שאלה למורות א- כיצד אתן מסבירות

orly p

New member
שאלה למורות א- כיצד אתן מסבירות

אותיות דגושות ורפויות. הרבה ילדים אצלי מתבלבלים והחלטתי לקחת את הנושא בצורה מרוכזת, מעוניינת בהצעות.
 
דוגמה אחת על...פ' דגושה ורפויה

פ דגושה כמו בצלה פנים ופ' רפויה כמו במילה עפה . סיפרתי לילדים סיפור על ילדה קטנה עם םנים יפיפיות אך היה לה בפנים נקודת חן. כאשר היא גדלה היא החליטה להוריד את הנקודת חן . כאשר היא הגיעה הביתה אחותה הקטנה שאלה אותה :" היי הנקודה עפה לך ..." וזה ההבדל בים פ'דגושה כמו במלה פנים לפ' רפויה כמו במלה עפה (או כמו בסיפור הנקודה עפה). כדאי מאוד ללמד אותם דרך סיפורים מקווה שהבנת והפנת מירי
 
"הכח לקרא"

דגושה = עם כוח רפויה = ובלי כוח... מאורטון נוגעים בגרון של הילד כשיש דגש - כי הדגש "תקוע" לאות בגרון.
 

ענת ג2

New member
ברוח המצב... אני אומרת להם

שהנקודה היא כמו פצצה, כשאומרים אות דגושה, ב, ו פ. השפתיים נצמדות ויש מעין "פיצוץ" של אויר. הילדים שמים יד לפני הפה וחשים את הפיצוץ. (אפשר להדגים גם עם להבה של נר). כשהוגים אותיות אילה בילתי דגושות השפתיים לא נפגשות והאויר שנפלט מהפה הוא בעוצמה קטנה יותר. הם לא זוכרים את ההסבר הארוך אבל הם זוכרים את השפתיים הנפגשות,
 

ditiarbel

New member
במשחק ובשיר

לוקחים חרוז הקשור בקצה חוט ניילון שקוף. כותבים פ' גדולה , שמים את החרוז כשהוא במרכז הפ'. היד מחזיקה בחוט מלמעלה. מספרים שהייתה אות גאוותנית והיא שרה כל היום פַּ ,פַּ, פַּ יש בי נקודה(ביצוע השיר בגאוותנות). באה רוח( לוקחים ילדים שנושפים פַ ארוך ) הנקודה עפה. ואז שרים בקול בכייני. פַ , פַ, פַ, עפה נקודה. בַּ ובַ אותו הדבר, הרפוייה, מייבבת. בכַּ וכַ, לא חינוכי. אבל הילדים מאוד אוהבים את זה. לכן הם זוכרים מצויין. הכַּכַּה מתחילה בשוויץ, אבל הכֶכֶה, צוחקת בשמחה שלה אין נקודה. דיתי
 

ISC

New member
"הכוח לקרוא" על-פי דגנית שניר

דפנה שלום, בשיטתה של דגנית שניר "כוח לקרוא" "בשם כוח מכוּנוֹת התנועות: קמץ-פתח, חיריק, חולם, צירה-סגול, שורוק-קובוץ; "בלי כוח" - העיצורים שאינם מנוקדים כלל, או מנוקדים בשווא" (מתוך המדריך למורה). בברכה, אילנה
 

orly p

New member
אני מסבירה להם ע"פ השיטה של דגנית

שניר, אך יש ילדים שעדיין מתקשים. איך אתן עובדות עם הילדים בכיתה חוץ מלהסביר???
 
נכון - לכן כתבתי במרכאות

"גנבתח" את המילה כוח - לא התכוונתי לשימוש בשיטה רק למקור השם
 

ISC

New member
"גניבה" טובה

דפנה, רגע לאחר שכתבתי את תגובתי (במקום שגוי) הבנתי את כוונתך, אבל המסר יצא משליטתי ונשלח כבר. אילנה
 

ISC

New member
דגושות ורפות על-פי "אותיות מדברות"

בחוברת א' "אותיות מדברות" של זהבה קלנר, המבוססות על שיטת מקגינס,מוצגות המלצות / "רמזים" לילד בעת הקניית דגושות/רפות. לגבי "פּ" - ניתן לַילדים רמז "מלאו את הפה באוויר ותשמיעו קול של פצצה. זהירות! הנקודה היא ה"פצצה"; וכן: "כשאמרתי פּ השמעתי קול של פצצה". לגבי "פ ף" נרמוז "הוציאו רוח מהפה ותאמרו את הצליל יפה" וכן "כשאמרתי פ - הוצאתי רוח מהפה". לגבי "בּ" - ז.ק. רומזת לתלמיד: "כשאמרתי בּ - הקפדתי לסגור שפתיים ולפתוח אותן בפתאומיות". לגבי "ב ו" היא אומרת " כשאומרים ב ו מרגישים זרם בין השיניים לשפתיים". לגבי "כּ" (ו-ק) - "אם תרגישו אוויר שנעצר בגרון סימן שאמרתם את הצליל נכון". לגבי "ח כ ך" - "עשו קול נחירה". בברכה, אילנה
 

ISC

New member
כּ ו- כ על-פי דגנית שניר

בהרצאה של דגנית שניר ב"ניצן" לפני מספר שנים היא הציעה לומר לילד ש - כ (רפה) היא כמו ח שהפכו אותה ולכן היא נשמעת אותו הדבר.כדאי כמובן להמחיש. נעזרתי בנ"ל בעבר עם חלק מתלמידיי. אילנה
 

אורנה מ1

New member
../images/Emo20.gifב-ב כ-כ פ-פ

באה הנקודה (דגושה) עברה הנקודה (רפה), כאן הנקודה(דגושה), הלכה הנקודה (רפה), פה (דגושה)הנקודה, עפה הנקודה.
 

ISC

New member
דגושות רפות ב"ספר הניקוד של הגמדים

ב"ספר הניקוד של הגמדים", המקסים (בעיניי) והגמדי בגודלו, שכתבה שלומית אולצ'יק (1999, הוצאת איילות) כתוב, בין השאר: "בֵית בלי נקודה בתוכה לא אכלה את הארוחה (הנקודה היא הסעודה) היא נשמעת חלשה ורעבה.בֵית רפה עם קמץ אומרת: בָ". היא מוסיפה: "כשרוצים להבהיל מישהו אומרים לו בָּ ולא בָ כי בָּ נשמעת יותר חזקה". כנ"ל לגבי ה- כ (הרפה): "כף בלי נקודה בתוכה לא אכלה את הארוחה (הנקודה היא הסעודה).היא רעבה וחלשה ולכן כף רפה עם צירה אומרת: כֵ"; וגם: "כף בלי נקודה בפנים היא ממש על הפנים היא לא אכלה ארוחת בוקר וזה יעלה לה ביוקר". לגבי "פָּ":"פֶּא עם נקודה בפנים היא יותר חזקה, יש לה פֶּה ויש לה חוצפָּה. זה ממש מפיל אותי על הרצפָּה". לגבי כּ - דומה לכף של חול; לגבי כ - כ' דומה ל-ח'. בספר "רמזים" / תומכי זיכרון רבים לתנועות ולצלילים. כדאי! אילנה
 
למעלה