גשם ללא עננים???

  • פותח הנושא LLEM
  • פורסם בתאריך

LLEM

New member
גשם ללא עננים???

שלום לכולם. אני לא משתתף פעיל בפורום הזה, חובב מזג אוויר, אמנם לא ברמה שלכם, אבל למדתי את המקצוע במסגרת תעופתית. אתמול נתקלתי בפעם הראשונה במשהו, שאני ממש לא מצליח להסביר אותו: גשם ללא עננים! הייתי בנתב"ג והתחילו לרדת מספר טיפות במשך כ-10 שניות, ואני מדבר על טיפות עם מסה מרשימה, ולא רסס. כולם מסתכלים למעלה ולא מבינים מאיפה זה בא - השמיים מעלינו בהירים לחלוטין. אין אפילו עננים גבוהים (צירוס וכאלה...). אני יודע שמשקעים יכולים להיעתק למרחקים משמעותיים, אבל הענן הכי קרוב שהיה בשמיים היה יחסית רחוק והיה גם די בודד. בהערכה גסה הייתי אומר במרחק אופקי של 10 ק"מ מאיתנו. זה לא היה ענן קטן אבל גם לא TCU. בקיצור אני חייב הסבר. אגב, אין מצב שמישהו התיז עלינו מים עם צינור, כי היה דיווח כזה גם באזור ראשון לציון.
 

tcu6

New member
ברמת החייל הייתה הרגשה דומה - אבל היה ענן יחסית מפותח מרוחק

מעט כנראה שזרמי רוח חזקים הסיטו את הגשם ממתחת לענן. אכן התחושה הייתה של טיפות גדולות ובעקר שמש.
 

natyh

New member
יש עשן בלי אש...


מצטרף לבקשה להסבר ,למרות שעולים לי כמה רעיונות ,אני משוכנע שיניב קוואנט או רפי ידעו להסביר טוב יותר . אעלה רעיון כללי אם להבנתי קיים חוסר יציבות במפלסים נמוכים ושכבת אינברסיה גבוהה אך משופעת מכיוון הים אולי תיתכן הסעת לחות בגובה של מעט מעל נקודת הטל אעצור כאן .
 

shlomobar

New member
ההסבר במקרה זה

עבר ענן אלטוקומולוס (AC) שהוריד קצת משקעים. עד שהמשקעים הגיעו לאדמה (מגובה 4 ק"מ בערך) הענן התקדם והתפוגג (לפחות חלקית) כך שנראה כסתם ענן לא מועיל. התופעה די נפוצה מענני AC עקב הזמן שדרוש לטיפות להגיע לקרקע. אני מצרף כאן 2 תמונות, כאשר כאן הסיבה אחרת לגמרי. בשני המקרים ירד גשם דק ורציף באותו הרגע. את התמונות צילמתי בקוסטה ריקה, כאשר רוח חזקה נשבה במורד ההרים לכיוון הפסיפי וסחבה גשם ממקור היציאה שלהם מהענן די הרבה קילמטרים, כאשר העננים מתפוגגים במורד ולא מגיעים.
 

natyh

New member
על מנת להבין מעט יותר

מתי בערך באיזו שעה התהליך קרה ולכמה זמן ?
 

LLEM

New member
סביבות 17:30

וזה היה קצר. טיפות בודדות במשך 10-20 שניות, אבל טיפות גדולות יחסית. מעניין שלא התאדו, אם נפלו מגובה רב.
 

natyh

New member
כמה דברים מענינים

לחות היתה בזמן זה רק במפלס 700. היה מפל טמפרטורות יציב מהקרקע בה היתה רוח צפונית חזקה עד 850 . מפל לא יציב על תנאי מ 850 ומעלה.עד 500 בדקתי. במפלסים 850 ומעלה , היתה רוח דרומערבית חזקה שהלכה והתחזקה עם העליה בגובה וכן האוויר מ 700 ומעלה היה קל וקשה היה לרדת מטה לכיוון האוויר היבש. מסקנה בעוד שהענן נע צפונה הגשם נע דרומה וכך נוצר מרחק אופקי גדול בין הענן לגשם בקרקע , המרחק האנכי לא היה בהכרח גדול . הענן בגובה נע צפונה מהר יותר מהגשם שנע לאט יותר צפונה עד לגובה שיכבת האינברסיה ב 850 ומטה לא בדקתי במדויק , ומשם החל לנוע במהירות דרומה. את שאר התהליך שלמה הסביר יפה .
 
למעלה