קו 688 של מטרופולין - רשמים וחוויות

מצב
הנושא נעול.
קו 688 של מטרופולין - רשמים וחוויות
אתמול בשובי לערד מיום כיף ברחובות החלטתי לנצל את ההזדמנות ולבחון את הקו החדש של מטרופולין, קו 688 ממכללת אחווה לערד. קו 301 לקח אותי מרחובות לקסטינה, אליה הגעתי מעט לפני השעה 19:00. קו 688 יוצא מאחווה ב-19:00 כך שלא אוכל להחמיץ אותו. במקרה של תקלה אמור להגיע כמה דקות אחריו קו 389 מת"א לערד, המסלול קצר יותר, אבל המחיר גבוה יותר (32 ש"ח, ואת הכרטיס של 688 אתם יכולים לראות בעצמכם). אני ארוויח 12 שקלים ואתם תרוויחו מעשיה לערב שבת
שאלה מספר 1: איה התחנה בקסטינה, האם ברציף לב"ש כמו רוב קווי מטרופולין או ברציף לאילת, כמו קו 389? לזכותם של אנשי מטרופולין ייאמר שהם דואגים לשילוט של הקווים שלהם, והוא אכן הופיע על השלט של הרציף לערד ואילת (אבל רק מספר, בלי היעד). איתי ברציף המתינו עוד כמה אנשים, שאני מניח שרצו להגיע לערד. היה שם איזה פרצוף שנראה לי מוכר, וחוץ מזה אף אחד מהם לא היה מצוייד בתיקים כבדים כמו שניתן לצפות מהנוסעים לאילת. הכי חשוב - 389 אמור להגיע בקרוב. בשעה 19:05 הגיע האוטובוס לתחנה, עצר ופתח את הדלת. הייתי היחיד שעלה אליו, כנראה מכיוון שהאנשים האחרים בתחנה (אם אכן צריכים להגיע לערד) בכלל לא מודעים לקו החדש. שילמתי והתיישבתי. באוטובוס היו 15 נוסעים (כולל אותי). כל שאר הנוסעים והנהג היו בדואים, מכיוון שהקו נכנס לעיירות חורה וכסיפה. אחרי שיצאנו מהמסוף הנהג מרים טלפון למוקד כדי לוודא שהוא חייב אותי בקוד הנכון. כנראה זו היתה הפעם הראשונה בתולדות הקו שיש נוסע מקסטינה לערד. הנהג פנה אליי ושאל אותי אם אני מודע לכך שהקו נכנס לחורה וכסיפה. "כן", עניתי. "כן, כן, הוא יודע", השיב הנהג למוקד. חלפנו ביעף על-פני שאר התחנות בדרך, אין עולים בפלוגות, בית-קמה ודבירה. בצומת להבים ירד נוסע אחד (כנראה לרהט). שאלה מספר 2: "מה זה צומת יתיר לפני צומת לקיה?", שואל הנהג את המוקד שעה שהוא מעביר את התחנות במכשיר הכירטוס. כל נהג באזור יודע שצומת יתיר נמצאת אחרי חורה, ולא לפני לקיה (הבדל פעוט של 10 ק"מ). מסתבר שזה רישום שגוי במכשיר, הוכוונה לצומת של כביש 358. באמת מעניין שלצומת הזה אין שם. חלק מהאנשים מכירים אותה בתור צומת שומריה (למרות שהיישוב נמצא 12 ק"מ צפונית לצומת), ולי אישית נראה יותר מתאים לקרוא לו על-שם סנסנה (היישוב הקרוב ביותר שכביש 358 מוביל אליו). לאחרונה הסתבר לי שלפי התכניות הקיימות אמור להיות שם מחלף של כביש 6, ששמו יהיה "לקיה מערב". כביש 6 וכביש 31 אמורים להתלכד בסמוך לכניסה ללהבים ולהתפצל שוב לשני כבישים במחלף הזה. עוד כמה ק"מ מזרחה הם ייפגשו כשכביש 6 יפנה דרומה למחלף "שוקת צפון" ואחריו "שוקת דרום". ביניהם, סמוך לצומת שוקת, תוקם גם תחנות רכבת. נראה לי שהשמות הללו יעמידו את הציבור בפני שוקת שבורה... בלקיה ירד עוד נוסע, ואחריה נכנסים לחורה. כאן הגיע קטע מעצבן מעט. הכביש הראשי של חורה נמצא בהליכי הרחבה, ואין שם מפרצים נורמליים לתחנות אוטובוס. בנוסף לכך, האוטובוס נוסע לאורך הכביש עד מרכז היישוב ואז עושה פרסה וחוזר לכניסה. משהו כמו 1.5 ק"מ לכל כיוון. בנוסף, השכונות בנויות סביב הכביש אבל לא לאורכו (כמו שד' רגר בב"ש), מה שיוצר תחושה של החמצה (לא היה עדיף לעשות סיבוב קטן בתוך השכונות, במקום שהנוסעים יצטרכו ללכת ברגל? הרי גם ככה כבר נכנסים ליישוב). כמה נוסעים באמת ירדו בחורה, ועוד אחד אחרי היציאה מהעיר. המשכנו לכסיפה, שלפחות בלילה נראית שוקקת חיים לעומת חורה (כי אשכרה יש חנויות, מסגדים, בתי-ספר ובתי מגורים לאורך הכביש הראשי). האמת, בלילה העיירה נראית טוב יותר מאשר באור יום. שאלה מספר 3: הכניסה המזרחית לכסיפה, עד מתי? על-פי ההנחיות הנהג אמור לעשות בכסיפה משהו די דומה לחורה, להיכנס מהכניסה המערבית, ליסוע בכביש הראשי של היישוב, ואז לעשות פרסה ולחזור לכניסה המערבית, וזה כדי להמשיך מזרחה לערד. מדובר בבזבוז דלק, גם בקו הזה וגם בקו 53 מכסיפה לערד. הסיבה שזה כל-כך מעצבן היא כי לכסיפה בעצם יש יציאה מזרחית, ורוב תושבי כסיפה שצריכים להגיע מזרחה (לערד או לדימונה) גם משתמשים בה. בעצם, אין כניסה מזרחית. הכביש הראשי של כסיפה נגמר בערך 200-300 מ' לפני היציאה לכביש 80, ומוחלף על-ידי דרך-עפר כבושה היטב, אבל הצומת עצמו לא מוסדר. הנהג מיהר לוודא ששני הנוסעים שנותרו באוטובוס אכן צריכים להגיע לערד ולא לאחת התחנות שלאורך כביש 31, והחליט לחתוך דרך הכניסה המזרחית. אם רק יסדירו אותה, היא אחלה של פתרון לקווי כסיפה. שאלה מספר 4: "נהנית מהטיול?", הנהג שואל אותי. האמת, ממש לא נורא. הכניסות לחורה וכסיפה מאריכות את הנסיעה בלא יותר מ-15 דקות, מחיר פעוט עבור חסכון של 12 ש"ח בהשוואה למחיר של 389. אולי כש-389 יופרט יהיה אחרת. חוץ מזה, בבוקר נסעתי מערד לרחובות דרך ב"ש וקרית-גת (כולל המתנה קצרה בצחנה המרכזית של ב"ש), וזה טיול ארוך יותר. שאלה מספר 5: "יש 388 מאחווה?". בכניסה המערבית לערד עלה נוסע נוסף לאוטובוס (ה-16 במספר) שרצה להגיע למרכז העיר. כאן התנהלה בינו לבין הנהג שיחה קצרה בערבית, שחרף אשכנזיותי הצלחתי להבין (12 שנה אחרי הבגרות...). "מאיפה אתה בא?", הנוסע שואל למראה האוטובוס השומם. "מאחווה". "יש 388 מאחווה?". "לא, זה 688". רגע לפני התחנה הסופית (בתחנה המרכזית של ערד העבודות פשוט לא מתקדמות), הנהג מוציא דיווח מהמכשיר. פדיון של 200 ש"ח, לנסיעה שלחברה עולה לפחות 400 ש"ח. השעה 20:30, כך שהגענו לערד רק 10-15 דקות אחרי ה-389. צריך למהר הביתה, חבר שביקרתי ברחובות מתראיין ברדיו בשעה 9 (ומאחר לראיון בעשר דקות בגלל פקקים במרכז ירושלים, מזל שזה היה ראיון של שעה).
מסקנות הוועדה המקצועית בחורה וכסיפה ביחד חיים כ-25 אלף תושבים, בערך כמו אוכלוסיית ערד. למה לערדניקים יש אוטובוסים ממרכז העיר לב"ש כל 20-30 דקות (ואפילו 6 דקות בשעות השיא), וקו 52 מכסיפה וחורה יוצא רק 5 פעמים ביום? אולי בגלל זה ה-388 של 9 בבוקר היה מפוצץ (יותר מעשרה נוסעים בעמידה). למה לערדניקים יש 4 אוטובוסים לת"א בכל יום, אבל אף אחד מהם לא עוצר בכניסות לכסיפה וחורה (האוטובוסים מערד לת"א בדרך-כלל לא מלאים)? ישונה קו 688 לאלתר באופן הבא: ייצא בבוקר מערד דרך כסיפה (כניסה ממזרח) וחורה וימשיך לת"א, לא יסיים באחווה, מספרו ישונה בהתאם ל-359 (אחיו הקטן של 389). את נסיעת החזור בערב אפשר לאחד עם קו 389 שיוצא באותן השעות. אולי זה אפילו יצדיק נסיעה נוספת מת"א בסביבות 4 אחה"צ. הנוסעים בשני הקווים הללו יחד ממלאים בקושי אוטובוס אחד. המכשלה היא ש-688 שייך למטרופולין ו-389 לאגד. ישונה קו 53 באופן הבא: ייסע בכסיפה ממערב למזרח וייצא מהכניסה המזרחית, במקום העיקוף המיותר שמתבצע כיום. לא חבל לשרוף דלק עבור 2-3 נוסעים שלא מעוניינים בעיקוף? באופן כזה אפשר גם לשנות את תחנת המוצא של הקו לדריג'את ולהרוויח עוד כמה נוסעים. במחשבה לעתיד הרחוק יותר, גם הייתי משנה את מספרו של הקו. בעתיד אמורה לקום העיר מולדה בין כסיפה לחורה והעיר א-סייד מול חורה. כשזה יקרה יהיה צורך לפצל את קו 52 לשני קווים, אחד שישרת את חורה וא-סייד והשני שישרת את כסיפה ומולדה. מה יותר טבעי מלמספר אותם כ-52 ו-53 (51 ו-54 כבר תפוסים). לסיכום: כמו הרבה קווים באזור הדרום, גם קו 688 הוא קו עם פוטנציאל גדול ולא ממומש. נקווה שעבודות המטה שעושים עכשיו לקראת המכרז בערד ייקחו זאת בחשבון. אני את המלצותי כבר שלחתי (שבוע לפני ש-688 הושק).
 

אוהד11

New member
קו 688 של מטרופולין - רשמים וחוויות
אתמול בשובי לערד מיום כיף ברחובות החלטתי לנצל את ההזדמנות ולבחון את הקו החדש של מטרופולין, קו 688 ממכללת אחווה לערד. קו 301 לקח אותי מרחובות לקסטינה, אליה הגעתי מעט לפני השעה 19:00. קו 688 יוצא מאחווה ב-19:00 כך שלא אוכל להחמיץ אותו. במקרה של תקלה אמור להגיע כמה דקות אחריו קו 389 מת"א לערד, המסלול קצר יותר, אבל המחיר גבוה יותר (32 ש"ח, ואת הכרטיס של 688 אתם יכולים לראות בעצמכם). אני ארוויח 12 שקלים ואתם תרוויחו מעשיה לערב שבת
שאלה מספר 1: איה התחנה בקסטינה, האם ברציף לב"ש כמו רוב קווי מטרופולין או ברציף לאילת, כמו קו 389? לזכותם של אנשי מטרופולין ייאמר שהם דואגים לשילוט של הקווים שלהם, והוא אכן הופיע על השלט של הרציף לערד ואילת (אבל רק מספר, בלי היעד). איתי ברציף המתינו עוד כמה אנשים, שאני מניח שרצו להגיע לערד. היה שם איזה פרצוף שנראה לי מוכר, וחוץ מזה אף אחד מהם לא היה מצוייד בתיקים כבדים כמו שניתן לצפות מהנוסעים לאילת. הכי חשוב - 389 אמור להגיע בקרוב. בשעה 19:05 הגיע האוטובוס לתחנה, עצר ופתח את הדלת. הייתי היחיד שעלה אליו, כנראה מכיוון שהאנשים האחרים בתחנה (אם אכן צריכים להגיע לערד) בכלל לא מודעים לקו החדש. שילמתי והתיישבתי. באוטובוס היו 15 נוסעים (כולל אותי). כל שאר הנוסעים והנהג היו בדואים, מכיוון שהקו נכנס לעיירות חורה וכסיפה. אחרי שיצאנו מהמסוף הנהג מרים טלפון למוקד כדי לוודא שהוא חייב אותי בקוד הנכון. כנראה זו היתה הפעם הראשונה בתולדות הקו שיש נוסע מקסטינה לערד. הנהג פנה אליי ושאל אותי אם אני מודע לכך שהקו נכנס לחורה וכסיפה. "כן", עניתי. "כן, כן, הוא יודע", השיב הנהג למוקד. חלפנו ביעף על-פני שאר התחנות בדרך, אין עולים בפלוגות, בית-קמה ודבירה. בצומת להבים ירד נוסע אחד (כנראה לרהט). שאלה מספר 2: "מה זה צומת יתיר לפני צומת לקיה?", שואל הנהג את המוקד שעה שהוא מעביר את התחנות במכשיר הכירטוס. כל נהג באזור יודע שצומת יתיר נמצאת אחרי חורה, ולא לפני לקיה (הבדל פעוט של 10 ק"מ). מסתבר שזה רישום שגוי במכשיר, הוכוונה לצומת של כביש 358. באמת מעניין שלצומת הזה אין שם. חלק מהאנשים מכירים אותה בתור צומת שומריה (למרות שהיישוב נמצא 12 ק"מ צפונית לצומת), ולי אישית נראה יותר מתאים לקרוא לו על-שם סנסנה (היישוב הקרוב ביותר שכביש 358 מוביל אליו). לאחרונה הסתבר לי שלפי התכניות הקיימות אמור להיות שם מחלף של כביש 6, ששמו יהיה "לקיה מערב". כביש 6 וכביש 31 אמורים להתלכד בסמוך לכניסה ללהבים ולהתפצל שוב לשני כבישים במחלף הזה. עוד כמה ק"מ מזרחה הם ייפגשו כשכביש 6 יפנה דרומה למחלף "שוקת צפון" ואחריו "שוקת דרום". ביניהם, סמוך לצומת שוקת, תוקם גם תחנות רכבת. נראה לי שהשמות הללו יעמידו את הציבור בפני שוקת שבורה... בלקיה ירד עוד נוסע, ואחריה נכנסים לחורה. כאן הגיע קטע מעצבן מעט. הכביש הראשי של חורה נמצא בהליכי הרחבה, ואין שם מפרצים נורמליים לתחנות אוטובוס. בנוסף לכך, האוטובוס נוסע לאורך הכביש עד מרכז היישוב ואז עושה פרסה וחוזר לכניסה. משהו כמו 1.5 ק"מ לכל כיוון. בנוסף, השכונות בנויות סביב הכביש אבל לא לאורכו (כמו שד' רגר בב"ש), מה שיוצר תחושה של החמצה (לא היה עדיף לעשות סיבוב קטן בתוך השכונות, במקום שהנוסעים יצטרכו ללכת ברגל? הרי גם ככה כבר נכנסים ליישוב). כמה נוסעים באמת ירדו בחורה, ועוד אחד אחרי היציאה מהעיר. המשכנו לכסיפה, שלפחות בלילה נראית שוקקת חיים לעומת חורה (כי אשכרה יש חנויות, מסגדים, בתי-ספר ובתי מגורים לאורך הכביש הראשי). האמת, בלילה העיירה נראית טוב יותר מאשר באור יום. שאלה מספר 3: הכניסה המזרחית לכסיפה, עד מתי? על-פי ההנחיות הנהג אמור לעשות בכסיפה משהו די דומה לחורה, להיכנס מהכניסה המערבית, ליסוע בכביש הראשי של היישוב, ואז לעשות פרסה ולחזור לכניסה המערבית, וזה כדי להמשיך מזרחה לערד. מדובר בבזבוז דלק, גם בקו הזה וגם בקו 53 מכסיפה לערד. הסיבה שזה כל-כך מעצבן היא כי לכסיפה בעצם יש יציאה מזרחית, ורוב תושבי כסיפה שצריכים להגיע מזרחה (לערד או לדימונה) גם משתמשים בה. בעצם, אין כניסה מזרחית. הכביש הראשי של כסיפה נגמר בערך 200-300 מ' לפני היציאה לכביש 80, ומוחלף על-ידי דרך-עפר כבושה היטב, אבל הצומת עצמו לא מוסדר. הנהג מיהר לוודא ששני הנוסעים שנותרו באוטובוס אכן צריכים להגיע לערד ולא לאחת התחנות שלאורך כביש 31, והחליט לחתוך דרך הכניסה המזרחית. אם רק יסדירו אותה, היא אחלה של פתרון לקווי כסיפה. שאלה מספר 4: "נהנית מהטיול?", הנהג שואל אותי. האמת, ממש לא נורא. הכניסות לחורה וכסיפה מאריכות את הנסיעה בלא יותר מ-15 דקות, מחיר פעוט עבור חסכון של 12 ש"ח בהשוואה למחיר של 389. אולי כש-389 יופרט יהיה אחרת. חוץ מזה, בבוקר נסעתי מערד לרחובות דרך ב"ש וקרית-גת (כולל המתנה קצרה בצחנה המרכזית של ב"ש), וזה טיול ארוך יותר. שאלה מספר 5: "יש 388 מאחווה?". בכניסה המערבית לערד עלה נוסע נוסף לאוטובוס (ה-16 במספר) שרצה להגיע למרכז העיר. כאן התנהלה בינו לבין הנהג שיחה קצרה בערבית, שחרף אשכנזיותי הצלחתי להבין (12 שנה אחרי הבגרות...). "מאיפה אתה בא?", הנוסע שואל למראה האוטובוס השומם. "מאחווה". "יש 388 מאחווה?". "לא, זה 688". רגע לפני התחנה הסופית (בתחנה המרכזית של ערד העבודות פשוט לא מתקדמות), הנהג מוציא דיווח מהמכשיר. פדיון של 200 ש"ח, לנסיעה שלחברה עולה לפחות 400 ש"ח. השעה 20:30, כך שהגענו לערד רק 10-15 דקות אחרי ה-389. צריך למהר הביתה, חבר שביקרתי ברחובות מתראיין ברדיו בשעה 9 (ומאחר לראיון בעשר דקות בגלל פקקים במרכז ירושלים, מזל שזה היה ראיון של שעה).
