חידושים שנצפו ברומניאקס בכתומים...

Fengluzon

New member
חידושים שנצפו ברומניאקס בכתומים...

ניסוי כלים בבולם אחורי אויר (כמו באופניים).



 

Old School2

New member
נדמה לי שהיה כבר ב-BMW 450 X עם בעיית התחממות?

בכול אופן באופניים בולמי קפיץ אויר הם דבר מאוד מוצלח מבחינת ביצועים ואמינות, היתרון שלהם על גבי קפיץ הוא משקל קל יותר וכיוון בעזרת משאבה במקום החלפת קפיץ. דחיסת אויר יוצרת גם פרוגרסיביות מצוינת ולא צריך ליצור אותה בדרכים אחרות כמו בקפיץ מתכת.
האמת היא שגם בולם קפיץ מתכת הוא מצוין ועל החסרונות לעומת קפיץ אויר התגברו עוד לפני שהאחרון שנעשה נפוץ.
לדעתי האתגר הבא שיצרני האופנועים ילכו לכיוונו בעולם המיתלים הוא מתלים נשלטים מכנית או חשמלית באופן שניתן לשלוט מהכידון בצורה מהירה ותוך כדי רכיבה באופן עבודה המתלה על מנת לשנות בין מצב הפגזה בתוואי מהיר למצב נמוך ורך יותר של האופנוע לאתגרי עבירות.
שהאופנוע יונמך ויתנהג ככה בלחיצת כפתור:
http://fullgaz.co.il/רכיבה-ראשונה-בטא-קרוס-טריינר-300/
וגם כמו אופנוע אנדורו רגיל, וגם מצב שלישי למוטוקרוס.
בולמי קפיץ אויר הם הבסיס ליכולת הזאת.
 

Fengluzon

New member
לדעתי, אופניים בכלל לא מתקרבים למעטפת הביצועים

של אופנועי מוטוקרוס או אנדורו. (גם לר ברכיבת דאוןהיל)
הנסיון של מספר חברות כגון שואה, WP, קיאבה וכו' בבולמים מסוג אויר, עד עתה לא נוחל הצלחה מרובה.
רוב האנשים מלכתחילה לא ממש אוהבים לכוון דברים ובוודאי לא לרכב עם משאבה בתיק הכלים, על מנת לשנות את לחץ האויר ככל שהבולם עובד קשה יותר.
עד עתה הביקורות בחו"ל אינן טובות במיוחד ורוכבים רבים מחליפים את הבולמים שלהם ב CRF ו KX לבולמים עם קפיצים אשר יציבים יותר וקלים במידה מסויימת יותר לכיוון.
אני גם חושב כמוך שהעתיד יהיה בחיישנים (ומחשב ניהול) שישבו בתוך הבולמים ויתאימו את עצמם לתנאי הדרך. זה כבר קיים למיטב זכרוני.
באופן אישי אשמח למרובע עם משקל של 125 דו"פ. כאשר זה לא יבוא על חשבון חוזק השילדה או זרוע אחורית.
 

yoe66

New member
יודע שאופניים משיגות אופנוע בדאון היל נכון?

 

Fengluzon

New member
בוודאי, אך עדיין , לדעתך האם הבולמים באופני דאוןהיל עובדים

קשה יותר לאורך זמן מאופנועי מוטוקרוס או רכיבת אנדורו/ אקסטרים אנדורו?
&nbsp
 

ה ט ו ח ן

New member
לא אוהבים לכוונן, כשמדובר בהתעסקות עם המכניקה

של האביזר, אבל אם הכוונון יהיה מהכידון, זה כבר עולם אחר.
תחשוב על מצב, בו יש בורר על הכידון עם נניח 5 מצבים, והרוכב בוחר את המצב המתאים לפני כל קטע רכיבה.
אם תהיה אפשרות להנמיך את הכלי, זה בכלל יהיה להיט.
 

Fengluzon

New member
אני מבין את הרעיון שלך, אך אתה צריך לזכור שככל שהבולם מתחמם,

לחץ האויר בו עולה (בדיוק כמו בצמיגים). ההתאמה עדיין נעשת ע"י התאמת משאבה לונטיל.
גם אם תבנה מנגנון שישחרר לחץ בתא אחד ויעבור לאחר (סוג של ווסת מסויים) עדיין לא תהיה לך שליטה אולטימטיבית ולהערכתי, בשלב מסויים של הרכיבה, הבולמים פשוט לא יעבדו טוב כמו בהתחלת הרכיבה.
אם אינני טועה , ישנו רוכב מוטוקרוס מפורסם (לצערי איני זוכר את שמו) שבמהלך רכיבה תחרותית באחת הקפיצות, הבולם פשוט התפנצ'ר לו בתום הקפיצה והוא סיים את המרוץ.
 

enigo

New member
את עניין הטמ' אפשר לפתור. השאלה מה היתרונות, מה החסרונות

ומה הסיכום הסופי.
באופניים, שרגישים מאוד למשקל, קפיצי האוויר מציעים יתרון של כמה מאות גרמים במשקל הכולל, וזה משמעותי. והבעיה היא באמת התחממות בעבודה קשה ועמידות - עובדה שתחום הדאונהיל היה האחרון לאמץ את בולמי האוויר (ועד היום יש כאלו שעדיין מעדיפים קפיצים).
צריך לזכור גם שבאופניים הבולם האחורי הרבה יותר חשוף לאוויר, ולכן קל יותר לקרר אותו.
ועדיין, ככל שיצרני הבולמים יצברו עוד ועוד ניסיון עם קפיצי אוויר, אני מניח שנראה יותר ויותר הצעות של מתלי אוויר גם באופנועים.
אגב, מפתיע שלא פוגשים את הטכנולוגיה הזו באופנועי טורינג. שם היכולת לשנות את קבוע הקפיץ קריטית במיוחד (בגלל שלא פעם רוכבים עם מטען ונוסע).
 

Old School2

New member
בהוספת משקל משנים את העומס קפיץ הראשוני

לא צריך לגעת בקבוע הקפיץ.
התעסקות עם קבוע הקפיץ נועדה למטרה אחרת לגמרי- לשנות את התנהגות ואופי עבודת המתלה.
 

enigo

New member
אתה טועה. עומס קפיץ ראשוני פותר את בעיית הגובה, לא יותר

ולא פחות. כדי להתמודד עם משקל גבוה בהרבה על הגלגל האחורי, צריך קפיץ קשיח יותר.
 

Old School2

New member
אני לא יודע מה זה משקל "גבוה בהרבה", בתגובה שלי התייחסתי

באופן מעשי למה שאתה אמרת על הרכבת מורכב וציוד על אופנוע טורינג. עבור המקרה שינוי עומס קפיץ עושה את העבודה- המטרה אגב היא לא סתם שמירה על גובה אלא לאפשר ניצול אופטימלי של מהלך המתלה בשני הכיוונים- בסגירה ובפתיחה. הפעולה הזאת אגב גם הופכת את המתלה לקשיח יותר. זה כל מה שנדרש כיום, באופן מעשי באופנוע טורינג לפני העלאת נוסע נוסף והעמסת ציוד.
אופנוע שטח זה סיפור אחר
 

enigo

New member
אתה מבלבל בין המצוי לרצוי

המצוי הוא שבקפיץ פלדה, מה שיש היום ברוב המוחלט של האופנועים, אי אפשר לשנות קבוע קפיץ, אז משנים את עומס הקפיץ הראשוני. זה לא הופך את הקפיץ לקשיח יותר (ובטח לא את המתלה), אלא רק משנה את התגובה הראשונית שלו (כי הוא כבר דחוס).
הרצוי הוא לשנות את קבוע הקפיץ - זה מה שבאמת יביא את המערכת החדשה (עם שני רוכבים ומטען במקום רוכב אחד) לאיזון נכון וטוב.
נדמה לי שראיתי פעם מתלה אחורי באופנוע טורינג שבו יש קפיץ נוסף, שמצטרף לראשי בהסטת מנוף, ובזה בעצם יוצר קפיץ מרוכב בעל קבוע קפיץ גבוה יותר, שזה כבר מתקרב לפתרון הרצוי.
 

Old School2

New member
בוא נשאר במחוזות הפרקטיקה

תעשה סיבוב על בולם עם פרלוד סגור עד הסוף ואחר כך עם פתוח עד הסוף
 

enigo

New member
עשיתי מספיק פעמים. יודע בדיוק מה האפקט. יודע גם שזה לא באמת

הפתרון לנסיעה עם שני אנשים בכלי שמיועד לאחד (או לחלופין - לא באמת הפתרון לנסיעה עם אדם אחד, בכלי שנועד לשניים).
 

doutsh

New member
יש לך כאן סתירה פנימית

אתה טוען שהמטרה היא לאפשר ניצול של מהלך המתלה, וזה נכון לגמרי.
אממה, כשאתה דוחס את הקפיץ אתה פשוט מקטין את המהלך שלו, כי הוא כבר מתחיל ממצב סגור יותר ממה שהיה קודם, וזה בהחלט לא ניצול אופטימלי של המהלך.
לא יצרת שוב דבר שלא היה שם קודם, הקפיץ היה מגיע למצב הדחוס הזה מתישהו במהלך פעולתו בכל מקרה. אתה פשוט וויתרת על כל שאר המהלך שלו.
&nbsp
יותר מזה, סביר להניח שתחת המשקל הנוסף האופנוע יישקע והקפיץ יידחס למצב דומה לאותו הפרילוד שיצרת במקרה הקודם. ההבדל יהיה בכך שהאופנוע שקע כדי ליצור את הדחיסה הזו, בניגוד להגדלת הפרילוד, שייצור דחיסה בקפיץ מבלי שהאופנוע יישקע.
על זה בדיוק אניגו מדבר כשהוא אומר שכיוון הפרילוד פותר את בעיית הגובה בלבד.
&nbsp
לכל קפיץ היצרן מגדיר טווח משקלים שהוא מתאים לו, ושעל פני הטווח הזה אפשר לנוע בעזרת הפרילוד (וגם זו פשרה, כי היצרן לא יכול למכור קפיצים לכל משקל ברזולוציה של קילו). מעבר לטווח הזה צריך להחליף לקפיץ עם קבוע אחר.
זה שאנשים לא עושים את זה בכל פעם שהם מעלים מורכב, זה לא אומר שזה המצב האידיאלי.
 

Old School2

New member
כאשר בולם אחורי נסגר הקפיץ לא סגור לגמרי

לכן דחיסת הקפיץ ראשונית בעזרת טבעת הכיוון אינה משנה בפועל לא את מהלך המתלה ולא את מהלך הקפיץ. ניצול מהלך אופטימלי משמעו חלוקה נכונה בין מהלך סגירה לבין מהלך פתיחה ממצב סטטי.
בנוסף לכך- המתלה לא מתנהג כמו קפיץ אידאלי, מדובר במערכת שלמה שיוצרת פרוגרסיביות ובדיוק מהסיבה הזו דחיסת הקפיץ מביאה את כל המערכת לנקודה בה היא קשיחה יותר והולכת ונהיית קשיחה מאותה נקודה והלאה. או במילים פשוטות- למערכת עם קפיץ מכווץ התנהגות קשה יותר מאשר משוחרר.
לכן אם ניתן להגיע לכיוון SAG רצוי בעזרת טבעת הכיוון לא מדובר בפשרה לעומת קבוע קפיץ מדויק למשקל.
באופנוע שטח קלים עם קפיצים ארוכים קבוע קפיץ נמוך יחסית שמאפשר תנועה על פני טווח גדול ולכן טבעת הכיוון מאפשרת כיוון נכון לטווח משקל לא מאוד גדול.
באופנועי כביש, סיפור אחר לגמרי, קפיצים הרבה יותר קצרים בעלי קבוע גבוה יחסית שמאפשרים טווח תנועת מתלה הרבה יותר קטן ולכן משחק עם טבעת הכיוון מאפשר התאמה טובה לטווח משקלים הרבה יותר רחב.
 

Old School2

New member
ונקודה נוספת

העמסת הקפיץ הראשונית "מנקה" משקל מסוים מהמשקל שקפיץ מגיב אליו. כך לדוגמא אם דוחסים קפיץ בערך ששווה לעשרים קילו דחיסה עבור עשרים קילו שנשים עליו הקפיץ לא יזוז כלל, עבור ארבעים קילו הקפיץ יזוז כמו עשרים, עבור שישים יזוז כמו ארבעים, וכן הלאה. אותו דבר קורה בספיגת מהמורות- בקפיץ מכווץ חלק מהאימפקט "מנוקה" והבולם פחות נסגר- זה מתרגם לחווית רכיבה נוקשה יותר.
כל זאת כאילו המערכת מתנהגת כמו קפיץ אידאלי.
כל זאת התיאוריה, בפרקטיקה מכוונים SAG לפי הטבעת כיוון. מגיעים ל-SAG רצוי? זה גם לא אומר שקבוע הקפיץ נכון, זה גם תלוי באופי הרכיבה. אז קודם מכוונים SAG, אחר כך משנים את השיכוך כיווץ והחזרה על מנת להגיע לתוצאה רצויה ורק ואם לא מצליחים מחליפים קפיץ, אני מאמין שעל זה לפחות אנחנו יכולים להסכים
 

enigo

New member
הטעות שלך היא בערבוב בין פעולה סטטית של קפיץ למה שקורה

במפגש עם מהמורה. עכשיו הקפיץ צריך להאט ואז להאיץ בחזרה משקל הרבה יותר גבוה. עם קבוע קפיץ נמוך מדי, זה פשוט יקרה לאט מדי.
עובדה שנמכרים קפיצים מותאמים למשקל לאופנועי שטח, טנדרים וכן הלאה. למה לא פשוט מעלים את עומס הקפיץ הראשוני וזהו?
 

Old School2

New member
אם עוד לא הבנת אני מודע לכך שמחליפים קפיץ באופנועי

שטח ושלעיתים קרובות יש צורך ואת הסיבה לשינוי קבוע הקפיץ כתבתי בפסקה השניה בתגובתי הקודמת.
ניתן אמנם באופן הגיוני לחלק את ההתנהגות לחלק סטטי ולחשוב שלאחר שהופעלה דחיסה ראשונית אין השפעה על המשך הטווח אבל מודל הקפיץ האידאלי פשוט לא רלוונטי משתי סיבות:
1. כאמור לא מדובר כלל במערכת עם התנהגות לינארית.
2. ברכיבת שטח לא מתרסקים לתוך המהמורות כמו בטטה מועמסת על המתלים אלא מורידים עומס ופותחים את המתלה בכל הזדמנות ולכן כאשר אנו מגדילים את עומס הקפיץ אנו מקבלים פחות דחיסת מתלה במפגש עם מהמורה, זאת אומרת התנהגות נוקשה יותר.
אני מכריז על הנושא כחפור
 

enigo

New member
ואני מכריז על הדעה שלך כשגויה

אם תרצה, אנסה להסביר שוב למה, אבל אם אתה מעדיף להמשיך להיות בטוח שאתה צודק במקום ללמוד - אתה מוזמן.
 
למעלה