~ עושה מצוות, יא שרמוטה? ~

גנגי

New member
~ עושה מצוות, יא שרמוטה? ~

אתמול נתגלגלה לידי ההזדמנות לשמח מישהי מאוד. באחד מהפורומים העוסקים בסרטן השד התפרסמה הודעה שסיפרה על אישה שקופ"ח לא מאשרת לה תרופה מסוימת, והמשפחה נאלצת לרכוש את התרופה על חשבונה. המודעה ביקשה ממי שיש לו תרופה כזאת ליצור קשר עם המשפחה. מדובר בתרופה יקרה מאוד (מנה שבועית עולה בסביבות 4500 ש"ח), ולי במקרר היו מנות אחדות ללא שימוש, כאלה שבית המרקחת סירב לקבל בחזרה. התקשרתי למספר שצורף להודעה, והסתבר לי שמדובר במשפחה חרדית ירושלמית. הצעתי להם שאביא להם את התרופה עד הבית, היות שאני נמצאת הרבה בירושלים ויש לי אפשרות לחנות בכל מקום. הם שמחו מאוד, וכשבאתי לירושלים שוחחתי עם הבן של הגברת ההיא, כמו שסוכם בינינו מלכתחילה, והוא אמר שיהיה בבית רק בעוד חצי שעה, בינתיים הוא בסופר, עושה קניות לשבת. היות שהיו לי הרבה תוכניות לבוקר ולא יכולתי להמתין לו, הצעתי לו שאביא את התרופה עד אליו, לסופר, והוא היסס קצת, אבל הסכים, ואמר לי שהוא בקופה הזאת והזאת. שאלתי אותו איך אזהה אותו, והוא אמר שהוא לבוש שחורים, כך שהצעתי שיזהה הוא אותי על פי הצעיף הוורוד שלבשתי. כשעמדתי להיכנס למרכול עצר אותי שומר-צניעות בכניסה, וניסה לעטוף אותי בבד שחור, בנוסח הבורקות של אפגניסטן. שאלתי אותו מה פתאום, והוא אמר לי שזאת "צרכנייה חרדית". הייתי לבושה במכנסיים שחורים, לא צמודים, ובסוודר אפור, שאת מפתחו כיסה צעיף שהיה כרוך עליי. פיסת עור אחת לא בצבצה משום מקום. לא הבנתי את הצורך הזה לכסות אותי. שומר הצניעות אמר - אבל את במכנסיים! אמרתי לו - אבל שום דבר אצלי לא חשוף, אז איפה הבעיה? הוא התעקש, ואני סירבתי. מה יש לך בכלל לחפש כאן, שאל. אמרתי לו שאני באה להביא תרופה לבן של חולת סרטן, בשביל אמא שלו. הוא הציע שאשאיר את התרופה אצלו. לא בא בחשבון, אמרתי. יש פה תרופות בשווי של כמה עשרות אלפי שקלים. הן גם בקרח, ואסור להן להיחשף לאור או לחום. אז תלבשי עלייך את הבד, אמר. שום בד, אמרתי. תשכח מזה. ופשוט נכנסתי. הוא עוד רץ אחריי, נסער - גברת, גברת, את לא צנועה! - אבל אני כבר הייתי בפנים, ורק אז הבנתי כמה שהייתי חריגה: מלבד העובדה שהייתי היחידה ממין נקבה במכנסיים, בלטתי שם כמו תוכי ענק בין דרורים בצעיפי הוורוד. כל תשומת הלב של המרכול הופנתה אליי מייד, והודות לכך גם אותו בחור שאמו זקוקה לתרופה ראה אותי מרחוק ורץ, נרגש, לקחת ממני את התרופה. אז אולי בשביל שומר הצניעות אני שרמוטה, אבל אמא של הבחור, שקיבלה את התרופות לידיה, לא יכלה להירגע מהמחווה, ודיברה איתי אתמול אולי שעתיים בטלפון, נרגשת עד דמעות. בשבילה אני לא שרמוטה אלא נשמה טובה. עניין של זווית ראייה. אפילו שלא היה אצלי בכלל מה לראות.
 
ואת התועבות הללו את עוד כותבת בשבת?

גועל נפש אני אומר לכם אין גבול לתועבה
 

אטיוד5

Active member
מתפלא עליך, תם

שלא ניצלת את הקטע הזה על מנת להוכיח כמה חילונים שונאים חרדים. פחחחח
 
אין שום קשר בין הדברים

בין מעשה החסד המופלא של גנגי, לבין זכותם של החרדים, במרחבם הפרטי, לשמור על אורחות חייהם ועל ה"צניעות" הזו. נניח שאתה, אטיוד, רוצה להכנס לארמונו של האפיפיור, בשביל לתרום אלף* דוקאטים זהב, לעניי הודו. תאמין לי, לא יתנו לך לכנס במכנסיים קצרים, גם אם תבקש יפה. *מיליון זה סיפור אחר, אבל בבדיחה הזו כבר גם היינו...
 

אטיוד5

Active member
תאמין לי שכן.

וחוצמזה גנגי לא באה במכנסיים קצרים. לידיעתך, מרכול/סופר איננו "מרחב פרטי". הוא בית עסק שמחויב לשרת את הציבור. את כל הציבור. ומה יש לך לומר על חילונית משוקצת שתורמת, רחמנא ליצלן, לחרדים? כלום אין בכך סתירה גמורה לטענתך ש"חלונים שונאים חרדים"? או שמא תטען, גיחי גיחי , שזה היוצא מהכלל שמעיד ...
 
אל תיתמם ואל תטפש

לא אמרתי אמירה מטופשת ש"כל החילונים שונאים חרדים" אמרתי שהחרדים היא קבוצה שנואה , מופלית ומשוקצת על ידי שכבות רבות בציבוריות הישראלית, ובמקרים רבים, דווקא אלה שלא יתירו פגיעה ולו מילוילית בכל ציבור אחר.
 

אטיוד5

Active member
יש לך כשרון נדיר

לעוות ולסף וללכת סחור-סחור. ייחסתי לך שכל החילוניים שונאים חרדים? וכשאתה אומר שכבות רבות, למה אתה מתכוון בדיוק? אולי שהחרדים שטופים בשנאת עצמם? שהדתיים שונאים אותם? שהערבים שונאים אותם? שהמשקפופרים שונאים אותם? שמעשני טיים שונאים אותם? מי מיתמם פה?
 
אין כאן עדות לשנאת חילונים או דתיים

יש כאן פחד מנשים חילוניות. לא נראה לי שמישהו בצרכני"ה היה מתרגש אם היה נכנס גבר לבוש בבגדים של גברים חילונים. הבעיה היא שהנשים החילוניות לובשות בגדים שמחמיאים לגופן, בניגוד לנורמה החרדית של הסתרה מוחלטת של צורת הגוף, כדי שלא לגרום לגברים הצדיקים הרהורי עבירה. פעם הייתי בחתונה חרדית. היתה מחיצה גבוהה שהפרידה בין הצד של הגברים, בו היתה ממוקמת כמובן התזמורת ורחבת הריקודים. בנות משפחתי החרדיות הסבירו לי שם שאסור שהגברים יראו את הנשים רוקדות, כי לגברים קשה לשלוט ביצרים שלהם. הפחד הוא לא שהם יבצעו את זממם בנשים. הפחד הוא שיהיו להם הרהורי חטא. לא הצלחתי להבין למה, אם כך, שלא יסגרו את הגברים שקשה להם כל כך להתאפק במתחם קטן ולא אטרקטיבי, וישחררו את הנשים התמימות והחפות מפשע לחופשי. לא הצליחו להסביר לי. במהלך הארוחה סיפרתי להן על הלימודים שלי ושל בעלי (שפיזז לו לצלילי התזמורת בצד השני של המחיצה). שנינו היינו אז בשנה הראשונה של תואר שני, באותו תחום בערך. לאחר שחקרו אותי ארוכות על אפשרויותיו המקצועיות של בעלי בתחום, שאלו אותי: ומה את תיהי? מורה? בקיצור, הדבר העיקרי (ולא היחיד) שלא קוסם לי בחברה החרדית הוא המעמד הנמוך של האישה. (נודע בשערים בעלה בשבתו עם זקני ארץ).
 
אין פחד - יש רצון

לעשות "חומרות" בקיום המצוות. כל המחמיר הרי זה משובח, ולכן הם מגיעים לקיצוניות הולכת וגוברת באורחות החיים שלהם. ככל שהעולם בחוץ משתנה מהר יותר, יש קבוצות, המתבדלות יותר ויותר.
 

אלי ו.

New member
אין פחד, יש קוד לבוש

בשנות התיכון נהגתי לבלות בימי שמש בחוף גורדון יותר מאשר בביה"ס. אני זוכר שבצרכניה בכיכר אתרים היה שלט גדול שאסר את הכניסה יחפים ובבגד ים. בתור נער אני זוכר שהשלט מאוד הרגיז אותי, לא ממש רציתי להתלבש רק כדי לקנות שתיה וחטיף. לא הבנתי מה אכפת לבעלי החנות אם אקנה את המצרכים שלי כשאני לבוש רק בבגד ים. מדובר בצרכניה באיזור חרדי, הם לא מנסים לכפות עלייך את קוד הלבוש שלהם באיזור שלך אבל בצרכניה שמשרתת אותם מצופה ממך לשמור על קוד לבוש ששאר הצרכנים ירגישו בנוח. ותרנגולת, במגזר החרדי באמת יותר מדי נשים לומדות בסמינר להוראה. כיום מנסים לצאת מהכוון הזה ולהכשיר נשים להייטק אופנה ועוד.
 
אבל גנגי לא לבשה בגד ים

וגבר חילוני שהיה נכנס לשם בלבוש סטנדרטי לא היה מעורר התנגדות או תשומת לב.
 

אלי ו.

New member
לא אמרתי שקוד הלבוש שם

זהה לצרכניה בכיכר אתרים או שהוא זהה לגברים ונשים אלא שיש שם קוד לבוש אחר. לא מדובר בפחד מנשים, רוב הקונים שם רואים נשים חילוניות באוטובוס ובשוק והם כבר ראו חולצות בטן ומחשופים בחייהם. הם פשוט לא רוצים לראות את זה אצלם בצרכניה כמו שבכיכר אתרים לא רוצים לראות קונים בבגדי ים. דיונים כאלה תמיד מזכירים לי את ההודעה הזו שמנסה להמחיש לחילונים את הרגישויות השונות של חרדים http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=68&msgid=18677127
 

אלי ו.

New member
ודאי שכן

לאנשים יש יותר זמן פנוי יותר כסף ואין טלויזיה. מה עוד הם יעשו? בליטא נשות היו נשות רבנים שהלכו בלי כיסוי ראש, בישראל של לפני 70 שנה לא היתה הפרדה בחתונות חרדיות (אני לא מדבר על אוטובוסים מהדרין) חלק מההקצנה מגיעה מכוון של לימוד נשים (תודה לשרה שנירר מייסדת בית יעקב) שגרם ליותר הקפדה עם נשים וחלק כאמור לעיל מעודף זמן.
 

mucool2

New member
לדעתי זאת תופעה מדאיגה.

אין אף מנהיג שיעצור את הטירוף? כל אחד מתחרה בחברו מי יחמיר יותר? איפה הגבול? (אגב, ראית את המדרכות לנשים ומדרכות לגברים במאה שערים בסוכות?)
 

אלי ו.

New member
זאת באמת בעיה שמגיעה מלמטה

ולמנהיגים קשה לעצור אותה. לאחרונה שמעתי שהרב שטיינמן סירב לחתום על תקנון לבוש לבית יעקב שנראה לו "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה" אבל זה לא סיפור פשוט. בחוגים חרדיים יש התמרמרות על החומרות ואני מאמין ומקווה שהסיפור ייעצר איפשהו. אם תכנס לפורומים חרדיים כמו "בחדרי חרדים" תמצא הרבה דיונים על הנושא הזה.
 

masorti

New member
האם הוספת החומרות...

אינה ריאקציה לחילוניזציה הדוהרת של הסביבה (קרי: הפרהסיה של ישראל)? הרי גם בברית המילה הוסיפו את חומרת הפריעה כדי לחסום את מנהג משיכת העורלה. אז אולי ההנהגה החרדית כה מבוהלת מסכנת הזליגה של חרדים החוצה לעולם החילוני, עד שהיא מעמידה חומות גבוהות נגד כל יכולת של אדם חרדי להידמות לשכנו החילוני.
 
למעלה