מסקנות הוועדה המקצועית בחורה וכסיפה ביחד חיים כ-25 אלף תושבים, בערך כמו אוכלוסיית ערד. למה לערדניקים יש אוטובוסים ממרכז העיר לב"ש כל 20-30 דקות (ואפילו 6 דקות בשעות השיא), וקו 52 מכסיפה וחורה יוצא רק 5 פעמים ביום? אולי בגלל זה ה-388 של 9 בבוקר היה מפוצץ (יותר מעשרה נוסעים בעמידה). למה לערדניקים יש 4 אוטובוסים לת"א בכל יום, אבל אף אחד מהם לא עוצר בכניסות לכסיפה וחורה (האוטובוסים מערד לת"א בדרך-כלל לא מלאים)? ישונה קו 688 לאלתר באופן הבא: ייצא בבוקר מערד דרך כסיפה (כניסה ממזרח) וחורה וימשיך לת"א, לא יסיים באחווה, מספרו ישונה בהתאם ל-359 (אחיו הקטן של 389). את נסיעת החזור בערב אפשר לאחד עם קו 389 שיוצא באותן השעות. אולי זה אפילו יצדיק נסיעה נוספת מת"א בסביבות 4 אחה"צ. הנוסעים בשני הקווים הללו יחד ממלאים בקושי אוטובוס אחד. המכשלה היא ש-688 שייך למטרופולין ו-389 לאגד. ישונה קו 53 באופן הבא: ייסע בכסיפה ממערב למזרח וייצא מהכניסה המזרחית, במקום העיקוף המיותר שמתבצע כיום. לא חבל לשרוף דלק עבור 2-3 נוסעים שלא מעוניינים בעיקוף? באופן כזה אפשר גם לשנות את תחנת המוצא של הקו לדריג'את ולהרוויח עוד כמה נוסעים. במחשבה לעתיד הרחוק יותר, גם הייתי משנה את מספרו של הקו. בעתיד אמורה לקום העיר מולדה בין כסיפה לחורה והעיר א-סייד מול חורה. כשזה יקרה יהיה צורך לפצל את קו 52 לשני קווים, אחד שישרת את חורה וא-סייד והשני שישרת את כסיפה ומולדה. מה יותר טבעי מלמספר אותם כ-52 ו-53 (51 ו-54 כבר תפוסים). לסיכום: כמו הרבה קווים באזור הדרום, גם קו 688 הוא קו עם פוטנציאל גדול ולא ממומש. נקווה שעבודות המטה שעושים עכשיו לקראת המכרז בערד ייקחו זאת בחשבון. אני את המלצותי כבר שלחתי (שבוע לפני ש-688 הושק).
עבור המחקר המקיף
 

אורי404

New member
קו 688 של מטרופולין - רשמים וחוויות
אתמול בשובי לערד מיום כיף ברחובות החלטתי לנצל את ההזדמנות ולבחון את הקו החדש של מטרופולין, קו 688 ממכללת אחווה לערד. קו 301 לקח אותי מרחובות לקסטינה, אליה הגעתי מעט לפני השעה 19:00. קו 688 יוצא מאחווה ב-19:00 כך שלא אוכל להחמיץ אותו. במקרה של תקלה אמור להגיע כמה דקות אחריו קו 389 מת"א לערד, המסלול קצר יותר, אבל המחיר גבוה יותר (32 ש"ח, ואת הכרטיס של 688 אתם יכולים לראות בעצמכם). אני ארוויח 12 שקלים ואתם תרוויחו מעשיה לערב שבת
שאלה מספר 1: איה התחנה בקסטינה, האם ברציף לב"ש כמו רוב קווי מטרופולין או ברציף לאילת, כמו קו 389? לזכותם של אנשי מטרופולין ייאמר שהם דואגים לשילוט של הקווים שלהם, והוא אכן הופיע על השלט של הרציף לערד ואילת (אבל רק מספר, בלי היעד). איתי ברציף המתינו עוד כמה אנשים, שאני מניח שרצו להגיע לערד. היה שם איזה פרצוף שנראה לי מוכר, וחוץ מזה אף אחד מהם לא היה מצוייד בתיקים כבדים כמו שניתן לצפות מהנוסעים לאילת. הכי חשוב - 389 אמור להגיע בקרוב. בשעה 19:05 הגיע האוטובוס לתחנה, עצר ופתח את הדלת. הייתי היחיד שעלה אליו, כנראה מכיוון שהאנשים האחרים בתחנה (אם אכן צריכים להגיע לערד) בכלל לא מודעים לקו החדש. שילמתי והתיישבתי. באוטובוס היו 15 נוסעים (כולל אותי). כל שאר הנוסעים והנהג היו בדואים, מכיוון שהקו נכנס לעיירות חורה וכסיפה. אחרי שיצאנו מהמסוף הנהג מרים טלפון למוקד כדי לוודא שהוא חייב אותי בקוד הנכון. כנראה זו היתה הפעם הראשונה בתולדות הקו שיש נוסע מקסטינה לערד. הנהג פנה אליי ושאל אותי אם אני מודע לכך שהקו נכנס לחורה וכסיפה. "כן", עניתי. "כן, כן, הוא יודע", השיב הנהג למוקד. חלפנו ביעף על-פני שאר התחנות בדרך, אין עולים בפלוגות, בית-קמה ודבירה. בצומת להבים ירד נוסע אחד (כנראה לרהט). שאלה מספר 2: "מה זה צומת יתיר לפני צומת לקיה?", שואל הנהג את המוקד שעה שהוא מעביר את התחנות במכשיר הכירטוס. כל נהג באזור יודע שצומת יתיר נמצאת אחרי חורה, ולא לפני לקיה (הבדל פעוט של 10 ק"מ). מסתבר שזה רישום שגוי במכשיר, הוכוונה לצומת של כביש 358. באמת מעניין שלצומת הזה אין שם. חלק מהאנשים מכירים אותה בתור צומת שומריה (למרות שהיישוב נמצא 12 ק"מ צפונית לצומת), ולי אישית נראה יותר מתאים לקרוא לו על-שם סנסנה (היישוב הקרוב ביותר שכביש 358 מוביל אליו). לאחרונה הסתבר לי שלפי התכניות הקיימות אמור להיות שם מחלף של כביש 6, ששמו יהיה "לקיה מערב". כביש 6 וכביש 31 אמורים להתלכד בסמוך לכניסה ללהבים ולהתפצל שוב לשני כבישים במחלף הזה. עוד כמה ק"מ מזרחה הם ייפגשו כשכביש 6 יפנה דרומה למחלף "שוקת צפון" ואחריו "שוקת דרום". ביניהם, סמוך לצומת שוקת, תוקם גם תחנות רכבת. נראה לי שהשמות הללו יעמידו את הציבור בפני שוקת שבורה... בלקיה ירד עוד נוסע, ואחריה נכנסים לחורה. כאן הגיע קטע מעצבן מעט. הכביש הראשי של חורה נמצא בהליכי הרחבה, ואין שם מפרצים נורמליים לתחנות אוטובוס. בנוסף לכך, האוטובוס נוסע לאורך הכביש עד מרכז היישוב ואז עושה פרסה וחוזר לכניסה. משהו כמו 1.5 ק"מ לכל כיוון. בנוסף, השכונות בנויות סביב הכביש אבל לא לאורכו (כמו שד' רגר בב"ש), מה שיוצר תחושה של החמצה (לא היה עדיף לעשות סיבוב קטן בתוך השכונות, במקום שהנוסעים יצטרכו ללכת ברגל? הרי גם ככה כבר נכנסים ליישוב). כמה נוסעים באמת ירדו בחורה, ועוד אחד אחרי היציאה מהעיר. המשכנו לכסיפה, שלפחות בלילה נראית שוקקת חיים לעומת חורה (כי אשכרה יש חנויות, מסגדים, בתי-ספר ובתי מגורים לאורך הכביש הראשי). האמת, בלילה העיירה נראית טוב יותר מאשר באור יום. שאלה מספר 3: הכניסה המזרחית לכסיפה, עד מתי? על-פי ההנחיות הנהג אמור לעשות בכסיפה משהו די דומה לחורה, להיכנס מהכניסה המערבית, ליסוע בכביש הראשי של היישוב, ואז לעשות פרסה ולחזור לכניסה המערבית, וזה כדי להמשיך מזרחה לערד. מדובר בבזבוז דלק, גם בקו הזה וגם בקו 53 מכסיפה לערד. הסיבה שזה כל-כך מעצבן היא כי לכסיפה בעצם יש יציאה מזרחית, ורוב תושבי כסיפה שצריכים להגיע מזרחה (לערד או לדימונה) גם משתמשים בה. בעצם, אין כניסה מזרחית. הכביש הראשי של כסיפה נגמר בערך 200-300 מ' לפני היציאה לכביש 80, ומוחלף על-ידי דרך-עפר כבושה היטב, אבל הצומת עצמו לא מוסדר. הנהג מיהר לוודא ששני הנוסעים שנותרו באוטובוס אכן צריכים להגיע לערד ולא לאחת התחנות שלאורך כביש 31, והחליט לחתוך דרך הכניסה המזרחית. אם רק יסדירו אותה, היא אחלה של פתרון לקווי כסיפה. שאלה מספר 4: "נהנית מהטיול?", הנהג שואל אותי. האמת, ממש לא נורא. הכניסות לחורה וכסיפה מאריכות את הנסיעה בלא יותר מ-15 דקות, מחיר פעוט עבור חסכון של 12 ש"ח בהשוואה למחיר של 389. אולי כש-389 יופרט יהיה אחרת. חוץ מזה, בבוקר נסעתי מערד לרחובות דרך ב"ש וקרית-גת (כולל המתנה קצרה בצחנה המרכזית של ב"ש), וזה טיול ארוך יותר. שאלה מספר 5: "יש 388 מאחווה?". בכניסה המערבית לערד עלה נוסע נוסף לאוטובוס (ה-16 במספר) שרצה להגיע למרכז העיר. כאן התנהלה בינו לבין הנהג שיחה קצרה בערבית, שחרף אשכנזיותי הצלחתי להבין (12 שנה אחרי הבגרות...). "מאיפה אתה בא?", הנוסע שואל למראה האוטובוס השומם. "מאחווה". "יש 388 מאחווה?". "לא, זה 688". רגע לפני התחנה הסופית (בתחנה המרכזית של ערד העבודות פשוט לא מתקדמות), הנהג מוציא דיווח מהמכשיר. פדיון של 200 ש"ח, לנסיעה שלחברה עולה לפחות 400 ש"ח. השעה 20:30, כך שהגענו לערד רק 10-15 דקות אחרי ה-389. צריך למהר הביתה, חבר שביקרתי ברחובות מתראיין ברדיו בשעה 9 (ומאחר לראיון בעשר דקות בגלל פקקים במרכז ירושלים, מזל שזה היה ראיון של שעה).
מסקנות הוועדה המקצועית בחורה וכסיפה ביחד חיים כ-25 אלף תושבים, בערך כמו אוכלוסיית ערד. למה לערדניקים יש אוטובוסים ממרכז העיר לב"ש כל 20-30 דקות (ואפילו 6 דקות בשעות השיא), וקו 52 מכסיפה וחורה יוצא רק 5 פעמים ביום? אולי בגלל זה ה-388 של 9 בבוקר היה מפוצץ (יותר מעשרה נוסעים בעמידה). למה לערדניקים יש 4 אוטובוסים לת"א בכל יום, אבל אף אחד מהם לא עוצר בכניסות לכסיפה וחורה (האוטובוסים מערד לת"א בדרך-כלל לא מלאים)? ישונה קו 688 לאלתר באופן הבא: ייצא בבוקר מערד דרך כסיפה (כניסה ממזרח) וחורה וימשיך לת"א, לא יסיים באחווה, מספרו ישונה בהתאם ל-359 (אחיו הקטן של 389). את נסיעת החזור בערב אפשר לאחד עם קו 389 שיוצא באותן השעות. אולי זה אפילו יצדיק נסיעה נוספת מת"א בסביבות 4 אחה"צ. הנוסעים בשני הקווים הללו יחד ממלאים בקושי אוטובוס אחד. המכשלה היא ש-688 שייך למטרופולין ו-389 לאגד. ישונה קו 53 באופן הבא: ייסע בכסיפה ממערב למזרח וייצא מהכניסה המזרחית, במקום העיקוף המיותר שמתבצע כיום. לא חבל לשרוף דלק עבור 2-3 נוסעים שלא מעוניינים בעיקוף? באופן כזה אפשר גם לשנות את תחנת המוצא של הקו לדריג'את ולהרוויח עוד כמה נוסעים. במחשבה לעתיד הרחוק יותר, גם הייתי משנה את מספרו של הקו. בעתיד אמורה לקום העיר מולדה בין כסיפה לחורה והעיר א-סייד מול חורה. כשזה יקרה יהיה צורך לפצל את קו 52 לשני קווים, אחד שישרת את חורה וא-סייד והשני שישרת את כסיפה ומולדה. מה יותר טבעי מלמספר אותם כ-52 ו-53 (51 ו-54 כבר תפוסים). לסיכום: כמו הרבה קווים באזור הדרום, גם קו 688 הוא קו עם פוטנציאל גדול ולא ממומש. נקווה שעבודות המטה שעושים עכשיו לקראת המכרז בערד ייקחו זאת בחשבון. אני את המלצותי כבר שלחתי (שבוע לפני ש-688 הושק).
תודה אופיר. בקשר להשוואת מחירים ולקווים
לא צריך להוציא את קו 389 מ"אגד". אפשר* לבצע תחרות הוגנת ולהשוות מחירים בין "אגד" לחברות האחרות גם במקרה הזה וגם במקרים אחרים. המצב הנוכחי הוא אבסורד והצעד המתבקש הוא גם השוואת מחירים וגם לאפשר ל"אגד", ל"דן" ולחברות אחרות לפתוח קווים חדשים, שעשויים לשפר את השירות עבור ציבור הנוסעים.
 
תודה אופיר. בקשר להשוואת מחירים ולקווים
לא צריך להוציא את קו 389 מ"אגד". אפשר* לבצע תחרות הוגנת ולהשוות מחירים בין "אגד" לחברות האחרות גם במקרה הזה וגם במקרים אחרים. המצב הנוכחי הוא אבסורד והצעד המתבקש הוא גם השוואת מחירים וגם לאפשר ל"אגד", ל"דן" ולחברות אחרות לפתוח קווים חדשים, שעשויים לשפר את השירות עבור ציבור הנוסעים.
אם כבר, להעביר את 688 המחודש לאגד
נראה לי הרבה יותר הגיוני שבאזור ערד יהיו שני מפעילים: אחד לקווים הקצרים (עירוניים וב"ש) ואחד לארוכים (ת"א, ירושלים, בני-ברק). הרי בפועל זה המצב, וקו 688 הוא מבחינות רבות קו של מטרופולין ש"פולש" לטריטוריה של אגד. באופן כללי יותר - צריך ליישם את דו"ח סדן. המחירים בכל הארץ יהיו אחידים בלי קשר למפעיל. המפעילים לא ינסו "לפלוש" לטריטוריות של מפעילים אחרים והרשות הלאומית תהיה אחראית להפעלת שירות לרווחת האזרח מבלי שהכל ייבחן מהזווית של הרווח הכלכלי למפעיל/מדינה.
 

mister K

New member
אם כבר, להעביר את 688 המחודש לאגד
נראה לי הרבה יותר הגיוני שבאזור ערד יהיו שני מפעילים: אחד לקווים הקצרים (עירוניים וב"ש) ואחד לארוכים (ת"א, ירושלים, בני-ברק). הרי בפועל זה המצב, וקו 688 הוא מבחינות רבות קו של מטרופולין ש"פולש" לטריטוריה של אגד. באופן כללי יותר - צריך ליישם את דו"ח סדן. המחירים בכל הארץ יהיו אחידים בלי קשר למפעיל. המפעילים לא ינסו "לפלוש" לטריטוריות של מפעילים אחרים והרשות הלאומית תהיה אחראית להפעלת שירות לרווחת האזרח מבלי שהכל ייבחן מהזווית של הרווח הכלכלי למפעיל/מדינה.
צריך ליישם הרבה דברים...
אבל אף אחד לא מיישם כבר שנים ובגלל זה התחבורה הציבורית שלנו נראית כמו שהיא נראית. דווקא ערד היא מהמקומות בדרום שמקבלים שירות טוב יחסית.
 

אורי404

New member
צריך ליישם הרבה דברים...
אבל אף אחד לא מיישם כבר שנים ובגלל זה התחבורה הציבורית שלנו נראית כמו שהיא נראית. דווקא ערד היא מהמקומות בדרום שמקבלים שירות טוב יחסית.
מסכים ברב הדברים עם רתם ועם אופיר
על טיב השירות בערד אינני בקיא.
 

amit1270

New member
קו 688 של מטרופולין - רשמים וחוויות
אתמול בשובי לערד מיום כיף ברחובות החלטתי לנצל את ההזדמנות ולבחון את הקו החדש של מטרופולין, קו 688 ממכללת אחווה לערד. קו 301 לקח אותי מרחובות לקסטינה, אליה הגעתי מעט לפני השעה 19:00. קו 688 יוצא מאחווה ב-19:00 כך שלא אוכל להחמיץ אותו. במקרה של תקלה אמור להגיע כמה דקות אחריו קו 389 מת"א לערד, המסלול קצר יותר, אבל המחיר גבוה יותר (32 ש"ח, ואת הכרטיס של 688 אתם יכולים לראות בעצמכם). אני ארוויח 12 שקלים ואתם תרוויחו מעשיה לערב שבת
שאלה מספר 1: איה התחנה בקסטינה, האם ברציף לב"ש כמו רוב קווי מטרופולין או ברציף לאילת, כמו קו 389? לזכותם של אנשי מטרופולין ייאמר שהם דואגים לשילוט של הקווים שלהם, והוא אכן הופיע על השלט של הרציף לערד ואילת (אבל רק מספר, בלי היעד). איתי ברציף המתינו עוד כמה אנשים, שאני מניח שרצו להגיע לערד. היה שם איזה פרצוף שנראה לי מוכר, וחוץ מזה אף אחד מהם לא היה מצוייד בתיקים כבדים כמו שניתן לצפות מהנוסעים לאילת. הכי חשוב - 389 אמור להגיע בקרוב. בשעה 19:05 הגיע האוטובוס לתחנה, עצר ופתח את הדלת. הייתי היחיד שעלה אליו, כנראה מכיוון שהאנשים האחרים בתחנה (אם אכן צריכים להגיע לערד) בכלל לא מודעים לקו החדש. שילמתי והתיישבתי. באוטובוס היו 15 נוסעים (כולל אותי). כל שאר הנוסעים והנהג היו בדואים, מכיוון שהקו נכנס לעיירות חורה וכסיפה. אחרי שיצאנו מהמסוף הנהג מרים טלפון למוקד כדי לוודא שהוא חייב אותי בקוד הנכון. כנראה זו היתה הפעם הראשונה בתולדות הקו שיש נוסע מקסטינה לערד. הנהג פנה אליי ושאל אותי אם אני מודע לכך שהקו נכנס לחורה וכסיפה. "כן", עניתי. "כן, כן, הוא יודע", השיב הנהג למוקד. חלפנו ביעף על-פני שאר התחנות בדרך, אין עולים בפלוגות, בית-קמה ודבירה. בצומת להבים ירד נוסע אחד (כנראה לרהט). שאלה מספר 2: "מה זה צומת יתיר לפני צומת לקיה?", שואל הנהג את המוקד שעה שהוא מעביר את התחנות במכשיר הכירטוס. כל נהג באזור יודע שצומת יתיר נמצאת אחרי חורה, ולא לפני לקיה (הבדל פעוט של 10 ק"מ). מסתבר שזה רישום שגוי במכשיר, הוכוונה לצומת של כביש 358. באמת מעניין שלצומת הזה אין שם. חלק מהאנשים מכירים אותה בתור צומת שומריה (למרות שהיישוב נמצא 12 ק"מ צפונית לצומת), ולי אישית נראה יותר מתאים לקרוא לו על-שם סנסנה (היישוב הקרוב ביותר שכביש 358 מוביל אליו). לאחרונה הסתבר לי שלפי התכניות הקיימות אמור להיות שם מחלף של כביש 6, ששמו יהיה "לקיה מערב". כביש 6 וכביש 31 אמורים להתלכד בסמוך לכניסה ללהבים ולהתפצל שוב לשני כבישים במחלף הזה. עוד כמה ק"מ מזרחה הם ייפגשו כשכביש 6 יפנה דרומה למחלף "שוקת צפון" ואחריו "שוקת דרום". ביניהם, סמוך לצומת שוקת, תוקם גם תחנות רכבת. נראה לי שהשמות הללו יעמידו את הציבור בפני שוקת שבורה... בלקיה ירד עוד נוסע, ואחריה נכנסים לחורה. כאן הגיע קטע מעצבן מעט. הכביש הראשי של חורה נמצא בהליכי הרחבה, ואין שם מפרצים נורמליים לתחנות אוטובוס. בנוסף לכך, האוטובוס נוסע לאורך הכביש עד מרכז היישוב ואז עושה פרסה וחוזר לכניסה. משהו כמו 1.5 ק"מ לכל כיוון. בנוסף, השכונות בנויות סביב הכביש אבל לא לאורכו (כמו שד' רגר בב"ש), מה שיוצר תחושה של החמצה (לא היה עדיף לעשות סיבוב קטן בתוך השכונות, במקום שהנוסעים יצטרכו ללכת ברגל? הרי גם ככה כבר נכנסים ליישוב). כמה נוסעים באמת ירדו בחורה, ועוד אחד אחרי היציאה מהעיר. המשכנו לכסיפה, שלפחות בלילה נראית שוקקת חיים לעומת חורה (כי אשכרה יש חנויות, מסגדים, בתי-ספר ובתי מגורים לאורך הכביש הראשי). האמת, בלילה העיירה נראית טוב יותר מאשר באור יום. שאלה מספר 3: הכניסה המזרחית לכסיפה, עד מתי? על-פי ההנחיות הנהג אמור לעשות בכסיפה משהו די דומה לחורה, להיכנס מהכניסה המערבית, ליסוע בכביש הראשי של היישוב, ואז לעשות פרסה ולחזור לכניסה המערבית, וזה כדי להמשיך מזרחה לערד. מדובר בבזבוז דלק, גם בקו הזה וגם בקו 53 מכסיפה לערד. הסיבה שזה כל-כך מעצבן היא כי לכסיפה בעצם יש יציאה מזרחית, ורוב תושבי כסיפה שצריכים להגיע מזרחה (לערד או לדימונה) גם משתמשים בה. בעצם, אין כניסה מזרחית. הכביש הראשי של כסיפה נגמר בערך 200-300 מ' לפני היציאה לכביש 80, ומוחלף על-ידי דרך-עפר כבושה היטב, אבל הצומת עצמו לא מוסדר. הנהג מיהר לוודא ששני הנוסעים שנותרו באוטובוס אכן צריכים להגיע לערד ולא לאחת התחנות שלאורך כביש 31, והחליט לחתוך דרך הכניסה המזרחית. אם רק יסדירו אותה, היא אחלה של פתרון לקווי כסיפה. שאלה מספר 4: "נהנית מהטיול?", הנהג שואל אותי. האמת, ממש לא נורא. הכניסות לחורה וכסיפה מאריכות את הנסיעה בלא יותר מ-15 דקות, מחיר פעוט עבור חסכון של 12 ש"ח בהשוואה למחיר של 389. אולי כש-389 יופרט יהיה אחרת. חוץ מזה, בבוקר נסעתי מערד לרחובות דרך ב"ש וקרית-גת (כולל המתנה קצרה בצחנה המרכזית של ב"ש), וזה טיול ארוך יותר. שאלה מספר 5: "יש 388 מאחווה?". בכניסה המערבית לערד עלה נוסע נוסף לאוטובוס (ה-16 במספר) שרצה להגיע למרכז העיר. כאן התנהלה בינו לבין הנהג שיחה קצרה בערבית, שחרף אשכנזיותי הצלחתי להבין (12 שנה אחרי הבגרות...). "מאיפה אתה בא?", הנוסע שואל למראה האוטובוס השומם. "מאחווה". "יש 388 מאחווה?". "לא, זה 688". רגע לפני התחנה הסופית (בתחנה המרכזית של ערד העבודות פשוט לא מתקדמות), הנהג מוציא דיווח מהמכשיר. פדיון של 200 ש"ח, לנסיעה שלחברה עולה לפחות 400 ש"ח. השעה 20:30, כך שהגענו לערד רק 10-15 דקות אחרי ה-389. צריך למהר הביתה, חבר שביקרתי ברחובות מתראיין ברדיו בשעה 9 (ומאחר לראיון בעשר דקות בגלל פקקים במרכז ירושלים, מזל שזה היה ראיון של שעה).
מסקנות הוועדה המקצועית בחורה וכסיפה ביחד חיים כ-25 אלף תושבים, בערך כמו אוכלוסיית ערד. למה לערדניקים יש אוטובוסים ממרכז העיר לב"ש כל 20-30 דקות (ואפילו 6 דקות בשעות השיא), וקו 52 מכסיפה וחורה יוצא רק 5 פעמים ביום? אולי בגלל זה ה-388 של 9 בבוקר היה מפוצץ (יותר מעשרה נוסעים בעמידה). למה לערדניקים יש 4 אוטובוסים לת"א בכל יום, אבל אף אחד מהם לא עוצר בכניסות לכסיפה וחורה (האוטובוסים מערד לת"א בדרך-כלל לא מלאים)? ישונה קו 688 לאלתר באופן הבא: ייצא בבוקר מערד דרך כסיפה (כניסה ממזרח) וחורה וימשיך לת"א, לא יסיים באחווה, מספרו ישונה בהתאם ל-359 (אחיו הקטן של 389). את נסיעת החזור בערב אפשר לאחד עם קו 389 שיוצא באותן השעות. אולי זה אפילו יצדיק נסיעה נוספת מת"א בסביבות 4 אחה"צ. הנוסעים בשני הקווים הללו יחד ממלאים בקושי אוטובוס אחד. המכשלה היא ש-688 שייך למטרופולין ו-389 לאגד. ישונה קו 53 באופן הבא: ייסע בכסיפה ממערב למזרח וייצא מהכניסה המזרחית, במקום העיקוף המיותר שמתבצע כיום. לא חבל לשרוף דלק עבור 2-3 נוסעים שלא מעוניינים בעיקוף? באופן כזה אפשר גם לשנות את תחנת המוצא של הקו לדריג'את ולהרוויח עוד כמה נוסעים. במחשבה לעתיד הרחוק יותר, גם הייתי משנה את מספרו של הקו. בעתיד אמורה לקום העיר מולדה בין כסיפה לחורה והעיר א-סייד מול חורה. כשזה יקרה יהיה צורך לפצל את קו 52 לשני קווים, אחד שישרת את חורה וא-סייד והשני שישרת את כסיפה ומולדה. מה יותר טבעי מלמספר אותם כ-52 ו-53 (51 ו-54 כבר תפוסים). לסיכום: כמו הרבה קווים באזור הדרום, גם קו 688 הוא קו עם פוטנציאל גדול ולא ממומש. נקווה שעבודות המטה שעושים עכשיו לקראת המכרז בערד ייקחו זאת בחשבון. אני את המלצותי כבר שלחתי (שבוע לפני ש-688 הושק).
תודה על הדיווח!
הוסף למאמרי הפורום

תחת הקטגוריה חוויות נסיעה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה