Mar Garina
New member
שקיפות במשרד התחבורה: דרוש מידע
בשנים האחרונות אני מרגיש שמתחילה מהפכה איטית של שיפור השקיפות של גופים ממשלתיים. חלק מהסיבה היא המצאת האינטרנט. אתרי הממשלה, למשל, מציעים לחלק גדול מהאזרחים מידע ועדכנים על הנעשה במשרדים. עיריית ירושלים מציעה לצפות בישיבות המועצה בוידאו. רכבת ישראל מספרת, ולו בקצרה, על הפרוייקטים העתידיים שלה ואף מנסה להתחייב ללו"זים. שלא לדבר על השתתפות פעילה ורשמית של הרכבת בפורומים, שזה צעד מבורך ולצערי עדיין יוצא דופן. ברם, זה עדיין מעט מדי ולאט מדי - אם משווים את המצב של ישראל למדינות האיחוד האירופי וארה"ב, השקיפות בארץ, ולהרגשתי במיוחד במשרד התחבורה, במקום מאוד מאוד נמוך. דוגמה יפה ועדכנית לשקיפות וחוסר שקיפות כאחד, היא פרוייקט ה"תקציבולטור" שמנסה להנגיש לציבור את תקציב עיריית תל אביב לציבור - בקבצי אקסל ובגרפים, המאפשרים שיטוט וחיתוך של הנתונים. זו שקיפות במיטבה. אז איפה חוסר השקיפות? הפרוייקט נוצר ע"י האופוזיציה, כיוון שעיריית ת"א עושה את המינימום האפשרי בחשיפת התקציב לציבור (קבצים סרוקים באיכות גרועה). ואגיע לשורה התחתונה שלי: לאחרונה אני שומע "ציוצים" על הקמת אתר מודיעין תח"צי ארצי (אולי גם מוקד טלפוני?), ועל הקמת רשויות התח"צ המיוחלות. בתור מי שמתעניין בנושא, הצלחתי לראות בשנה האחרונה לא יותר משלושה משפטים עלומים בנושאים הנ"ל של משרד התחבורה בעיתונות. פניתי לפני חצי שנה במייל למר אבישי דרורי בבקשה לקבל מידע על פרוייקט מערכת המידע התח"צית - ולא קיבלתי תגובה. לדעתי, יש כאן בעיה רצינית של חוסר שיתוף ציבור. אני די פסימי לגבי רמת המוקד הארצי שיופעל, וכמשלם מיסים צריכה להיות לי הזכות להכיר את הפרוייקט שנעשה מכספי, ואולי אפילו להשפיע על הביצוע - ע"י השתתפות בוועדות, ע"י קיום דיון ציבורי בעיתונות, ע"י הפגנות. את כל זה כמובן אי אפשר לעשות עכשיו, כי לא נותנים לנו ולו חלקיק מידע. אני מעוניין להציף את הבעיה הזו (למשל לאתר "עבודה שחורה" או לעיתונות האמיתית), ואני בשלב איסוף המידע כרגע. יש למישהו מידע נוסף? מכירים מקרים נוספים של חוסר שקיפות במשרד התחבורה? תודה אורן
בשנים האחרונות אני מרגיש שמתחילה מהפכה איטית של שיפור השקיפות של גופים ממשלתיים. חלק מהסיבה היא המצאת האינטרנט. אתרי הממשלה, למשל, מציעים לחלק גדול מהאזרחים מידע ועדכנים על הנעשה במשרדים. עיריית ירושלים מציעה לצפות בישיבות המועצה בוידאו. רכבת ישראל מספרת, ולו בקצרה, על הפרוייקטים העתידיים שלה ואף מנסה להתחייב ללו"זים. שלא לדבר על השתתפות פעילה ורשמית של הרכבת בפורומים, שזה צעד מבורך ולצערי עדיין יוצא דופן. ברם, זה עדיין מעט מדי ולאט מדי - אם משווים את המצב של ישראל למדינות האיחוד האירופי וארה"ב, השקיפות בארץ, ולהרגשתי במיוחד במשרד התחבורה, במקום מאוד מאוד נמוך. דוגמה יפה ועדכנית לשקיפות וחוסר שקיפות כאחד, היא פרוייקט ה"תקציבולטור" שמנסה להנגיש לציבור את תקציב עיריית תל אביב לציבור - בקבצי אקסל ובגרפים, המאפשרים שיטוט וחיתוך של הנתונים. זו שקיפות במיטבה. אז איפה חוסר השקיפות? הפרוייקט נוצר ע"י האופוזיציה, כיוון שעיריית ת"א עושה את המינימום האפשרי בחשיפת התקציב לציבור (קבצים סרוקים באיכות גרועה). ואגיע לשורה התחתונה שלי: לאחרונה אני שומע "ציוצים" על הקמת אתר מודיעין תח"צי ארצי (אולי גם מוקד טלפוני?), ועל הקמת רשויות התח"צ המיוחלות. בתור מי שמתעניין בנושא, הצלחתי לראות בשנה האחרונה לא יותר משלושה משפטים עלומים בנושאים הנ"ל של משרד התחבורה בעיתונות. פניתי לפני חצי שנה במייל למר אבישי דרורי בבקשה לקבל מידע על פרוייקט מערכת המידע התח"צית - ולא קיבלתי תגובה. לדעתי, יש כאן בעיה רצינית של חוסר שיתוף ציבור. אני די פסימי לגבי רמת המוקד הארצי שיופעל, וכמשלם מיסים צריכה להיות לי הזכות להכיר את הפרוייקט שנעשה מכספי, ואולי אפילו להשפיע על הביצוע - ע"י השתתפות בוועדות, ע"י קיום דיון ציבורי בעיתונות, ע"י הפגנות. את כל זה כמובן אי אפשר לעשות עכשיו, כי לא נותנים לנו ולו חלקיק מידע. אני מעוניין להציף את הבעיה הזו (למשל לאתר "עבודה שחורה" או לעיתונות האמיתית), ואני בשלב איסוף המידע כרגע. יש למישהו מידע נוסף? מכירים מקרים נוספים של חוסר שקיפות במשרד התחבורה? תודה אורן