מדברים כאן לא מעט על אופנועי MX כאופנועי שטח.

DAN TAL

New member
מדברים כאן לא מעט על אופנועי MX כאופנועי שטח.

אז הנה ה'מכה' של הקטע הזה.
סדרת ה GNCC האמריקאית.
סדרה ותיקה ,המתקיימת במזרח ארה"ב,במסלולים די קבועים,עם מספרים של עד 1700 מתחרים,(שמתחלקים לכמה כמה קטגוריות,) בסבב. בשיטת
HARE SCRAMBLE .
כל מרוץ,נמשך כ-3 שעות.יש כ 10 סבבים בעונה.


בסופ"ש שעבר,נערך המרוץ הזה-Big Buck GNCC 2016 | Round 4
בדרום קרוליינה.

סרטון שווה (לטעמי שווה מחשב בבית ולא מסכצ'יק של סמארטפון}.

https://www.youtube.com/watch?v=9lxxI8EK-s0

HAVE FUN
 

המחשמל 64

New member
מנהל
אם אני רואה נכון והסרטון מצוין ובאיכות מעולה יש שם לא

מעט קטעי אינדורו ביער עליות וכו'.
אם אני מבין נכון למרות זאת זה מסלול מהיר ברובו, במפים וגם קפיצות סוג של
ספיישל מהיר הגם שהוא בתוואי הררי אבל לא סלעי, לא טכני צפוף ואיטי.
כלומר לתוואי שכזה MX מתאים בהחלט? אם כן האם אינדורו לא יתאים נאמר זהה מקביל מאותו סוג?
אחלה סרטון
 

PRORIDING

New member
בארה"ב נמכרת הכמות הגדולה ביותר בעולם של אופנועי שטח יפניים

ובשנים האחרונות KTM נמצאת בזינוק מטאורי ואולי אפילו כבר כבשו את הפיסגה.
&nbsp
מירוצי ה- GNCC נתפרו במיוחד על מנת לתת במה לאופנועי הנמכרים והנמצאים ברשות הציבור בכמויות גדולות, ומשם פוטנציאל המשתתפים העצום.
&nbsp
אחד הדברים היפים בליגה הזו הוא הכמות העצומה של משתתפי הובי, לא אלופים ולא מוכשרים באופן מיוחד, שפשוט אוהבים את הספורט ומפנים לו סופ"ש פעם בחודש, כי יש מסלול מסומן, פסטיבל לכל המשפחה ואווירה מחשלמת, בחורות יפות וים של אופנועים נותנים בגז - מה לא תבוא?

&nbsp
לגבי האופנועים, מוטוקרוס עם הסבת אינדורו,
התוואי הוא מהיר באופן יחסי ואחד הדברים המאפיינים את התוואי הוא גז פתוח - זה לא תוואי שהשימוש במצערת הוא במשורה, להיזהר לא לשבור את האחיזה, סלעים רופפים וסלעים בכלל.
הרבה תוואי חולי שבו פרונט קל ומנוע "חם" ו"חד" הם יתרונות
הרבה באמפים וקפיצות שבהם מתלי מוטוקרוס אחרי שיסתום אינדורו עובדים בהם מעולה
הרבה מהפניות מסומנות היטב וכוללות ברמים טובים שמאפשרים להגיע חזק לרדיוס ושוב המיתלים עובדים טוב.
&nbsp
לא הכל וורוד,
אם נתקעים עם אופנוע כזה באמצע עליה וצריך להתחיל מחדש - זה יותר קשה לעומת אופנוע אינדורו פרופר.
אם יורדים ירידה עם דרדרת מגעילה סטייל קולה בקיץ במהירות נמוכה וצריך גם לפנות - זה יותר קשה.
&nbsp
צריך לזכור שיותר קשה זה לא בילתי אפשרי מצד אחד, ומצד שני לבדוק האם התוואי האהוב עליך לרכיבה כולל את המרכיבים שבהם מוטוקרוס מוסב ל- GNCC יעבוד טוב יותר.
&nbsp
בסופו של דבר האופנועים היום הם סוג של חלליות לעומת 25 שנה אחורה, והכישרון היחיד שנותר באחריות הרוכב הוא להכיר את עצמו ואת תוואי הרכיבה אליו הוא רוצה לכוון - מה שיוביל לבחירת אופנוע מושכלת.
אה, ויש את הכישרון של להרוויח מספיק כסף בשביל לקנות את האופנועים המעולים האלה...

