השוואות זמן נסיעה של רכבת לכלי רכב אחרים
ראשית אציין, שאני בעד פיתוח רשת הרכבות לקווי רכבת לכל אזורי ישראל. מובן לי גם מובן, שהרכבת נועדה להיות כלי תחבורה נוח (בוודאי בהשוואה לישיבה במכונית או באוטובוס), בטוח, איכותי לסביבה ולצד זה כלי יעיל לבעיות תנועה וחניה. הטענה שלי היא, שהתכנון של הרכבות בישראל הוא של זמני נסיעה איטיים יחסית ומוטב היה, שלהשקעה רבה עם הבטחות יהיה כיסוי. נעבור לעניינו: 1. תל אביב-ירושלים בפורום נכתב לפני ימים, שזמן הנסיעה בקו A1 המהיר לא יהיה 28 דקות, אלא לכיוון ה-45 דקות. כנראה עד תחנת תל אביב ההגנה, אך אולי עד תל אביב מרכז. זה כזכור לקו עם תחנת רכבת אחת בלוד. צויין, שבגלל גשרים שונים זמן הנסיעה יהיה ארוך יחסית. כמובן אני מקווה, שזה לא יהיה ל-45, אלא לכיוון ה-35 דקות סבירים בהחלט. מה גם, שלא מובן לי, כיצד בקו שאמורה להיות מהירות הנסיעה 160, אלה יהיו זמני הנסיעה. באיזו מהירות תהיה הנסיעה בגשרים השונים? אני מניח, שיותר מן הששים קמ"ש ממוצעים, שעולה אוטובוס לירושלים. למרות זאת זמן הנסיעה בקו 480 בשעות פנויות מתל אביב מרכז/מסוף 2000 לירושלים כולל עצירה במחלף הראל עם העליות של ירושלים ונסיעה עירונית בתוך העיר הוא כחמשים דקות. כמובן קו A1 קו חשוב, גם עם זמן הנסיעה יהיה 40 דקות. מובן שהוא עדיף על פקקי תנועה ונוח מנסיעה במכונית או באוטובוס. נקווה לטוב. 2. קו באר שבע-תל אביב לפני שנים הצהירו על כארבעים וחמש דקות נסיעה מבאר שבע לתל אביב. כעת מצהירים על חמשים דקות נסיעה. סביר להניח, שזה בין התחנות היותר קרובות, תל אביב-ההגנה לבאר שבע-האוניברסיטה. זאת ועוד נראה, שזמן הנסיעה חמשים דקות הוא לרכבות עם מעט תחנות עצירה. הדבר הבא, שאני כותב יש לקחת בעירבון מוגבל. זהו דבר, שתיארו בפניי מכרים, אבל אני לא ראיתי את זה מקרוב. ובכן לפי תיאורים משך זמן הנסיעה במכונית ממרכז באר שבע לכפר סבא דרך כביש 6 מן הקטע הדרומי עד מחלף חורשים והמשך נסיעה בכביש 531 הוא כשעה נסיעה. "נסעתם 110 קמ"ש או שיותר?" שאלתי, חושד במידת מה, שאולי הנסיעה הייתה יותר מהירה. הטענה הייתה, שזו הייתה המהירות ולא יותר. לא יודע בוודאות אם זה נכון או לא. אולם אני יודע (נוטה לחשוב), שהם לא טיפוסים שנוסעים מהר. אולי-אולי 120 קמ"ש ועדיין זה אמור להיות איטי מן ה-160 קמ"ש של הרכבת (וכאן קשה לי מאוד להאמין, שזו הייתה המהירות במכונית). מה יוצא? כפר סבא כידוע צפונית מתל אביב וקל וחומר שבמספר ק"מ היא צפונית מתל אביב-ההגנה. במידה ואכן זהו זמן הנסיעה של כשעה במכונית במהירות חוקית, הרי שמצופה, שזמן הנסיעה מבאר שבע לתל אביב עם העצירה בתחנות השונות יהיה קצר מחמשים דקות. לסיכום, אני בעד גם בעד פיתוח של רשת הרכבות לקווים חדשים. לצד זה הגיעה העת לשיפור זמני הנסיעה בקווי הרכבת הקיימים השונים ובקווי הרכבת העתידיים.
ראשית אציין, שאני בעד פיתוח רשת הרכבות לקווי רכבת לכל אזורי ישראל. מובן לי גם מובן, שהרכבת נועדה להיות כלי תחבורה נוח (בוודאי בהשוואה לישיבה במכונית או באוטובוס), בטוח, איכותי לסביבה ולצד זה כלי יעיל לבעיות תנועה וחניה. הטענה שלי היא, שהתכנון של הרכבות בישראל הוא של זמני נסיעה איטיים יחסית ומוטב היה, שלהשקעה רבה עם הבטחות יהיה כיסוי. נעבור לעניינו: 1. תל אביב-ירושלים בפורום נכתב לפני ימים, שזמן הנסיעה בקו A1 המהיר לא יהיה 28 דקות, אלא לכיוון ה-45 דקות. כנראה עד תחנת תל אביב ההגנה, אך אולי עד תל אביב מרכז. זה כזכור לקו עם תחנת רכבת אחת בלוד. צויין, שבגלל גשרים שונים זמן הנסיעה יהיה ארוך יחסית. כמובן אני מקווה, שזה לא יהיה ל-45, אלא לכיוון ה-35 דקות סבירים בהחלט. מה גם, שלא מובן לי, כיצד בקו שאמורה להיות מהירות הנסיעה 160, אלה יהיו זמני הנסיעה. באיזו מהירות תהיה הנסיעה בגשרים השונים? אני מניח, שיותר מן הששים קמ"ש ממוצעים, שעולה אוטובוס לירושלים. למרות זאת זמן הנסיעה בקו 480 בשעות פנויות מתל אביב מרכז/מסוף 2000 לירושלים כולל עצירה במחלף הראל עם העליות של ירושלים ונסיעה עירונית בתוך העיר הוא כחמשים דקות. כמובן קו A1 קו חשוב, גם עם זמן הנסיעה יהיה 40 דקות. מובן שהוא עדיף על פקקי תנועה ונוח מנסיעה במכונית או באוטובוס. נקווה לטוב. 2. קו באר שבע-תל אביב לפני שנים הצהירו על כארבעים וחמש דקות נסיעה מבאר שבע לתל אביב. כעת מצהירים על חמשים דקות נסיעה. סביר להניח, שזה בין התחנות היותר קרובות, תל אביב-ההגנה לבאר שבע-האוניברסיטה. זאת ועוד נראה, שזמן הנסיעה חמשים דקות הוא לרכבות עם מעט תחנות עצירה. הדבר הבא, שאני כותב יש לקחת בעירבון מוגבל. זהו דבר, שתיארו בפניי מכרים, אבל אני לא ראיתי את זה מקרוב. ובכן לפי תיאורים משך זמן הנסיעה במכונית ממרכז באר שבע לכפר סבא דרך כביש 6 מן הקטע הדרומי עד מחלף חורשים והמשך נסיעה בכביש 531 הוא כשעה נסיעה. "נסעתם 110 קמ"ש או שיותר?" שאלתי, חושד במידת מה, שאולי הנסיעה הייתה יותר מהירה. הטענה הייתה, שזו הייתה המהירות ולא יותר. לא יודע בוודאות אם זה נכון או לא. אולם אני יודע (נוטה לחשוב), שהם לא טיפוסים שנוסעים מהר. אולי-אולי 120 קמ"ש ועדיין זה אמור להיות איטי מן ה-160 קמ"ש של הרכבת (וכאן קשה לי מאוד להאמין, שזו הייתה המהירות במכונית). מה יוצא? כפר סבא כידוע צפונית מתל אביב וקל וחומר שבמספר ק"מ היא צפונית מתל אביב-ההגנה. במידה ואכן זהו זמן הנסיעה של כשעה במכונית במהירות חוקית, הרי שמצופה, שזמן הנסיעה מבאר שבע לתל אביב עם העצירה בתחנות השונות יהיה קצר מחמשים דקות. לסיכום, אני בעד גם בעד פיתוח של רשת הרכבות לקווים חדשים. לצד זה הגיעה העת לשיפור זמני הנסיעה בקווי הרכבת הקיימים השונים ובקווי הרכבת העתידיים.