שאלה בקשר לחוקי תחבורה ציבורית

מצב
הנושא נעול.

yaelg09

New member
שאלה בקשר לחוקי תחבורה ציבורית

שאלה בקשר לחוקי תחבורה ציבורית
שלום :) אני תלמידה כיתה י"ב ואני וחברות שלי חושבות לעשות את מטלת הביצוע באזרחות בנושא תחבורה ציבורית.
אני גרה ברמת ישי, וכדי להגיע לישוב הסמוך (7.1 ק"מ, 3 דקות נסיעה) אני צריכה לשלם 11.80 ש"ח. המרחק מתל אביב לחולון, לעומת זאת הוא 7.6 ק"מ (וסביר להניח שהדרך שהאוטובוסים עושים היא הרבה יותר ארוכה מ7.6 ק"מ), צריך לשלם 6.60 ש"ח בלבד.
השאלה היא אם יש כאן עבירה על החוק? נעשה כאן משהו שהוא לא תקין?
תודה רבה!
 

amit1270

New member
משרד התחבורה קובע את התעריפים

שאלה בקשר לחוקי תחבורה ציבורית
שלום :) אני תלמידה כיתה י"ב ואני וחברות שלי חושבות לעשות את מטלת הביצוע באזרחות בנושא תחבורה ציבורית.
אני גרה ברמת ישי, וכדי להגיע לישוב הסמוך (7.1 ק"מ, 3 דקות נסיעה) אני צריכה לשלם 11.80 ש"ח. המרחק מתל אביב לחולון, לעומת זאת הוא 7.6 ק"מ (וסביר להניח שהדרך שהאוטובוסים עושים היא הרבה יותר ארוכה מ7.6 ק"מ), צריך לשלם 6.60 ש"ח בלבד.
השאלה היא אם יש כאן עבירה על החוק? נעשה כאן משהו שהוא לא תקין?
תודה רבה!
משרד התחבורה קובע את התעריפים
ולמרות שזה נראה כמו חוסר צדק אין כאן בעיה חוקית.
 

נתנאל531

Well-known member
יש לא מעט עיוותי מחירים בתחבורה ציבורית

שאלה בקשר לחוקי תחבורה ציבורית
שלום :) אני תלמידה כיתה י"ב ואני וחברות שלי חושבות לעשות את מטלת הביצוע באזרחות בנושא תחבורה ציבורית.
אני גרה ברמת ישי, וכדי להגיע לישוב הסמוך (7.1 ק"מ, 3 דקות נסיעה) אני צריכה לשלם 11.80 ש"ח. המרחק מתל אביב לחולון, לעומת זאת הוא 7.6 ק"מ (וסביר להניח שהדרך שהאוטובוסים עושים היא הרבה יותר ארוכה מ7.6 ק"מ), צריך לשלם 6.60 ש"ח בלבד.
השאלה היא אם יש כאן עבירה על החוק? נעשה כאן משהו שהוא לא תקין?
תודה רבה!
יש לא מעט עיוותי מחירים בתחבורה ציבורית
איזור הצפון הוא כר נרחב לחקירת הנושא, הנה כמה דוגמאות:

960 נוסע מחיפה לירושלים ב־42 שקלים, קו 972 שגם הוא נוסע מחיפה לירושלים, עושה את זה בעבור... 30 שקלים! עיוותים דומים קיימים בעוד כמה הרבה קווים שבמקורם הם 'קווי מהדרין', ע"ע 980 / 981 / 982 מצפת / חצור, בהשוואה לקווים אחרים.
361 מחיפה לצפת עולה 37.5 ש"ח. אותו קו מהקריות לצפת, עולה 30 ש"ח. כמה עולה נסיעה מחיפה לקריות? 5.5 ש"ח. יוצא שזול יותר לסוע בקו אחד לקריות, ולעלות על 361 באחת מתחנות הקריות... המחיר הכללי הוא 35.5 מול 37.5. המחיר הזה של 30 ש"ח לצפת תקף במרחב שבין הקריות דרך עכו ועד צומת אחיהוד. לעומת זאת נסיעה מהקריות לאחיהוד, עולה 16 ש"ח, כמעט מחצית המחיר לצפת...
קו 271 מחיפה עד החלק הצפוני של ק. ביאיליק (איזור התעשיה), נסיעה של כ־12 ק"מ עולה 5.5 ש"ח. נמשיך עוד 0.9 ק"מ לתחנה הבאה בכפר מסריק, והמחיר יעלה ל־14 ש"ח!
נסיעה של 100 ק"מ (במסלול כביש) מתל אביב לבאר שבע עולה 17 ש"ח (370 של אגד תעבורה) או 30 ש"ח (רכבת ישראל). כמה תעלה נסיעה באורך כזה בצפון? מסלולו של 500 מחיפה לק. שמונה הוא כ־105 ק"מ, והמחיר - 42 ש"ח! דוגמא נוספת: קו 480 מת"א לירושלים נוסע כ־63 ק"מ ועולה 18 ש"ח. קו 361 מיודענו מלמעלה שנוסע מהקריות לצפת גומע כ־67 ק"מ, בעבור 30 ש"ח.

לכל הנתונים מלמעלה ישנם הסברים חלקיים: מחירם המשתלם של קווי המהדרין נובע ככל הנראה מהכח הפוליטי של המגזר החרדי, ההפרשים בין נסיעות לתחנות סמכוות מצד אחד, והמחיר הזהה ליעד אחד מתחנות מוצא מרוחקות נוצרו גם בשל איחודי קודי מחירים (פעם הנסיעה ממרכזית המפרץ לקריות הייתה יקרה יותר, רק בשלב מאוחר יותר הוזל המחיר), בקווים לבאר שבע נערכה רפורמה ועקב כך הוזלו שם המחירים, קו 480 הוא אחד הקווים הכי עמוסים (אם לא העמוס ביותר בכל ישראל), ולכן יש שם הצדקה למחיר מופחת. הסבר נוסף הוא שהצפון הוא הרבה יותר פריפריה מהדרום (כמה חברי כנסת מכהנים גרים בצפון? בכנסת הקודמת היה את השר הרשקוביץ כדוגמא חריגה לשר שמקום מגוריו בחיפה...), והוא אחרון בתור בסדרי העדיפויות של ישראל ('רחוק מהעין - רחוק מהלב'), ועל כן נשארו בו עיוותים ישנים שתוקנו כבר במקומות אחרים.

נראה שהנושא הזה יוצא מגדר המטלה לאזרחות, ויותר קרוב למטלה בסטטיסטיקה ובמדעי המדינה...
 

dodoronon

New member
נתנאל - תודה על הדוגמאות

יש לא מעט עיוותי מחירים בתחבורה ציבורית
איזור הצפון הוא כר נרחב לחקירת הנושא, הנה כמה דוגמאות:

960 נוסע מחיפה לירושלים ב־42 שקלים, קו 972 שגם הוא נוסע מחיפה לירושלים, עושה את זה בעבור... 30 שקלים! עיוותים דומים קיימים בעוד כמה הרבה קווים שבמקורם הם 'קווי מהדרין', ע"ע 980 / 981 / 982 מצפת / חצור, בהשוואה לקווים אחרים.
361 מחיפה לצפת עולה 37.5 ש"ח. אותו קו מהקריות לצפת, עולה 30 ש"ח. כמה עולה נסיעה מחיפה לקריות? 5.5 ש"ח. יוצא שזול יותר לסוע בקו אחד לקריות, ולעלות על 361 באחת מתחנות הקריות... המחיר הכללי הוא 35.5 מול 37.5. המחיר הזה של 30 ש"ח לצפת תקף במרחב שבין הקריות דרך עכו ועד צומת אחיהוד. לעומת זאת נסיעה מהקריות לאחיהוד, עולה 16 ש"ח, כמעט מחצית המחיר לצפת...
קו 271 מחיפה עד החלק הצפוני של ק. ביאיליק (איזור התעשיה), נסיעה של כ־12 ק"מ עולה 5.5 ש"ח. נמשיך עוד 0.9 ק"מ לתחנה הבאה בכפר מסריק, והמחיר יעלה ל־14 ש"ח!
נסיעה של 100 ק"מ (במסלול כביש) מתל אביב לבאר שבע עולה 17 ש"ח (370 של אגד תעבורה) או 30 ש"ח (רכבת ישראל). כמה תעלה נסיעה באורך כזה בצפון? מסלולו של 500 מחיפה לק. שמונה הוא כ־105 ק"מ, והמחיר - 42 ש"ח! דוגמא נוספת: קו 480 מת"א לירושלים נוסע כ־63 ק"מ ועולה 18 ש"ח. קו 361 מיודענו מלמעלה שנוסע מהקריות לצפת גומע כ־67 ק"מ, בעבור 30 ש"ח.

לכל הנתונים מלמעלה ישנם הסברים חלקיים: מחירם המשתלם של קווי המהדרין נובע ככל הנראה מהכח הפוליטי של המגזר החרדי, ההפרשים בין נסיעות לתחנות סמכוות מצד אחד, והמחיר הזהה ליעד אחד מתחנות מוצא מרוחקות נוצרו גם בשל איחודי קודי מחירים (פעם הנסיעה ממרכזית המפרץ לקריות הייתה יקרה יותר, רק בשלב מאוחר יותר הוזל המחיר), בקווים לבאר שבע נערכה רפורמה ועקב כך הוזלו שם המחירים, קו 480 הוא אחד הקווים הכי עמוסים (אם לא העמוס ביותר בכל ישראל), ולכן יש שם הצדקה למחיר מופחת. הסבר נוסף הוא שהצפון הוא הרבה יותר פריפריה מהדרום (כמה חברי כנסת מכהנים גרים בצפון? בכנסת הקודמת היה את השר הרשקוביץ כדוגמא חריגה לשר שמקום מגוריו בחיפה...), והוא אחרון בתור בסדרי העדיפויות של ישראל ('רחוק מהעין - רחוק מהלב'), ועל כן נשארו בו עיוותים ישנים שתוקנו כבר במקומות אחרים.

נראה שהנושא הזה יוצא מגדר המטלה לאזרחות, ויותר קרוב למטלה בסטטיסטיקה ובמדעי המדינה...
נתנאל - תודה על הדוגמאות
זה נושא ממש מעצבן!
 

euronitzan

New member
עיוות מחירים שנובע מכוח פוליטי של מגזר מסוים

יש לא מעט עיוותי מחירים בתחבורה ציבורית
איזור הצפון הוא כר נרחב לחקירת הנושא, הנה כמה דוגמאות:

960 נוסע מחיפה לירושלים ב־42 שקלים, קו 972 שגם הוא נוסע מחיפה לירושלים, עושה את זה בעבור... 30 שקלים! עיוותים דומים קיימים בעוד כמה הרבה קווים שבמקורם הם 'קווי מהדרין', ע"ע 980 / 981 / 982 מצפת / חצור, בהשוואה לקווים אחרים.
361 מחיפה לצפת עולה 37.5 ש"ח. אותו קו מהקריות לצפת, עולה 30 ש"ח. כמה עולה נסיעה מחיפה לקריות? 5.5 ש"ח. יוצא שזול יותר לסוע בקו אחד לקריות, ולעלות על 361 באחת מתחנות הקריות... המחיר הכללי הוא 35.5 מול 37.5. המחיר הזה של 30 ש"ח לצפת תקף במרחב שבין הקריות דרך עכו ועד צומת אחיהוד. לעומת זאת נסיעה מהקריות לאחיהוד, עולה 16 ש"ח, כמעט מחצית המחיר לצפת...
קו 271 מחיפה עד החלק הצפוני של ק. ביאיליק (איזור התעשיה), נסיעה של כ־12 ק"מ עולה 5.5 ש"ח. נמשיך עוד 0.9 ק"מ לתחנה הבאה בכפר מסריק, והמחיר יעלה ל־14 ש"ח!
נסיעה של 100 ק"מ (במסלול כביש) מתל אביב לבאר שבע עולה 17 ש"ח (370 של אגד תעבורה) או 30 ש"ח (רכבת ישראל). כמה תעלה נסיעה באורך כזה בצפון? מסלולו של 500 מחיפה לק. שמונה הוא כ־105 ק"מ, והמחיר - 42 ש"ח! דוגמא נוספת: קו 480 מת"א לירושלים נוסע כ־63 ק"מ ועולה 18 ש"ח. קו 361 מיודענו מלמעלה שנוסע מהקריות לצפת גומע כ־67 ק"מ, בעבור 30 ש"ח.

לכל הנתונים מלמעלה ישנם הסברים חלקיים: מחירם המשתלם של קווי המהדרין נובע ככל הנראה מהכח הפוליטי של המגזר החרדי, ההפרשים בין נסיעות לתחנות סמכוות מצד אחד, והמחיר הזהה ליעד אחד מתחנות מוצא מרוחקות נוצרו גם בשל איחודי קודי מחירים (פעם הנסיעה ממרכזית המפרץ לקריות הייתה יקרה יותר, רק בשלב מאוחר יותר הוזל המחיר), בקווים לבאר שבע נערכה רפורמה ועקב כך הוזלו שם המחירים, קו 480 הוא אחד הקווים הכי עמוסים (אם לא העמוס ביותר בכל ישראל), ולכן יש שם הצדקה למחיר מופחת. הסבר נוסף הוא שהצפון הוא הרבה יותר פריפריה מהדרום (כמה חברי כנסת מכהנים גרים בצפון? בכנסת הקודמת היה את השר הרשקוביץ כדוגמא חריגה לשר שמקום מגוריו בחיפה...), והוא אחרון בתור בסדרי העדיפויות של ישראל ('רחוק מהעין - רחוק מהלב'), ועל כן נשארו בו עיוותים ישנים שתוקנו כבר במקומות אחרים.

נראה שהנושא הזה יוצא מגדר המטלה לאזרחות, ויותר קרוב למטלה בסטטיסטיקה ובמדעי המדינה...
עיוות מחירים שנובע מכוח פוליטי של מגזר מסוים
הוא יופי של נושא לעבודה באזרחות. דוגמא או שתיים יספיקו ומשם ניתן לפתח את נושא השוויון, שתדלתנות, כוח פוליטי אל מול כוח אלקטורלי וכו'.
 
2 מגזרים מסוימים.

עיוות מחירים שנובע מכוח פוליטי של מגזר מסוים
הוא יופי של נושא לעבודה באזרחות. דוגמא או שתיים יספיקו ומשם ניתן לפתח את נושא השוויון, שתדלתנות, כוח פוליטי אל מול כוח אלקטורלי וכו'.
2 מגזרים מסוימים.
 
מתנחלים - מי שגר מעבר לקו הירוק.

אך ורק מגזר אחד
איזה מגזר נוסף אתה מכיר, פרט לחרדים, המקבל קווים מיוחדים בעבורו ומשלם מחיר אחר, נמוך יותר לנסיעה באורך דומה?
מתנחלים - מי שגר מעבר לקו הירוק.
תדירות טובה יותר ומחיר נמוך יותר.
 

נתנאל531

Well-known member
גוש עציון ממש לא נהנה מתח"צ

למשל
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=394&messageid=167601058

זכור לי שגם בגוש עציון התח"ץ מעולה יחסית לגודל הישובים.
גוש עציון ממש לא נהנה מתח"צ
תדירות הקווים בינונית ומטה, ואין קישור לכיוון בית שמש ותל אביב, למרות שישנה לא מעט תנועה בכיוון. אם כבר אז יש לציין את השירות לתל ציון (אוכלוסייה חרדית, קו 143) מצפון לירושלים, שגם נהנה ממחיר של נסיעה עירונית, והסדר מעבר של 90 דקות... מאידך גיסא, הקווים לתל ציון לא נוסעים ריקים, להיפך, אני ראיתי פעם אחת דו־מפרקי עירוני עמוס ביותר בשעות אחר אחר הצהריים בתחנת הדלק של כוכב יעקב.
 
באמת? בינונית ומטה

גוש עציון ממש לא נהנה מתח"צ
תדירות הקווים בינונית ומטה, ואין קישור לכיוון בית שמש ותל אביב, למרות שישנה לא מעט תנועה בכיוון. אם כבר אז יש לציין את השירות לתל ציון (אוכלוסייה חרדית, קו 143) מצפון לירושלים, שגם נהנה ממחיר של נסיעה עירונית, והסדר מעבר של 90 דקות... מאידך גיסא, הקווים לתל ציון לא נוסעים ריקים, להיפך, אני ראיתי פעם אחת דו־מפרקי עירוני עמוס ביותר בשעות אחר אחר הצהריים בתחנת הדלק של כוכב יעקב.
באמת? בינונית ומטה
זה שאין תח"ץ לבית שמש לא רלבנטי.
תסתכל כמה אוטבוסים יש מאפרת לירושלים כל יום כל 15 שעה כמעט כמו התדירות בקו ירושלים תל אביב!!
מכפר עציון לירושלים 14 אוטובוסים ביום, כמעט כל שעה ובחזרה 17 אוטבוסים ביום!

לעומת זאת מצור הדסה יש 11 אוטובוסים ביום לצור הדסה רק 8 אוטבוסים ביום. אכן יש אפליה גם במחיר וגם בתדירות.
 

נתנאל531

Well-known member
אין כל רבע שעה אוטובוס לאפרת

באמת? בינונית ומטה
זה שאין תח"ץ לבית שמש לא רלבנטי.
תסתכל כמה אוטבוסים יש מאפרת לירושלים כל יום כל 15 שעה כמעט כמו התדירות בקו ירושלים תל אביב!!
מכפר עציון לירושלים 14 אוטובוסים ביום, כמעט כל שעה ובחזרה 17 אוטבוסים ביום!

לעומת זאת מצור הדסה יש 11 אוטובוסים ביום לצור הדסה רק 8 אוטבוסים ביום. אכן יש אפליה גם במחיר וגם בתדירות.
אין כל רבע שעה אוטובוס לאפרת
על הציר הראשי (צ. גוש עציון) עוברים קווים בתדירות גבוהה יחסית (160 לק. ארבע, 161 ו־164 לישובי מערב גוש עציון), אבל הם לא נכנסים לאפרת עצמה. לאפרת נכנס רק קו 167 ו־165, כשהשני נכנס רק לקצה הדרומי של אפרת, בדרכו למזרח גוש עציון.

קווי 161 / 164 שיוצאים מבת עין / כפר עציון לא משרתים רק את הישובים האלו, אלא גם נוסעים מאלון שבות, חטמ"ר עציון, צ. גוש עציון, אלעזר ונווה דניאל.
 
אז חשוב איפה גרים באפרת

אין כל רבע שעה אוטובוס לאפרת
על הציר הראשי (צ. גוש עציון) עוברים קווים בתדירות גבוהה יחסית (160 לק. ארבע, 161 ו־164 לישובי מערב גוש עציון), אבל הם לא נכנסים לאפרת עצמה. לאפרת נכנס רק קו 167 ו־165, כשהשני נכנס רק לקצה הדרומי של אפרת, בדרכו למזרח גוש עציון.

קווי 161 / 164 שיוצאים מבת עין / כפר עציון לא משרתים רק את הישובים האלו, אלא גם נוסעים מאלון שבות, חטמ"ר עציון, צ. גוש עציון, אלעזר ונווה דניאל.
אז חשוב איפה גרים באפרת
בכל אופן התדירות וכמות הקווים גבוהה בהרבה מבאיזורים אחרים דומים במרחק מהעיר הראשית ובאוכלוסיה.
בנוסף המחיר יותר זול בשטחים.
 
צומת אפרת דרום ממש קרוב לישוב

אין כל רבע שעה אוטובוס לאפרת
על הציר הראשי (צ. גוש עציון) עוברים קווים בתדירות גבוהה יחסית (160 לק. ארבע, 161 ו־164 לישובי מערב גוש עציון), אבל הם לא נכנסים לאפרת עצמה. לאפרת נכנס רק קו 167 ו־165, כשהשני נכנס רק לקצה הדרומי של אפרת, בדרכו למזרח גוש עציון.

קווי 161 / 164 שיוצאים מבת עין / כפר עציון לא משרתים רק את הישובים האלו, אלא גם נוסעים מאלון שבות, חטמ"ר עציון, צ. גוש עציון, אלעזר ונווה דניאל.
צומת אפרת דרום ממש קרוב לישוב
גם אם האוטובוסים שנכנסים לישוב עצמו יש לך כל 35 דקות אוטובוס,
תדירות שעיירות אחרות בתוך הקו הירוק היו חולמים עליה.
 

נתנאל531

Well-known member
קרוב, אבל לא ממש בטוח לעמוד שם

צומת אפרת דרום ממש קרוב לישוב
גם אם האוטובוסים שנכנסים לישוב עצמו יש לך כל 35 דקות אוטובוס,
תדירות שעיירות אחרות בתוך הקו הירוק היו חולמים עליה.
קרוב, אבל לא ממש בטוח לעמוד שם
 

euronitzan

New member
על פניו יש צדק בדבריך

מתנחלים - מי שגר מעבר לקו הירוק.
תדירות טובה יותר ומחיר נמוך יותר.
על פניו יש צדק בדבריך
אבל מתודולוגית יש בעיה מסוימת - אין קווים מקבילים שיוצאים מאותו ישוב, מגיעים לאותו ישוב ורק המסלול הפנימי בישובים שונה, כל זאת במחירים שונים לחלוטין.
עוד הבדל - הסיבה למחיר הנמוך - במקרה של החרדים, מדובר לרוב בהמלצה חמה של המפעיל המגובה ע"י משרד התחבורה. מניע ההמלצה - כלכלי, למשוך לקוחות מאותו מגזר. במקרה של המתנחלים, הסיבה למחיר היא סובסידיה ביוזמת והנהגת משרד התחבורה, כאשר המניע הינו פוליטי.
 
בשני המקרים יש אוכלוסיות שמופלות לטובה

על פניו יש צדק בדבריך
אבל מתודולוגית יש בעיה מסוימת - אין קווים מקבילים שיוצאים מאותו ישוב, מגיעים לאותו ישוב ורק המסלול הפנימי בישובים שונה, כל זאת במחירים שונים לחלוטין.
עוד הבדל - הסיבה למחיר הנמוך - במקרה של החרדים, מדובר לרוב בהמלצה חמה של המפעיל המגובה ע"י משרד התחבורה. מניע ההמלצה - כלכלי, למשוך לקוחות מאותו מגזר. במקרה של המתנחלים, הסיבה למחיר היא סובסידיה ביוזמת והנהגת משרד התחבורה, כאשר המניע הינו פוליטי.
בשני המקרים יש אוכלוסיות שמופלות לטובה
 

nitsansh

New member
יש עיוותים כאלה גם בדרום

יש לא מעט עיוותי מחירים בתחבורה ציבורית
איזור הצפון הוא כר נרחב לחקירת הנושא, הנה כמה דוגמאות:

960 נוסע מחיפה לירושלים ב־42 שקלים, קו 972 שגם הוא נוסע מחיפה לירושלים, עושה את זה בעבור... 30 שקלים! עיוותים דומים קיימים בעוד כמה הרבה קווים שבמקורם הם 'קווי מהדרין', ע"ע 980 / 981 / 982 מצפת / חצור, בהשוואה לקווים אחרים.
361 מחיפה לצפת עולה 37.5 ש"ח. אותו קו מהקריות לצפת, עולה 30 ש"ח. כמה עולה נסיעה מחיפה לקריות? 5.5 ש"ח. יוצא שזול יותר לסוע בקו אחד לקריות, ולעלות על 361 באחת מתחנות הקריות... המחיר הכללי הוא 35.5 מול 37.5. המחיר הזה של 30 ש"ח לצפת תקף במרחב שבין הקריות דרך עכו ועד צומת אחיהוד. לעומת זאת נסיעה מהקריות לאחיהוד, עולה 16 ש"ח, כמעט מחצית המחיר לצפת...
קו 271 מחיפה עד החלק הצפוני של ק. ביאיליק (איזור התעשיה), נסיעה של כ־12 ק"מ עולה 5.5 ש"ח. נמשיך עוד 0.9 ק"מ לתחנה הבאה בכפר מסריק, והמחיר יעלה ל־14 ש"ח!
נסיעה של 100 ק"מ (במסלול כביש) מתל אביב לבאר שבע עולה 17 ש"ח (370 של אגד תעבורה) או 30 ש"ח (רכבת ישראל). כמה תעלה נסיעה באורך כזה בצפון? מסלולו של 500 מחיפה לק. שמונה הוא כ־105 ק"מ, והמחיר - 42 ש"ח! דוגמא נוספת: קו 480 מת"א לירושלים נוסע כ־63 ק"מ ועולה 18 ש"ח. קו 361 מיודענו מלמעלה שנוסע מהקריות לצפת גומע כ־67 ק"מ, בעבור 30 ש"ח.

לכל הנתונים מלמעלה ישנם הסברים חלקיים: מחירם המשתלם של קווי המהדרין נובע ככל הנראה מהכח הפוליטי של המגזר החרדי, ההפרשים בין נסיעות לתחנות סמכוות מצד אחד, והמחיר הזהה ליעד אחד מתחנות מוצא מרוחקות נוצרו גם בשל איחודי קודי מחירים (פעם הנסיעה ממרכזית המפרץ לקריות הייתה יקרה יותר, רק בשלב מאוחר יותר הוזל המחיר), בקווים לבאר שבע נערכה רפורמה ועקב כך הוזלו שם המחירים, קו 480 הוא אחד הקווים הכי עמוסים (אם לא העמוס ביותר בכל ישראל), ולכן יש שם הצדקה למחיר מופחת. הסבר נוסף הוא שהצפון הוא הרבה יותר פריפריה מהדרום (כמה חברי כנסת מכהנים גרים בצפון? בכנסת הקודמת היה את השר הרשקוביץ כדוגמא חריגה לשר שמקום מגוריו בחיפה...), והוא אחרון בתור בסדרי העדיפויות של ישראל ('רחוק מהעין - רחוק מהלב'), ועל כן נשארו בו עיוותים ישנים שתוקנו כבר במקומות אחרים.

נראה שהנושא הזה יוצא מגדר המטלה לאזרחות, ויותר קרוב למטלה בסטטיסטיקה ובמדעי המדינה...
יש עיוותים כאלה גם בדרום
נסיעה מאשדוד לאשקלון בקו 15 של ואוליה עולה 8.10 ש"ח.
נסיעה מצומת גן יבנה לאשקלון בקו 300 של אגד - 16 ש"ח.
מצומת גן יבנה לתל אביב עם ואוליה - 8.70 ש"ח. אותה נסיעה עם אגד - 18 ש"ח.
נסיעה מצומת גדרה לתל אביב עם מטרופולין - 14.70 ש"ח. אותה נסיעה עם קו 301 של אגד - 20 ש"ח.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה