טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.

מצב
הנושא נעול.

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
1. החדשות הטובות: החלה הזרימה בנחל חדרה...
החדשות הרעות: הזיהום בנחל פשוט מחריד. הריח מאוד לא נעים ויש גם קצף חשוד ביותר.
 

easylivin

New member
החלה הזרימה = הפשרת שלגים?
לא בועז, עדיין מוקדם מדי בשביל זה...

זה יהיה רק באביב. הזרימה היא כתוצאה מהגשמים הכבדים, אך הקצרים עדיין שירדו באזור השומרון לפני כשבוע. בקיץ הנחל הזה היה יבש כמעט לגמרי.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
2. נעבור את הגשר, ניכנס למתחם התחנה
ונגלה רכבת של קרונות תבואה חונה על אחת מהמסילות. בסך הכל ישנן 3 מסילות פעילות במתחם, שמתפצלות ממסילה בודדת. בצד ימין נראית השלוחה למפעל "גרנות". מכיוון שהשלוחה מתפצלת מהקצה הדרומי של התחנה, הכנסת רכבת לתוך המפעל מחייבת נסיעה על גבי הגשר ודחיפה של הקרונות באמצעות הקטר.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
2. נעבור את הגשר, ניכנס למתחם התחנה
ונגלה רכבת של קרונות תבואה חונה על אחת מהמסילות. בסך הכל ישנן 3 מסילות פעילות במתחם, שמתפצלות ממסילה בודדת. בצד ימין נראית השלוחה למפעל "גרנות". מכיוון שהשלוחה מתפצלת מהקצה הדרומי של התחנה, הכנסת רכבת לתוך המפעל מחייבת נסיעה על גבי הגשר ודחיפה של הקרונות באמצעות הקטר.
איזה פסטורליה!
לדעתי התחנה הכי פסטורלית בארץ, מזכירה את התחנות הנידחות בארה"ב. תוכל לשרטט סכימה של המסילות בתחנה, כולל השלוחות?
 

אורי404

New member
2. נעבור את הגשר, ניכנס למתחם התחנה
ונגלה רכבת של קרונות תבואה חונה על אחת מהמסילות. בסך הכל ישנן 3 מסילות פעילות במתחם, שמתפצלות ממסילה בודדת. בצד ימין נראית השלוחה למפעל "גרנות". מכיוון שהשלוחה מתפצלת מהקצה הדרומי של התחנה, הכנסת רכבת לתוך המפעל מחייבת נסיעה על גבי הגשר ודחיפה של הקרונות באמצעות הקטר.
בנוגע לזמן בו הרכבות נוסעות
כפי, שאריק הסביר זה על בסיס מסילה פנוי במסילת החוף. פרמטר נוסף הוא צרכי מפעל "גרנות", שכאשר הוא זקוק לתבואה נוספת. בימי חול עוד איכשהו יש עוד איכשהו זמנים קבועים, אך בסופי שבוע זה שונה. כאמור יכול להיות לפנות בוקר ביום שישי או במהלך היום לשעות הצהרים או שבכלל למחרת.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
3. אינני יודע האם הרכבת ריקה או מלאה...
הניחוש שלי הוא - שהיא טרם ביקרה במפעל לצורך פריקת מטענה. אחרת, סביר להניח שהייתה ממתינה לקטר בתוך המפעל ולא מחוצה לו.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
4. לשתי מסילות מתוך ה-3 אדני בטון
והמסילה הימנית שבתמונה מונחת על אדני עץ, שנראים עתיקים ויבשים לגמרי. נראה שהשימוש בה פחות אינטנסיבי אבל עדיין תכוף למדי, מכיוון שמסילות שלא נמצאות בשימוש מחלידות תוך זמן די קצר.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
5. בית האריזה הישן והעזוב.
הרכבת חונה ליד מה שהיה פעם רציף, והיום נראה יותר כמו ערימה של פסולת בניין. בית האריזה ריק ובקירותיו חורים גדולים שמקורם וייעודם לא ידועים לי. אני יכול רק לנחש שהחורים נפערו לצורך הוצאת ציוד מאסיבי כלשהו מהבניין.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
6. מתחם התחנה מכיל הרבה מבנים ישנים.
מחסנים, בתי אריזה, משרדים מגורים, מבנה שמירה (פילבוקס) ומגדל שמירה ליד הגשר, מגדל מים לתדלוק קטרי קיטור, וכמובן המבנה הראשי של תחנת הנוסעים שכלל את משרדי ההנהלה ומגדל פיקוד לשליטה מרכזית על המסוטים והסמפורים. כל המבנים מלבד אחד נטושים, חלקם ללא גג.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
6. מתחם התחנה מכיל הרבה מבנים ישנים.
מחסנים, בתי אריזה, משרדים מגורים, מבנה שמירה (פילבוקס) ומגדל שמירה ליד הגשר, מגדל מים לתדלוק קטרי קיטור, וכמובן המבנה הראשי של תחנת הנוסעים שכלל את משרדי ההנהלה ומגדל פיקוד לשליטה מרכזית על המסוטים והסמפורים. כל המבנים מלבד אחד נטושים, חלקם ללא גג.
המסילה הימנית בתמונה זו מחוברת למערכת
או שהיא שריד מנותק מהעבר?
 

אורי404

New member
המסילה הימנית בתמונה זו מחוברת למערכת
או שהיא שריד מנותק מהעבר?
מה, שאני יכול לאמר, זה שיש מן
מחסומים בשני צדי המסילה המערבית (הימנית). האם היא מחוברת למערכת? כשחושבים על זה, השליטה במתחם התחנה היא ידנית עם המסוטים ולא ממרכז השליטה והבקרה. כך שאולי אפשר לאמר, שהיא 'מחוברת למערכת'.
 

easylivin

New member
המסילה הימנית בתמונה זו מחוברת למערכת
או שהיא שריד מנותק מהעבר?
המסילה הימנית מנותקת ומפורקת חלקית:
שתיים מתוך שלוש המסילות הפעילות נראות בצד שמאל של התמונה, ומסילה פעילה נוספת משמאל (כלומר, ממזרח) לבית האריזה.
 

easylivin

New member
המסילה הימנית מנותקת ומפורקת חלקית:
שתיים מתוך שלוש המסילות הפעילות נראות בצד שמאל של התמונה, ומסילה פעילה נוספת משמאל (כלומר, ממזרח) לבית האריזה.
מעניין שב-2003 היא עוד הייתה מחוברת...
כפי שרואים היטב בתמונה של רמי. כלומר, אז היו בתחנה 4 מסילות מחוברות, אם כי לא בטוח שהשתמשו בכולן.
 

easylivin

New member
טבע, רכבות והיסטוריה בחדרה.
ביוזמתו המבורכת של אורי ואחרי מאמצים ותיאומים רבים, יצאנו ביום שישי האחרון לסיור בתחנת חדרה-מזרח ההיסטורית, שהיא מבין התחנות הפעילות הפחות-מוכרות של רכבת ישראל. עבורי ההגעה למקום הייתה כרוכה בהליכה של כחצי שעה מהבית דרך שדות ופרדסים, עבור אורי - בנסיעה ארוכה הרבה יותר באוטובוס, ובהמשך הצטרף אלינו דניאל שגם הוא הגיע מהמרכז. אני מניח שבהמשך גם הם יוסיפו חוויות ותמונות משלהם. אקדים ואומר שלא השגנו את המטרה העיקרית שלשמה באנו: לתפוס קטר ורכבת משא בפעולה. למפעל "גרנות" הסמוך מגיעות מדי יום רכבות המובילות תבואה מממגורות "דגון" שבחיפה. מסתבר שהן לא פועלות לפי לוח זמנים קבוע, אלא על בסיס מסילה פנויה כאשר העדיפות היא נמוכה למדי, אם לא הנמוכה ביותר מבין כל הרכבות שפועלות במסילת החוף. נאמר לנו שהקטר יכול להגיע השכם בבוקר, אחרי הצהריים או בכל שעה אחרת במהלך היום... הזמן המדוייק יוודע רק ברגע האחרון, ולכן החלטנו לצאת בשעה מוקדמת, וגם כדי להימנע מעומס החום הכבד באותו יום. בתמונה: גשר הרכבת מעל נחל חדרה, שנבנה במקור על-ידי הבריטים והוחלף כנראה בשנות ה-90 או ה-2000.
7. בניין התחנה בתוך סבך הצמחייה
משנה לשנה נהיה יותר ויותר קשה לצלם את המבנה כולו בגלל הצמחייה המשתלטת עליו מכל הכיוונים. הכניסה למגדל הפיקוד אטומה, הבניין עצמו לא - אבל לא תמצאו שם דבר מלבד הרס, הרבה לכלוך ואמבטיה ישנה.
ככה הוא נראה בימי הזוהר של התחנה בשלהי המנדט. שלט התחנה נגנב מזמן ונמכר באי-ביי...
 

easylivin

New member
7. בניין התחנה בתוך סבך הצמחייה
משנה לשנה נהיה יותר ויותר קשה לצלם את המבנה כולו בגלל הצמחייה המשתלטת עליו מכל הכיוונים. הכניסה למגדל הפיקוד אטומה, הבניין עצמו לא - אבל לא תמצאו שם דבר מלבד הרס, הרבה לכלוך ואמבטיה ישנה.
ככה הוא נראה בימי הזוהר של התחנה בשלהי המנדט. שלט התחנה נגנב מזמן ונמכר באי-ביי...
והנה השלט שנגנב:
תמונה של רמי מ-2003
 
יש לי פלשבק!
אני זוכר את השלט הזה מצויין. בשנות השמונים, לפני שפתחו את כביש הסוללים - יקנעם והפעילו את קו 845 של אגד, נסעתי מאצבע הגליל למרכז בקו 842 דרך חדרה ועפולה. גם לאחר שקו 845 החל לפעול, לעתים נסעתי ב-842 כי הוא הגיע ראשון לתחנה... באותה תקופה עדיין קו 842 נכנס לת.מ. חדרה ויצא מהעיר דרך הכביש המזרחי שהתחבר לכביש 65 ליד גן שמואל - עוד לא היה כמובן גשר, זה היה צומת רגיל. לכן בכל נסיעה כזו עברנו קרוב לתחנת חדרה מזרח וראינו את השלט של התחנה הנטושה (לא ידעתי אז שהיא ממשיכה לתפקד כתחנת משאות). החזרת אותי כ-20-25 שנה לאחור. תודה!
 

easylivin

New member
יש לי פלשבק!
אני זוכר את השלט הזה מצויין. בשנות השמונים, לפני שפתחו את כביש הסוללים - יקנעם והפעילו את קו 845 של אגד, נסעתי מאצבע הגליל למרכז בקו 842 דרך חדרה ועפולה. גם לאחר שקו 845 החל לפעול, לעתים נסעתי ב-842 כי הוא הגיע ראשון לתחנה... באותה תקופה עדיין קו 842 נכנס לת.מ. חדרה ויצא מהעיר דרך הכביש המזרחי שהתחבר לכביש 65 ליד גן שמואל - עוד לא היה כמובן גשר, זה היה צומת רגיל. לכן בכל נסיעה כזו עברנו קרוב לתחנת חדרה מזרח וראינו את השלט של התחנה הנטושה (לא ידעתי אז שהיא ממשיכה לתפקד כתחנת משאות). החזרת אותי כ-20-25 שנה לאחור. תודה!
תודה גם לך על הזכרונות.
תמיד מעניין לשמוע
סיפורים אמיתיים מהחיים שקשורים במקומות שמבקרים בהם.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה