"מה יועיל מע"מ אפס לרמת השירות באוטובוסים? מעט מאוד"

מצב
הנושא נעול.
דרעי בהתעקשות שלו פגע בתחבורה הציבורית, כי ביטול המע"מ בא על

"מה יועיל מע"מ אפס לרמת השירות באוטובוסים? מעט מאוד"
נכון.
http://www.nrg.co.il/online/90/ART2/737/751.html?hp=90&loc=21
דרעי בהתעקשות שלו פגע בתחבורה הציבורית, כי ביטול המע"מ בא על
חשבון ביצוע רפורמת תעריפים באזורי הפריפריה.
במי ה"משיח" של "השקופים" פגע? ב"שקופים" מהפריפריה אותם התיימר לייצג.
עלאק שר הפריפריה...
 

benshap2

New member
אני מניח שגם הרופרמה במרכז לא "תוזל" בעקבות זאת

דרעי בהתעקשות שלו פגע בתחבורה הציבורית, כי ביטול המע"מ בא על
חשבון ביצוע רפורמת תעריפים באזורי הפריפריה.
במי ה"משיח" של "השקופים" פגע? ב"שקופים" מהפריפריה אותם התיימר לייצג.
עלאק שר הפריפריה...
אני מניח שגם הרופרמה במרכז לא "תוזל" בעקבות זאת
פשוט יכניסו את ההורדה במע"מ להורדה שפרסמו שתתרחש ממילא, והמחיר יהיה, למשל, 286 ש"ח לא כולל מע"מ לעומת 286 ש"ח כולל מע"מ...
ואז כשיוחזר המע"מ יעלו את המחיר ב 17%.
מ.ש.ל.
 

cesium

New member
אני לא מעוניין להגן על דרעי, אבל...

דרעי בהתעקשות שלו פגע בתחבורה הציבורית, כי ביטול המע"מ בא על
חשבון ביצוע רפורמת תעריפים באזורי הפריפריה.
במי ה"משיח" של "השקופים" פגע? ב"שקופים" מהפריפריה אותם התיימר לייצג.
עלאק שר הפריפריה...
אני לא מעוניין להגן על דרעי, אבל...
א) איני בטוח שאי קיום הרפורמה בפריפריה קשור לביטול המע"מ על תח"צ. זכור לי שמראש האוצר לא התלהב, והרפורמה פוצלה עוד לפני שדרעי חשב על מע"מ אפס בתחבורה (אז הוא רצה על מוצרים בסיסיים). ואיני רואה תסריט שבו העיוות של אי-הרפורמה בפריפריה הרחוקה לא יתוקן בכל זאת בקרוב. זה עיוות ברור, ומספיק טלגני פוליטית - כל ממשלה מקוששת קולות תרצה לקפוץ על זה. אם לא בתקציב הבא אז בממשלה הבאה (תהיה אשר תהיה).

ב) הטענה שעדיף להשקיע בשיפור השירות ראויה - אבל מתאימה יותר לשאר ההוזלות מאשר למקרה הזה. כאשר ההנחה באה מתקציב משרד התחבורה או בתור סובסידיה רשמית לתח"צ אפשר לטעון שעדיף היה להפנות את הכסף להשקעה בשירות. כאן הכסף בא (או ליתר דיוק לא בא) מהקרן הכללית. יתכן שהאוצר היה מקצה את הסכום הזה לתח"צ - ויתכן שלדברים אחרים.
 
האוצר ומשרד התחבורה הציעו לדרעי ליישם את הרפורמה בפריפריה

אני לא מעוניין להגן על דרעי, אבל...
א) איני בטוח שאי קיום הרפורמה בפריפריה קשור לביטול המע"מ על תח"צ. זכור לי שמראש האוצר לא התלהב, והרפורמה פוצלה עוד לפני שדרעי חשב על מע"מ אפס בתחבורה (אז הוא רצה על מוצרים בסיסיים). ואיני רואה תסריט שבו העיוות של אי-הרפורמה בפריפריה הרחוקה לא יתוקן בכל זאת בקרוב. זה עיוות ברור, ומספיק טלגני פוליטית - כל ממשלה מקוששת קולות תרצה לקפוץ על זה. אם לא בתקציב הבא אז בממשלה הבאה (תהיה אשר תהיה).

ב) הטענה שעדיף להשקיע בשיפור השירות ראויה - אבל מתאימה יותר לשאר ההוזלות מאשר למקרה הזה. כאשר ההנחה באה מתקציב משרד התחבורה או בתור סובסידיה רשמית לתח"צ אפשר לטעון שעדיף היה להפנות את הכסף להשקעה בשירות. כאן הכסף בא (או ליתר דיוק לא בא) מהקרן הכללית. יתכן שהאוצר היה מקצה את הסכום הזה לתח"צ - ויתכן שלדברים אחרים.
האוצר ומשרד התחבורה הציעו לדרעי ליישם את הרפורמה בפריפריה
במקום ביטול המע"מ וגם אמרו לו שביטול המע"מ יבוא על חשבון יישום השלב הזה של רפורמת התעריפים. דרעי התעקש על ביטול המע"מ.
כך שביטול המע"מ לא בא מהקרן הכללית אלא בפירוש על חשבון תקציב מתוכנן לתחבורה ציבורית.
 

cesium

New member
אם נקבל את הטענה שהאוצר לא רצה ברפורמה קודם, יוצא שמדובר

האוצר ומשרד התחבורה הציעו לדרעי ליישם את הרפורמה בפריפריה
במקום ביטול המע"מ וגם אמרו לו שביטול המע"מ יבוא על חשבון יישום השלב הזה של רפורמת התעריפים. דרעי התעקש על ביטול המע"מ.
כך שביטול המע"מ לא בא מהקרן הכללית אלא בפירוש על חשבון תקציב מתוכנן לתחבורה ציבורית.
אם נקבל את הטענה שהאוצר לא רצה ברפורמה קודם, יוצא שמדובר
בתקציב נוסף בין אם הוא בא בצורה אחת או אחרת. אם דרעי לא היה מתעקש על מע"מ אפס בתח"צ - האם האוצר היה עדיין מעוניין ברפורמת המחירים [בפריפריה]? לאור ההתנהגות הקודמת של האוצר, איני בטוח שכן.

שנית, השאלה אם זה בא מהקרן הכללית או לא תלויה באיך שהתקציב מאורגן פורמלית ולא באילו נסיבות פוליטיות הוא מגיע. תקציב שמערב סובסידיות יבוא מהקרן הכללית, ואילו תקציב בדרך העקיפה של פיחות מס אינו בא מהקרן הכללית אלא מתשלום של נוסעים עבור תח"צ. בתיאוריה השניים שקולים, ואפשר היה להטיל מס של 100% ולהחזיר אותו שווה בשווה [בתור סובסידיה] - מעשית, ברור שיעיל יותר להטיל פחות מס אפילו אם הדבר יערב פחות סובסידיות**.

** [אני מניח כאן שסכום המס הנוסף/מופחת שווה לסכום הסובסידיה המוספת/מופחתת]
 
יש לך טעות בסיסית - אין קשר בין המע"מ לסובסידיות

אם נקבל את הטענה שהאוצר לא רצה ברפורמה קודם, יוצא שמדובר
בתקציב נוסף בין אם הוא בא בצורה אחת או אחרת. אם דרעי לא היה מתעקש על מע"מ אפס בתח"צ - האם האוצר היה עדיין מעוניין ברפורמת המחירים [בפריפריה]? לאור ההתנהגות הקודמת של האוצר, איני בטוח שכן.

שנית, השאלה אם זה בא מהקרן הכללית או לא תלויה באיך שהתקציב מאורגן פורמלית ולא באילו נסיבות פוליטיות הוא מגיע. תקציב שמערב סובסידיות יבוא מהקרן הכללית, ואילו תקציב בדרך העקיפה של פיחות מס אינו בא מהקרן הכללית אלא מתשלום של נוסעים עבור תח"צ. בתיאוריה השניים שקולים, ואפשר היה להטיל מס של 100% ולהחזיר אותו שווה בשווה [בתור סובסידיה] - מעשית, ברור שיעיל יותר להטיל פחות מס אפילו אם הדבר יערב פחות סובסידיות**.

** [אני מניח כאן שסכום המס הנוסף/מופחת שווה לסכום הסובסידיה המוספת/מופחתת]
יש לך טעות בסיסית - אין קשר בין המע"מ לסובסידיות
הסובסידיות לא משולמות לצרכנים אלא מממנות חלק מהשירות.
הפחת המע"מ מקטינה את המקורות של המדינה בין השאר לתשלום הסובסידיות.
ביטול או הפחתה של הסובסידיות היה גורם לעליית מחירים, לא להורדת מחירים.
 

cesium

New member
זה וזה באים מקופה אחת,כאן אפשר לקזז ביניהם. אפשר גם שלא לקזז

יש לך טעות בסיסית - אין קשר בין המע"מ לסובסידיות
הסובסידיות לא משולמות לצרכנים אלא מממנות חלק מהשירות.
הפחת המע"מ מקטינה את המקורות של המדינה בין השאר לתשלום הסובסידיות.
ביטול או הפחתה של הסובסידיות היה גורם לעליית מחירים, לא להורדת מחירים.
זה וזה באים מקופה אחת,כאן אפשר לקזז ביניהם. אפשר גם שלא לקזז
בטוח שאצלנו הסובסידיות למפעילים גדולות מהמע"מ - אם כך, כל שינוי במס יכול להיות מתורגם לשינוי בסובסידיה (אם המדינה בוחרת לעשות זאת, זו שאלה אחרת).
 
אי אפשר לקזז ביניהם. שירות בהיקף X מגדיר עלויות בהיקף Y

זה וזה באים מקופה אחת,כאן אפשר לקזז ביניהם. אפשר גם שלא לקזז
בטוח שאצלנו הסובסידיות למפעילים גדולות מהמע"מ - אם כך, כל שינוי במס יכול להיות מתורגם לשינוי בסובסידיה (אם המדינה בוחרת לעשות זאת, זו שאלה אחרת).
אי אפשר לקזז ביניהם. שירות בהיקף X מגדיר עלויות בהיקף Y
העלויות הללו יכולות להיות ממומנות עלי די המדינה, על ידי הצרכנים או שליוב ביניהם.
ברגע שהסובסידיות קטנות, על מנת לשמור על היקף השירות, יש צורך בעליית מחירים.
המע"מ, שהוא מקור כספי של המדינה, לא קשור לכך.
כל עוד השירות נשאר באותו היקף, להיקף המע"מ אין השפעה על היקף הסובסידיות.

ביטול המע"מ גורם לצרכנים לשלם פחות, אבל לא גורם למפעילים לשלם פחות, ולכן אין שום קיזוז בין המע"מ לסובסידיות.
אתה מתייחס כאילו הסובסידיות משולמות לנוסעים, ואם הנוסעים משלמים פחות אז אפשר להקטין את הסובסידיות, אבל זה לא המצב.
 

cesium

New member
"או שילוב ביניהם" - בדיוק. הצרכן רואה את המחיר כולל המע"מ

אי אפשר לקזז ביניהם. שירות בהיקף X מגדיר עלויות בהיקף Y
העלויות הללו יכולות להיות ממומנות עלי די המדינה, על ידי הצרכנים או שליוב ביניהם.
ברגע שהסובסידיות קטנות, על מנת לשמור על היקף השירות, יש צורך בעליית מחירים.
המע"מ, שהוא מקור כספי של המדינה, לא קשור לכך.
כל עוד השירות נשאר באותו היקף, להיקף המע"מ אין השפעה על היקף הסובסידיות.

ביטול המע"מ גורם לצרכנים לשלם פחות, אבל לא גורם למפעילים לשלם פחות, ולכן אין שום קיזוז בין המע"מ לסובסידיות.
אתה מתייחס כאילו הסובסידיות משולמות לנוסעים, ואם הנוסעים משלמים פחות אז אפשר להקטין את הסובסידיות, אבל זה לא המצב.
"או שילוב ביניהם" - בדיוק. הצרכן רואה את המחיר כולל המע"מ
אם המדינה היתה למשל קובעת שלא יהיה מע"מ אבל המחירים ירדו רק ב10%, אז הצרכנים ירגישו הוזלה. אני לא חושב שזה שהמחיר הקודם התחלק בצורה אחרת בין המדינה למפעילים והמחיר ללא מע"מ עלה יעניין מישהו - הצרכן מסתכל על מה שהוא משלם. ברגע שמסתכלים על זה כך, אז העלויות וההכנסות של המפעילים נשארות קבועות, ומה שמשתנה כאן הוא חלוקת ושיטת המימון של התח"צ בין המשתמשים למדינה (במקרה שלנו, הסובסידיה הכוללת תעלה רק ב10%).
 

cesium

New member
ואם הסכומים שקולים אז מדוע אינם יכולים ליישם הרפורמה בכ"ז?

האוצר ומשרד התחבורה הציעו לדרעי ליישם את הרפורמה בפריפריה
במקום ביטול המע"מ וגם אמרו לו שביטול המע"מ יבוא על חשבון יישום השלב הזה של רפורמת התעריפים. דרעי התעקש על ביטול המע"מ.
כך שביטול המע"מ לא בא מהקרן הכללית אלא בפירוש על חשבון תקציב מתוכנן לתחבורה ציבורית.
ואם הסכומים שקולים אז מדוע אינם יכולים ליישם הרפורמה בכ"ז?
הרי כל מה שההחלטה הזו קבעה היא שלא יוטל מע"מ על תח"צ - הדבר אינו חייב להתרגם להנחה של 18% על כל הכרטיסים (בדיוק כמו שהוזלת המע"מ לא היתה מתורגמת להנחה של 1%). בהנחה שבאמת רוצים ליישם את הרפורמה בפריפריה ושהסכומים אכן מסתדרים, מה מפריע למשרדי התחבורה והאוצר לקום ולהחליט שהכרטיסים במרכז לא יוזלו ושכל ההנחה תועבר לרפורמה?
 
כי זה מהלך של ייקור. אתה מציע תרגיל חשבונאי של ישראבלוף

ואם הסכומים שקולים אז מדוע אינם יכולים ליישם הרפורמה בכ"ז?
הרי כל מה שההחלטה הזו קבעה היא שלא יוטל מע"מ על תח"צ - הדבר אינו חייב להתרגם להנחה של 18% על כל הכרטיסים (בדיוק כמו שהוזלת המע"מ לא היתה מתורגמת להנחה של 1%). בהנחה שבאמת רוצים ליישם את הרפורמה בפריפריה ושהסכומים אכן מסתדרים, מה מפריע למשרדי התחבורה והאוצר לקום ולהחליט שהכרטיסים במרכז לא יוזלו ושכל ההנחה תועבר לרפורמה?
כי זה מהלך של ייקור. אתה מציע תרגיל חשבונאי של ישראבלוף
כאילו לבטל את המע"מ, אבל כדי לא באמת לבטלו, לייקר תעריפי נסיעה בחלק נכבד מקווי התח"צ.
לא לכך התכוון דרעי שדרש ביטול מע"מ גורף על התחבורה הציבורית.
הוא לא התכוון שבמהלך הזה יסתתר ייקור תעריפים מוסווה.
דרעי לא התכוון שמחירי התח"צ בירושלים ובבני ברק יישארו כפי שהם.
ולע מנת שהמחירים בערים הללו ירדו הוא מוכן לוותר על הוזלה משמעותית בפריפריה ועל תיקון העיוותים במערכת התעריפים.
 

cesium

New member
לפי ההגיון הזה, המצב הקיים היה כבר ישראבלוף

כי זה מהלך של ייקור. אתה מציע תרגיל חשבונאי של ישראבלוף
כאילו לבטל את המע"מ, אבל כדי לא באמת לבטלו, לייקר תעריפי נסיעה בחלק נכבד מקווי התח"צ.
לא לכך התכוון דרעי שדרש ביטול מע"מ גורף על התחבורה הציבורית.
הוא לא התכוון שבמהלך הזה יסתתר ייקור תעריפים מוסווה.
דרעי לא התכוון שמחירי התח"צ בירושלים ובבני ברק יישארו כפי שהם.
ולע מנת שהמחירים בערים הללו ירדו הוא מוכן לוותר על הוזלה משמעותית בפריפריה ועל תיקון העיוותים במערכת התעריפים.
לפי ההגיון הזה, המצב הקיים היה כבר ישראבלוף
כי נלקח מס רק כדי להחזיר אותו כסובסידיה, וביטול המע"מ מתקן את הישראבלוף.

באשר למה שדרעי התכוון, למי זה משנה? אחרי ההצבעה על התקציב, הוא לא יוכל לעשות דבר אם משרד התחבורה יחליט להזיז את ההנחה. אז אם לא תהיה רפורמה בפריפריה, אולי זה קשור לאחראים על התקציב שיכלו להפנות כסף לשם ללא קשר לדעת דרעי? (או אולי, כפי שהצעתי קודם, האוצר לא היה מעוניין ברפורמה מלכתחילה ויש כאן רק תירוץ נח פוליטית? [או שישנה סיבה אחרת שבגללה אי אפשר להפנות את ההנחה לפריפריה?]).
 
איך ביטול המע"מ מתקן את הישראבלוף? הוא לא משפיע כלל

לפי ההגיון הזה, המצב הקיים היה כבר ישראבלוף
כי נלקח מס רק כדי להחזיר אותו כסובסידיה, וביטול המע"מ מתקן את הישראבלוף.

באשר למה שדרעי התכוון, למי זה משנה? אחרי ההצבעה על התקציב, הוא לא יוכל לעשות דבר אם משרד התחבורה יחליט להזיז את ההנחה. אז אם לא תהיה רפורמה בפריפריה, אולי זה קשור לאחראים על התקציב שיכלו להפנות כסף לשם ללא קשר לדעת דרעי? (או אולי, כפי שהצעתי קודם, האוצר לא היה מעוניין ברפורמה מלכתחילה ויש כאן רק תירוץ נח פוליטית? [או שישנה סיבה אחרת שבגללה אי אפשר להפנות את ההנחה לפריפריה?]).
איך ביטול המע"מ מתקן את הישראבלוף? הוא לא משפיע כלל
על סכומי הסובסידות.
הסובסידיות לא קטנות בסכום ביטול המע"מ ולא קטנות בכלל. לא הצרכנים מקבלים את הסובסידיות.
להיפך, בגלל ביטול המע"מ, סך המקורות התקציביים של המדינה, בין השאר למימון הסובסידיות לתחבורה ציבורית, קטן.

ביטול הסובסידיות היה גורר העלאת מחירים ולא את ביטול המע"מ.
 

cesium

New member
הישראבלוף הוא בזה שמשלמים מס רק כדי להחזיר אותו למקור

איך ביטול המע"מ מתקן את הישראבלוף? הוא לא משפיע כלל
על סכומי הסובסידות.
הסובסידיות לא קטנות בסכום ביטול המע"מ ולא קטנות בכלל. לא הצרכנים מקבלים את הסובסידיות.
להיפך, בגלל ביטול המע"מ, סך המקורות התקציביים של המדינה, בין השאר למימון הסובסידיות לתחבורה ציבורית, קטן.

ביטול הסובסידיות היה גורר העלאת מחירים ולא את ביטול המע"מ.
הישראבלוף הוא בזה שמשלמים מס רק כדי להחזיר אותו למקור
במקום לשלם את הסכום ישירות. הנקודה היא שמרגע שנתת סובסידיות כל כך גדולות הכל בעצם בא מ"קופה" אחת - ואפשר לסדר את התזרים בקופה בצורה אחרת. השאלה היא ההשפעה על הסכום הכולל בקופה.

אם האוצר יאזן את הסובסידיה מול המפעילים בהתאם להורדת המס, אז מדובר בסה"כ במבנה יעיל מעט יותר. אם לא, אז מדובר בתוספת סובסידיה לתח"צ בסה"כ, והשימוש בה תלוי במשרדי האוצר והתחבורה. לאור זה ש[ברגע שלא כוללים סובסידיות] תח"צ היא עסק הפסדי בארץ (עם יוצאי דופן מועטים), איני רואה מצב שבו מס על תח"צ יהיה שימושי למימון דברים אחרים מחוץ לתח"צ.
 
איך האוצר יאזן את הסובסידיה למפעילים בהתאם להורדת המס, אם

הישראבלוף הוא בזה שמשלמים מס רק כדי להחזיר אותו למקור
במקום לשלם את הסכום ישירות. הנקודה היא שמרגע שנתת סובסידיות כל כך גדולות הכל בעצם בא מ"קופה" אחת - ואפשר לסדר את התזרים בקופה בצורה אחרת. השאלה היא ההשפעה על הסכום הכולל בקופה.

אם האוצר יאזן את הסובסידיה מול המפעילים בהתאם להורדת המס, אז מדובר בסה"כ במבנה יעיל מעט יותר. אם לא, אז מדובר בתוספת סובסידיה לתח"צ בסה"כ, והשימוש בה תלוי במשרדי האוצר והתחבורה. לאור זה ש[ברגע שלא כוללים סובסידיות] תח"צ היא עסק הפסדי בארץ (עם יוצאי דופן מועטים), איני רואה מצב שבו מס על תח"צ יהיה שימושי למימון דברים אחרים מחוץ לתח"צ.
איך האוצר יאזן את הסובסידיה למפעילים בהתאם להורדת המס, אם
העלויות של המפעילים לא משתנות?
המע"מ שהנוסעים משלמים כלל לא עומד מול הסובסידיה
מה שעומד מול הסובסידיה הוא הסכום שהנוסעים משלמים ללא המע"מ.
הקטנת סובסידיה בעקבות הפחת המע"מ תחייב את העלאת המחירים לפני המע"מ או לחילופין קיצוץ בשירות.
 

cesium

New member
אתה מניח שמחיר הנסיעה ללא מע"מ הוא קבוע שאינו יכול להשתנות

איך האוצר יאזן את הסובסידיה למפעילים בהתאם להורדת המס, אם
העלויות של המפעילים לא משתנות?
המע"מ שהנוסעים משלמים כלל לא עומד מול הסובסידיה
מה שעומד מול הסובסידיה הוא הסכום שהנוסעים משלמים ללא המע"מ.
הקטנת סובסידיה בעקבות הפחת המע"מ תחייב את העלאת המחירים לפני המע"מ או לחילופין קיצוץ בשירות.
אתה מניח שמחיר הנסיעה ללא מע"מ הוא קבוע שאינו יכול להשתנות
הורדת המע"מ לא חייבת להיות מתורגמת להורדת מחיר נסיעה. אפשר היה בתיאוריה להשאיר את המחיר לצרכן בעינו, ובמקום זאת לתת 18% פחות למפעילים. ובגלל שהמחיר שהצרכן רואה הוא המחיר כולל מע"מ לא היה אפילו מדובר בהכרח בייקור.
&nbsp
לדעתי כל עוד מתקיימים שני התנאים הבאים יש חליפיות בין הסובסידיות למע"מ:
&nbsp
א. המחירים נקבעים ע"י משרד התחבורה. משרד התחבורה מסבסד את ההפרש בין המחירים לעלויות אם יש.
ב. סך הסובסידיות גדולות מהמע"מ.
&nbsp
כאשר התנאים האלו מתקיימים, התזרים הרלוונטי הוא מקופת המדינה ולא מהמפעיל. המדינה היתה יכולה לדרוש 30% ולקבוע מחיר גבוה יותר. או לדרוש 10% ולתת סובסידיות נמוכות יותר.
 
זה לא לתת 18% פחות למפעילים, אלא לתת למפעילים בדיוק אותו דבר

אתה מניח שמחיר הנסיעה ללא מע"מ הוא קבוע שאינו יכול להשתנות
הורדת המע"מ לא חייבת להיות מתורגמת להורדת מחיר נסיעה. אפשר היה בתיאוריה להשאיר את המחיר לצרכן בעינו, ובמקום זאת לתת 18% פחות למפעילים. ובגלל שהמחיר שהצרכן רואה הוא המחיר כולל מע"מ לא היה אפילו מדובר בהכרח בייקור.
&nbsp
לדעתי כל עוד מתקיימים שני התנאים הבאים יש חליפיות בין הסובסידיות למע"מ:
&nbsp
א. המחירים נקבעים ע"י משרד התחבורה. משרד התחבורה מסבסד את ההפרש בין המחירים לעלויות אם יש.
ב. סך הסובסידיות גדולות מהמע"מ.
&nbsp
כאשר התנאים האלו מתקיימים, התזרים הרלוונטי הוא מקופת המדינה ולא מהמפעיל. המדינה היתה יכולה לדרוש 30% ולקבוע מחיר גבוה יותר. או לדרוש 10% ולתת סובסידיות נמוכות יותר.
זה לא לתת 18% פחות למפעילים, אלא לתת למפעילים בדיוק אותו דבר
נכון להיום, רוב הכספים שהנוסעים משלמים מגיעים למדינה ולא למפעילים, והמדינה היא זו שמשלמת למפעילים. הסכום הזה לא היה משתנה.
אתה חושב שיש כאן כביכול עסקה סיבובית שבה הנוסעים ישלמו יותר למפעילים ופחות למדינה והמדינה תשלם פחות למפעילים ותקבל פחות מהנוסעים, אבל זה לא המצב.
המצב שנגרם מהפחתת המע"מ הוא שהמדינה משלמת אותו דבר. אתה פשוט מציע שהמדינה תיקח מהנוסעים אותו סכום אבל שהרכבו יהיה שונה.
זו העלאת מחירים ולא לכך התכוון מי שדרש להפחית את המע"מ.
הדרישה להפחתת המע"מ נועדה לכך שהנוסעים ישלמו פחות.

אם אין הפחתת תשלום לנוסעים אין טעם בכל התרגיל הזה של הפחתת המע"מ ויצירת מע"מ דיפרנציאלי.
 

cesium

New member
כן בדיוק - העלויות של המפעילים נשארות קבועות

זה לא לתת 18% פחות למפעילים, אלא לתת למפעילים בדיוק אותו דבר
נכון להיום, רוב הכספים שהנוסעים משלמים מגיעים למדינה ולא למפעילים, והמדינה היא זו שמשלמת למפעילים. הסכום הזה לא היה משתנה.
אתה חושב שיש כאן כביכול עסקה סיבובית שבה הנוסעים ישלמו יותר למפעילים ופחות למדינה והמדינה תשלם פחות למפעילים ותקבל פחות מהנוסעים, אבל זה לא המצב.
המצב שנגרם מהפחתת המע"מ הוא שהמדינה משלמת אותו דבר. אתה פשוט מציע שהמדינה תיקח מהנוסעים אותו סכום אבל שהרכבו יהיה שונה.
זו העלאת מחירים ולא לכך התכוון מי שדרש להפחית את המע"מ.
הדרישה להפחתת המע"מ נועדה לכך שהנוסעים ישלמו פחות.

אם אין הפחתת תשלום לנוסעים אין טעם בכל התרגיל הזה של הפחתת המע"מ ויצירת מע"מ דיפרנציאלי.
כן בדיוק - העלויות של המפעילים נשארות קבועות
נכון שרוב הכספים עוברים למדינה ולא למפעילים אבל זה לא משנה את ההתחשבנות הכוללת אלא רק מסיט אותה להרכב מקורות המדינה. החישוב שתיארת נשאר נכון.

אני לא כל כך מציע את זה באמת כמו אומר ששום דבר לא מונע מהמדינה להתנהג כך. ואם הציבור אכן רוצה רפורמת תעריפים בפריפריה במקום הוזלת מחירים כוללת - אז זה גם יהיה הדבר הנכון והפופולרי עשות. אז במקרה הזה לא צריך להאשים את דרעי על החלטה של האוצר (ואני חושד שהם אף פעם לא רצו ברפורמה הזו, ועכשיו יש להם דרך להפיל את זה על דרעי).

לגבי מה שמי שהציע מע"מ אפס רוצה (ועכשיו אני סוף סוף יכול להפסיק להגן על דרעי) - הוא רוצה כותרות טובות בעיתון, והוא קיבל אותן. אין דבר שמונע ממשרדי התחבורה והאוצר להכריז ש"נמצא מקור מימון לרפורמה בפריפריה", לארגן את זה כך שהשינוי במחירים יטבע בתוך הרפורמה הכוללת בצורה שכולם יראו הנחה במחיר הכולל, ועדיין לתת לדרעי קרדיט פוליטי ("בלעדיו זה היה יקר יותר" ולך תוכיח אחרת). כמובן שהם יכולים גם לפעול אחרת.
 

cesium

New member
באשר לטעם שבתרגיל

זה לא לתת 18% פחות למפעילים, אלא לתת למפעילים בדיוק אותו דבר
נכון להיום, רוב הכספים שהנוסעים משלמים מגיעים למדינה ולא למפעילים, והמדינה היא זו שמשלמת למפעילים. הסכום הזה לא היה משתנה.
אתה חושב שיש כאן כביכול עסקה סיבובית שבה הנוסעים ישלמו יותר למפעילים ופחות למדינה והמדינה תשלם פחות למפעילים ותקבל פחות מהנוסעים, אבל זה לא המצב.
המצב שנגרם מהפחתת המע"מ הוא שהמדינה משלמת אותו דבר. אתה פשוט מציע שהמדינה תיקח מהנוסעים אותו סכום אבל שהרכבו יהיה שונה.
זו העלאת מחירים ולא לכך התכוון מי שדרש להפחית את המע"מ.
הדרישה להפחתת המע"מ נועדה לכך שהנוסעים ישלמו פחות.

אם אין הפחתת תשלום לנוסעים אין טעם בכל התרגיל הזה של הפחתת המע"מ ויצירת מע"מ דיפרנציאלי.
באשר לטעם שבתרגיל
אכן שכחתי שהפדיון כיום ברובו הולך קודם למדינה. אבל עדיין יש כאן סיבוביות, היא רק בתוך המדינה עצמה: במקרה אחד המדינה לוקחת מע"מ לקרן הכללית ומחלקת אותו חזרה למשרד התחבורה ובמקרה השני הכל הולך לתחבורה ישר (במקרה הזה, אני מניח המחיר הכולל נשאר קבוע). מעשית זה נראה לי יעיל יותר.

האפשרות התיאורטית שהמהלך הנוכחי שולל - שהמדינה תקח מע"מ לקרן הכללית אבל תתן סובסידיה נמוכה יותר מהמס (או לא בכלל) לא נראית כמעשית כי היא מצריכה מצב שבו תח"צ היא עסק רווחי...
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה