אז ככה:
425 הפך לקו מאסף מצומת רעננה ועד לצומת שילת
ואפשר לומר שבין מחלף גהה לצומת אלעל הוא מבצע שירות עירוני.
גם בפרדס חנה (שלא לדבר על חדרה) יש קווים עירוניים. אפילו בזכרון יעקב יש 4 קווים עירוניים. בכל זאת הקווים האזוריים בין נתניה לחדרה ובין נתניה וחדרה לפרדס חנה/בנימינה/זכרון יעקב (שהם הרבה יותר ארוכים מקווי רחובות - יבנה) עוצרים לאיסוף והורדה בכל התחנות.
גם בראש העין (שלא לדבר על פתח תקוה) יש קווים עירוניים ובכל זאת קווי פתח תקוה - ראש העין אוספים ומורידים בכל התחנות.
אתה לא מצליח לשכנע בייחוד של מקרה יבנה - רחובות.
אין שום דוגמה אחרת לשתי ערים כה סמוכות או ליישובים עירוניים כה סמוכים שהשירות ביניהם מוגדר כבינעירוני.
פרדס חנה זה יישוב עירוני בסדר גודל של יבנה. ראש העין זו עיר בסדר גודל של יבנה. אני באמת לא מבין - מה כל כך מיוחד ביבנה מבחינת הצדקת שירות עירוני ואמינות הקווים?
אז ככה:
1. לגבי 425 הוא היה קו כושל בסך הכל. השינווי במסלול שלו נועד לקשר בין מספר מוקדים. בוא נגיד שאם היו רוצים לייצר לו את ההגבלות של אמי שעולה בנקודה איקס יכול לרדת רק אחרי נקודה Y, הוא היה הופך להיות מסורבל עבור הנוסעים להבנה היכן ניתן לעלות והיכן ניתן לרדת. אז אני עוד איכשהו מבין את ההחלטה להפוך את כל התחנות לאיסוף+הורדה. יחד עם זאת, אני בספק אם מישהו ישתמש בו להגעה יומיומית כי הוא לא כלול בחופשי חודשי/סמסטריאלי/שנתי. ואני בספק אם מישהו יחכה לו באור יהודה למשל כדי לנסוע לרעננה כשהקו יוצא מירושלים...
 
זה יותר ניסיון להחיות את הקו לפני המתת חסד.
 
2. פרדס חנה, חדרה - הקווים של אגד ושל קווים מבצעים קישורים שהקווים העירוניים לא מבצעים או מבצעים בתדירות מאד נמוכה. אני פחות בקיא בשירות שניתן אלך הדוגמא זהה למדיי ל451 ו461 שמוגדרים כמאסף כללי כי יש להם תפקיד לסגור חורים שמערכות עירוניות לא עושות היטב כמו שירות ישיר לאורך ציר הרצל ברמלה כמו שירות בדרום ת"א לתמח"ת שמתבסס עליהם ועל 163/201 אגד בעיקר. אז מההיכרות הלא כל כך גדולה שלי עם חדרה ופרדס חנה, גם שם השירות הבין עירוני מבצע קישורים שהשירות העירוני לא מספק היטב.
 
ביבנה המנטרה היא לבצע הפרדת שירות (בכל מכרז חדש זה כך). רוצים ליצור שירות עירוני בנפרד ושירות בין עירוני בנפרד למעט קווים שמוגדרים מאסף כללי (שברוב המקרים גם לא רוצים קווים כאלו במערכת אלא אם כן אין ברירה).
 
הרי גם קווי מטרופולין מבצעים שירות עירוני בקרית גת, גם קווי מטרופולין ואגד תעבורה בין עירוניים מבצעים שירות עירוני בנתיבות ובשדרות. הם נוסעים בצירים המרכזיים והוותיקים של הערים ומקשרים בין נקודות רחוקות בעיר בצורה הכי טובה ויש נוסעים שמשתמשים בהם לשם כך. הקווים העירוניים בערים קטנות מתפתלים להם, נכנסים לרחובות פחות מרכזיים, עושים סיבובים ופחות יעילים פשוט...
 
המסלול של 48 וחבריו דומה למסלולים של קווים עירוניים אחרים. במקרה הזה, לא נראה שיש סיבה שקו שיוצא לרחובות יבצע גם שירות עירוני ביבנה. פשוט התושבים לא התרגלו למסלולים החדשים של הקווים העירוניים ורוצים דווקא את 48. והאם 48 אמין בכלל בכיוון הנסיעה ליבנה? לא, הוא לא אמין ואני אומר את זה מניסיון. כי הנסיעה ברחובות יכולה להיות מהירה ויכולה להיות פקוקה. בדיוק כשם שקווים עירוניים בגוש דן והשרון אינם אמינים עקב מסלול ארוך ו/או מסלול עם היתכנות לפקקים מאשר קווים עירוניים שלא עוזבים את תל אביב למשל כמו קו 4 או 5 שכמעט תמיד מגיעים בהפרש תדירותי בין אחד לשני.
 
אם אני רוצה מערכת תח"צ יעילה שאני יודע לסמוך על התדירות שלה, הרי שזו מערכת עירונית. היא לא תלויה בפקק בעיר אחרת, תאונה בכביש בעיר אחרת וכו'... היא תלויה רק בתוך העיר וכתושב העיר אתה יודע היטב אם יש שעות פקוקות יותר בתוך העיר שלך ובאילו שעות האוטובוס תמיד יגיע תוך 8-9 דקות מהרגע שיצא מתחנת המוצא ועד לתחנה בה אתה ממתין.
 
זה מה שלטעמי הוא תח"צ יעילה. לנחש מתי יגיע אוטובוס מרחובות ובעבר גם מאשדוד, ראשון ותל אביב, זו לא תח"צ יעילה, זו תח"צ של יישוב כפרי, לא של עיר.
 
הרי בקלות אפשר פשוט לבטל את אחד הקווים החופפים של קו 48 ולהטיל את השירות העירוני ביבנה במקטע הזה על קו 48 (וחבריו) וזהו. וזה מה שיקרה בתכל'ס אם אנשים לא ישתמשו בשירות העירוני ויעברו ל48 המוכר. הרי אותה אישה שהתלוננה בכתבה התלוננה גם שהאוטובוס לתל אביב לא יכול לעזור לה יותר בנסיעה עירונית. היא פשוט לא מעוניינת בשינויים, היא רוצה את מה שהתרגלה אליו וזהו.
 
אתה חושב שתושבי אופקים אהבו את זה שקו 33 הפסיק לבצע שירות עירוני בתוך אופקים? עזוב את זה שנתנו להם במקום את קו 2 בתדירות טובה, הם עדיין התעקשו כש33 עבר ועצר בתחנה להעלות נוסעים לבאר שבע וגילת לריב עם הנהגים על זה שמגיע להם לנסוע עם 33 בתוך העיר. כשהפסיקו לריב, מה קרה? 33 נהיה ריק יותר ואפשר לנוסעים שרוצים להגיע לבאר שבע לעלות עליו ולא לחכות לבא והוא גם נהיה מהיר יותר, כי כל מי שהיה רגיל לעלות עליו בתוך אופקים עושה זאת עם קו 2.
 
זה שונה רק בכך שאופקים היא עיר עם המון משתמשי תח"צ לעומת יבנה שלא. אבל המודל של משרד התחבורה הוא לשכנע אנשים לעבור לתח"צ והוא לא יכול לעשות את זה על ידי כך שהוא נותן לקו שיוצא מעיר אחרת לתת שירות עירוני בתוך העיר, כי אז למה שאנשים יסעו בשירות העירוני כש48 מגיע? ואז מספר הנוסעים בקווים העירוניים יורד ולבסוף אחרי תקופת הרצה, מצמצים או מבטלים... ובעיר כמו יבנה שאין בה הרבה שימוש בתח"צ ושרוצים להגביר בה את השימוש בתח"צ - זה חיוני לשכנע את תושבי העיר ששירות עירוני יתבצע על ידי קו עירוני בלבד ושירות לערים אחרות יתבצע כשירות בין עירוני בלבד.
 
ורק כדי שזה יההי ברור יותר, היה הימור על התדירות הגבוהה והקווים העירוניים החדשים ביבנה. האם תדירות עירונית טובה יותר, תביא איתה גם יותר נוסעים או לפרוס את הנסיעות על פני תדירות נמוכה יותר עם הפעלה מאוחרת יותר בשעות הלילה + העברת שירות לקווים בין עירוניים. הוחלט לתת חיזוק לשירות העירוני במהלך היום מתוך רצון שיהיו יותר משתמשי תח"צ לנסיעות פנימיות ביבנה.