רכבת לתל השומר?

מצב
הנושא נעול.

mishmish

New member
השלוחה לתל ליטווינסקי
כמו שכבר ציינו, השלוחה לתל ליטווינסקי (תל השומר) נבנתה ע"י הצבא הבריטי עבור הצבא האמריקאי במהלך מלחה"ע ה-2 (סביב 1943). השלוחה יצאה מתחנת כפר ג'יניס (לימים תחנת תעופה) ואורכה כ-8 ק"מ. מצורפת מפה של האיזור בה נראה חלק מהשלוחה (בריבוע הצהוב העליון) וכן שלוחות נוספות שסימנתי גם כן בריבועים צהובים - שלוחת סרפנד (צריפין), השלוחה לבית נבאללה שהתחילה גם היא בכפר ג'יניס ושרידים של שלוחה בריטית ממלחמת העולם ה-1.
שאלה שיש לי בנושא
למה הרכבת או בעצם אולי המדינה מיהרה לסגור את כל השלוחות הללו...מה היה האינטרס מאחורי כל זה ? למי כל כך הפריעה שעברה מסילה ליד צריפין או לתל השומר...מוזר שפעם היו כל כך הרבה שלוחות והיום יש יחסית מעט שלוחות נראה שפעם ידעו להשתמש ביתרון שיש לרכבת (בעיקר בכל מה שקשור להובלת משאות)יותר מאשר היום,חוץ מהשלוחה שנבנתה לפני כמה שנים לרמת חובב אני לא מכיר עוד שלוחה שנבנתה למפעל כלשהו ב20-30 שנה האחרונות,להפך אני מכיר הרבה שלוחות שנסגרו במהלך ה20 -30 שנה האחרונות באמת שחבל...
 

79 Ori

New member
שאלה שיש לי בנושא
למה הרכבת או בעצם אולי המדינה מיהרה לסגור את כל השלוחות הללו...מה היה האינטרס מאחורי כל זה ? למי כל כך הפריעה שעברה מסילה ליד צריפין או לתל השומר...מוזר שפעם היו כל כך הרבה שלוחות והיום יש יחסית מעט שלוחות נראה שפעם ידעו להשתמש ביתרון שיש לרכבת (בעיקר בכל מה שקשור להובלת משאות)יותר מאשר היום,חוץ מהשלוחה שנבנתה לפני כמה שנים לרמת חובב אני לא מכיר עוד שלוחה שנבנתה למפעל כלשהו ב20-30 שנה האחרונות,להפך אני מכיר הרבה שלוחות שנסגרו במהלך ה20 -30 שנה האחרונות באמת שחבל...
היכן צולמה תמונה זו?
 
שאלה שיש לי בנושא
למה הרכבת או בעצם אולי המדינה מיהרה לסגור את כל השלוחות הללו...מה היה האינטרס מאחורי כל זה ? למי כל כך הפריעה שעברה מסילה ליד צריפין או לתל השומר...מוזר שפעם היו כל כך הרבה שלוחות והיום יש יחסית מעט שלוחות נראה שפעם ידעו להשתמש ביתרון שיש לרכבת (בעיקר בכל מה שקשור להובלת משאות)יותר מאשר היום,חוץ מהשלוחה שנבנתה לפני כמה שנים לרמת חובב אני לא מכיר עוד שלוחה שנבנתה למפעל כלשהו ב20-30 שנה האחרונות,להפך אני מכיר הרבה שלוחות שנסגרו במהלך ה20 -30 שנה האחרונות באמת שחבל...
שלוחות מסילה תעשייתיות
למעשה, הכותרת של הודעה זו מעט מטעה - לפחות שתיים מהשלוחות שסימנתי במפה נבנו עבור הצבא, וגם זו לבית נבאללה שירתה בהתחלה צרכים צבאיים ונותרה תמיד בבעלות ציבורית ולצרכים ציבוריים. עם זאת, אני מסכים שמדינת ישראל לא השכילה לנצל את הרכבת להגברת היעילות התחבורתית וניצול השטחים המעטים שזמינים בארץ. את מציאת הסיבות אני משאיר למחקרים אקדמיים מעמיקים (שבוודאי ידברו על יישוב כלל הארץ, על העדפת היוזמה המקומית והתחבורה הפרטית ועוד). זה נכון שבעשורים האחרונים נסגרו ופורקו שלוחות רבות, בכל רחבי הארץ, מבצת בצפון ועד קרית גת ובאר שבע בדרום. עם זאת, כמה שלוחות חדשות נבנו בכל זאת - לממגורות בדבירה, למפעל רמת"א בבאר שבע ולתחנת הכח באשקלון (שנסגרה בינתיים). מה שחסר מאוד הוא ריכוז של תעשיות ומרכזי הפצה במקומות בעלי נגישות מסילתית. ברור שיהיה קשה להצדיק הקמת והפעלת שלוחה ארוכה עבור מפעל שיכול לקבל ולשלוח קרונות בודדים בלבד מדי יום (או שבוע), אבל אם איזורי התעשייה היו נבנים במרוכז ובקרבת קווי הרכבת, הדבר היה כדאי הרבה יותר. בנוסף, הפעלת רכבות משא שאינן אחידות (כלומר, מטען זהה בעל מוצא ויעד אחידים לכל הרכבת או לחלקים גדולים בה) היא עניין פחות רווחי מטבעו, וחשוב מכך, דורשת הקדשת תשומות ניהוליות ושיווקיות רבות, מהסוג שרכבת ישראל מפחדת להתעסק איתם באותם עשורים אחרונים שהזכרת. להגנתה של הרכבת, ייאמר שבעיה דומה עומדת בפני חברות רכבת ציבוריות בעולם.
 
