למה בירושלים תמיד קר יותר מתל אביב, גם אם הטמפרטורה זהה?

anercb

New member
למה בירושלים תמיד קר יותר מתל אביב, גם אם הטמפרטורה זהה?

(גר בתל אביב)
מדי כמה שבועות אני עולה לאזור ירושלים לחומוסייה(אבו גוש גובה 700 מטר בערך) והשנה שמתי לב מספר פעמים שאפילו אם הטמפ' שם ובת"א דומה, שם יהיה תמיד קר יותר.
עכשיו אני לא מדבר על אותו יום, אני מדבר באופן כללי כלומר נגיד לפני שבוע היה בתל אביב 20 מעלות מקסימום, היום הייתי באזור ירושלים עם 20 מעלות וההרגשה הייתה יותר קרה ממה שהיה בת"א לפני שבוע.
וזה קרה עוד הרבה פעמים, ואפילו קרה שהטמפ' בת"א נמוכה מירושלים עדיין בירושלים ההרגשה קרה יותר, דוגמא בחורף האחרון היה יום אחד שבת"א היו 13 מעלות מקסימום, בירושלים כשהייתי ביום אחר היו 15 והיה הרגשה יותר קרה

יש למישהו הסבר למה?
 

יניב ריז

New member
אם המפל האדיאבטי לא מתקיים, קרי יש אינוורסיה, אז הלחות יודת

בהכרח, שכן האמם' עולה בזמן שהלחץ יורד עם הגובה, וכמות אדי המים לא משתנים, קרי צפיפות אדי המים קטנה, לחץ אדי מהמים קטן, והלחות היחסית בירושלים נמוכה משמעותית מזאת של תל אביב, למרות שהטמפ' המוחלת, נניח 29 מ"מ זהה בשניהם.
 

shlomobar

New member
קודם כל על הרגשות סובייקטיביות אי אפשר לסמוך.

באותם תנאי טמפרטורה ולחות, לאדם א' יכול להיות קר יותר מאשר אדם ב' באותם התנאים ברגע מסויים, בעוד שברגע אחר דווקא לאדם ב' יהיה קר יותר, תלוי בקצב חילוף החומרים הרגעי, פעילות ספורטיבית, פעילות בלוטות הזיעה, פעילות בלוטות הפרשה פנימית בגוף ועוד ועוד (ועדיין לא התייחסנו לביגוד).

מבחינה אובייקטיבית, הרגשת הקור תלוייה בקצב איבוד החום מהגוף. באותה טמפרטורה, לחות יחסית נמוכה יותר ורוח חזקה יותר יגרמו לאיבוד חום גוף גדול יותר. שוב גוף רטוב מזיעה או מסיבה אחרת יתרום להגברת הרגשת הקור. ויש עוד גורמים כמו הבדלי צפיפות האוויר (די קטן ההפרש בין ירושלים לת"א).
 

Avi2095

New member
נכון, גם אני תמיד מרגיש את ההבדל בין שני

הערים. אפילו שיש אותה טמפ' כמעט תמיד בירושלים ההרגשה תהיה יותר קרה, בגלל אחוזי הלחות הנמוכים יחסית (לתל אביב) השוררים בה, מה שגורם לקור להיות יותר מורגש, וצריך לקחת בחשבון שבגלל הגובה של ירושלים יש שם גם רוחות חזקות יותר לפעמים.
 

אלעד 1975

New member
ההפרש בין טמפ' מקסימום למינימום בירושלים גבוה יותר

בהחלט ייתכן ששהית בירושלים לא בשעת השיא מבחינת החום. כלומר 20 מעלות שוררים למשל ב 13:30 בירושלים (ולמשך זמן קצר יותר מאשר בת"א, אגב) ואתה הגעת ב 11:40 כשהטמפ' עדיין לא 20 אלא 18 נניח.

בת"א משרע הטמפ' יום ולילה קצר יותר, וב 11:40 כבר קרובים לטמפ' מקסימום.
 
סיבות להרגשה שונה בטמפרטורה זהה

1. את הטמפרטורה מודדים ב"תא" מוגן בפני קרינה ישירה ורוח
2. בדומה נמדדת הלחות היחסית באויר
3. הרוח עשויה ליצור הרגשה של קור - ככל שהיא מתגברת
4. הלחות יוצרת הרגשה של חום (עומס חום) ככל שהיא עולה.
5. בירושלים בדרך כלל הרוח חזקה יותר והלחות נמוכה יותר ולפיכך נוצרת ההרגשה שלך
 
למעלה