תחזית עד לסוף יולי עם ניסיון שלי להסביר

quant1

New member
תחזית עד לסוף יולי עם ניסיון שלי להסביר

זאת פעם ראשונה שאני מנסה לתת תחזית ארוכת טווח לקיץ. אני
אשמח להערות תורמות
ממי שיכול להוסיף או לתקן אותי. DMI (דיפול בין מערב למזרח האוקינוס ההודי): כרגע ערך הדיפול הוא חיובי - כלומר מערב אוקינוס הודי חם יותר ומזרח חם פחות. זה מחליש את המונסון ההודי, מחליש את זרם הסילון שנע ממזרח אל תוך אפריקה, ומחליש את הרמה הסובטרופית. עפ"י NOAA/CFS הדיפול צפוי להיות חיובי חלש ביולי. AMO: אחרי פברואר-אפריל בהם ה AMO היה מעל 0.35 חלה ירידה במאי ל 0.26. ה AMO ליוני עדיין לא פורסם, אבל מי שעקב ראה שביוני הייתה חדירה של אוויר ארקטי לצפ-מזרח האטלנטי וממפת אנומליית טמפ' פני הים נראה ש ה AMO שיפורסם ליוני יהיה נמוך עוד יותר. תחזית CFS/NOAA ליולי היא ל AMO חיובי חלש. NAO: התחזית לשבועיים הקרובים היא ל NAO ניטרלי לאחר מכן אי אפשר לדעת, אבל AMO כמו שצפוי הוא קורלטיבי ל NAO ניטרלי/חיובי התוצאה הצפויה של ערכי המדדים האלה: לפי דעתי הרמה הסובטרופית תהיה חלשה מהממוצע לתקופה, עם MSLP נמוך מהממוצע לתקופה בישראל. הים התיכון לא יהיה חם מהרגיל, מה שיתרום לעצמת הבריזה בצהריים. ולכן בסך הכל בחלק השני של יוני ובחודש יולי, בממוצע, אני צופה טמפ' מקסימום מעט נמוכות מהממוצע לעונה (0.5 מעלה פחות לפחות). בירושלים יש סיכוי טוב שהטמפ' הממוצעת תהיה נמוכה עוד יותר בגלל שיהיו פחות ימים בהם שכבת האינברסיה תהיה נמוכה מגובה העיר, אבל במקביל הלחות הממוצעת לכל התקופה תהיה גבוהה מהממוצע, מאותה סיבה. תחזית הטמפ' של CFS/NOAA ליולי תומכת בתחזית שלי.
 

סיביליה

New member
תודה, יפה ומעניין.

שלושה חודשים לסוף הקיץ האסטרונומי... מחכים בסבלנות. &nbsp &nbsp
 

quant1

New member
אין בעד מה. אני מקווה להערות מידענים פה. זו תחזית ליולי בלבד

אני לא מרגיש שבקיץ קל יותר לחזות לטווח ארוך מאשר בחורף. בגלל הצורה של האוקינוסים והיבשות והטופוגרפיה שלהן סביבנו סירקולצית האוויר פה היא מורכבת, ועד אוגוסט יכולים לקרות ארועים - כמו הוריקנים/ציקלונים שישנו את התמונה.
 

חזאייטק

New member
לא הבנתי למה דיפול חיובי מחליש את המונסון ההודי

זה לא אמור להיות הפוך?
 

quant1

New member
מחליש את עצמת רוחות המונסון. הסבר בפנים

צירפתי שתי תמונות מווינדי שמראות את המצב עכשיו. הראשונה מראה את מהירות הרוח בגובה גאופוטנציאלי 850מ"ב והשנייה את טמפ' פני הים ברגע זה הפרש טמפרטורה פוטנציאלית גדול יותר בין רמת טיבט ותת היבשת ההודית לבין מערב האוקינוס ההודי והאוקינוס באזור קרן אפריקה גורם לגרדיאנט לחצים גדול יותר ולרוחות מונסון חזקות יותר בהודו. כמו שבישראל הפרש טמפ' גדול יותר בין היבשה לים התיכון גורם לבריזה ימית חזקה יותר. אבל, גם הפרש טמפ' גדול יותר בין מפרץ בנגל לבין האוקינוס באזור קרן אפריקה יגרום לרוחות חזקות יותר. בזמן DMI גדול יותר, הפרש הטמפ' בין מפרץ בנגל והודו לבין מערב האוקינוס הוא קטן יותר, ולכן גם עוצמת הרוחות בקרקע ממערב האוקינוס אל תוך הודו תהיה קטנה יותר. אני מקווה שזה ברור מספיק מהתמונות שצירפתי ושזה עונה על השאלה שלך. תודה ששאלת. אני לא פירטתי מספיק כשנתתי את התחזית ועכשיו כשאני קורא שוב את מה שכתבתי אני מבין שזה עלול בקלות להתפרש בצורה מטעה, כאילו שכתבתי ש DMI גדול גורם לעונת מונסון פחות גשומה (הוא גורם לדווקא יותר גשם). דיפול חיובי חזק וטמפ' גבוהות של מערב האוקינוס גורמים ליותר התאדות וכתוצאה מזה לעונת מונסון גשומה יותר בהודו. אני לא יודע איך זה משפיע על ישראל, אז התעלמתי מעניין המשקעים והלחות היחסית באוויר. דבר אחרון: הסתכלתי על סקירות חודשיות של השמ"ט לחודשי הקיץ בעשר השנים האחרונות וחיפשתי שנים שהיה בהם AMO חיובי חלש ו DMI חיובי חלש. AMO ו DMI כאלה קרו ביולי 2013 וביולי 2014, ובישראל הטמפ' היו נמועות מעט מהממוצע לעונה.
 

quant1

New member
עוד מפה שמראה את זה יפה (ההסבר הוא אותו הסבר).

מקווה שזה עוזר להבין
 

natyh

New member
תודה מעניין

הערכתי שיקרה ההיפך עד כה מתברר שצדקת גם ריז היה בדעה שצפוי קייץ.לוהט. השנה יוני מתנהג כמו מאי במידה מסוימת הערכתך ליולי מאד מסתדרת עם ההיגיון . בשאלה מה צפוי באוגוסט....
 

שי גנדל

New member
חתיכת אתגר לקחת על עצמך. נחזיק אצבעות שאתה צודק

האם הגבהת האינברסיה פירושה גם פחות לחות בחוף?
 

quant1

New member
לחות יחסית בשנים דומות

הסתכלתי על סקירות חודשיות של השמ"ט לחודשי הקיץ בעשר השנים האחרונות וחיפשתי שנים שהיה בהם AMO חיובי חלש ו DMI חיובי חלש. AMO ו DMI כאלה קרו ביולי 2013 וביולי 2014, ובישראל הטמפ' היו נמוכות מהממוצע לעונה בשנים האלה. בתחנת בית דגן, הלחות היחסית בחודש יולי (ממוצע של 8 מדידות בכל יממה) הייתה: יולי 2013: 67.8% יולי 2014: 66.7% ממוצע רב שנתי: 69.8% כלומר, בבית דגן הלחות היחסית הייתה טיפטיפה נמוכה מהרגיל לעונה. לא יודע אם זה בגלל גובה אינברסיה. זה יכול לקרות בגלל ים תיכון מעט קר יותר. בירושלים, בממוצע על פני כל החודש, הלחות היחסית הייתה גבוהה יותר, כי היו פחות ימים ששכבת האינברסיה הייתה נמוכה מגובה העיר.
 

אלון ל 2

New member
לרוב כן כי יש ערבול טוב יותר.

במקום 70-80 אחוז לחות, אנחנו מקבלים 60 אחוזי לחות עם רוח יותר חזקה. &nbsp זה מהווה הקלה בעומס החום אך כמובן שבחוף בכל מקרה יהיה עומס חום בינוני החל מהעשרת השנייה של יולי. &nbsp בהרים עומס החום יכול להיות קל בלבד (בימים הקרירים מהרגיל בעונה).
 

shlomobar

New member
את העירבול ניתן לראות בפרמטר HPBL

שהוא עובי (במטרים) של השכבה המעורבבת היטב סמוך לקרקע, או במילים אחרות גובה תחילת השכבה היציבה התחתונה מעל לקרקע. בלילה העובי הזה מעל ליבשה נמוך מאוד, ובקיץ הכי טוב להשוות בצהרים את הערכים סמוך לחוף. מעל 1000 - מצויין. מעל 500 - טוב. מתחת ל-200 - רע. מתחת ל-100 - גרוע. מצ"ב מגפס ארבעת הימים הקרובים.
 

shlomobar

New member
HPBL ממודל WRF

גפס הוא מודל גס ברזולוציה 25 ק"מ. חבל שאין את הפרמטר הזה בקוסמו, שם הרזולוציה 2.5 ק"מ. אסל יש בחלק מההרצות של WRF ברזולוציה 3.6 ק"מ. מצ"ב להיום ולמחר. מהמפות הקודמות של גפס רואים שיפור מהיום לימים רביעי-חמישי.
 
למעלה