העולם הקוסמי השמימי לבין הבריאה על פני האדמה.
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי-אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר כִּי-טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר יוֹם אֶחָד
חשיבותן של צירופי האותיות וסדר הופעתן בתורה ככלל ובמעשה הבריאה בפרט נדונה רבות במפרשים. נזכיר בעניין זה את השאלה הידועה מדוע פתחה התורה באות בי"ת (בראשית) ולא באות אל"ף? על שאלה זו נאמרו פירושים רבים וביניהם: "פתחה התורה באות ב' תחילה וכן כל המסכתות בש"ס פותחות בב', כדי שידע האדם שאפילו את האות א' לא השיג".
חשיבותן של כל כ"ב האותיות לשלמות מעשה הבריאה מקובלת כגישה המופיעה בספרי הקבלה (ספר היצירה פרק ב' סעיף ה'): "כ"ב אותיות יסוד, חקק"ן חצב"ן שקל"ן צרפ"ן והמירן וצר בהן נפש כל היציר וכל העתיד לצור".
אולם המעיין בספר בראשית פרק א' ימצא כי כל האותיות מופיעות בו מלבד האות סמ"ך. ליתר דיוק, האות סמ"ך מופיעה לראשונה בפרק ב', פסוק י"א: "שם האחד פישון הוא ה סֹ בב את כל ארץ החוילה". המסקנה מעובדות אלו היא כי האות סמ"ך אינה מופיעה בפרק המתאר את בריאת העולם. הדבר תמוה, איננו מסתבר ודורש הסבר.
בהעדר הסבר מניח את הדעת על דרך הפשט, אנסה להעלות תירוץ על דרך הדרוש. הסמ"ך היא אות סגורה גיאומטרית, וזאת כפי שמרמזת גם המילה סגור הפותחת בה, ועל פי הופעתה הראשונה בתורה: "הוא הסֹבב את כל ארץ החוילה".
כפי שידוע כיום ממחקרים בקוסמולוגיה, היקום מתפשט, מתרחב לכל עבר בכל רגע ורגע, וייתכן שאף יתפשט לעד. לכן העולם אשר ברא הקב"ה לא יכול היה להיבראות סגור ומסוגר, והדבר מרומז באי הופעת האות סמ"ך בבריאה.
הנ"ל מתוך אתר בר אילן פורסם לראשונה בבלוג שלי - פוסט ראשון
שם הבלוג "פרשת השבוע" -כעת לא פעיל
http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/1508744
תורת הסוד היהודית התייחסה לכל אות כאל מערכת מוצפנת הכולאת בתוכה את סודות הבריאה, והדברים מודגשים בעוצמה רבה בספר יצירה, מן הקדומים שבספרי המיסטיקה היהודית. מתואר שם כיצד נברא העולם מ-32 'נתיבות החוכמה', אבני הבניין של היקום שהן 22 אותיות הא"ב ועשר הספירות מ-10-1. ב'מדרש האותיות" המובא באקדמות לספר הזוהר' מסופר כיצד ניגשו אותיות הא"ב אל הבורא כדי שיתחיל מהן את הבריאה. על פי מדרש זה, יצר מרדכי ארדון סדרה של עשרה ציורים כנגד עשר ספירות ובהם תיאר את סיפור 22 האותיות. ציורים אלה הפכו דגם לעשרה שטיחים ארוגים התולים היום באולם המבואה של בית החולים שערי צדק בירושלים. בסופו של דבר בחר האל להתחיל את הבריאה באות ב' ("בראשית ברא"), וכך בציור האות ב' אפשר להבחין בקו אופק ברור המחלק בין העולם הקוסמי השמימי לבין הבריאה על פני האדמה. מן האות ונקודותיה נובעים תחילה הזרעים, הפירות, עץ הדעת וסיפור גן עדן המשולב בו, ומשם אל מגוון של בעלי חיים. רישומם של בעלי החיים השונים, כגון היעלים, הנחש והפיל, מעלים על הדעת ציורים פרה-היסטוריים קדומים וחריטות סלע כגון אלו שנמצאו בהר כרכום, בתמנע ובמקומות אחרים. דמיון זה אינו מקרי. ארדון כמו מקביל בין יצירת העולם וברואיו לבין יצירת הדימויים הללו ביד האדם/האמן. - הנ"ל קטע מעת מקרא
הצילומים :ב"שערי צדק" "נשמה" בשער הכניסה
מדרש האותיות, אות ב', באולם המבואה
בשביל ירושלים
ללחוץ כדי לדעת
https://www.facebook.com/wapy.land
ש.ח. ירושלים
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי-אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר כִּי-טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר יוֹם אֶחָד
חשיבותן של צירופי האותיות וסדר הופעתן בתורה ככלל ובמעשה הבריאה בפרט נדונה רבות במפרשים. נזכיר בעניין זה את השאלה הידועה מדוע פתחה התורה באות בי"ת (בראשית) ולא באות אל"ף? על שאלה זו נאמרו פירושים רבים וביניהם: "פתחה התורה באות ב' תחילה וכן כל המסכתות בש"ס פותחות בב', כדי שידע האדם שאפילו את האות א' לא השיג".
חשיבותן של כל כ"ב האותיות לשלמות מעשה הבריאה מקובלת כגישה המופיעה בספרי הקבלה (ספר היצירה פרק ב' סעיף ה'): "כ"ב אותיות יסוד, חקק"ן חצב"ן שקל"ן צרפ"ן והמירן וצר בהן נפש כל היציר וכל העתיד לצור".
אולם המעיין בספר בראשית פרק א' ימצא כי כל האותיות מופיעות בו מלבד האות סמ"ך. ליתר דיוק, האות סמ"ך מופיעה לראשונה בפרק ב', פסוק י"א: "שם האחד פישון הוא ה סֹ בב את כל ארץ החוילה". המסקנה מעובדות אלו היא כי האות סמ"ך אינה מופיעה בפרק המתאר את בריאת העולם. הדבר תמוה, איננו מסתבר ודורש הסבר.
בהעדר הסבר מניח את הדעת על דרך הפשט, אנסה להעלות תירוץ על דרך הדרוש. הסמ"ך היא אות סגורה גיאומטרית, וזאת כפי שמרמזת גם המילה סגור הפותחת בה, ועל פי הופעתה הראשונה בתורה: "הוא הסֹבב את כל ארץ החוילה".
כפי שידוע כיום ממחקרים בקוסמולוגיה, היקום מתפשט, מתרחב לכל עבר בכל רגע ורגע, וייתכן שאף יתפשט לעד. לכן העולם אשר ברא הקב"ה לא יכול היה להיבראות סגור ומסוגר, והדבר מרומז באי הופעת האות סמ"ך בבריאה.
הנ"ל מתוך אתר בר אילן פורסם לראשונה בבלוג שלי - פוסט ראשון
שם הבלוג "פרשת השבוע" -כעת לא פעיל
http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/1508744
תורת הסוד היהודית התייחסה לכל אות כאל מערכת מוצפנת הכולאת בתוכה את סודות הבריאה, והדברים מודגשים בעוצמה רבה בספר יצירה, מן הקדומים שבספרי המיסטיקה היהודית. מתואר שם כיצד נברא העולם מ-32 'נתיבות החוכמה', אבני הבניין של היקום שהן 22 אותיות הא"ב ועשר הספירות מ-10-1. ב'מדרש האותיות" המובא באקדמות לספר הזוהר' מסופר כיצד ניגשו אותיות הא"ב אל הבורא כדי שיתחיל מהן את הבריאה. על פי מדרש זה, יצר מרדכי ארדון סדרה של עשרה ציורים כנגד עשר ספירות ובהם תיאר את סיפור 22 האותיות. ציורים אלה הפכו דגם לעשרה שטיחים ארוגים התולים היום באולם המבואה של בית החולים שערי צדק בירושלים. בסופו של דבר בחר האל להתחיל את הבריאה באות ב' ("בראשית ברא"), וכך בציור האות ב' אפשר להבחין בקו אופק ברור המחלק בין העולם הקוסמי השמימי לבין הבריאה על פני האדמה. מן האות ונקודותיה נובעים תחילה הזרעים, הפירות, עץ הדעת וסיפור גן עדן המשולב בו, ומשם אל מגוון של בעלי חיים. רישומם של בעלי החיים השונים, כגון היעלים, הנחש והפיל, מעלים על הדעת ציורים פרה-היסטוריים קדומים וחריטות סלע כגון אלו שנמצאו בהר כרכום, בתמנע ובמקומות אחרים. דמיון זה אינו מקרי. ארדון כמו מקביל בין יצירת העולם וברואיו לבין יצירת הדימויים הללו ביד האדם/האמן. - הנ"ל קטע מעת מקרא
הצילומים :ב"שערי צדק" "נשמה" בשער הכניסה
מדרש האותיות, אות ב', באולם המבואה
בשביל ירושלים
ללחוץ כדי לדעת
https://www.facebook.com/wapy.land
ש.ח. ירושלים