין. חלק מהאנשים לא שמו לב אליהם. בתחנה המרכזית של ערד אין שום הודעה על הרפורמה (בכל אופן לא אחת בולטת). התוצאה היא שחלק לא קטן מעבודת ההסברה נופלת על הנהגים, ובעיקר הנהגים שמזהים נוסעים קבועים ומציעים להם לטעון חופשי-חודשי. רוב הנוסעים שומעים על האופציה הזו בפעם הראשונה. האם הם לא רואים את הפרסומות בעיתונות ובטלוויזיה, או שמניחים מיד שכל רפורמה טובה פוסחת על אזור הדרום?
הבעיה החמורה יותר היא שגם ההדרכה לנהגים לוקה בחסר. נהג הציע לנוסעת קבועה על קו ערד-ב"ש כרטיס חופשי-חודשי שאינו כולל את ב"ש (קוד 176) מכיוון שמה שהוא הבין מההדרכה זה שכרטיס כזה אינו כולל נסיעות עירוניות בב"ש וערד (שלנוסעת אין צורך בהן). הנקודה המרכזית ברפורמה, זו שחוזרת בכל מקום, היא שהגישה אינה "קו-יעד" אלא גישה של "מטרופולין-אזור". נראה שלא מסבירים זאת לנהגים כפי שצריך. העובדה היא שהנהג ראה בקוד 176 כקווי ערד-ב"ש-דימונה הבין-עירוניים בלי קווים פנימיים בב"ש וערד, ולא כרטיס שמוגדר על-פי אזור גאוגרפי. מזל שהייתי לידו כדי להעיר על כך, מה שגרם לו לוודא עם המוקד של החברה ולהימנע מהטעיה וטעינת חוזים שגויים.
אגב, גם אני עדיין לא יודע בוודאות אם החוזה שלי כולל את אזור 2.1 (להבים/רהט) כפי שמצויין בפרוספקטים המודפסים או את אזור 2.2 (אופקים) כפי שמופיע באתר של הרפורמה...