השלוחה לתל ליטווינסקי
כמו שכבר ציינו, השלוחה לתל ליטווינסקי (תל השומר) נבנתה ע"י הצבא הבריטי עבור הצבא האמריקאי במהלך מלחה"ע ה-2 (סביב 1943). השלוחה יצאה מתחנת כפר ג'יניס (לימים תחנת תעופה) ואורכה כ-8 ק"מ. מצורפת מפה של האיזור בה נראה חלק מהשלוחה (בריבוע הצהוב העליון) וכן שלוחות נוספות שסימנתי גם כן בריבועים צהובים - שלוחת סרפנד (צריפין), השלוחה לבית נבאללה שהתחילה גם היא בכפר ג'יניס ושרידים של שלוחה בריטית ממלחמת העולם ה-1.
שימו לב לגודל של ראשון-לציון באותה התקופה...
 

bhmi100

New member
שימו לב לגודל של ראשון-לציון באותה התקופה...
פעם הכל היה שדות וטבע עיירות קטנות באמצע
ראשון כמו ריבוע רחוב הרצל במערב , תרמב יהודה הלוי בצפון , הגדוד העברי במזרח והכרמל מדרום (והתחלה של בניה מסביב) קצת שונה מראשון של היום :) גם לוד גדלה משהו. וזאת עוד מפה מאחרי 48 (מסומן הקו הירוק)
 

down under

New member
פעם הכל היה שדות וטבע עיירות קטנות באמצע
ראשון כמו ריבוע רחוב הרצל במערב , תרמב יהודה הלוי בצפון , הגדוד העברי במזרח והכרמל מדרום (והתחלה של בניה מסביב) קצת שונה מראשון של היום :) גם לוד גדלה משהו. וזאת עוד מפה מאחרי 48 (מסומן הקו הירוק)
המפה הזו היא משנות ה-50 ואולי אפילו ה-60
המוקדמות. שכן מופיעים בה שמות ישובים שהוקמו בין שנת 49' ל-55'.
 
המפה הזו היא משנות ה-50 ואולי אפילו ה-60
המוקדמות. שכן מופיעים בה שמות ישובים שהוקמו בין שנת 49' ל-55'.
המפה משנות ה-40
אמנם נוספו למפה שמות בעברית, אבל הגרפיקה שלה היא לכל המאוחר מאמצע שנות ה-40, בתקופת המנדט, וייתכן מאוד שאף מוקדמת יותר (שים לב לכותרת המפה)
 

down under

New member
המפה משנות ה-40
אמנם נוספו למפה שמות בעברית, אבל הגרפיקה שלה היא לכל המאוחר מאמצע שנות ה-40, בתקופת המנדט, וייתכן מאוד שאף מוקדמת יותר (שים לב לכותרת המפה)
בסיס המפה הוא אכן שנות ה-40
לפי השמות הלועזיים, לפי המלה פלשתין (באנגלית). אבל, המהדורה שאתה צלמת היא לכל המוקדם משנת 53'. יש שם המון מושבים וישובים שהוקמו בין השנים 49' ל-53'. (למשל נווה מונסון שמופיעה כנוה אפרים הוא ישוב מ-53').
 

אורי404

New member
רכבת לתל השומר?
קראתי איפשהו באינטרנט שלפני קום המדינה הייתה מסילת ברזל שחיברה את לוד לתל השומר... זה באמת כך? רכבת לתל השומר יכולה להיות דבר מאוד מוצלח :)
נצל"ש מסילה ישנה(?)
מזרחית ליישוב שוהם מעט צפונית לבית נחמיה (אם אני לא טועה, או שדה נחמיה. בקיצור במרכז ליד שוהם) ראיתי מן גשר ישן, שנראה כמו גשר של מסילת רכבת, האם זה נראה נכון? זכור לי שכתבו על שלוחת רכבת ישנה מן המסילה המזרחית ורציתי לוודא.
 

easyn

New member
נצל"ש מסילה ישנה(?)
מזרחית ליישוב שוהם מעט צפונית לבית נחמיה (אם אני לא טועה, או שדה נחמיה. בקיצור במרכז ליד שוהם) ראיתי מן גשר ישן, שנראה כמו גשר של מסילת רכבת, האם זה נראה נכון? זכור לי שכתבו על שלוחת רכבת ישנה מן המסילה המזרחית ורציתי לוודא.
השלוחה הצבאית לא-לובאן
צילמתי פעם תמונות של שרידי גשר ליד שוהם והעליתי לפורום. לפי הספר של פול קוטרל מדובר בשלוחה צבאית ברוחב 762 מ"מ. על בסיסה נבנתה השלוחה ברוחב תקני לבית נבאללה.
 

אורי404

New member
השלוחה הצבאית לא-לובאן
צילמתי פעם תמונות של שרידי גשר ליד שוהם והעליתי לפורום. לפי הספר של פול קוטרל מדובר בשלוחה צבאית ברוחב 762 מ"מ. על בסיסה נבנתה השלוחה ברוחב תקני לבית נבאללה.
תודה, איזי.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה