הוריקן דוריאן

quant1

New member
לא. זה מודל מקורב בלבד, שנבנה לצרכים מעשיים במגבלת עלוית

כשבונים מודל ממוחשב של מציאות מורכבת, אז חייבים במכוון לכתוב אותו בצורה שתזניח נתונים, תזניח אינטראקציות בין עצמים מסוימים, ותבצע חישובים מקורבים ולא מדויקים. אחרת לא יהיה לך כח חישוב מספיק כדי להריץ את המודל.
החכמה היא לדעת מה אפשר להזניח, ומה לא להזניח, ובאיזה דיוק לחשב כל דבר על מנת להגיע לתוצאה הנדרשת בלי לחרוג מתקציב המיחשוב.

אתה ואני לא יכולים לדעת האם דווקא אותם חלקים שהוזנחו, או שמחושבים בקירוב גס מידי, הם דווקא אלה שיביאו לתחזית פחות מדויקת עבור הוריקן בעוצמה חריגה, או עבור תופעות אחרות חריגות שמעורבות בהם אנרגיות גדולות בצורה חריגה.

למשל, דוריאן יצר משבי רוח של 350קמש קרוב לקרקע. האם אתה יודע האם משוואות הרציפות (שלוקחות בחשבון הסעת חומר) חושבו ברזולוציה מספיקה כדי לתת תחזית מדויקת מספיק 3-4 ימים קדימה בסביבה של משבי רוח כאלה קרוב לקרקע? ייתכן שהרזולוציה היא מספיק טובה רק עבור זרמי אוויר במהירות נמוכה יותר. כנ"ל לגבי זרמי אוויר אנכיים. יש לך מושג באיזו רזולוציה המודל מחשב את מה שקורה בסטרטוספירה בזמן הוריקן עוצמתי במיוחד, ואיך זה משפיע על ההוריקן עצמו? או מה שקורה בתוך האוקינוס, ואיך זה משפיע על טמפ' פני האוקינוס וההוריקן עצמו? ומה לגבי כוחות חשמליים בין חלקיקים טעונים שטסים במהירות גבוהה בתוך ההוריקן, והשפעות של הכמות העצומה של הברקים באזור קירות העין של ההוריקן? ועוד הרבה.

ולכן כתבתי למעלה שרק מדענים שיודעים בדיוק על פי אלו חוקים המודל פועל ועל אילו נתונים הוא מסתמך, יכולים לבצע חישוב שיעריך את אי הדיוק של המודל במצב הזה.
 

quant1

New member
תמונות של העין מתרחבת. כנראה חלק מ Eyewall Replacement Cycle

ב 12 השעות האחרונות העין של ההוריקן הולכת ומתרחבת, ותוך כדי עוצמת הרוחות סמוך לקירות העין פוחתת. כתוצאה מכך, גם ההוריקן מוגדר עתה רשמית כהוריקן בקטגוריה 4, כבר לא הוריקן בקטגוריה 5.
מטאורולוגים אמריקאים טוענים שזה כנראה חלק מתהליך של Eyewall Replacement Cycle שבסופו ייתכן (לא בהכרח) שעוצמת הרוחות תחזור להיות חזקה יותר וההוריקן ישנה כיוון התקדמות.
כלומר, אם אני מבין נכון, אז אחרי שה Eyewall Replacement Cycle יסתיים, יהיה קל יותר לחזות מה יהיה בהמשך.









 

quant1

New member
רצועות גשם מפותחות הופכות לקיר עין חדש שמחליף את הישן

מה שכנראה קורה זה שרצועות גשם מפותחות עם תנע זוויתי גבוה מתקרבות אל מרכז העין הישן של ההוריקן, מפריעות ומאטות את הסעת האוויר היוצא בגובה גבוה מהעין כלפי חוץ ההוריקן וכתוצאה מכך גם הלחץ במרכז העין עולה והרוחות באזור קיר העין הישן מאטות, עד שהקיר החדש מחליף את הישן.
 

יובל 42

New member
ובינתיים באוקיינוס האטלנטי.........

בעוד דוריאן, המייג'ור הוריקן הראשון לעונה (והשני בסה"כ), מלחך את חופי פלורידה התפתחו באטלנטי שלוש "הפרעות אטמוספריות" עם סיכוי להפוך בהמשך לפחות לסופה טרופית עם שם ואולי אף להוריקן.
הראשונה על קו המשווה אופשור אפריקה היא בעלת הסיכוי הגבוה ביותר להפוך לפחות לסופה טרופית (מעל 60%) השניה במפרץ מקסיקו בעלת סיכוי בינוני (60-40%) והשלישית במרכז האטלנטי במיקום צפוני למדי ולא שכיח עם סיכוי קטן (מתחת ל-40%).
מפה מצורפת.
ההפרעות האטמוספריות מסומנות ב-X
סיכויי התפתחות לסופה טרופית/הוריקן זה צבע ה-X
https://www.nhc.noaa.gov/
 

quant1

New member
מעולם לא נצפה הוריקן בקטגוריה 5 שנעצר כמו דוריאן

חומר למחשבה:
הוריקן בקטגוריה 5 שמרכז המסה שלו נע, היא מערכת בעלת תנע קווי עצום, בגלל הכמות העצומה של המים שנעה.
זה לא קל לעצור גוף בעל תנע קווי עצום כזה.

בקבוצת המחקר של דן מיטשל מאוני' בריסטול בבריטניה בדקו ומצאו שככל שההוריקן מוגדר בקטגוריה גבוהה יותר, כך קטנים הסיכויים שמרכז המסה שלו יעצר והעין של ההוריקן תשאר מעל אותו מקום לזמן ממושך.

דוריאן הוא ההוריקן בקטגוריה 5 היחיד אי פעם שידוע עליו שנעצר לזמן ממושך.

 

guprnds

Active member
הכתם האדום בפלנטה צדק תקוע באותו מקום עוד מימי גליליי גלילאו

 

refael22

Member
מה בדיוק הקשר? צדק הוא כוכב המורכב מגז

אין בכלל מה להשוות זו אטמספירה שונה לחלוטין אין שם שום חיכוך לכן סופות יכולות להמשך שם מאות שנים
 

guprnds

Active member
ודאי שיש חיכוך

לפחות בין החומר לבין עצמו, ובין השכבות השונות באטמוספירה של צדק. אבל כוונתי היתה להצביע על כך שתיתכן מערכת אדירת מימדים יציבה שאינה 'מטיילת'. ההבדל המהותי (לבד כמובן מהמימדים) הוא שהכתם האדום הוא למעשה אנטי-ציקלון, בניגוד להוריקן שהוא ציקלון.
 

הפרבולה

New member
האם צפיפות המסה של הוריקאן היא לא קטנה יותר מאשר סביביתו ?

הרי הלחץ בתוך ההוריקאן ובעיקר במרכזו קטן יותר מאשר מסביבו ולכן הוא מכיל פחות מסה של אוויר ומים. ולכן התנע שלו הוא הפוך לכיוון תנועתו .
 

quant1

New member
שאלה יפה. אבל צפיפות המסה גדולה יותר, הסבר בפנים

קודם כל, אם המודל המקורב בקישור למטה הוא סביר, אז מסת המים במצב נוזל וקרח בתוך הוריקן הייתה בערך 10% ממסת אוויר בנפח זהה לזה של הוריקן במקרה שצפיפות המסה של האוויר בכל גובה הייתה זהה לזו של אוויר בגובה פני ים. בפועל, צפיפות האוויר יורדת עם הגובה ובגובה של 10קמ צפיפות המסה של האוויר היא פחות מחצי של אוויר בגובה פני ים.

https://math.stackexchange.com/questions/1851808/estimating-mass-of-hurricane

לחץ האוויר היותר נמוך נמצא בחלק התחתון של ההוריקן, קרוב לפני הים, ובמרכזו. לא ברצועות הגשם החיצוניות, ולא בחלקו העליון של ההוריקן ששם אם איני טועה הלחץ הוא דווקא גבוה יותר מאשר לחץ האוויר סביב ההוריקן באותו הגובה, ולכן בסך הכל הפרשי לחץ לא משנים הרבה את החישוב וצפיפות המסה הממוצעת על גבי כל הנפח בו נמצא ההוריקן היא גדולה משמעותית מסביבתו.

פסגות העננים בהוריקנים היותר עוצמתיים מגיעים עד אל תוך הסטרטוספירה התחתונה, ששם צפיפות האוויר היא נמוכה במיוחד.
 

נתנאל531

Well-known member
הצפי העדכני של GFS הוא לגירוד חופי USA ב־48 השעות הקרובות

יכול להיות הרבה יותר גרוע אם ההוריקאן ינחת לתוך היבשה בסערה, אבל גם כעת צפויים גלים גבוהים.

זה למעט צפון קרוליינה שם הצפי הוא למעבר על גבי היבשה בעוצמת הוריקאן









 
למעלה