&nbsp
 

המחשמל 64

New member
מנהל
אחלה תשובה
ואני שמח ומאחל שתשאר כישרוני


אבל שאלה אחת לי בנושא.
האם ניתן לקבל הסבר לגבי "שיסתום לאינדורו בבולמים" מה נעשה להם מסובך? מורכב? דבר ידוע ומוכר גם בארץ במוסכים?
 

a c t i v e X

New member
מוציאים כמה שימסים החוצה שיזרום השמן יותר טוב... זה הכל

בבולמים מתוחכמים יותר כמו TC, זה יותר מסובך מאשר בבולמים פשוטים
כמובן שאיזה וכמה זה כבר לדעת, ולמרבה המזל יש היום מספיק ידע בפורומים ומאמרים ברשת
 

המחשמל 64

New member
מנהל
על ההסבר .הוצאת השימסים מונעת

התנגדות למעבר השמן .כפועל יוצא יש זרימה ,ההתנגדות פוחתת/לחץ יורד .
 

Fengluzon

New member
לכל שסתום בבולם: בסיס, אמצע וריבאונד, ישנם שימסים

שמתכופפים כתוצאה מכיווץ הבולם וחזרתו ודרכו עובר השמן. ככל שיש יותר שימסים, לוקח יותר זמן לבולם להתכווץ משום שהשימסים משפיעים על עקומת ההתנגדות לנוזל הבולם.
כמו שאקטיב ציין, משחקים עם כמות השימסים כדי ליצור את ההתנגדות הרצויה למעברי השמן שבבוכנה עצמה.
למיטב ידיעתי אין יותר מידי מומחים בארץ שמתעסקים בזה. רובם פשוט מעתיקים פורמטים מחו"ל שנמצאים ברשת. יש המון ידע באתר טאמפר טוק במחלקת המתלים. פשוט צריך לדעת לברור את המידע הנכון.
 

DAN TAL

New member
לדעתי הבעיה הראשונית והעיקרית,בשיסתום,זה לפרש

את התנהגות האופנוע וליישם את המסקנות בעבודה על המתלים.

הבעיה השניה,היא בחינת התוצאות בכל ספקטרום הניסוי.
כלומר לערוך שינויים ונסויים בתנאים נשלטים ועל כל טווח השינויים האפשרי.
מה שאומר,אין ספור שינוים שיטתיים קטנים,מצד לצד של ההתנהגות,כולל מעבר לקצוות,עד שניתן יהיה לחזור לתוצאה הטובה ביותר.

לדעתי אין לנו אף אחת מהדרכים להתמודד עם שתי הבעיות הראשוניות האלו.
ולכן אני מאוד ספקן לגבי השינויים והתוצאות.

לדעתי,ברוב המתלים של אופנועי השטח,ניתן להגיע לתוצאות משביעות רצון,ע"י שימוש בכל האמצעים הנגישים מלבד שיסתום.

כלומר,קפיצים שונים על כל המשתמע מכך (פרה לואד וכו')
גובה וצמיגות שמן
כיוון בעזרת בוררי השיכוך
שינויי יחס בין כל הנ"ל.
 

Fengluzon

New member
אני בהחלט חושב שהדבר הראשוני למתלים זה הקפיצים, סאג,

וסוג השמן כולל הצמיגות בבולמים. מספיק משחק של 10CC בבולם להרגיש את השינוי.
אני גם מסכים איתך שרוכבים לא ממש יודעים לפרש את התחושה שהם מרגישים לדוגמא: המתלה שלהם קשיח לאחר מספר באמפים, והם ישר ניגשים לרכך את הבולם במקום להבין שיתכן ומדובר בחזרה איטית מידי של הבולם ולמעשה נוצרת דחיסת יתר ( פאקינג) של הבולם. כמובן שישנן דוגמאות רבות ונוספות.
בנוסף לכך מתלים שיעבדו במקום אחד טוב, לדוגמא יער וסלעים, כמובן שעם אותו כיוון, לא יעבדו בצורה טובה, בדיונות למשל. צריך לכייל את המתלים בהתאמה לסוג הרכיבה.
לגבי הפרשנות , ישנה תוכנה אחת שנקראת "רסטריקטור" שהיא מנסה לדמות את השפעת השימסים בבולמים. ממה שאני רואה, היא נותנת כיוון כללי אך בסופו של דבר זה עניין תחושתי של הרוכב עצמו.
מהנסיון האישי שלי, השינויים, לי אישית מורגשים מאוד, אך שוב, זה דרש המון משחקים של לפתוח ולסגור את הבולמים עד שהתאמתי אותם לצרכיי ובעיקר ליכולות שלי. תמיד ניתן לשחק עוד ועוד.
מבחינתי, המשחק עם הקליקים זה רק להתאמות הקטנות והם לא משפיעים על התחושה בה אני מעוניין בתחילת מהלך, אמצע מהלך ובסופו. לשם כך אני באופן אישי משסתם.
לרוב האנשים זה לא מפריע בכלל והם יכולים גם לרכב על מקלות מטאטא, עד שהם רוכבים על אופנוע מכוון, נכנסים במדרגת סלע במכוון ו... לא מרגישים אותה כלל.
 

DAN TAL

New member
תגובה לסעיף בתגובה שלך:

לדעתי דוקא שיכוך החזר מהיר מדי,נותן תחושה של מתלים קשים מדי...
כי הוא לא בולם את המכה החוזרת,שמתפרשת בטעות כקושי במתלה או חוסר ספיגה....

קח כדור-סל.
תטיח אותו בקיר שמולך בחוזקה.
תחטוף בפרצוף מכה חזקה מהעוצמה שהכדור חזר אליך מהקיר.
אם תאיט את מהירות החזרה של הכדור מהקיר אליך,המכה אם בכלל,תהיה חלשה יותר.
 

Fengluzon

New member
מהנסיון האישי שלי ותחושותיי בלבד, אני מעדיף בסגנון

הרכיבה שלי והאיזורים בהם אני רוכב, שהמתלה יחזור מעט יותר מהר מהממוצע.
אני מדבר כאן ממצב אמצע (לדוגמא: פתוח 10 מתוך 20), וממנו לרכך עוד במעט את ההחזרה ( עד 4 קליקים במקסימום- כלומר עד 14), אינני מדבר על קיצוניות בו המתלים ירגישו כמו מקל פוגו (פתוח 22). וגם כאן הכל תלוי אזור רכיבה.
בדוגמא הקודמת שציינתי, אני מדבר על רצף באמפים שהמתלה נסגר מהחבטה הראשונית ומיד הוא נתקל בבאמפ נוסף, אך בשל היותו מכווץ ובשל החזרה האיטית בריבאונד ואי חזרתו למצב פתוח, הוא ממשיך להתכווץ עוד ועוד, עד שבסופו של דבר כבר אין מהלך עבודה למתלה.
&nbsp
 

DAN TAL

New member
מה שאתה מתאר,ידוע וברור.ובכל זאת,לדעתי רובנו הולכים על הצד

המהיר מדי.
כי משום מה התאוריה שציינת לגבי מתלה ש'מצטבר',זו תאוריה נכונה כשלעצמה וקלה יותר לקבלה ולכן היא גוברת בישומה ע"י קהל הרוכבים,על התאוריה שציינתי קודם לכן.
תיאוריית 'הצטברות המתלה',מופיעה קודם לכן בלימודי עבודת המתלים.
קשה גם להפתר ממנה ולמנן אותה נכון.
 

DAN TAL

New member
כיום אני כבר לא מכוון.... אבל כשאני מקבל אופנועים או

בולמים בנפרד לטיפול או שיפוץ,(אופנועי אינדורו או MX חדישים),את שיכוך ההחזר אני מכוון על התחלת השליש האיטי.
כלומר סביב הקליק השמיני מתוך 24 ממצב סגור בבורר שיכוך ההחזר.
או שביע מ 21 וכו'.

כולל האחורי.
את התפקוד הראשוני של האחורי,קל יותר לבדוק ביד במוסך מאשר הקדמי.
נכון שזו לא ממש בדיקה קובעת,אבל זה נותן כיוון ראשוני,שמסתבר שהוא לא רע גם להמשך.

