שיקוע מסילת הרכבת בחיפה
מעבר לבעיות ההנדסיות שמציב רעיון שיקוע המסילה בחיפה (ושי בהחלט כמה כבדות), מי בדיוק אמור לממן את מאות המיליונים, ואולי את המיליארדים ששיקוע המסילה יעלה? האם הכסף צריך לבוא מקופת העירייה המדולדלת, על חשבון גני הילדים, המתנ"סים בשכונות המצוקה והטיפוח העירוני? ואולי על חשבון תקציב הפיתוח של רכבת ישראל, במקום קו עיירות הפיתוח, קו העמק, הקו לכרמיאל או (חלק מ) הקו לאילת? האם יש תועלת כלכלית מיישום הרעיון? אני מניח שכן, לפחות מבחינת התיירות והעלאת ערך הקרקע, אבל אני די משוכנע שאת רוב התועלת הזו ניתן להשיג באופן הרבה יותר זול ומיידי, באמצעות הקמת מעברי הפרדה מפלסית רבים - כמו שישנם היום כבר באיזור תחנת חוף הכרמל (גשר כביש ומנהרת הולכי רגל), במעבר דולפין (מנהרת כביש), בגשר כביש 22 ובכניסה למסוף הנוסעים בנמל חיפה (גשרי כבישים). כמובן שכדי שהמעברים האלו באמת ישפרו את מצב התושבים באיזור, הם צריכים לחצות גם את הכביש הראשי, ולא את המסילה. בקטעים מסויימים, כדאי אולי אפילו לאפשר פיתוח הקרקע מעל למסילה, כמו שנעשה בכמה ערים גדולות ביפן. מועמדים בולטים לרעיון זה הם איזור התחנה המרכזית בבת גלים והקטע הצמוד למת"ם. בשניהם לא יפריע פיתוח כזה לנוף הקיים ויכול להשתלם למי שיקים מלונות או שכונות יוקרה באיזורים שנמצאים בצמוד לחופי הים.