החלפת מזלג. באופן עקרוני.

החלפת מזלג. באופן עקרוני.

עכשיו אני בא לצורך העניין להחליף מזלג.

יש חשיבות לקוטר פנימי? זאת אומרת זה משנה שהקוטר הפנימי המקורי אצלי הוא 46מ"מ או למשל 47מ"מ - ועכשיו אני מתקין במקומו מזלג חדש עם 48מ"מ קוטר פנימי?

או כל מה שמשנה זה רק הקוטר החיצוני באזור החבקים במשולש עליון ותחתון?

שאלה נוספת בעניין הזה:
עד כמה משנה אם במזלג החדש יש סטייה קטנה במידת העובי החיצוני שלו (בקוטר הנ"ל חיצוני שלו) באזור החבקים במשולש העליון והתחתון..?
לדוג: אצלי המידות הן קוטר חיצוני של 54מ"מ בעליון ו-58.5מ"מ בתחתון.
אם אני נניח רוצה מזלג אחר שהמידת קוטר שלו חורגת (יחיסת למידה המקורית שלי) במילימטר אחד כלפי מעלה או כלפי מטה - זה עניין רב חשיבות? מבחינת ביצועים?/מבחינת בטיחות? מכל בחינה אחרת?
זה משנה יותר אם החריגה היא באזור המשולש העליון או התחתון?
אם החריגה היא כלפי מעלה או כלפי מטה?
או אם זה למשל חריגה של יותר ממילימטר אחד (הכוונה האם יש גבול מסויים שעד אליו זה נסבל ואם חוצים אותו זה בעייתי)?

בנוסף אני אשמח לדעת מה נהוג לעשות במקרים כאלו?
נהוג לפנות לחרט שיכין לי לפי הזמנה שרוול "מתאם" בין המזלג החדש למשולשים הקיימים שלי?
או שאולי אתם מכירים מקום שאפשר ללכת ולקנות ממדף פה בארץ/או אולי בית עסק מחו"ל שמתעסק בדברים האלה ובשרוולים כאלו?
האם קיימים בכלל שרוולים בעובי של חצי מילימטר? זה דבר שאפשר לעבוד איתו ולדחוף לתוך משולש היגוי ושיספק את הסחורה?
 

המחשמל 64

New member
מנהל
לצורך ידיעה +הבנה גם שלי את הנושא הייתי שמח לדעת

מה הסיבה להחלפה של מזלג קיים באופנוע?
האם ידועה לך עלות ההחלפה אם אכן אתה מצליח לממש את האופציה כלומר
יש לך מידע על עלות/כדאיות כלכלית של כל הנושא?
 
אתה מוזמן לקבל כאקסיומה שאני צריך ושאני יכול ושכדאי כלכלית

השאלה שלי היא שאלה טכנית.
אני מבקש לא להסיט את הדיון לסוגיית האם כדאי לי, והאם אני צריך, והאם זה יעלה הרבה כסף.

לא על זה אני שואל.

כמובן אשמח לכל מי שיכול לתת תשובות בעצמו, או אולי יכול להפנות אותי לבעלי מקצוע מומלצים, חרטים או מוסכניקים, שיכולים לתת תשובות.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
שים לב שלא שאלתי אם כדאי לך או לא וגם לא אם אתה צריך

או לא ולכן המשפט על הסטת הדיון כרמיזת ביקורת לא במקומו. כן שאלתי בהיבט של כדאיות כלכלית. אני לא שואל כי אני מפקפק או כי אני צריך אקסיומות, כבר מזמן עברתי את הגיל כן... אני שואל כי אני לא זוכר נושא כזה בעבר ולידיעה כללית כי זה נושא מעניין ותו לא.אתה לא חייב לענות כמובן, זה שלך.
.
 
לא התכוונתי להעליב

פשוט זה שאלות לא רלוונטיות ולא מעניינות שגם משתנות מאדם לאדם וממצב למצב.
אחד מחפש להחליף כי הוא רוצה, שני כי הוא יכול, והשלישי כי החא חייב. ריסק את המזלג שלו נכנס לתוך עץ.
אחד מצא משהו בכמה מאות דולרים השני מצא משהו באלפי דולרים. אחד עובד כמלצר השני מנהל ההייטק. אחד יושב בבית מזמין בדואר חבילות השני טס כל שבועיים לניו יורק מביא דברים איתו במזוודה.
&nbsp
לא רוצה לגרור את השרשור למקומות האלו.
השרשור הוא שרשור טכני: איך מתאימים מזלג לא מקורי למשולש מקורי קיים, על מה צריך להקפיד, על מה לא, ומה עושים אם יש בקוטר פער של כמה מ'מ לכאן או לשם בעליון או בתחתון.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
לא נעלב חלילה הנושא מעניין מאד אותי

בכל אופן. בכל מקרה הייה בטוח שאני שמח שאתה כאן .השאלות שלך מעניינות והכל טוב ובאמת שכך! אפילו אני משכיל ובאמת אין טוב מזה.
 
אני יכול להתייחס לעולם אופנועי הכביש

שם מבצעים החלפות כאלה. למשל בסוזוקי SV מתקינים פרונט של גיקסר (סופרספורט) וזה עובד מצויין .יש לא מעט פורומים בחו"ל שהצטבר שם ניסיון בתחום.
היה לי Z750 עם בולם אחורי מקורי מעאפן. אחרי שיטוטים בפורומים מצאתי בולם של ZX6 ששינה לטובה את התנהגות האופנוע.
&nbsp
 

Old School2

New member
באופן עקרוני אם אתה רוצה תוצאה טובה ובלי קומבינות

קונים מזלג שמתאים לכלי באופן ספציפי. לא רק שכול המידות יהיו זהות בנקודות החיבור אלא גם יתאים לאופי ומשקל הכלי.
הנה דוגמאhttp://cars.walla.co.il/item/3040641
 

Fengluzon

New member
מספר שאלות...

באיזה אופנוע מדובר? (זה יכול לעזור במציאת אופציות חלופיות - חלקים מדגמים שונים).
&nbsp
כעיקרון, בולם 48מ"מ אינו יושב במשולשים של 46"מ (ומכך לפחות נשמע שמדובר בימאהה)
אתה יכול להחליף משולשים. חשוב לבדוק שהציר שבמשולש התחתון יוכל להתיישב במשולש התחתון החדש שאתה מתכנן לרכוש וכמובן גם אורכו ורוחבו מתאימים לצוואר האופנוע שבשילדה.
&nbsp
בימאהה למשל עד שנת 2004, הבולמים היו 46מ"מ ומ 2005 עברו ל 48מ"מ. על מנת שתוכל להרכיב בולמים מ 2005 ומעלה, היה צורך להחליף את המשולשים. (הזויות לא השתנו למיטב ידיעתי).
כמו כן יש חשיבות לאורך הציר שמחובר למשולש תחתון. לדוגמא: ב YZ125 הציר ארוך יותר לעומת ה YZ450F. כל שנתון ואורך הציר שלו.
לכן לא מדובר כאן רק במשולשים עצמם אלא גם בציר עצמו, עוביו ואורכו.
&nbsp
מעבר לכך, כן, ברגע שאתה משנה את המיקום של ציר הגלגל, למעשה בפועל אתה משנה את זויות האופנוע. TRIPLE CLAMP OFFSET . בכתומים אתה יכול לשחק בין 20מ"מ ל 22מ"מ. כל דבר כזה משנה את התנהגות האופנוע. האופנוע יכול לפנות בצורה חדה יותר עם 20מ"מ מאשר 25מ"מ. (גם לכך יש פתרונות עם יש ציר משתנה של רקלוס שניתן לשנות איתו זויות), אך יש לכך גם חסרונות ביציבות האופנוע במהירויות.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
5) Trail is a measurement of how far the contact patch of the front tire is behind the point where the steering axis hits the ground. The number is achieved by extending an imaginary line down the center of the head angle to the ground. Then, a perpendicular line is dropped through the center of the front axle to the ground. The distance between where the two lines hit the ground is the trail measurement. As a rule of thumb, it should be between 4 and 5 inches on a motocross bike (more on a chopper and less on a trials bike).
&nbsp
http://motocrossactionmag.com/news/ten-things-about-triple-clamp-offset
&nbsp
&nbsp
&nbsp
לגבי התאמות למשולשים קיימים, כבר ראיתי בעבר חרטים שעשו זאת. בעליון הרחיבו ובתחתון סגרו עם תוספת פלאח. (באופן אישי, לא הייתי פונה בדרך הזו אלא רוכש משולש ייעודי לצרכי).
&nbsp
חשוב שתדע שכל שינויי כזה, יש לו השלכות על התנהגות האופנוע. עכשיו אתה צריך לשאול את עצמך האם אתה מעוניין בזה או לא?
&nbsp
בהצלחה.
 
תודה על התשובה. אשתדל לענות בצורה סדורה.

א- אצלי מדובר בימאהה wr250r. יש לי גם איזהה חבר שגם מתעניין בהחלפה עם אופנוע אחר. לא משנה כרגע.
העדפתי להצניע את זה כדי להמנע מנודניקי ה"למה לך" ו-"בשביל מה לך".

ב- מדוע אתה חושב שבולמי 48 קוטר פנימי לא ישבו במשולשי 46?
הרי מדובר בקוטר פנימי. אני כבר לא מדבר על זה שראיתי קיטים קרטריג' פנימיים של אוהלינס 48ממ שמיועדים לגזגזים ישנים עם מזלג 46.
אני הרי פה מדבר על החלפת מזלג קומפלט ועל מידות קוטר חיצוני של בקבוקים באזור חבקי משולשים עליון ותחתון.
המידות במזלג המקורי אצלי הן 54ממ (קוטר) באזור חבק משולש עליון.
ו 58.5ממ באזור משולש תחתון.

אני חייב לציין שמחיפוש בגוגל וגם שאלה של חבר פורום שפנה אלי לא מזמן פה בפורום בהודעה פרטית נתקלתי במזלגות 47 ו- 48ממ קוטר פנימי (של שואה ,קאבאיה, wp) שהיו עם קוטר חיצוני נמוך יותר באזורי חבקי משולשים מאשר המזלג 46ממ המקורי שיש לי כרגע ב wrr.

ג- אני יודע מה זה זוית rake וטרייל ואנטי סקאוואצ' והשפעה של האוףסט במשולשים ובמוט ציר גלגל בתחתיות בולמים.
אני כרגע מעדיף לא הכנס לענייני היגוי. גם כי מידת האורך של המזלג המקורי שלי ב WRR היא קצרה יחסית לאופנוע אנדורו מקצועיים ואהיה חייב לשדרג גם בולם אחורי ואני לא מחפש לקצר מזלגות חדשים שאני אתקין אז ממילא נצטרך להרים חלק אחורי של האופנוע. ואני יודע שזה סלט אחד גדול.
בעתיד כשדברים יתפסו כיוון קונקרטי אשמח לפתוח פה טופיק חדש ולהתייעץ על איך כדאי לשנות זויות היגוי והאם בכלל ולאיזה כיוון' ומה עושים עם הבולם האחורי שגם הוא מן הסתם כאמור יוחלף בבולם אחר עם height adjustment.

בעתיד גם אשמח להתייעץ פה על החלפת/התאמת גלגל קדמי ומערכות בלימה.
אך לא כרגע.

כרגע אני מתמקד אך ורק בעניין הטכני הפשוט של הנקודות עגינה של מזלג חדש במשולשים הקיימים.
אינני מעוניין להחליף משולשים ובוודאי לא לגשת לחרט לייצר מוט ציר היגוי חדש.

הבנתי שיש כאלו שכדי להצר משולשים קיימים שיש להם - פונים לחרט וקודם דווקא מרחיבים את החבקים במשולש עצמו ואז מייצרים שרוול עבה. זה כי צריכים עובי שרוול מינימלי (צריך שהמתאם "השרוול" הזה שמכניסים לתוך המשולשים יהיה עבה).
כאן בדיוק בעניינים האלו אני רוצה להתמקד: בענייני החריטה ויצירת שרוולים של התאמת מזלג למשולש: מה מומלץ? מה כדאי? האם יש שוני בהתאמת שרוול במשולש עליון או תחתון (מבחינת המלצה איפה יש יותר עומסים)? למה אפשר לצפות?
בנוסף: מהם הקוווים האדומים? האם למשל שוני בהתאמה של עד מ"מ אחד - אפשר לספוג את זה מבלי להכין שרוול?
המלצות על אתרים בחו"ל של בתי עסק שעוסקים בזה - אולי יש שבלונות מוכנות ושרוולים מוכנים?

וכמובן המלצות על אנשי מקצוע מקומיים בארץ שכדאי לפנות אליהם: חרטים ומוסכניקים.
 

Old School2

New member
ראיתי דברים ואני מכיר אנשים שעשו כל מיני הסבות ושגם לפעמים

עובדות לא רע אבל זה דבר שעושים רק כשיש אופנוע X ובולם\ מזלג Y זמינים ויש סיבה טובה לשדך בניהם- להחליף פרונט רופס של אופנוע דו"ש למשל בפרונט של מוטוקרוס שנשחט לחלקים או שיש חלק זמין וזול של כלי שעבר תאונה.
אם אתה מתכוון לקנות מתלים חדשים במחיר מלא ולא איזה משהו שנפל לך לידיים אין לך מה להתעסק עם כל ההתאמות האלה.
 

Fengluzon

New member
צר לי. ניסיוני הוא רק עם WR250F

שם התאמתי בולמים של YZ250F תא סגור לאופנוע שהיה לי.
לגבי שאלתך בנוגע להתאמה של בולמים 48 ל 46, מנסיוני האישי בדגם ה F זה לא היה אפשרי ללא חריטה או החלפת משולשים. (במקרה שלי , לא היה צורך בכלום, הכל התיישב בול ללא התאמות) אינני מכיר את דגם ה R ולכן איני יכול לענות על כך.
יש לי בולמים שונים: תא פתוח וסגור שהרכבתי בזמנו על האופנוע שלי.
באופן אישי לא חשבתי בכלל לפנות לחרט מאחר ומבחינתי היה רק צורך לטפל בהחלפת הבולמים ובמידת הצורך גם להחליף משולשים. (אצלי לא היה צורך) רק בשל הרצון לשחק
עם זויות שונות: 25מ"מ ו 22מ"מ, החלפתי גם משולשים. החלפתי ושיחקתי עם צירים שונים, אך מעבר לכך לצערי אינני יכול לעזור לך בכל הנוגע לחרט ומתאמים.
אני מניח שאתה לא הראשון שמחפש דרכים שונות להחלפת הבולמים בדגם הנ"ל. אני מניח שתמצא פתרונות טובים יותר בפורומים בחו"ל. רב האנשים כאן לא טורחים בכלל לטפל בבולמים שלהם. על אחת כמה וכמה לשפר אותם או להחליפם.
 

avikawa

New member
לצורך החלפה צריך התאמת קוטר של חבק טריפל קלאמפ והתאמת ציר

תמדוד את קוטר החלק העליון (בולם הפוך) שיושב במשולש (טריפל קלאמפ) ותראה שהוא מתאים לבולם החדש. במידה ולא צריך לקנות את כל הפרונט (כולל משולשים) ולהתאים את הציר היגוי (או לחרוט חדש)
הבעיה הבאה היא התאמת המזלג החדש לגלגל הקדמי - אם הציר של הבולם החדש עבה יותר אפשר לחרוט (ולהכין תותב להברגה). אם דק יותר צריך למצוא מיסבים חדשים לגלגל הקדמי עם קוטר פנימי של הציר החדש. אחרי זה צריך לראות אם יש בעיה של אופסט של הדיסק בלימה מול המשאבה
בקיצור - זה פרוייקט, עשיתי אחד כזה על אופנוע ישן (מזג של KX לתוך KLX) - היה מלא בעיות וכיף
 
תודה לעוזרים פנגולזון אולדסקול אביקוואה

האמת יש לי איזה מזלג (במצב כמו חדש) בהישג יד מ crf בשנתון גבוה שעבר השמדת מנוע.
הבעיה בקטע של המידות:
במשולש תחתון המידות עוד בסדר: 58.3 (ואצלי המקורי 58.5)
אבל במשולש עליון יש 53 (ואצלי המקורי 54) - זאת אומרת פער של מילימטר בקוטר. זאת אומרת צריך שרוול בעובי חצי מילימטר.

ופשוט בגדלים הללו (של 54מ"מ קוטר חיצוני) אין שרוולים בעובי חצי מ"מ... לפחות לא מצאתי באינטרנט. אולי יש חרטים עם ציוד שיכולים לעשות דבר כזה.

אז האופציות שלי הן:
א- ללכת לחרט ולהרחיב את המשולש העליון. ואז להכניס לתוכו שרוול רציני עם פאזה בשפה. (56-->53)
https://www.amazon.com/CORSE-DYNAMI...srs=8888910011&ie=UTF8&qid=1487258363&sr=8-48

ב- לדחוף לתוך המשולש המקורי איזה shim כזה בעובי חצי מ"מ (54-->53)
http://motowheels.com/i-8121511-corse-dynamics-lower-triple-clamp-conversion-shims.html

האמת גם חתיכה מפחית בירה בטח תספיק.
יש גם אתר אחד שמצאתי
http://uk.rs-online.com/web/c/abrasives-engineering-materials/shim-stock/
אפשר לבחור שם את החומר ממנו יהיה מוכן ה shim הזה.

ג-באיזה פורום אפילו נתקלתי במישהו שאמר שהוא שם לוקטייט 648 (לא 638 החזק יותר. כי מתישהו הוא עוד ירצה להוציא את המזלג הזה מהמשולש :) )
http://www.rotal.com/product/loctite-648-50ml-דבק-לקיבוע-גלים-בתיבת-הילוכים/

*דבק אנאירובי שמתמצק בהיעדר אוויר, בין שני משטחי מתכת צמודים.
 

soul rider

New member
זה לא ממש פשוט לעשות את זה מקצועי ולא פרטץ'

עשיתי את זה מספר פעמים , הייתי צריך לתכנן לרוב מספר חלקים ולייצר אותם:
לעבד את המשולשים, במקרה של מעבר מקוטר צינור תחתון קטן לגדול
( המקרה הנפוץ, בד"כ בולמים חדשים גדולים יותר ) לרוב שתי האחיזות קטנות מדי ודורשות שיבוב. אם לא תתן את זה למקצוען שיודע לעבוד בדיוק של 5 מאיות מ"מ לפחות מ"מ תקבל בולם שעובד חרא.
לתכנן ציר היגוי חדש.
לתכנן ציר גלגל חדש.
לתכנן מתאם לקאליפר.
לייצר.

יותר פשוט אם אתה מחליף הכל - משולשים, בולמים, גלגל , ציר, קאליפר של אותו אופנוע אותו שנתון (ה CRF שהבולם שייך לו)
המחיירים של כל הנ"ל לא ממש יקרים באיביי
במקרה כזה אתה רק צריך לתכנן ולייצר ציר היגוי חדש .
האופסט יהיה שונה אבל לא תמיד זה קריטי.

קח בחשבון שאני מהנדס מכונות והפרויקטים הרגילים שלי הרבה יותר מסובכים מהנ"ל.
 
תודה על התשובה

אני לא מתכוון להכנס לפרוייקטים יותר מידי מורכבים. אם אני אראה שהדברים הולכים ומסתבכים אני מחזיר את המצב לקדמותו.

התכנון הוא להחליף בולם אחורי למקצועי עם שינויי גובה (להגביה ב 30-35 מ"מ) ומקדימה להחליף את הבולמים המקוריים בזוג חדש שאמצא שיתאימו לי למשולשי היגויי המקוריים שיש לי כעת.

כפי שציינתי: המידות המקוריות אצלי הן :קוטר 54ממ במשולש עליון, ו 58.5ממ במשולש תחתון.
אלו דווקא מידות די נפוצות...
בCRF המדובר שיש לי אפשרות לקחת לו את המזלג: מדובר על קוטר חיצוני בבקבוקים 53ממ במשולש עליון. ו-58.3 ממ במשולש תחתון.

-האם אתה חושב שאצטרך מתאם במשולש התחתון לפער של 0.2 מ"מ?
-ובמשולש עליון אני מתכוון להכניס "שרוול" shim בעובי 0.5 מ"מ. זה אמור לסגור לי את הפינה הזו, לא?
דרך אגב באיזה חומר כדאי לי להשתמש לדעתך?
brass?
steel?
stainless steel? (אני מניח שהכוונה לנירוסטה)

מבחינת גלגל קדמי: אני מתכוון להשתמש בגלגל קדמי המקורי שיש לי. שוב, לדחוף שרוולים 3ממ לתוך התחתיות בולמים (ציר גלגל קדמי של crf הוא בערך אותו אורך כמו המקורי שלי. הבעיה רק בעובי: יש פער של 3 ממ, לאורך כל הציר גלגל וגם "בכתף" שנכנסת לבולם הימני)

עריסה לקליפר קדמי גם אפשר לאלתר משהו שראיתי בגוגל. (להוסיף חומר ואז לבצע קידוח בנקודות עגינה שונות מהמקור). זו לא תהיה בעיה.

אני אשמח לשמוע ממך טיפים באופן כללי ובאופן עקרוני בנוגע לשרוולים שאני מתכוון להכניס גם לתוך המשולשי היגוי, וגם לתוך התחתיות בולם (כדי לקבל ציר גלגל קדמי).

תודה.
 

soul rider

New member
אז ככה

אל תנסה לסגור את ה 58.5 על ה58.3 הסגירה לא תהיה עגולה , ותעביר את האי עיגוליות לחלק הפנימי של הבקבוק, הבקבוק ישחוק של את הבושינג שאחרי שיוריד מעצמו את שכבת הטפלון ישחוק בחזרה את הציפוי של האלומיניום ואז המזלג יתפקד נורא, לא תבין למה ולא תצליח לסדר את זה.

אם יש מספיק בשר במשולשים שלך וניתן לעבור לקטרים שגדולים ב 2.4 מ"מ מקוטר הבקבוק החדש אפשר לתכנן משהו שיחזיק, אחרת זה שימסים ובלגנים וזה סיוט כל פעם שרוצים להוציא מזלג .

ממש לא מומלץ להוסיף חומר, האלומיניום בו משתמשים בכל רכיבי האופנוע מקבל את החוזק שלו מטיפול טרמי, ברגע שמרתכים רוב האיזור במרחק כמה סנטימרים מהריתוך מאבד את הטיפול התרמי ונחלש בין פי 3 לפי 5 ( תלוי בסוג האלומיניום )
חייבים להשיג עריסה שתתאים או לתכנן וליצר כזו.

בעיקרון לייצר ציר חדש שבו אחד מהקטרים שצריך להיות גדול יותר זה ממש פשוט וגם אתה יכול לעשות את זה. החומר לציר צריך להיות stainless steel 316.
יש פלדות מועטות החלדה חזקות יותר. לי נשבר ציר בשטח מפלדה קשוחה יותר, עברתי ל 316 כדי שלא ישבר אלא יתעקם.
 

המחשמל 64

New member
מנהל
מקצוע חזק
הנדסת מכונות וטוב שיש ידע בתורת המתכות

 

Fengluzon

New member
באופן אישי, הייתי ראשית מנסה להצליב מידע עם אופנועים אחרים

של ימאהה כמו ה WR250/450F ו YZ250F.
במקרה שלי ראיתי שישנם לא מעט חלקים שניתן להחליף בין האופנועים. כמובן חשוב לבדוק גם שנתונים כי גם שם נעשים שינויים באורכי הבולמים, מידות הקאליפר, אורך הציר ועוביו, לאורך השנים.
&nbsp
 
למעלה