זה כמובן תלוי בקפיץ (קפיץ חזק יותר ,דורש ריסון יתר מאשר קפיץ חלש ).
 

PRORIDING

New member
אני פשוט מכוון את המיתלים

לאן שאני רוצה לפגוע עם הגלגלים

&nbsp
וזה כמעט תמיד עובד!
 

amitexc

New member
הסבר קצת יותר פשוט

השימסים הם למעשה ״שייבות״ דקות 0.1 ממ לרוב, השימסים קיימים בגדלים שונים (חיצוני).
ישנם מבנים שונים שבעזרתם בונים קומבינציה של שסתום, אבל, הכל מתבסס על סידור פרמידה, מה שקרוב לשסתום הוא בעל קוטר חיצוני גדול וככל שמתרחקים הקוטר קטן ומהווה בסיס לשימס שלפניו, כלומר שימס בקוטר 10 ממ מהווה בסיס מחזק לשימס 20 מ״מ
בשביל לסבך את העניינים המבנה האופייני כיום הוא מבנה כפול, כלומר פרמידה אחת שקטנה ואז אחריה פרמידה חדשה, זה גורם למתלה להיות פרורסיבי יותר כשזרימת השמן מספיק מהירה השימס מה פירמידה הקרובה לשסתום נתקל בפירמידה החדשה.
לכל שימס יש משמעות בחיזוק הפירמידה ובמהירות זרימה שונה.
מי שמבין יודע בדיוק איפה צריך לחזק את הפירמידה ואיפה להחליש אותה.
&nbsp
פרמידה חלשה משמעותה מתלה רך>מתלה רך מתנגד פחות לתנועה> סגירת מהלך.
פרמידה חזקה> העברת המכות לידיים= חוסר ניצול מלוא מהלך המתלה.
&nbsp
יש פה תורה שלמה אבל בגדול האידאל הוא לנצל את רוב מהלך המתלה ולא להגיע למצב שבו המתלה נסגר.

 

המחשמל 64

New member
מנהל
להסבר
. האם ניתן להסיק אם כך שהשוני

העיקרי בין בולמי אינדורו למוטוקרוס נעוץ גם במבנה של אותה פירמידה שהסברת זו שגורמת למתלה להיות רך או קשה?
נאמר בין בולמי WR או YZ? האם נכון יהיה לומר שניתן להתגבר על התנהגות בולמים ביעוד מוטוקרוס תמיד על ידי שיסתום כלומר שינוי מבנה הפירמידה? והשאלה הקשה יותר(לדעתי) אם נייצר שינוי כאמור, האם לא יפגם תפקוד הבולם בהיבט אחר? נאמר, בהשוואה האם הבולם יהיה ליניארי וטוב לכל קשת השימוש באינדורו לאור השינוי או שתפגם יעילותו ביחס לבולם יעודי מלכתחילה לאינדורו?
 

amitexc

New member
במידה והבולמים הם אותם בולמים אז חד משמעית כן

בעבר המתלים היו שונים, במוטוקרוס עוצמת השיכוך גבוהה יותר והיות ועם מתלה תא פתוח יכולת השיכוך הייתה מוגבלת פותח המתלה עם התא הכפול/סגור. עד לא מזמן המתלים בwr היו מהדור הקודם כי הם פשוט יכלו להתמודד עם השיכוך הדרוש באינדורו (סוג של, הם יותר זולים אז היצרן העדיף להשתמש בהם כל עוד הוא יכול).
היום כשיש את אותם המתלים הקפיץ והשיסתום שונה (וגם גובה שמן שונה)תחליף אותם ותקבל את אותו ההתנהגות בדיוק.
&nbsp
הסטאפ בין השניים אינדורו/מוטוקרוס שונה בגלל הצורך, במוטוקרוס דרוש שיכוך חזק יותר בעוד שבאינדורו ישנו תוואי שטח משתנה מאבנים רופפות עד לקפיצות(לא בסדר גודל של מוטוקרוס) ולכן באינדורו הסידור הוא שונה, ומתאים לטווח תוואי קרקע גדול יותר וכמובן שעם פשרה.
&nbsp
 
למעלה