האם אתן נוטלות/נטלתן אספירין החל משבוע 10?

האם אתן נוטלות/נטלתן אספירין החל משבוע 10?

בפגישה האחרונה שהייתה לי אצל ד"ר בר חוה (באמצע שבוע 6, דופק+ סוג של התחלת מעקב הריון) קיבלתי דף הנחיות ובין היתר מצוין כי החל משבוע 10 ועד לשבוע 36 מלא אני אמורה ליטול אספירין 75 למניעת רעלת הריון (זהו דף הנחיות שמקבלת כל מטופלת יחד עם הנחיות ליטול ויטמינים, להמנע מעישון, אלכוהול וכו')
לאחר פגישה זו בחרתי לעבור למעקב הריון בקהילה ולא להמשיך אותו אצלו באופן פרטי (בעיקר משיקולים כלכליים וגם מכיוון שהנסיעות אליו והתורים הארוכים נמאסו עלי)

בגדול לא ידועה לי בעיה רפואית או סיבה כלשהי בגללה אני ספציפית אמורה ליטול אספירין ונראה שזו הנחיה כללית שלו לכלל המטופלות ובעיקר בהריון ראשון (מצוינת גם נטיה ליתר לחץ דם כשיקול. לחץ הדם שלי נוטה לנמוך דווקא)

אני ממש לא נוהגת ליטול כדורים ותוספים "ליתר בטחון" (ולהנחיה הכללית שלו לנטילת כדור חומצה פולית במינון של 5 מ"ג במקום 400 מק"ג המומלץ בד"כ אני לא מצייתת למשל וממשיכה עם ה400- מכיוון שכל הרופאים האחרים איתם התייעצתי חולקים עליו)
ואם היה מדובר בהריון "רגיל" ולא יקר כל כך (לאחר 3 שנים של ניסיונות ו-IVF) בכלל לא הייתי שוקלת ליטול מדללי דם לתקופה ארוכה כל כך בהריון

ועדיין- החשש הקטן מנקר בי.... אני דיי בטוחה שללא טיפולו של בר חוה והיצירתיות שהפגין עד שהצלחנו להקלט להריון (ונדרשה המון יצירתיות- אפילו הוא הרגיש מאותגר מאוד בשלב כלשהו) כנראה שלא היינו נמצאים בשלב הנוכחי.
קשה לי לשחרר בשלב הזה, ולהפנים שעם כל הטיפולים והקשיים, כרגע ההריון הוא תקין וסטנדרטי (
) ולא מצריך יותר הנחיות מיוחדות ונטילת תרופות ללא הפסקה

אני תוהה- כמה מכן (מטופלות של בר חוה ובכלל) קיבלו הנחיה ליטול אספירין במהלך רוב ההריון? האם הייתה סיבה רפואית ברורה ומוגדרת לכך? או שמדובר היה במעין "תרופת מנע" משיקולי "לא יועיל- לא יזיק"?

אני מתכננת כמובן להתייעץ גם עם רופא מעקב ההריון הנוכחי שלי בקופ"ח, אבל הייתי שמחה לשמוע מניסיונכם- ואולי גם חוות דעת שקיבלתן מהרופאים שלכן בעניין

תודה
 

malina83

New member
מוזר

אני לקחתי אספירין מהחזרה ועד הביטא ( הכפלה שניה) ואחר כך הפסקתי בהנחיית הרופא שלי. חשבתי שהשפעת האספירין היא עזרה בהשרשה ואם אין סיבה מוצדקת לדילול דם לא חושבת שכדאי לקחת. תתיעצי עם רופא מעקב הריון.
מדוע את חושבת ש 5 מיליגרם חומצה פולית אינו בריא? אני כבר כמה שנים נוטלת 5 מיליגם ( בגלל MTHFR) לא שמעתי על נזקים מזה. יש לך מידע אחר?
 
גם אני טופלתי באספירין+קלקסן (אמפירי) מההחזרה ועד לדופק

לצורך עזרה בהשרשה, כפי שתיארת במקרה שלך (למרות שלא הייתה אינדיקציה כלשהי לבעית קרישיות, אך לאחר לא מעט כשלונות יש רופאים שנוהגים לתת מדללי דם בכל מקרה)
בהתחלה הייתי אמורה להפסיק בביטא, אח"כ בר חוה שינה את דעתו וביקש שאמשיך עוד קצת ליתר בטחון
ההנחיה שלו אלי הייתה להפסיק עם מדללי הדם בשבוע 6+ (בפעם הראשונה שבה ראינו דופק) מכיוון שיש סיכון לדימומים בשלב זה ולהמשיך משבוע 10 (הפעם בהקשר של רעלת)

עושה רושם שיש מחקרים שמצאו את האספירין כמונע רעלת הריון (והוא ניתן, ע"פ הבנתי, בעיקר לנשים שנמצאות בסיכון כלשהו לרעלת, בעלות יתר לחץ דם, היסטוריה של רעלת או עובר קטן/לידה מוקדמת בלידות קודמות) כך שאני מבינה את מקור ההמלצה באופן כללי
אני פשוט לא מתאימה לאף אחת מהקטגוריות בסיכון ולכן אני מעט נרתעת מנטילה ממושכת כל כך של אספירין "סתם ליתר בטחון"

כנ"ל לגבי החומצה הפולית במינון של 5 מ"ג
אני לא מומחית בתחום - אבל חיפוש פשוט של "חומצה פולית 5 מ"ג" בגוגל מעלה כתבות והסברים מעט מלחיצים.
למשל:
"פרופ' גרוטו כותב במכתב כי מינון של חמישה מ"ג הוא גבוה מההמלצה המקסימלית לנשים, שעומדת על מ"ג אחד ליום. הרופאים חלוקים בדעתם בנוגע להשפעה של נטילת חומצה פולית במינון הגבוה פי חמישה מהמינון המקסימלי. ישנם כאלו שסבורים שהגוף יודע לסלק את המיותר, אולם מחקרים שבוצעו בעבר גילו קשר בין מינון יתר של חומצה פולית להאצת תהליכים סרטניים בסוף..."

"למרות שחומצה פולית נחשבת, בין היתר, כגורם מגן מפני סרטן, קיימות עדויות על קשר אפשרי בין צריכה גבוהה מדי של חומצה פולית להתפתחות סרטן, אם כי המומחים מעריכים שלא מדובר בסכנה ממשית ואין אף מחקר שהוכיח קשר ודאי בנושא", מסביר פרופ' גרוטו..."
(מתוך [URL='http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4633590,00.html']www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4633590,00.html[/URL], הלינק הראשון שקפץ לי בחיפוש)

או
"הקצובה היומית המומלצת היא של 0.4 מ"ג ליום לאדם בוגר. כיום המינון היומי מגיע בכמה מצבים עד כדי 5 מ"ג ביום. כיוון שהכבד אינו יכול לטפל בעודף המושת עליו, נוצרת הצפה של הפלזמה בחומצה פולית, וזו עלולה להיות גורם סיכון.
מחקרים מסוימים הצביעו על כך שחסר בפולטים - הנגזרות הטבעיות של חומצה פולית - עלול להגביר את הסיכון לסרטן. המחקר הנוכחי מתריע על כך שעודף פולטים עלול להגביר או לשפעל מצבי סרטן קיימים או מצבים טרום־סרטניים ולפגום בפעילות המערכת החיסונית. עודף חומצה פולית עלול להאפיל על חסר בוויטמין B12 - עובדה מוכרת וידועה - ובכך להגביר את הסיכון למערכת העצבים."
(מתוך כתבה באתר של הכללית
[URL='http://www.clalit.co.il/he/medical/pharmacy/Pages/Folic_Acid.aspx']www.clalit.co.il/he/medical/pharmacy/Pages/Folic_Acid.aspx[/URL] )

מעבר לכתבות- גם התגובה של רופאת המשפחה שלי כשביקשתי ממנה מרשם ל5 מ"ג ("את בטוחה שזה מה שרופא הפוריות המליץ? 5 מ"ג? זו לא המינון עליו אנחנו ממליצים בד"כ. אולי תוודאי מולו שוב שהוא באמת ביקש ממך ליטול 5 מ"ג ולא 0.4?") ותגובה דומה מהרוקחת בבית המרקחת בקופה כשכן רכשתי בסופו של דבר את המינון הגבוה מעט הלחיצו אותי
עושה רושם שיש שתי אסכולות בתחום נטילת חומצה פולית במינונים גבוהים- האם זה עלול להזיק או לא

מה שכן, אני יודעת שישנם מצבים רפואיים מסוימים בהם ההמלצה היא על נטילת המינון הגבוה של חומצה פולית. אני מניחה שמצבך הספיציפי (MTHFR) רלוונטי להחלטה הזו- וגם חוסר בחומצה פולית (כתוצאה מחוסר ספיגה בכמות מספקת של התוסף) ידוע כקריטי מאוד להתפתחות תקינה של העובר

הלוואי שהיו תשובות קצת יותר ברורות בכל התחומים האלו- חוסר הוודאות והגישות השונות של הרופאים מוציאות אותי לפעמים מדעתי
 

ענבל מ

New member
אני נוטלת אספירין

יצא שמשבוע 10, בו פגשתי לראשונה את רופאת המעקב. לחץ הדם שלי גבוה בדרך כלל והיא הסבירה שאספירין במינון נמוך (אני לוקחת 100 מ"ג, היא טענה שאין הבדל) נמצא במחקרים כמונע רעלת הריון.
&nbsp
אני מוגדרת כהריון בסיכון בגלל יתר לחץ דם ובגלל שני העוברים. לא טופלתי אצל בר-חוה.
 

אמאלוסי

New member
לא מטופלת של בר חווה

לא נוטלת לא אספירין ולא ח. פולית 5 מג'.
מצד שני - מזריקה קלקסן אמפירי (בגלל הפלות).
 
הוא ממליץ לכולן. גם אצלי הלחץ דם דווקא נמוך

והחלטתי כן לקחת. התלבטתי בהתחלה, ולכן התחלתי לקחת יחסית מאוחר, אך מאחר והוא ממש התעקש בסוף שליש ראשון שנפסיק עם הקלקסן החלטתי לפחות את זה כן לקחת אך לא מתוך חשש מרעלת דווקא (לקחתי קלקסן אמפירי, למרות שבדיקות קרישיות תקינות).
&nbsp
לא יודעת אם כדאי לך לקחת או לא. אם יש היסטוריה של הפלות חלילה.. אז אולי כדאי. אם לא אז הנטייה שלי היא להגיד לא לקחת.
 

Lago Azul

New member
אייי בר חוה.... :)

לא רוצה יותר מדי לפגוע בשמו הטוב של יקיר הפורום אבל הייתי לוקחת מאוד בזהירות את כל ההמלצות שלו. הוא ידוע בתוך אחד ש"יורה לכל הכיוונים".
אני גם עכשיו מסובכת קצת עם קלקסן ואספירין שלקחתי לאחר הוראה שלו. למה? לא ברור. לא היו לי הפלות, אין לי מקרי קרישיות במשפחה.. .הכל בגלל עוד בדיקה מהמיליון בדיקות שהוא שלח אותי שידועות בתור בדיקות של false positive.
הוא מנסה הכל מבחינת "לא מועיל לא מזיק". אז נכון, כשאת לפני בטא, ורק רוצה שתיהיה חיובית, את מנסה הכל, לא איכפת לך מכלום. אבל אחר כך את נתקעת עם מדללי דם שכדי להפסיק אותם את חייבת לעשות השראות לידה עם חומרים לא נעימים בכלל.
קיצר, אם אין לך אינדיקציה לא הייתי לוקחת שום תרופה שבמעקב הריון ***רגיל*** לא אומרים לך לקחת.
אספירין זו דווקא תרופה יחסית קלילה עם פחות סיבוכים אבל עדין.. למה לדלל את הדם אם אין צורך?
 
המממ.... דווקא לא קישרתי את ההוראה שלו להפלות בעבר

כי היו לי כאלה לצערי במהלך הטיפולים (הפלה אחת טבעית בשבוע 6 + הריון כימי)
הבנתי שההמלצה שלו קשורה יותר לרעלת הריון, אבל אם יש קשר גם בין המלצה לנטילת אספירין לבין היסטוריה של הפלות אז.... ייתכן ויש הגיון בהקשר הפרטי שלי
&nbsp
למרות שכשדיברתי עם חלי וניסיתי לוודא מולה האם ההמלצה על האספירין קשורה באיזשהו אופן אלי, לטיפולים שעברתי או לעברי הבריאותי/ פיסי היא אמרה שלא- שזו פשוט המלצה כללית שלו לבנות בהריון ראשון- כדי למנוע רעלת הריון
&nbsp
בכל אופן- אני כן שוקלת כרגע בחיוב את התחלת נטילת אספירין (ואני חייבת להחליט מהר- כי שבוע 10 מתחיל ביום ראשון)
תוכלי לפרט קצת על הקשר בין מדלי דם בהריון לבין השראת לידה? אין לי שמץ של מושג מה נטילת מדללי דם אומרת בפועל- בשלבים מאוחרים יותר של ההריון (אני רק יודעת שאמורים להפסיק עם האספירין לפני בדיקת מי שפיר- שאותה אני מקווה שלא אצטרך לבצע כך או כך)
&nbsp
 

Lago Azul

New member
מדללי דם

מומלץ לא להגיע ללידה תחת השפעת מדללי דם גם כי בלידה מאבדים הרבה דם גם ככה ולא מומלץ לדלל אותו כי יקח לו יותר זמן להקרש מה שיגביר את הדימום לאורך זמן וגם בגלל שאי אפשר לקבל אפידורל.
לכן ההמלצות הן להפסיק אספירין בשבוע 36-37 ולהפסיק קלקסן בשבוע 39 ואז לעשות השראת לידה. כי אם תפסיקי את הקלקסן ולא תלדי את בעצם בסיכון לקריש דם.
כל עוד את לוקחת רק אספירין ולא קלקסן אז אין בעיה. פשוט יגידו לך להפסיק איתו בשבוע 36-37 והלידה תתחיל כשתתחיל
 
למעלה