זה מה שאני יודערפורמה במוניות השירות
בכתבות שונות, כתוב משפט פה, משפט שם על הרפורמה, שמתוכננת במוניות השירות, בשנת 2017. לא ממש מסבירים מה יהיה ברפורמה הזו ומהי הסבירות לכך.
האם יש לזה סיכוי? מה זה צפוי לכלול? סיכוי ללוחות זמנים מוגדרים? להכניס אותם לכרטיס ה"רב קו"?
משרד התחבורה לא יכול לנקוט במדיניות שתעלים את מוניות השירותזה מה שאני יודע
ב-2006 נכנסה לתוקף רפורמה מקיפה במוניות שירות שהסדירה את הענף מבחינת רשיונות וכללים. היא נקבעה מראש לעשר שנים וב-2016 תתכנס ועדה שתדון בכל מה שאפשר וצריך לשנות במנגנון הרגולטורי של מוניות השירות.
אני מניח שהשאלות שאתה שואל חיקבלו התייחסות, לחיוב או לשלילה אבל לפני זה חשוב להבין מה המדיניות שינקוט משרד התחבורה.
1. מדיניות מגבילה, ש"תעזור" לענף מוניות השירות להיעלם מהשטח, בגלל חסרונותיו.
2. מדיניות מתירה, שתעזור לענף מוניות השירות להתרחב. בזכות יתרונותיו.
אחר כך הפרטים הקטנים ינסו למזער את החסרונות ולשדרג את היתרונות.
לדעתי אף אחד במשרד התחבורה עוד לא יודע מה הכיוון הכללי אליו ילכו ההמלצות.
תודה, אמיר. אני מקווה שיסדירו את תחום המוניותזה מה שאני יודע
ב-2006 נכנסה לתוקף רפורמה מקיפה במוניות שירות שהסדירה את הענף מבחינת רשיונות וכללים. היא נקבעה מראש לעשר שנים וב-2016 תתכנס ועדה שתדון בכל מה שאפשר וצריך לשנות במנגנון הרגולטורי של מוניות השירות.
אני מניח שהשאלות שאתה שואל חיקבלו התייחסות, לחיוב או לשלילה אבל לפני זה חשוב להבין מה המדיניות שינקוט משרד התחבורה.
1. מדיניות מגבילה, ש"תעזור" לענף מוניות השירות להיעלם מהשטח, בגלל חסרונותיו.
2. מדיניות מתירה, שתעזור לענף מוניות השירות להתרחב. בזכות יתרונותיו.
אחר כך הפרטים הקטנים ינסו למזער את החסרונות ולשדרג את היתרונות.
לדעתי אף אחד במשרד התחבורה עוד לא יודע מה הכיוון הכללי אליו ילכו ההמלצות.
מדיניות וכללים זה יפה, אבל מישהו צריך גם לאכוףזה מה שאני יודע
ב-2006 נכנסה לתוקף רפורמה מקיפה במוניות שירות שהסדירה את הענף מבחינת רשיונות וכללים. היא נקבעה מראש לעשר שנים וב-2016 תתכנס ועדה שתדון בכל מה שאפשר וצריך לשנות במנגנון הרגולטורי של מוניות השירות.
אני מניח שהשאלות שאתה שואל חיקבלו התייחסות, לחיוב או לשלילה אבל לפני זה חשוב להבין מה המדיניות שינקוט משרד התחבורה.
1. מדיניות מגבילה, ש"תעזור" לענף מוניות השירות להיעלם מהשטח, בגלל חסרונותיו.
2. מדיניות מתירה, שתעזור לענף מוניות השירות להתרחב. בזכות יתרונותיו.
אחר כך הפרטים הקטנים ינסו למזער את החסרונות ולשדרג את היתרונות.
לדעתי אף אחד במשרד התחבורה עוד לא יודע מה הכיוון הכללי אליו ילכו ההמלצות.
כשיש כללים ברורים אפשר גם לפקח עליהםמדיניות וכללים זה יפה, אבל מישהו צריך גם לאכוף
לנהגי מוניות השירות יש תמריץ אישי חזק להפר את כל הכללים והמגבלות, כאשר כל הפרה כזו מתרגמת לרווח מיידי לכיס הפרטי שלהם. והם אכן עושים זאת בהמוניהם. דוגמה שתיעוד שלה הבאתי בעבר לפורום - מוניות שירות שיעדן נתניה חונות באופן קבוע בתחנות האוטובוסים ליד עזריאלי לכיוון צפון.
אני צופה שהרפורמה המתרגשת עלינו בכרטיסים התקופתיים תפגע במוניות השירות. בהרבה קווים נפתח פער גדול במחיר, עד כדי עשרות אחוזים, בינן לבין אוטובוסים ורכבות, עבור וסעים קבועים.
הנקודה היא שהם זקוקים להרבה יותר פיקוחכשיש כללים ברורים אפשר גם לפקח עליהם
ואם אני לא טועה התחיל תהליך של רגולציה על מוניות השירות לפני מספר שנים.
ברור גם שהאכיפה היא לא "אכיפת ברזל" ולכן, על אף שהיא טובה מכלום, עדיין לעיתים קרובות התמריץ לעבור על תנאי הרישיון גדול יותר מאשר הפחד מהאכיפה.
הרפורמה אמורה לפשט ולהקל את הבנת מבנה התעריפים באוטובוסים ורכבות, אבל אני לא צופה שדווקא היא תביא לפגיעה במוניות השירות. כמו שכתבו פה לפניי, נושא המחיר הוא המדד הכי פחות משפיע על הנוסע מבין המדדים השונים להחלטה באיזה אמצעי להשתמש.
מחקרים אקדמייםהנקודה היא שהם זקוקים להרבה יותר פיקוח
בגלל אופי העבודה.
לגבי הטענה על המחיר אני ממש לא בטוח, ובוודאי לא לנוסעים קבועים.
ההחלטה אם לעשות כרטיס תקופתי או לא בוודאי נקבעת בעיקר על-פי העלות. חישוב כמה נסיעות אני צפוי לעשות וכמה אני חוסך. מי שכבר יש לו כרטיס תקופתי, לא יזרוק כסף על מונית שירות גם אם תחסוך לו 5 דקות של המתנה לאוטובוס. אם היא תחסוך 20 דקות - כן.
בחלק מהמקומות הרפורמה מוזילה את המחיר בשיעור ניכר. בחלק מהמקומות היא מעלה את התדירות הזמינה בפועל לבעלי כרטיס תקופתי, שכבר לא מוגבלים לרכבת או אוטובוס ויכולים לקחת מה שבא קודם באותה עלות (או למשל לנסוע בכיוון אחד ברכבת ובשני באוטובוס).
יש איזו ראייה לכך שהמחיר לא משנה לאנשים?
אינני יודע מה נאור בעינייך אבל במערב אירופה יש רק מוניות ספשמחקרים אקדמיים
ברחבי כל העולם הנאור מצביעים על כך, וגם ראיתי תזה של מישהו שבדק את זה בארץ פעם, אבל אני לא זוכר את שמו.
(זה לא שהוא לא משנה, אבל מדדים כמו תדירות חשובים יותר).
אני לדוגמה, שמחכה ברשפון לכיוון תל אביב, עולה על אוטובוס או מונית שירות (מה שבא קודם) ונהנה מהתדירות המשולבת של שניהם. לכן מעולם אפילו לא ביררתי על חופשי חודשי מתאים ואני מסתובב עם ערך צבור בלבד.
כתוצאה מכך אני משלם כ-400 ש"ח בחודש, ועכשיו יהיה לי חופשי חודשי ב-285 ש"ח. ולמרות החסכון הגדול, עדיין אדבוק בערך הצבור שלי כדי לא להתייבש כמו טמבל בתחנה בזמן שמוניות שירות חולפות על ידי.
לכאורה הפתרון השירותי הנכון הוא לאפשר גם למוניות שירות לכבד חופשי חודשי, אבל אז זה אומר שצריך לסבסד אותן וזו לא החלטה פשוטה.
אם המדיניות תהיה להסדיר אותן ולהרחיב את הרובד הזה, אז אולי יילכו על זה, אבל אם המדיניות תהיה צמצום הרובד הזה אז לא יעודדו אנשים להשתמש בהם ובטח לא יסבסדו אותם.
מה עניין שמיטה להר סיני?אינני יודע מה נאור בעינייך אבל במערב אירופה יש רק מוניות ספש
כך שאצלנו ברור שהמונית תהיה יקרה בהרבה מהתח"צ, ולכן השימוש בה הוא למקרים שבהם ניתן להצדיק זאת מטעמי נוחות או קבוצת נוסעים גדולה מספיק - המקרה הקלאסי הוא זוג ומעלה לשדה תעופה (למעט הית'רו) שם ממילא המחיר הרכבתי לשני נוסעים ישתווה למחיר קבוע מראש של מונית.
 
בכל נסיעה עירונית או אזורית מחיר המונית גבוה פי כמה ממחיר התח"צ המקביל בצורה שגורמת לו להראות אסטרונומי לא רק בהשוואה למחיר התח"צ אלא גם בהדוואה למחיר החנייה בתשלום.
 
הפעמים היחידות שבהן משתפים נסיעה במונית עם זרים הן במקרי חירום כמו שביתות תחתית או כששוהים במלון ועושים טובה לאורח אחר. אין את ההרגל הישראלי הזה לעצור לנוסעים אחרים בדרך כי אין את הרעיון שאפשר לשתף מונית.
 
לפני שעברתי ללונדון הייתי משתמש במוניות ספשל ירושלמיות מדי פעם כי הן היו אמצעי נגיש ואם היעד היה פופולרי שלושה נוסעים מתחנת אוטובוס יכלו להגיע אליו תמורת מטבע של 10 ש"ח לנוסע. בלונדון מונית שחורה שמותר לעצור ברחוב עלתה £15 (90-120 ש"ח בהתאם לשער החליפין) לטווח הפרברי שגרתי בו אז אחרי נסיעה או שתיים זה נהפך לפתרון למצבי חירום בלבד וממש לא האמצעי הנגיש שזה בארץ. בספרד זה גם אמצעי חירום (יש להם מחירון בדיוק כמו של משרד התחבורה הישראלי עד לרמה של שורה צהובה שורה לבנה), ובאיטליה זו בכלל סחיטה, סכומים תלת ספרתיים ביורו על נסיעה של שעה...
כי מחקרים זרים אינם רלוונטים למצב של מוניות שירות זולות.מה עניין שמיטה להר סיני?
אני מתכוון שכל השרשור הזה הוא על מוניות שירותכי מחקרים זרים אינם רלוונטים למצב של מוניות שירות זולות.
זה לא נכון עובדתיתאינני יודע מה נאור בעינייך אבל במערב אירופה יש רק מוניות ספש
כך שאצלנו ברור שהמונית תהיה יקרה בהרבה מהתח"צ, ולכן השימוש בה הוא למקרים שבהם ניתן להצדיק זאת מטעמי נוחות או קבוצת נוסעים גדולה מספיק - המקרה הקלאסי הוא זוג ומעלה לשדה תעופה (למעט הית'רו) שם ממילא המחיר הרכבתי לשני נוסעים ישתווה למחיר קבוע מראש של מונית.
 
בכל נסיעה עירונית או אזורית מחיר המונית גבוה פי כמה ממחיר התח"צ המקביל בצורה שגורמת לו להראות אסטרונומי לא רק בהשוואה למחיר התח"צ אלא גם בהדוואה למחיר החנייה בתשלום.
 
הפעמים היחידות שבהן משתפים נסיעה במונית עם זרים הן במקרי חירום כמו שביתות תחתית או כששוהים במלון ועושים טובה לאורח אחר. אין את ההרגל הישראלי הזה לעצור לנוסעים אחרים בדרך כי אין את הרעיון שאפשר לשתף מונית.
 
לפני שעברתי ללונדון הייתי משתמש במוניות ספשל ירושלמיות מדי פעם כי הן היו אמצעי נגיש ואם היעד היה פופולרי שלושה נוסעים מתחנת אוטובוס יכלו להגיע אליו תמורת מטבע של 10 ש"ח לנוסע. בלונדון מונית שחורה שמותר לעצור ברחוב עלתה £15 (90-120 ש"ח בהתאם לשער החליפין) לטווח הפרברי שגרתי בו אז אחרי נסיעה או שתיים זה נהפך לפתרון למצבי חירום בלבד וממש לא האמצעי הנגיש שזה בארץ. בספרד זה גם אמצעי חירום (יש להם מחירון בדיוק כמו של משרד התחבורה הישראלי עד לרמה של שורה צהובה שורה לבנה), ובאיטליה זו בכלל סחיטה, סכומים תלת ספרתיים ביורו על נסיעה של שעה...
בסופו של דבר זו שאלה של מספריםמחקרים אקדמיים
ברחבי כל העולם הנאור מצביעים על כך, וגם ראיתי תזה של מישהו שבדק את זה בארץ פעם, אבל אני לא זוכר את שמו.
(זה לא שהוא לא משנה, אבל מדדים כמו תדירות חשובים יותר).
אני לדוגמה, שמחכה ברשפון לכיוון תל אביב, עולה על אוטובוס או מונית שירות (מה שבא קודם) ונהנה מהתדירות המשולבת של שניהם. לכן מעולם אפילו לא ביררתי על חופשי חודשי מתאים ואני מסתובב עם ערך צבור בלבד.
כתוצאה מכך אני משלם כ-400 ש"ח בחודש, ועכשיו יהיה לי חופשי חודשי ב-285 ש"ח. ולמרות החסכון הגדול, עדיין אדבוק בערך הצבור שלי כדי לא להתייבש כמו טמבל בתחנה בזמן שמוניות שירות חולפות על ידי.
לכאורה הפתרון השירותי הנכון הוא לאפשר גם למוניות שירות לכבד חופשי חודשי, אבל אז זה אומר שצריך לסבסד אותן וזו לא החלטה פשוטה.
אם המדיניות תהיה להסדיר אותן ולהרחיב את הרובד הזה, אז אולי יילכו על זה, אבל אם המדיניות תהיה צמצום הרובד הזה אז לא יעודדו אנשים להשתמש בהם ובטח לא יסבסדו אותם.
אפליקציה של משרד התחבורה אצל הנוסעים תפתור את החאפריות.כשיש כללים ברורים אפשר גם לפקח עליהם
ואם אני לא טועה התחיל תהליך של רגולציה על מוניות השירות לפני מספר שנים.
ברור גם שהאכיפה היא לא "אכיפת ברזל" ולכן, על אף שהיא טובה מכלום, עדיין לעיתים קרובות התמריץ לעבור על תנאי הרישיון גדול יותר מאשר הפחד מהאכיפה.
הרפורמה אמורה לפשט ולהקל את הבנת מבנה התעריפים באוטובוסים ורכבות, אבל אני לא צופה שדווקא היא תביא לפגיעה במוניות השירות. כמו שכתבו פה לפניי, נושא המחיר הוא המדד הכי פחות משפיע על הנוסע מבין המדדים השונים להחלטה באיזה אמצעי להשתמש.
הבעיה המהותית היא התמריץ של הנהגאפליקציה של משרד התחבורה אצל הנוסעים תפתור את החאפריות.
ואם אפשר לשלם דרכה (לסרוק QR למספר המונית או להשתמש בNFC לסרוק רב-קו) בכלל זה יהפוך את השימוש בה לסטנדרט כך שלא תהיה אי נוחות כאילו הנוסע בוחר בטכנולוגיה כדי לנגח את הנהג.
 
בצורה כזו מנגנון התימחור יהיה שקוף לנוסע, לא יהיו ויכוחי תעריף על האזור או השעה, והיעד והמסלול יהיו ברורים יותר לשני הצדדים (תיאום ל GPS של הנהג, במקום להכווין אותו לרחוב...).
 
אפשר אפילו לעשות גירסאות משתמש בכמה שפות לעולים ולתיירים, ולהבטיח את איכות הנסיעה לאוכלוסיות שרמת העברית שלהן מחלישה אותן מול נהגי המוניות בימינו.
צריך לקבוע תגבור אוטובוסים פר X מוניות שירות.הבעיה המהותית היא התמריץ של הנהג
להעלות כמה שיותר נוסעים בכמה שפחות זמן - כי זה משפיע ישירות על כיסו. מכאן נובע המאמץ המתמיד להגיע לתחנה ממש לפני האוטובוס המקביל ולקחת לו נוסעים, גם אם זה אומר לנסוע כמו משוגע כדי לעקוף את האוטובוס. אם המונית לא מלאה ויש עוד זמן עד לאוטובוס - אז לרבוץ בתחנה עד שמתמלאים\בא האוטובוס.
כל עבירה כזו מכניסה $$$ ישר לכיס, והתנאים הם כאלה, שבלי התנהגות פרועה וכזו הרבה נהגי מוניות בינעירוניות פשוט לא ישרדו כלכלית.
למשרד התחבורה יש אינטרס שמוניות השירות יפעלו במקביל לקוויצריך לקבוע תגבור אוטובוסים פר X מוניות שירות.
ההצעה שלי היתה על מוניות ספישל, אבל לעניין מוניות השירות בקווים הממסופרים הפתרון הפשוט ביותר הוא תגבור האוטובוסים לפי התדירות הנדרשת. וודאי ניתן לקבוע נוסחה לפיה 3-4 מוניות שירות בשעה שוות תוספת אוטובוס אחד לשעה ללו"ז הסדיר (מה שבקווים 4-5 וודאי יביא לאוטובוס כל 2-3 דקות...). העובדה שבלוחות בזמנים הסדירים יש חורים שניתן להתפרנס מהם מעידה על ניתוק מהשטח ואי עמידה בדרישה.
 
העתיד של מוניות השירות הוא במעבר לשירות מבוסס אפליקציה דמוי ÜBER. במקומות שבהם התדירות גרועה והקישוריות הפרברית תלוייה במרכזי ערים במקום נסיעה ישירה יש מקום לאמצעי תחבורה משותף ויעיל על בסיס דרישה בזמן אמת.
תפקידו של משרד התחבורה לספק תחבורה סדירה בעת הדרישה.למשרד התחבורה יש אינטרס שמוניות השירות יפעלו במקביל לקווי
האוטובוס, כי הוא צריך את מוניות השירות בסוף השבוע. אם יפגע במוניות השירות בימי חול, הן לא תפעלנה גם בסופי שבוע, ואז משרד התחבורה יאבד את הכיסוי שלו לאי הפעלת תח"צ בשבת.
לכן ההצעה שלך מתאימה למשרד התחבורה רק בקווים בהם מוניות השירות פועלות רק בימי חול. בקווים בהם הן פועלות בשבת, משרד התחבורה צריך אותן לטובת מדיניות אי הפעלת התח"צ בשבת.
זה טוב לאקדמיה, במציאות יש לממשלות ישראל מדיניות מסויימתתפקידו של משרד התחבורה לספק תחבורה סדירה בעת הדרישה.
אם יש דרישה בשבת - יש לענות לדרישה זו. אם יש דרישה בימות השבוע - יש לענות לה באמצעים סדירים.
 
שבת זה לא תירוץ להתנהלות כושלת בימים א-ה.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.