מקבץ שאלות

מצב
הנושא נעול.

אורי404

New member
שאלה שהייתי שמח לדעת את תשובתה:
כמה אוטובוסים יש בישראל? איך החלוקה לסוגיהם השונים? כלומר כמה מיניבוסים /מפרקיים/רגילים מכל סוג יש? תודה רבה
חלוקה אפשרית אחרת:
אוטובוסים עירוניים וביניעירוניים. לצד מיניבוסים, כמו למשל מרצדס ספרינטר, ניתן לשים מידיבוסים, כמו למשל מאן "גופל" או מרצדס ואריו.
 

easylivin

New member
אין שום סיבה להוציא לו"ז חדש
לא פותחים קו חדש, לא פותחים תחנה חדשה.
הייתה סיבה, אילו היו מוסיפים רכבות...
אילו היו משפרים את תדירות הרכבות ולא במעט (בכל זאת הגיעו רכבות חדשות, למרות שחלקן באות להחליף את הישנות, אבל רק חלקן). אגב, המנכ"ל הבטיח בזמנו שיופעל שירות לילה לנתב"ג מיעדים נוספים, למשל מאשקלון ומבאר שבע. זאת כבר סיבה מספיק טובה כדי לפרסם לו"ז חדש.
 

easylivin

New member
הייתה סיבה, אילו היו מוסיפים רכבות...
אילו היו משפרים את תדירות הרכבות ולא במעט (בכל זאת הגיעו רכבות חדשות, למרות שחלקן באות להחליף את הישנות, אבל רק חלקן). אגב, המנכ"ל הבטיח בזמנו שיופעל שירות לילה לנתב"ג מיעדים נוספים, למשל מאשקלון ומבאר שבע. זאת כבר סיבה מספיק טובה כדי לפרסם לו"ז חדש.
"ולא" - ולו
 
המבנה הניהולי היעיל ביותר לתחבורה ציבורית
מקובל להניח שתחבורה ציבורית דורשת תכנון מרכזי מטעם הרשויות (הממשלה או העירייה). רציתי לדעת האם יש מדינות או ערים בעולם שבהם אין בכלל תכנון מרכזי של תחבורה ציבורית, וכל אחד רשאי לקנות אוטובוס או מיניבוס ולהסיע נוסעים בתשלום, באיזה מסלול ובאיזה מחיר שירצה. אם כן, האם יש נתונים לגבי היעילות של השרות הזה? האם המחירים גבוהים יותר או נמוכים יותר? האם התחבורה הציבורית נותנת מענה ליותר אנשים או לפחות? האם זמני הנסיעה מתארכים או מתקצרים במדיניות כזאת? אני שואל כי לכאורה, על פי כללי השוק החופשי, זה אמור להיות עדיף. (נא לא להתייחס בשלב זה לטענה שבמצב כזה לא יהיו אוטובוסים למקומות נידחים).
אני מניח שמדיניות כזו נהוגה בכל מיני מחוזות
וערים בארצות קומוניסטיות לשעבר.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
אני מניח שמדיניות כזו נהוגה בכל מיני מחוזות
וערים בארצות קומוניסטיות לשעבר.
דווקא בכלל לא מסכים
התח"צ במזרח אירופה שכידוע חרטה על דגלה את חזון הסוציאליזם והשוויון (לא נכנס כרגע לאיכות...) ראתה בתח"צ משאב יקר ערך והשקיע לא מעט בפיתוחו. מאז תרבות החשיבות של התח"צ נותרה ולכן התח"צ במדינות המזרח אירופיות שאני מכיר די מוסדר אם כי מפגר טכנולוגית אחרי המערב.
 

