דוגמית של מפת קווי תל אביב. אשמח למשוב.

מצב
הנושא נעול.
דוגמית של מפת קווי תל אביב. אשמח למשוב.
התחלתי לעבוד על מפת קווי האוטובוס של תל אביב. זאת תהיה מפה סכמטית ולא הכי מקצועית, אבל המצב הנוכחי שבו אין כלל מפת קווים עדכנית הוא מצב לא הגיוני. המפה תהיה באנגלית (או לפחות קודם באנגלית) כדי שתתאים לתיירים. בינתיים ציירתי את הקווים והתחלתי לסמן תחנות ומספרי קווים. ההשראה לעיצוב באה ממפות סכמטיות באירופה, המודל העיקרי הוא מפת התחבורה של ציריך. מסיבות שיפורטו בהמשך, במפה לא מסומנות כל התחנות, אלא רק תחנות עיקריות, לרוב תחנות מעבר. עכשיו, כשאני בערך באמצע העבודה, חשוב לי מאד לקבל משוב לגבי השימושיות של המפה. תסתכלו בבקשה על החלק השמאלי של התמונה (האיזור שבו כבר סומנו התחנות). מה אתם אוהבים? מה אתם לא אוהבים? הסיבה לכך שבמפה מופיעות רק חלק מהתחנות היא דאגה לבריאות הנפשית שלי וניסיון להימנע מעבודה מטורפת של מיפוי המיקום הגאוגרפי של כל שלט תחנה בתל אביב. העניין הוא שבניגוד לרוב מערכות התחבורה באירופה, בארץ קשה מאד לתת שמות לתחנות ולדעת איפה תחנה עם שם מסוים מתחילה ונגמרת. רחוב כמו אלנבי הוא בעצם תחנת אוטובוס אחת ארוכה. יש קווים שעוצרים שלוש פעמים לאורך קטע מסוים של הרחוב, קווים אחרים עוצרים ארבע פעמים לאורך אותו קטע, וגם הסימטריה בין כיווני הנסיעה לרוב אינה קיימת. אם הייתי מדייק בתחנותיו של כל קו, המפה היתה יוצאת מאד עמוסה ומסורבלת. לכן בחרתי לציין רק תחנות עיקריות, וגם השמות שלהן לא תמיד מדויקים (אם קו אחד עוצר ב"אלנבי/מונטיפיורי", קו אחר ב"אלנבי 98" וקו אחר ב"בית הכנסת הגדול" - אי אפשר לכתוב את כל השמות).
 

Ccyclist

Well-known member
דוגמית של מפת קווי תל אביב. אשמח למשוב.
התחלתי לעבוד על מפת קווי האוטובוס של תל אביב. זאת תהיה מפה סכמטית ולא הכי מקצועית, אבל המצב הנוכחי שבו אין כלל מפת קווים עדכנית הוא מצב לא הגיוני. המפה תהיה באנגלית (או לפחות קודם באנגלית) כדי שתתאים לתיירים. בינתיים ציירתי את הקווים והתחלתי לסמן תחנות ומספרי קווים. ההשראה לעיצוב באה ממפות סכמטיות באירופה, המודל העיקרי הוא מפת התחבורה של ציריך. מסיבות שיפורטו בהמשך, במפה לא מסומנות כל התחנות, אלא רק תחנות עיקריות, לרוב תחנות מעבר. עכשיו, כשאני בערך באמצע העבודה, חשוב לי מאד לקבל משוב לגבי השימושיות של המפה. תסתכלו בבקשה על החלק השמאלי של התמונה (האיזור שבו כבר סומנו התחנות). מה אתם אוהבים? מה אתם לא אוהבים? הסיבה לכך שבמפה מופיעות רק חלק מהתחנות היא דאגה לבריאות הנפשית שלי וניסיון להימנע מעבודה מטורפת של מיפוי המיקום הגאוגרפי של כל שלט תחנה בתל אביב. העניין הוא שבניגוד לרוב מערכות התחבורה באירופה, בארץ קשה מאד לתת שמות לתחנות ולדעת איפה תחנה עם שם מסוים מתחילה ונגמרת. רחוב כמו אלנבי הוא בעצם תחנת אוטובוס אחת ארוכה. יש קווים שעוצרים שלוש פעמים לאורך קטע מסוים של הרחוב, קווים אחרים עוצרים ארבע פעמים לאורך אותו קטע, וגם הסימטריה בין כיווני הנסיעה לרוב אינה קיימת. אם הייתי מדייק בתחנותיו של כל קו, המפה היתה יוצאת מאד עמוסה ומסורבלת. לכן בחרתי לציין רק תחנות עיקריות, וגם השמות שלהן לא תמיד מדויקים (אם קו אחד עוצר ב"אלנבי/מונטיפיורי", קו אחר ב"אלנבי 98" וקו אחר ב"בית הכנסת הגדול" - אי אפשר לכתוב את כל השמות).
טיפ לעיצוב על סכמטי, ומשהו נגד "אפקט הבננות"
הנה מפה שיצרתי מזמן (2003 והלאה?) ושלחתי ברוב תמימותי לרכבת ישראל. במפה יש אלמנט גראפי אחד שהמצאתי - הצל האפור של הקווים הראשיים. הצל האפור (ואפשר להבהיר אותו לאפור 25% או להשתמש בו בשלב התיכנון בלבד) מאפשר לתכנן את המערכת הסכמטית ממבט על, ואז אפשר להכפיף את שאר התפתלויות הקווים לקו הראשי. כמו כן - כדי להמנע ממצב של "אצבעות בננה" כמו בציורי ידיים עדיף לחשוב על שימוש בקווים צרים יותר, אולי חצי עד שני שליש מהעובי שבחרת בו. אולי אפשר להשאיר מיקום דומה ביניהם כדי שלא להעמיס על העין (קווים צרים ומרווחים צרים ביחד נראים כמו הקטנה), זה יחסוך אולי רבע או חמישית מהמקום שאתה משתמש בו כרגע, וירחיב את המרווחים בין הצירים.
 
טיפ לעיצוב על סכמטי, ומשהו נגד "אפקט הבננות"
הנה מפה שיצרתי מזמן (2003 והלאה?) ושלחתי ברוב תמימותי לרכבת ישראל. במפה יש אלמנט גראפי אחד שהמצאתי - הצל האפור של הקווים הראשיים. הצל האפור (ואפשר להבהיר אותו לאפור 25% או להשתמש בו בשלב התיכנון בלבד) מאפשר לתכנן את המערכת הסכמטית ממבט על, ואז אפשר להכפיף את שאר התפתלויות הקווים לקו הראשי. כמו כן - כדי להמנע ממצב של "אצבעות בננה" כמו בציורי ידיים עדיף לחשוב על שימוש בקווים צרים יותר, אולי חצי עד שני שליש מהעובי שבחרת בו. אולי אפשר להשאיר מיקום דומה ביניהם כדי שלא להעמיס על העין (קווים צרים ומרווחים צרים ביחד נראים כמו הקטנה), זה יחסוך אולי רבע או חמישית מהמקום שאתה משתמש בו כרגע, וירחיב את המרווחים בין הצירים.
תודה על התגובה. לא הבנתי - מה זה אפקט הבננות?
 

Ccyclist

Well-known member
תודה על התגובה. לא הבנתי - מה זה אפקט הבננות?
זה אפקט של רוחב קווים שזולל מקום
תחשוב ציור ילדים. הילד שלא מצייר 5 קווים לאצבעות אלא מנסה לצייר את צורת האצבעות מצייר בסוף "בננות" רחבות שמגדילות את היד פי כמה ממה שהיא אמורה להיות. זה האפקט, ובמפת קווים התרגום הוא שאם לשם הוויכוח תכפיל את עובי הקווים תקבל מפה שבה הכל נוגע בכל ואי אפשר לעקוב. קנה המידה של הקווים שלך נראה לי נכון בהתייחס לקווים יחידים, אבל כאשר יש כמה מהם בכל ציר הם מתחילים לעבות אותו. אני מודע שמה שעשיתי בזמנו עם המפה של ירושלים משתמש בקווים דקים מדי, והאמת שבגלל שאין לפריהנד שלי יכולת להקליד בעברית התייאשתי ולא המשכתי את התהליך לכדי מפה מלאה, אבל לדעתי ה"אידאל" נמצא אולי חצי הדרך בין העובי הדק שלי לעובי הנכון "אישית" אך עבה קמעה למערכת המלאה שיש במפה שלך. הטוב במפה שלי - הקו הראשי באדום ובתכלת שמציג את הרק"ל והBRT, הטוב פחות בגלל מגבלות הפריהנד - מספרי האוטובוסים על הכביש (דוגמה טובה - בכביש שעולה צפונה מהשכונות הדרומיות גילה והר חומה).
 
זה אפקט של רוחב קווים שזולל מקום
תחשוב ציור ילדים. הילד שלא מצייר 5 קווים לאצבעות אלא מנסה לצייר את צורת האצבעות מצייר בסוף "בננות" רחבות שמגדילות את היד פי כמה ממה שהיא אמורה להיות. זה האפקט, ובמפת קווים התרגום הוא שאם לשם הוויכוח תכפיל את עובי הקווים תקבל מפה שבה הכל נוגע בכל ואי אפשר לעקוב. קנה המידה של הקווים שלך נראה לי נכון בהתייחס לקווים יחידים, אבל כאשר יש כמה מהם בכל ציר הם מתחילים לעבות אותו. אני מודע שמה שעשיתי בזמנו עם המפה של ירושלים משתמש בקווים דקים מדי, והאמת שבגלל שאין לפריהנד שלי יכולת להקליד בעברית התייאשתי ולא המשכתי את התהליך לכדי מפה מלאה, אבל לדעתי ה"אידאל" נמצא אולי חצי הדרך בין העובי הדק שלי לעובי הנכון "אישית" אך עבה קמעה למערכת המלאה שיש במפה שלך. הטוב במפה שלי - הקו הראשי באדום ובתכלת שמציג את הרק"ל והBRT, הטוב פחות בגלל מגבלות הפריהנד - מספרי האוטובוסים על הכביש (דוגמה טובה - בכביש שעולה צפונה מהשכונות הדרומיות גילה והר חומה).
כן, זאת בעיה, ואני מקווה שזה עדיין יהיה מובן
במפה... חשבתי לעשות קווים דקים יותר, אבל העניין הוא שאז לא היה מקום לכתוב את מספרי הקווים, והיה לי חשוב לכתוב את המספרים בתוך הקו ולא בחוץ, כדי שיהיה קל יותר לעקוב אחרי מהלך הקו.
 
טיפ לעיצוב על סכמטי, ומשהו נגד "אפקט הבננות"
הנה מפה שיצרתי מזמן (2003 והלאה?) ושלחתי ברוב תמימותי לרכבת ישראל. במפה יש אלמנט גראפי אחד שהמצאתי - הצל האפור של הקווים הראשיים. הצל האפור (ואפשר להבהיר אותו לאפור 25% או להשתמש בו בשלב התיכנון בלבד) מאפשר לתכנן את המערכת הסכמטית ממבט על, ואז אפשר להכפיף את שאר התפתלויות הקווים לקו הראשי. כמו כן - כדי להמנע ממצב של "אצבעות בננה" כמו בציורי ידיים עדיף לחשוב על שימוש בקווים צרים יותר, אולי חצי עד שני שליש מהעובי שבחרת בו. אולי אפשר להשאיר מיקום דומה ביניהם כדי שלא להעמיס על העין (קווים צרים ומרווחים צרים ביחד נראים כמו הקטנה), זה יחסוך אולי רבע או חמישית מהמקום שאתה משתמש בו כרגע, וירחיב את המרווחים בין הצירים.
למה לצערך? רכבת ישראל עשו שימוש במפה
שנתת להם? למה התכוונת?
 

droriko

New member
דוגמית של מפת קווי תל אביב. אשמח למשוב.
התחלתי לעבוד על מפת קווי האוטובוס של תל אביב. זאת תהיה מפה סכמטית ולא הכי מקצועית, אבל המצב הנוכחי שבו אין כלל מפת קווים עדכנית הוא מצב לא הגיוני. המפה תהיה באנגלית (או לפחות קודם באנגלית) כדי שתתאים לתיירים. בינתיים ציירתי את הקווים והתחלתי לסמן תחנות ומספרי קווים. ההשראה לעיצוב באה ממפות סכמטיות באירופה, המודל העיקרי הוא מפת התחבורה של ציריך. מסיבות שיפורטו בהמשך, במפה לא מסומנות כל התחנות, אלא רק תחנות עיקריות, לרוב תחנות מעבר. עכשיו, כשאני בערך באמצע העבודה, חשוב לי מאד לקבל משוב לגבי השימושיות של המפה. תסתכלו בבקשה על החלק השמאלי של התמונה (האיזור שבו כבר סומנו התחנות). מה אתם אוהבים? מה אתם לא אוהבים? הסיבה לכך שבמפה מופיעות רק חלק מהתחנות היא דאגה לבריאות הנפשית שלי וניסיון להימנע מעבודה מטורפת של מיפוי המיקום הגאוגרפי של כל שלט תחנה בתל אביב. העניין הוא שבניגוד לרוב מערכות התחבורה באירופה, בארץ קשה מאד לתת שמות לתחנות ולדעת איפה תחנה עם שם מסוים מתחילה ונגמרת. רחוב כמו אלנבי הוא בעצם תחנת אוטובוס אחת ארוכה. יש קווים שעוצרים שלוש פעמים לאורך קטע מסוים של הרחוב, קווים אחרים עוצרים ארבע פעמים לאורך אותו קטע, וגם הסימטריה בין כיווני הנסיעה לרוב אינה קיימת. אם הייתי מדייק בתחנותיו של כל קו, המפה היתה יוצאת מאד עמוסה ומסורבלת. לכן בחרתי לציין רק תחנות עיקריות, וגם השמות שלהן לא תמיד מדויקים (אם קו אחד עוצר ב"אלנבי/מונטיפיורי", קו אחר ב"אלנבי 98" וקו אחר ב"בית הכנסת הגדול" - אי אפשר לכתוב את כל השמות).
לא עברתי על כל המפה
אבל במבט חטוף ראיתי שפספת שם את 61 ו-149
 

droriko

New member
לא עברתי על כל המפה
אבל במבט חטוף ראיתי שפספת שם את 61 ו-149
טעות שלי לגבי 61
כנראה שעדיין לא עיכלתי את זה שהעבירו אותו לבן יהודה
 
טעות שלי לגבי 61
כנראה שעדיין לא עיכלתי את זה שהעבירו אותו לבן יהודה
149 חסר בכוונה, המפה מציגה רק קווים
שאוספים ומורידים בכל התחנות ונוסעים כל היום בתדירות סבירה, לכן ויתרתי גם על 47, 45 וכד'. ניסיתי שזה לא יהיה עמוס מדי.
 

alantan

New member
דוגמית של מפת קווי תל אביב. אשמח למשוב.
התחלתי לעבוד על מפת קווי האוטובוס של תל אביב. זאת תהיה מפה סכמטית ולא הכי מקצועית, אבל המצב הנוכחי שבו אין כלל מפת קווים עדכנית הוא מצב לא הגיוני. המפה תהיה באנגלית (או לפחות קודם באנגלית) כדי שתתאים לתיירים. בינתיים ציירתי את הקווים והתחלתי לסמן תחנות ומספרי קווים. ההשראה לעיצוב באה ממפות סכמטיות באירופה, המודל העיקרי הוא מפת התחבורה של ציריך. מסיבות שיפורטו בהמשך, במפה לא מסומנות כל התחנות, אלא רק תחנות עיקריות, לרוב תחנות מעבר. עכשיו, כשאני בערך באמצע העבודה, חשוב לי מאד לקבל משוב לגבי השימושיות של המפה. תסתכלו בבקשה על החלק השמאלי של התמונה (האיזור שבו כבר סומנו התחנות). מה אתם אוהבים? מה אתם לא אוהבים? הסיבה לכך שבמפה מופיעות רק חלק מהתחנות היא דאגה לבריאות הנפשית שלי וניסיון להימנע מעבודה מטורפת של מיפוי המיקום הגאוגרפי של כל שלט תחנה בתל אביב. העניין הוא שבניגוד לרוב מערכות התחבורה באירופה, בארץ קשה מאד לתת שמות לתחנות ולדעת איפה תחנה עם שם מסוים מתחילה ונגמרת. רחוב כמו אלנבי הוא בעצם תחנת אוטובוס אחת ארוכה. יש קווים שעוצרים שלוש פעמים לאורך קטע מסוים של הרחוב, קווים אחרים עוצרים ארבע פעמים לאורך אותו קטע, וגם הסימטריה בין כיווני הנסיעה לרוב אינה קיימת. אם הייתי מדייק בתחנותיו של כל קו, המפה היתה יוצאת מאד עמוסה ומסורבלת. לכן בחרתי לציין רק תחנות עיקריות, וגם השמות שלהן לא תמיד מדויקים (אם קו אחד עוצר ב"אלנבי/מונטיפיורי", קו אחר ב"אלנבי 98" וקו אחר ב"בית הכנסת הגדול" - אי אפשר לכתוב את כל השמות).
ראשית, כל הכבוד, אינני היחיד שאינו שפוי!
מדובר במאמץ לא קטן ויש הרבה קשיים במערכת כה סבוכה ובלתי הגיונית. אני גם מסכים שהמצב הקיים שאין מפת קווים אינו מצב הגיוני. אני לא בטוח שהדגם הסכמטי מתאים כל כך לקווי אוטובוס או טראמים. קראתי על כך די הרבה מאמרים השנה, ובמחקר אחד מאוד מקיף שבוצע באיטליה נמצא שהמפות הסכמטיות פופולריות עבור רכבות תחתיות (שם יש פחות משמעות לדיוק הגאוגרפי ויתר חשיבות לטופולוגיה), אבל אינן אהודות כלל על ציבור משתמשי האוטובוסים. כשהאוטובוס פונה, צריך לדעת את הכיוון. האמת שהצלחת די להציג את המצב לאשורו, אבל יש מעט הטעיות בגלל הסכמטיות. למשל קרליבך אינו מתעקל, ואילו שדרות בן גוריון כן מתעקלות. אני חושב שהייתי מוותר כלל על התחנות, הרי הן אינן מעידות על תחנות מדוייקות, ואי אפשר להשתמש במפה על מנת לספור תחנות כשנמצאים בנסיעה. לדעתי עדיף לציין איזורים במרווחים הלבנים, ושמות רחובות לאורך הקווים. מבחינה גרפית, ההערות של Ccyclist, אבל גם רציתי להוסיף שכדאי להמנע עד כמה שניתן מ"שיזור" של קווים בפניות, ובכלל. למשל קו 61 וקו 10 בפניה מארלוזורוב לבן יהודה, או 63 ו-66 בבוגרשוב פינת בן יהודה. הדבר כרוך בעבודה רבה - למשל הייתי מחליף בין שני הקווים האלה בבוגרשוב כדי שהפניה תהיה "נקיה" יותר. כן, יש להשתמש ברדיוס גדול יותר ככל שהקו חיצוני יותר בפניה. אם למשל ההפרש בין הקווים הוא 2.5 מ"מ, קח בתור פניה את ה-Metro curve 1 (בהנחה שאתה משתמש ב-Visio, נדמה לי שאני מזהה.
) את הרוחב והגובה של הקו הכי פנימי קבע כ-5 מ"מ, ואת זה הבא קבע כ-7.5 מ"מ. הדבר ייצור סיבובים אחידים ללא השטח הלבן המוגזם. הערה אחרונה - אני חושב שיש חשיבות להבדלה בין קווים שאינם דורשים לו"ז (תדירים מאוד) וקווים תדירים פחות. עם זאת, התחלה מצויינת - אני חושב שאתה בדרך הנכונה, והמאמץ כבר איכותי יותר ממה שאני רואה אצל הממפים ה"מקצועיים" בארץ.
 

darkshadow1

New member
ראשית, כל הכבוד, אינני היחיד שאינו שפוי!
מדובר במאמץ לא קטן ויש הרבה קשיים במערכת כה סבוכה ובלתי הגיונית. אני גם מסכים שהמצב הקיים שאין מפת קווים אינו מצב הגיוני. אני לא בטוח שהדגם הסכמטי מתאים כל כך לקווי אוטובוס או טראמים. קראתי על כך די הרבה מאמרים השנה, ובמחקר אחד מאוד מקיף שבוצע באיטליה נמצא שהמפות הסכמטיות פופולריות עבור רכבות תחתיות (שם יש פחות משמעות לדיוק הגאוגרפי ויתר חשיבות לטופולוגיה), אבל אינן אהודות כלל על ציבור משתמשי האוטובוסים. כשהאוטובוס פונה, צריך לדעת את הכיוון. האמת שהצלחת די להציג את המצב לאשורו, אבל יש מעט הטעיות בגלל הסכמטיות. למשל קרליבך אינו מתעקל, ואילו שדרות בן גוריון כן מתעקלות. אני חושב שהייתי מוותר כלל על התחנות, הרי הן אינן מעידות על תחנות מדוייקות, ואי אפשר להשתמש במפה על מנת לספור תחנות כשנמצאים בנסיעה. לדעתי עדיף לציין איזורים במרווחים הלבנים, ושמות רחובות לאורך הקווים. מבחינה גרפית, ההערות של Ccyclist, אבל גם רציתי להוסיף שכדאי להמנע עד כמה שניתן מ"שיזור" של קווים בפניות, ובכלל. למשל קו 61 וקו 10 בפניה מארלוזורוב לבן יהודה, או 63 ו-66 בבוגרשוב פינת בן יהודה. הדבר כרוך בעבודה רבה - למשל הייתי מחליף בין שני הקווים האלה בבוגרשוב כדי שהפניה תהיה "נקיה" יותר. כן, יש להשתמש ברדיוס גדול יותר ככל שהקו חיצוני יותר בפניה. אם למשל ההפרש בין הקווים הוא 2.5 מ"מ, קח בתור פניה את ה-Metro curve 1 (בהנחה שאתה משתמש ב-Visio, נדמה לי שאני מזהה.
) את הרוחב והגובה של הקו הכי פנימי קבע כ-5 מ"מ, ואת זה הבא קבע כ-7.5 מ"מ. הדבר ייצור סיבובים אחידים ללא השטח הלבן המוגזם. הערה אחרונה - אני חושב שיש חשיבות להבדלה בין קווים שאינם דורשים לו"ז (תדירים מאוד) וקווים תדירים פחות. עם זאת, התחלה מצויינת - אני חושב שאתה בדרך הנכונה, והמאמץ כבר איכותי יותר ממה שאני רואה אצל הממפים ה"מקצועיים" בארץ.
לדעתי מפה הסכמטית,
מתאימה למקרה שבו מדובר בכלי תחבורה שיש מרחק משמעותי בין התחנות שלו ויש לו יתרון משמעותי על פני כלי תחבורה אחרים. למשל, אם אני צריך לנסוע מנקודה X לנקודה Y, ברוב המקרים אני אעדיף להשתמש ברכבת תחתית שמצריכה הליכה קצרה על פני קו אוטובוס שהתחנות שלו נמצאות ממש ליד שתי הנקודות. חוץ מזה, מפה סכמטית של כ"כ הרבה קווים לדעתי דווקא יוצרת יותר בלאגן מסדר, כי מאוד קשה לדעת איפה כל קו מתחיל ונגמר.
 
לדעתי מפה הסכמטית,
מתאימה למקרה שבו מדובר בכלי תחבורה שיש מרחק משמעותי בין התחנות שלו ויש לו יתרון משמעותי על פני כלי תחבורה אחרים. למשל, אם אני צריך לנסוע מנקודה X לנקודה Y, ברוב המקרים אני אעדיף להשתמש ברכבת תחתית שמצריכה הליכה קצרה על פני קו אוטובוס שהתחנות שלו נמצאות ממש ליד שתי הנקודות. חוץ מזה, מפה סכמטית של כ"כ הרבה קווים לדעתי דווקא יוצרת יותר בלאגן מסדר, כי מאוד קשה לדעת איפה כל קו מתחיל ונגמר.
אני מסכים, זה אכן חיסרון.
אבל השאיפה שלי היתה להשלים את המפה בזמן סביר. מפה גאוגרפית היא הרבה יותר טובה ממפה סכמטית, אבל נראה לי שהיה לוקח לי הרבה יותר זמן להשיג תוצאה טובה אם הייתי הולך על החלופה הזאת.
 

darkshadow1

New member
אני מסכים, זה אכן חיסרון.
אבל השאיפה שלי היתה להשלים את המפה בזמן סביר. מפה גאוגרפית היא הרבה יותר טובה ממפה סכמטית, אבל נראה לי שהיה לוקח לי הרבה יותר זמן להשיג תוצאה טובה אם הייתי הולך על החלופה הזאת.
אליך אין לי תלונות מן הסתם-
התלונות הן אל משרד התחבורה שלא טורח להכין שום כלים שיעזרו לציבור להשתמש במערכת התחבורה הציבורית בצורה נורמלית.
 
ראשית, כל הכבוד, אינני היחיד שאינו שפוי!
מדובר במאמץ לא קטן ויש הרבה קשיים במערכת כה סבוכה ובלתי הגיונית. אני גם מסכים שהמצב הקיים שאין מפת קווים אינו מצב הגיוני. אני לא בטוח שהדגם הסכמטי מתאים כל כך לקווי אוטובוס או טראמים. קראתי על כך די הרבה מאמרים השנה, ובמחקר אחד מאוד מקיף שבוצע באיטליה נמצא שהמפות הסכמטיות פופולריות עבור רכבות תחתיות (שם יש פחות משמעות לדיוק הגאוגרפי ויתר חשיבות לטופולוגיה), אבל אינן אהודות כלל על ציבור משתמשי האוטובוסים. כשהאוטובוס פונה, צריך לדעת את הכיוון. האמת שהצלחת די להציג את המצב לאשורו, אבל יש מעט הטעיות בגלל הסכמטיות. למשל קרליבך אינו מתעקל, ואילו שדרות בן גוריון כן מתעקלות. אני חושב שהייתי מוותר כלל על התחנות, הרי הן אינן מעידות על תחנות מדוייקות, ואי אפשר להשתמש במפה על מנת לספור תחנות כשנמצאים בנסיעה. לדעתי עדיף לציין איזורים במרווחים הלבנים, ושמות רחובות לאורך הקווים. מבחינה גרפית, ההערות של Ccyclist, אבל גם רציתי להוסיף שכדאי להמנע עד כמה שניתן מ"שיזור" של קווים בפניות, ובכלל. למשל קו 61 וקו 10 בפניה מארלוזורוב לבן יהודה, או 63 ו-66 בבוגרשוב פינת בן יהודה. הדבר כרוך בעבודה רבה - למשל הייתי מחליף בין שני הקווים האלה בבוגרשוב כדי שהפניה תהיה "נקיה" יותר. כן, יש להשתמש ברדיוס גדול יותר ככל שהקו חיצוני יותר בפניה. אם למשל ההפרש בין הקווים הוא 2.5 מ"מ, קח בתור פניה את ה-Metro curve 1 (בהנחה שאתה משתמש ב-Visio, נדמה לי שאני מזהה.
) את הרוחב והגובה של הקו הכי פנימי קבע כ-5 מ"מ, ואת זה הבא קבע כ-7.5 מ"מ. הדבר ייצור סיבובים אחידים ללא השטח הלבן המוגזם. הערה אחרונה - אני חושב שיש חשיבות להבדלה בין קווים שאינם דורשים לו"ז (תדירים מאוד) וקווים תדירים פחות. עם זאת, התחלה מצויינת - אני חושב שאתה בדרך הנכונה, והמאמץ כבר איכותי יותר ממה שאני רואה אצל הממפים ה"מקצועיים" בארץ.
תודה רבה, אלן.
גם לי אין חיבה למפות סכמטיות, אני מעדיף בהרבה להשתמש במפות בעלות דיוק גאוגרפי. אבל יצירה של מפה גאוגרפית אני אשאיר לפעם אחרת, או למישהו שיש לו תקציב והרבה שעות אדם. אנסה לעבוד עוד על רחובות בעייתיים כמו רחוב קרליבך. יש לציין שלגבי רחוב קרליבך היו לי לבטים רבים כיצד להציג אותו, ולכן הוא אחד הרחובות האחרונים שציירתי. קרליבך פשוט לא הסתדר בשום צורה עם הכלל הקובע שכל הרחובות יהיו בזוויות של 45 מעלות. בעקבות ההערה שלך נראה לי שאחרוג מהכלל ופשוט אעשה אותו ישר... שקלתי לציין שמות רחובות, אבל זה היה הופך את המפה להרבה יותר מסובכת. אם אציין שמות רחובות, לא אוכל להתעלם מחוסר-סימטריה כגון יהודה הלוי/קרליבך או מונטיפיורי/אחד העם ואיאלץ לציין רחובות קטנים כגון מקווה ישראל, טרומפלדור וטשרניחובסקי. לדעתי זה יעמיס מאד על המפה. ולכן בחרתי לציין שמות תחנות בלבד, כדי לשמור על המפה פשוטה ככל האפשר, וכן מתוך מגבלות זמן כדי שאשלים את המפה בזמן סביר. קיבלתי לגמרי את ההערה שלך לגבי שזירת קווים ולגבי רדיוסי פנייה, ואני עובד עכשיו על ציור מחדש של כל הפניות כך שיהיו ברדיוסים מתואמים. אגב, את Visio נטשתי מזמן. הוא מאד נוקשה וקשה לצייר בו משהו מעבר לתבניות המוגדרות מראש. אני חוגג על Illustrator, שמאפשר גמישות כמעט אינסופית.
 
תודה רבה, אלן.
גם לי אין חיבה למפות סכמטיות, אני מעדיף בהרבה להשתמש במפות בעלות דיוק גאוגרפי. אבל יצירה של מפה גאוגרפית אני אשאיר לפעם אחרת, או למישהו שיש לו תקציב והרבה שעות אדם. אנסה לעבוד עוד על רחובות בעייתיים כמו רחוב קרליבך. יש לציין שלגבי רחוב קרליבך היו לי לבטים רבים כיצד להציג אותו, ולכן הוא אחד הרחובות האחרונים שציירתי. קרליבך פשוט לא הסתדר בשום צורה עם הכלל הקובע שכל הרחובות יהיו בזוויות של 45 מעלות. בעקבות ההערה שלך נראה לי שאחרוג מהכלל ופשוט אעשה אותו ישר... שקלתי לציין שמות רחובות, אבל זה היה הופך את המפה להרבה יותר מסובכת. אם אציין שמות רחובות, לא אוכל להתעלם מחוסר-סימטריה כגון יהודה הלוי/קרליבך או מונטיפיורי/אחד העם ואיאלץ לציין רחובות קטנים כגון מקווה ישראל, טרומפלדור וטשרניחובסקי. לדעתי זה יעמיס מאד על המפה. ולכן בחרתי לציין שמות תחנות בלבד, כדי לשמור על המפה פשוטה ככל האפשר, וכן מתוך מגבלות זמן כדי שאשלים את המפה בזמן סביר. קיבלתי לגמרי את ההערה שלך לגבי שזירת קווים ולגבי רדיוסי פנייה, ואני עובד עכשיו על ציור מחדש של כל הפניות כך שיהיו ברדיוסים מתואמים. אגב, את Visio נטשתי מזמן. הוא מאד נוקשה וקשה לצייר בו משהו מעבר לתבניות המוגדרות מראש. אני חוגג על Illustrator, שמאפשר גמישות כמעט אינסופית.
ובכל זאת טיעון אחד לטובת המפה הסכמטית
הרעיון למפה עלה מתוך חשיבה על קהל יעד של תיירים שצריכים להסתדר בעיר הגדולה ללא שום מידע מסודר, זאת גם הסיבה שהיא באנגלית. לתיירים פחות אכפת לעקוב אחרי מסלול הקו - היכן הוא פונה שמאלה והיכן ימינה, כי הם ממילא לא מכירים את הרחובות. מה שכן חשוב לתייר להבין הוא איזה קו לוקח אותו מההוסטל לעזריאלי או מתחנת הרכבת ליפו, ועל זה המפה מנסה לענות. כמובן שהמצב האידיאלי הוא מפה גאוגרפית שמצוינים בה מקומות חשובים וגם מצוינות בה התחנות, אבל בשביל תיירים ההבדל בין מפה גאוגרפית למפה סכמטית הוא לא נורא כמו בשביל מקומיים.
 

Ccyclist

Well-known member
ובכל זאת טיעון אחד לטובת המפה הסכמטית
הרעיון למפה עלה מתוך חשיבה על קהל יעד של תיירים שצריכים להסתדר בעיר הגדולה ללא שום מידע מסודר, זאת גם הסיבה שהיא באנגלית. לתיירים פחות אכפת לעקוב אחרי מסלול הקו - היכן הוא פונה שמאלה והיכן ימינה, כי הם ממילא לא מכירים את הרחובות. מה שכן חשוב לתייר להבין הוא איזה קו לוקח אותו מההוסטל לעזריאלי או מתחנת הרכבת ליפו, ועל זה המפה מנסה לענות. כמובן שהמצב האידיאלי הוא מפה גאוגרפית שמצוינים בה מקומות חשובים וגם מצוינות בה התחנות, אבל בשביל תיירים ההבדל בין מפה גאוגרפית למפה סכמטית הוא לא נורא כמו בשביל מקומיים.
שמות צירים ראשיים אפשר במקביל. קל לזכור סכמה.
החיסרון של מפה גאוגרפית היא שתשומת הלב הולכת לכל מני עיקולים בעוד במפה סכמטית יש פחות רעש וקל יותר לנוסע לזכור אלמנטים מרכזיים בה גם כאשר הוא הולך בעיר ואין לו מפה ביד. לגבי שמות הרחובת: בצירים ארוכים בעלי מספר קווים גדול אפשר ללכת על כיתוב במקביל לרחוב או על הקווים (עם לבן מסביב לאותיות כדי שיהיה קריא). העניין הוא שעדיף שלא להסחף וצריך להגביל את זה למערכות בהן יש מספיק מקום. ע"ע מפות ה"רייטרבאהן" הירושלמיות שלי שנמצאות או בשם המשתמש שלי או בארכיון הפורום. הסכמטיזציה שלהן מבוססת על מפת על של צירי התחבורה הראשיים בעיר ויש עיוותים מסויימים מול הגאוגרפיה. מה שמעניין אותי הוא שאתה אומר שקל לך יותר ליצור מפה סכמטית. האם אתה יכול לתת לי לינק לתוכנה שבה אתה ואלן משתמשים? היא נשמעת יותר מדוייקת מהפריהנד שאני משתמש בו.
 

alantan

New member
ובכל זאת טיעון אחד לטובת המפה הסכמטית
הרעיון למפה עלה מתוך חשיבה על קהל יעד של תיירים שצריכים להסתדר בעיר הגדולה ללא שום מידע מסודר, זאת גם הסיבה שהיא באנגלית. לתיירים פחות אכפת לעקוב אחרי מסלול הקו - היכן הוא פונה שמאלה והיכן ימינה, כי הם ממילא לא מכירים את הרחובות. מה שכן חשוב לתייר להבין הוא איזה קו לוקח אותו מההוסטל לעזריאלי או מתחנת הרכבת ליפו, ועל זה המפה מנסה לענות. כמובן שהמצב האידיאלי הוא מפה גאוגרפית שמצוינים בה מקומות חשובים וגם מצוינות בה התחנות, אבל בשביל תיירים ההבדל בין מפה גאוגרפית למפה סכמטית הוא לא נורא כמו בשביל מקומיים.
אגב תיירים, אני עובד על פרוייקט חדש למפה שלי
בקרוב (שבוע-שבועיים) אני מעלה לאויר אתר חדש עם המפה. האתר יכלול לא רק את המפה העדכנית בפורמט PDF, אלא גם מפה אינטראקטיבית שתאפשר: - הצגה והסתרה של קווים בודדים - הצגת כל הקווים שעוברים ביעד מסויים (יעדים עיקריים בשלב זה) - הצגת מפת בסיס מפורטת או פשטנית - קישורים עמוקים לקווים בודדים באתרי המפעילים - בחירת שפה (השלב האחרון) בעתיד אני מקווה לארח עוד מפות ועוד ערים באתר...
 

Ccyclist

Well-known member
אגב תיירים, אני עובד על פרוייקט חדש למפה שלי
בקרוב (שבוע-שבועיים) אני מעלה לאויר אתר חדש עם המפה. האתר יכלול לא רק את המפה העדכנית בפורמט PDF, אלא גם מפה אינטראקטיבית שתאפשר: - הצגה והסתרה של קווים בודדים - הצגת כל הקווים שעוברים ביעד מסויים (יעדים עיקריים בשלב זה) - הצגת מפת בסיס מפורטת או פשטנית - קישורים עמוקים לקווים בודדים באתרי המפעילים - בחירת שפה (השלב האחרון) בעתיד אני מקווה לארח עוד מפות ועוד ערים באתר...
באיזו תוכנה אתה עושה את זה?
 

alantan

New member
באיזו תוכנה אתה עושה את זה?
אני משתמש במספר תוכנות
את מפת הבסיס הכנתי ב-Paint.Net, אבל אני מתכנן לאפשר שילוב של Google Maps בתור רקע. את הווקטורים (הקווים) והתוויות אני מכין ב-Visio (לשם אני מדביק גם את מפת הרקע). בנוסף לשמירה כ-PDF, אני שומר כל קו בנפרד כקובץ SVGZ. את תוכנת המפה הדינמית אני כותב באמצעות שילוב של AS3 ו-Flex Components (כלומר פלאש).
 

Ccyclist

Well-known member
אני משתמש במספר תוכנות
את מפת הבסיס הכנתי ב-Paint.Net, אבל אני מתכנן לאפשר שילוב של Google Maps בתור רקע. את הווקטורים (הקווים) והתוויות אני מכין ב-Visio (לשם אני מדביק גם את מפת הרקע). בנוסף לשמירה כ-PDF, אני שומר כל קו בנפרד כקובץ SVGZ. את תוכנת המפה הדינמית אני כותב באמצעות שילוב של AS3 ו-Flex Components (כלומר פלאש).
עבורי המעבר בין התוכנות הוא כאב הראש האמיתי
כל אלמנט צריך לייבא בנפרד, תוכנות ווקטורים שלא פועלות עם תוכנות פיקסלים וכו' וכו'. האם היכולת לבודד כל קו בנפרד היא שיא היכולת של המפה האינטראקטיבית (זה בעיקרון יכולת להקליק על שכבה או אלמנט בנפרד) או שתוכל ליצור מפה שיודעת לחפש צירופי קווים? (זה הרבה יותר טכני ומצריך יותר אינטיליגנציה מבחינת התוכנה)
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה