לרכבות קלות יש יחס הספק/משקל מספיק גדול ושיפועים כאלה
לא מהווים הגבלה, רק שיפועים בסדר גודל כפול מזה(8-9 אחוז) דורשים שכל צירי הרכבת יהיו מונעים ושיחס ההספק/משקל יהיה גדול יחסית - כמו ב Citadis 302 הירושלמית, שם כל ששת הצירים מונעים(בניגוד לגרסה ה"רגילה" שרק 4 מתוך 6 מונעים) והיא מסוגלת לטפס שיפועים של 9 אחוז.
לגבי שימוש גבוה יותר בחשמל, אפשר לעשות חישוב בשביל הסדר גודל: הקטע עם השיפוע 4.5 אחוז הוא באורך 53 מטר, משמע טיפוס של 2.5 מטר. המסה של רק"ל מפוצצת נוסעים באורך 70 מטר שוקלת משהו כמו 120 טון, כדי להרים אותה לגובה של 2.5 מטר נדרשים 3 מיליון ג'אול(E=m*g*h) שזה 0.83 קילו-וואט שעה, עכשיו תבדוק בחשבון החשמל כמה אתה משלם על קילו-וואט שעה
. וכמובן זה בלי להתחשב בזה שהרכבת בכיוון השני צריכה פחות אנרגיה בירידה.
אגב שימוש גבוה יותר בחשמל, אנרגיה היא הספק כפול זמן, מנועים חזקים וחלשים יכולים לעשות את אותה עבודה, מה שמשתנה הוא משך הזמן. בדוגמא של שיפוע(בהנחה שהוא דורש את ההספק המקסימלי מהמנועים והתנאים שווים ואידאלים) אפשר לומר שמנוע בהספק גדול יטפס מהר יותר ולמנוע בהספק נמוך יותר יקח יותר זמן, בסופו של דבר צריכת האנרגיה שווה.
לגבי שיפועיים בעייתים לרכבת קלה/כבדה, צריך להבין מה בדיוק "קורה" בשיפוע. כשרכבת רוצה לטפס שיפוע היא צריכה להפעיל יותר כוח בהשוואה לנסיעה במישור, הכוח הזה פרופורציונלי למשקלה של הרכבת, ככל שהיא כבדה יותר כך נדרש כוח גדול יותר. אך המשקל עצמו הוא לא הפרמטר היחיד, אפשר לספק לרכבת כבדה כוח גדול כמו שנדרש על ידי מנועים חזקים, לכן הפרמטר שחשוב פה הוא היחס בניהם, יחס הספק/משקל. עניין נוסף הוא היכולת להעביר את הכוח הזה מגלגלי הרכבת למסילה, מכיוון שמקדם החיכוך בין בין מתכת למתכת נמוך יחסית יש הגבלה פיזית לכוח שניתן להעביר ע"י כל גלגל, לכן כדי להעביר כוח גדול יש "לפצל" את הספק המנועים לאורך מספר גדול של צירי הנעה. ועוד עניין פה הוא המהירות שניתן לטפס בשיפוע - הספק שווה למהירות כפול כוח(P=F*V), ההספק הוא פרמטר קבוע(תלוי בהספק המנועים בציוד) ולכן כשנדרש כוח גדול יותר(לדוגמא בשיפוע) זה בא על חשבון מהירות וההפך. בקיצור מה שחשוב בשביל לטפס שיפועים זה כמו שרשמתי בהתחלה, יחס הספק/משקל גדול וכמות גדולה של צירים מונעים, פרמטרים שבהם יש לרק"ל יתרון באופן "טבעי". אך זה עדיין לא אומר שרכבת כבדה לא יכולה לטפס שיפועים מכובדים, רק אתמול הובאה
דוגמא(ההודעה וזו המשורשרת אליה) ליכולת כזו, מה שמגובל פה הוא משקל הרכבת והמהירות שלה כמו שהסברתי למעלה. אגב יש גם רכבות "כבדות" שמצטיינות בפרמטרים האלו, כמו קרונועים חשמליים פרבריים מודרניים, הם קלים יחסית, בעלי הספק גבוה והנעה מפוצלת לאורך המערך, דבר שמאפשר להם גם תאוצה גבוהה וגם יכולת לטפס בשיפועים ש"בעייתים" לרכבות מו-דו/נגררות בקלות.