amirv

New member
דווקא בכלל לא מסכים
התח"צ במזרח אירופה שכידוע חרטה על דגלה את חזון הסוציאליזם והשוויון (לא נכנס כרגע לאיכות...) ראתה בתח"צ משאב יקר ערך והשקיע לא מעט בפיתוחו. מאז תרבות החשיבות של התח"צ נותרה ולכן התח"צ במדינות המזרח אירופיות שאני מכיר די מוסדר אם כי מפגר טכנולוגית אחרי המערב.
דוגמה שלי מרומניה
מלפני שלוש שנים, הקישור בין הערים והיישובים הגדולים יחסית שבין בוקרשט לים השחור מתבצע רק במיקרו-ואנים, מה שנקרא אצלנו מוניות שירות, יש גם רכבת לקוסטנצה אבל היא איטית להחריד (100 ק"מ ב-4 שעות, באזור מישורי). לכל תחנת מוניות שירות יש טרמינל אחר בעיר, בדרך ממוקם קרוב למרכז העיר אבל בפאתיו, כך שנדרשת נסיעה בתחבורה עירונית כדי להגיע אליו מהמרכז. הטרמינלים בדרך כלל ישנים ולא נעימים, אבל אין מה להתלונן מבחינת הסדר, בקופות יש מחירים ולו"ז. בשום מקום אחר אין מידע ולעיתים קשה להבין לאן צריך להגיע כדי לקחת מונית ליעד X, קרה לא אחת שהפנו אותנו לטרמינל הלא נכון, ומאחר ובו אף אחד לא ידע כלום על החברות האחרות נאלצנו לחזור למרכז העיר כדי לשאול לאן להגיע או לחלופין לשאול הרבה מאד אנשים עד שמישהו ידע. יש לציין שגם בבוקרשט וגם בקוסטנצה התחבורה העירונית לא פרטית וטובה (בבוקרשט מטרו ובקוסטנצה חשמליות, ובשתיהן הרבה אוטבוסים משלימים). באזורים האחרים של רומניה טיילתי בג'יפ שכור כך שאין לי מידע, אבל התחבורה הציבורית הבינעירונית היחידה שראיתי הייתה מוניות השירות.
 

amirv

New member
המבנה הניהולי היעיל ביותר לתחבורה ציבורית
מקובל להניח שתחבורה ציבורית דורשת תכנון מרכזי מטעם הרשויות (הממשלה או העירייה). רציתי לדעת האם יש מדינות או ערים בעולם שבהם אין בכלל תכנון מרכזי של תחבורה ציבורית, וכל אחד רשאי לקנות אוטובוס או מיניבוס ולהסיע נוסעים בתשלום, באיזה מסלול ובאיזה מחיר שירצה. אם כן, האם יש נתונים לגבי היעילות של השרות הזה? האם המחירים גבוהים יותר או נמוכים יותר? האם התחבורה הציבורית נותנת מענה ליותר אנשים או לפחות? האם זמני הנסיעה מתארכים או מתקצרים במדיניות כזאת? אני שואל כי לכאורה, על פי כללי השוק החופשי, זה אמור להיות עדיף. (נא לא להתייחס בשלב זה לטענה שבמצב כזה לא יהיו אוטובוסים למקומות נידחים).
יש את הדוגמה המפורסמת של פרברי לונדון
שהשירות מהם ללונדון הופרט לחלוטין וזה יצר בעיות קשות מאד של יעילות. כאשר בשל הצורך לעמוד בתחרות התדירות עלתה מעל ומעבר לצורך עד שחלק מהחברות פשוט נעלמו מהשוק, לכאורה זה מקרה של שוק חופשי שפעל, אבל הצד השני של המטבע הוא היישובים הנידחים שביקשת לא להתייחס אליהם. מיותר לציין שאחרי שהתחרות הפרועה נרגעה ומספר המפעילים הצטמצם, הלך לעזאזל גם היתרון של התדירות הגבוהה והמחיר הנמוך. יש כאן בפורום לונדונים שיוכלו לפרט יותר. ואם לא נראה לי שכתבו על זה הרבה מאמרים אקדמיים.
 

doronsaar

New member
יש את הדוגמה המפורסמת של פרברי לונדון
שהשירות מהם ללונדון הופרט לחלוטין וזה יצר בעיות קשות מאד של יעילות. כאשר בשל הצורך לעמוד בתחרות התדירות עלתה מעל ומעבר לצורך עד שחלק מהחברות פשוט נעלמו מהשוק, לכאורה זה מקרה של שוק חופשי שפעל, אבל הצד השני של המטבע הוא היישובים הנידחים שביקשת לא להתייחס אליהם. מיותר לציין שאחרי שהתחרות הפרועה נרגעה ומספר המפעילים הצטמצם, הלך לעזאזל גם היתרון של התדירות הגבוהה והמחיר הנמוך. יש כאן בפורום לונדונים שיוכלו לפרט יותר. ואם לא נראה לי שכתבו על זה הרבה מאמרים אקדמיים.
אני די סקפטי לגבי מאמרים אקדמיים, מעניינים
אותי הנתונים המספריים עצמם. יש הרבה מאד מאמרים אקדמיים מגוייסים לטובת תפיסה סוציאליסטית, שבהם מעוותים לפעמים את ניתוח המסקנות כדי להגיע לתוצאות הרצויות. למשל יש הרבה דוגמאות שבהן "שוכחים" לציין שההפרטה הגיעה לאחר שהחברה הממשלתית נקלעה לחובות עתק, ושוכחים להכניס את הגירעון הזה כחלק מהעלות הכוללת. לחילופין לעיתים שוכחים שלפני פתיחת השוק לתחרות היתה סובסידיה ממשלתית נרחבת שהצטמצמה, ולא מכלילים זאת בחישוב הכדאיות. האם יש למישהו הפניה לנתונים מספריים גולמיים שאותם אני יכול לנתח בעצמי ולהגיע למסקנות שאינן מוטות?
 
מקבץ שאלות
מקוה שהשאלה שלי משורשרת למקום הנכון..
ומקוה שתקרא, תראה ותענה.
רוצה לדעת מהו רב קו הכרטיס המגנטי, ראיתי את זה אצל נוסעים באוטובוס דן. באופן כללי רוצה לדעת מהו רב קו. כמה הוא עולה, היכן רוכשים? כל מידע חשוב. האם יש גם באגד? האם יש משולב? אני בנקודה 0 מבחינת ידע בעניין הזה, אשמח למידע המקיף. תודה ושנה טובה.
 
מקוה שהשאלה שלי משורשרת למקום הנכון..
ומקוה שתקרא, תראה ותענה.
רוצה לדעת מהו רב קו הכרטיס המגנטי, ראיתי את זה אצל נוסעים באוטובוס דן. באופן כללי רוצה לדעת מהו רב קו. כמה הוא עולה, היכן רוכשים? כל מידע חשוב. האם יש גם באגד? האם יש משולב? אני בנקודה 0 מבחינת ידע בעניין הזה, אשמח למידע המקיף. תודה ושנה טובה.
רב קו הוא כרטיס המונפק בינתיים בחינם
הוא משמש כמעיין ארנק אלקטרוני, עליו ניתן לטעון סוגי כרטיסים שונים (חופשי חודשי, ערך צבור, כרטיסיות וכו'). את הכרטיסים ניתן לטעון אצל הנהגים, אולם הוא מכובד רק אצל מפעילים מסויימים: דן, אגד תעבורה, ויאוליה, קווים, נתיב אקספרס, נצרת נסיעות ותיירות, שא"מ נצרת, סופרבוס בית שמש. לצערנו, מאחר ומשרד התחבורה נכשל האינטרגציה של הכרטיס עד כה (אם ניסה בכלל), יש לטעון מנוי נפרד לכל מפעיל ע"ג הכרטיס. הכרטיס אינו עובד באגד, וניתן למצוא עליו מידע באתרי המפעילים השונים.
 
רב קו הוא כרטיס המונפק בינתיים בחינם
הוא משמש כמעיין ארנק אלקטרוני, עליו ניתן לטעון סוגי כרטיסים שונים (חופשי חודשי, ערך צבור, כרטיסיות וכו'). את הכרטיסים ניתן לטעון אצל הנהגים, אולם הוא מכובד רק אצל מפעילים מסויימים: דן, אגד תעבורה, ויאוליה, קווים, נתיב אקספרס, נצרת נסיעות ותיירות, שא"מ נצרת, סופרבוס בית שמש. לצערנו, מאחר ומשרד התחבורה נכשל האינטרגציה של הכרטיס עד כה (אם ניסה בכלל), יש לטעון מנוי נפרד לכל מפעיל ע"ג הכרטיס. הכרטיס אינו עובד באגד, וניתן למצוא עליו מידע באתרי המפעילים השונים.
 

kalil

New member
המבנה הניהולי היעיל ביותר לתחבורה ציבורית
מקובל להניח שתחבורה ציבורית דורשת תכנון מרכזי מטעם הרשויות (הממשלה או העירייה). רציתי לדעת האם יש מדינות או ערים בעולם שבהם אין בכלל תכנון מרכזי של תחבורה ציבורית, וכל אחד רשאי לקנות אוטובוס או מיניבוס ולהסיע נוסעים בתשלום, באיזה מסלול ובאיזה מחיר שירצה. אם כן, האם יש נתונים לגבי היעילות של השרות הזה? האם המחירים גבוהים יותר או נמוכים יותר? האם התחבורה הציבורית נותנת מענה ליותר אנשים או לפחות? האם זמני הנסיעה מתארכים או מתקצרים במדיניות כזאת? אני שואל כי לכאורה, על פי כללי השוק החופשי, זה אמור להיות עדיף. (נא לא להתייחס בשלב זה לטענה שבמצב כזה לא יהיו אוטובוסים למקומות נידחים).
אני יודע שיש משהו דומה בקניה
בקניה רוב התחבורה ציבורית היא על מוניות שירות. כל מונית היא בבעלות של הנהג ורבים מהם "משפרים" את המכוניות ושמים גלגלי מגנזיום וכו'. אני לא בטוח עד כמה זה יעיל. קראתי איפשהו שזה פחד אלוהים לנסוע על המוניות האלה. הם נוסעים כמו מטורפים. אני יודע שגם בסנט פטרסבורג שברוסיה צומצמו האוטובוסים בצורה ניכרת. יש משהו כמו 4 קווים והם נוסעים פעם בשעה או משהו כזה. אותו דבר גם עם הרכבת הקלה שם. הפתרון היעיל הוא הרכבת התחתית אבל חוץ ממנה קיימות מוניות שירות וזה בעצם התח"צ המרכזי בכבישים. כמו בקניה גם פה הנהגים מטורפים, נוהגים כמו פסיכים, מכניסים נוסעים שעומדים כפופים באוטו ואחרי שתצא מהמונית בטוח יהיה לך גב תפוס. ללא ספק בשני המקרים זה מוריד את רמת החיים.
 

doronsaar

New member
אני יודע שיש משהו דומה בקניה
בקניה רוב התחבורה ציבורית היא על מוניות שירות. כל מונית היא בבעלות של הנהג ורבים מהם "משפרים" את המכוניות ושמים גלגלי מגנזיום וכו'. אני לא בטוח עד כמה זה יעיל. קראתי איפשהו שזה פחד אלוהים לנסוע על המוניות האלה. הם נוסעים כמו מטורפים. אני יודע שגם בסנט פטרסבורג שברוסיה צומצמו האוטובוסים בצורה ניכרת. יש משהו כמו 4 קווים והם נוסעים פעם בשעה או משהו כזה. אותו דבר גם עם הרכבת הקלה שם. הפתרון היעיל הוא הרכבת התחתית אבל חוץ ממנה קיימות מוניות שירות וזה בעצם התח"צ המרכזי בכבישים. כמו בקניה גם פה הנהגים מטורפים, נוהגים כמו פסיכים, מכניסים נוסעים שעומדים כפופים באוטו ואחרי שתצא מהמונית בטוח יהיה לך גב תפוס. ללא ספק בשני המקרים זה מוריד את רמת החיים.
הבעיות האלה ניתנות לפיתרון בקלות יחסית
אפשר למשל לקבוע שהשוק יהיה חופשי, כלומר כל אחד יכול לקבל רישיון להפעלת קו, אבל בתנאי שהחברה מפרסמת את לוח הזמנים המדוייק שלה לפחות שבוע מראש ונוסעת רק על פיו. שוב, לגבי סנט פטרסבורג, יש פה חוסר היגיון בנתונים. האם הקווים היו רווחיים לפני ההפרטה? אם כן, כיצד פתאום כמות הקווים צומצמה? חברות ההסעות לא רוצים להרוויח? יותר הגיוני שבמקרה הזה פשוט הממשלה הפסיקה לסבסד אותם, והנתון הזה לא הוכלל בחישוב היעילות של השיטה.
 

Rubim88

New member
הבעיות האלה ניתנות לפיתרון בקלות יחסית
אפשר למשל לקבוע שהשוק יהיה חופשי, כלומר כל אחד יכול לקבל רישיון להפעלת קו, אבל בתנאי שהחברה מפרסמת את לוח הזמנים המדוייק שלה לפחות שבוע מראש ונוסעת רק על פיו. שוב, לגבי סנט פטרסבורג, יש פה חוסר היגיון בנתונים. האם הקווים היו רווחיים לפני ההפרטה? אם כן, כיצד פתאום כמות הקווים צומצמה? חברות ההסעות לא רוצים להרוויח? יותר הגיוני שבמקרה הזה פשוט הממשלה הפסיקה לסבסד אותם, והנתון הזה לא הוכלל בחישוב היעילות של השיטה.
חשבתי על זה קצת, כנראה ששוק חופשי
לא מתאים לתח"צ..
 

doronsaar

New member
חשבתי על זה קצת, כנראה ששוק חופשי
לא מתאים לתח"צ..
את המסקנה שמעתי הרבה, מה שחסר לי זה הממצאים
שמובילים למסקנה הזאת. הטיעונים בנושא נשמעים תמיד כמו "פעם היה ב X שוק חופשי והיה גרוע כי Y לכן שוק חופשי זה גרוע". בלי חישובים, בלי מתן משקל רלוונטי לכל יתרון וכל חיסרון, בלי חישוב עלויות ממשלתיות, בקיצור בלי תהליך רציונאלי של איסוף נתונים והסקת מסקנות. הרי דוגמאות אפשר למצוא לכל דבר, למשל בשנת 2003 היתה בבאר שבע שביתת אוטובוסים של חודשיים. בתגובה משרד התחבורה החליט שלא לאכוף את התקנות בעניין חובת קבלת רישיון למוניות שרות, ובעלי מוניות הגיעו מכל הארץ כדי לאסוף ולהוריד נוסעים בבאר שבע. התוצאה היתה שזמן ההמתנה להסעה ירד לדקה וחצי בערך, זמן הנסיעה התקצר גם הוא משמעותית ואפילו המחיר ירד ב-10 אגורות. לצערם של תושבי העיר השביתה הסתיימה, והאוטובוסים הרגילים חזרו לפעול.
 

Rubim88

New member
את המסקנה שמעתי הרבה, מה שחסר לי זה הממצאים
שמובילים למסקנה הזאת. הטיעונים בנושא נשמעים תמיד כמו "פעם היה ב X שוק חופשי והיה גרוע כי Y לכן שוק חופשי זה גרוע". בלי חישובים, בלי מתן משקל רלוונטי לכל יתרון וכל חיסרון, בלי חישוב עלויות ממשלתיות, בקיצור בלי תהליך רציונאלי של איסוף נתונים והסקת מסקנות. הרי דוגמאות אפשר למצוא לכל דבר, למשל בשנת 2003 היתה בבאר שבע שביתת אוטובוסים של חודשיים. בתגובה משרד התחבורה החליט שלא לאכוף את התקנות בעניין חובת קבלת רישיון למוניות שרות, ובעלי מוניות הגיעו מכל הארץ כדי לאסוף ולהוריד נוסעים בבאר שבע. התוצאה היתה שזמן ההמתנה להסעה ירד לדקה וחצי בערך, זמן הנסיעה התקצר גם הוא משמעותית ואפילו המחיר ירד ב-10 אגורות. לצערם של תושבי העיר השביתה הסתיימה, והאוטובוסים הרגילים חזרו לפעול.
הממצאים נמצאים בכל מדינה מודרנית בעולם..
וגם כאלה שלא כל כך, אם השיטה שאתה מציע הייתה יותר טובה מהשיטה הנהוגה כיום, היא זו שהייתה נפוצה בעולם. זמן ההמתנה ירד לדקה וחצי, כלומר כל דקה וחצי הייתה מונית שירות?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה