מתלבטת בדיקת VERIFI או לבצע מי שפיר

moranka1l

New member
מתלבטת בדיקת VERIFI או לבצע מי שפיר

היי בנות יקרות
אשמח לשמוע מכן מי העדיפה את בדיקת הדם "המחליפה" את דיקור המי שפיר. האם באמת התוצאות אמינות ובעצם ניתן באמצעות תוצאות תקינות בבדיקה לוותר על מי שפיר?
האם ניתן להסתמך על תוצאות הבדיקה הרי היא 99% ?
אשמח לשמוע חוות דעת. תודה מראש לעונות
 

אמאלוסי

New member
אני יכולה לכתוב רק על עצמי

אני עשיתי מי שפיר לפני שמונה שנים. אז כמובן לא היו בדיקות דם. שקשקתי מפחד לפני הבדיקה וכמובן אחריה. כבר אז ניתן היה לעשות צ'יפ, אבל אותי אישית זה לא עניין.
עכשיו, כשיש בדיקות דם, אני הכי בעד. אישית עשיתי וריפיי. סך הכל יש 5 חברות, אפשר להשוות ולבחור. אפס סיכונים לאם ולעובר - זה בעיניי הכי חשוב.
תוצאות הבדיקה שהם מבטיחים לא מאה אחוז, אלא 99.9 (בוריפי) לגבי תסמונת דאון ובשביל עשירית אחוז דיוק לשווה בעיני ללכת לדיקור.
 
שאלה שאלתית מאד...

הייתי בכיוון של מי שפיר וויתרתי בגלל צירים מוקדמים.
קראתי מישהי בפייסבוק ששוכבת עכשיו כבר שבוע בבית חולים בגלל ירידת מים חלקית בשבוע 18 וגורל ההריון לא ברור.
בעיה גדולה וקשה להחליט.
הרופא היה מאד בעד הצ'יפ הגנטי בגלל הגיל. אני פחות רציתי בגלל המצב...
בפועל עשיתי ניפטי (בהמלצת פרופ' שוחט) ביום ראשון ומקווים לטוב.
 

קסם103

New member
עשיתי את NIFTY ואני מאוד מרוצה

מפחיד לסכן הריון אם אין חשש ספציפי בעקבות השקיפות או הסקירה. עשיתי בחברת ניפטי שמזהה יותר תסמונות מהבדיקות האחרות כיוון שסוקרות את כל הכרומוזום, מרוצה מהשירות, המהירות והרופא המבצע.
 
לא מדויק מה שרשמת. דווקא גנומטי נחשבת ליותר מקיפה

כי מזהה גם אי סדירים וחוסרים מגודל מעט יותר קטן (החל מ 7, כאשר לניפטי זה החל מ 10). לא בטוחה כמה זה קריטי... אבל לא נכון להגיד שניפטי הכי מקיפה בשוק. אנחנו מאודדדד התלבטנו בין השתיים.
 
ניתן לבצע NIPT משבוע 10 עד הלידה...

אני חשבתי שכשאומרים שבוע 10 מתכוונים 9+, אז עשיתי אפילו קצת לפני, ומצאו מספיק תאים..
נראה לי שאומרים 10 כי רוב הנשים לא יודעות תאריך מדויק.. אז לוקחים ספייר כמה ימים...
&nbsp
ההמלצה לבצע מוקדם כי אם חלילה רואים תוצאה לא תקינה יש לעשות מי שפיר. מצד שני.. כיום רופאים בארץ מפחדים להסתמך על הבדיקה במאה אחוז ולכן לעיתים כשיש בדיקות סקר או סקירה עם סיכון גבוה יותר חלילה לבעיות כרומוזליות או פגם פתוח בעמוד השידרה וכו, הם שולחים למי שפיר בכל מקרה.
אז דעתי האישית.. המועד האופטימאלי לעשות הוא שבוע 16. אז כבר יודעים תוצאות שאר הבדיקות כולל חלבון עוברי, ואת התוצאות מקבלים בשבוע 17 בדיוק לזמן למי שפיר אם חלילה יש לפי ה NIPT סיבה לבצע.
 
עוד משהו שכדאי לשים לב

בדיקת הדם NIPT (גנומיטי/ ניפטי/ וורפי וכו) נותנת רק תשובה (בדיוק של 99.9%) שאין בעיות כרומוזליות מסוגים ספציפים. שהם הסוגים הנפוצים יותר.
חלק מהנשים שמופנות למי שפיר מופנות בשל סיבות אחרות לגמרי.. לדוגמה ערך חלבון עוברי גבוה וחריג בבדיקת סקירה משולשת מגדיל סיכון לכך שיש פגם פתוח בעמוד השידרה. במקרה כזה הרבה רופאים לא מסתפקים בבדיקת אולטרסאונד וממליצים על בדיקת מי שפיר כדי לבדוק חלבון עוברי שם.
עניין אחר.. אם למשל מגלים שהאישה נחשפה למזהמים מסויימים ורוצים לבדוק שהעובר לא נדבק או אם מגלים שההורים נשאים לבעיות גנטיות וכו.. גם אז שולחים למי שפיר.
&nbsp
מהסיבה הזו, אם לא רוצים לבזבז כסף על בדיקת NIPT ואכ חלילה להצטרך מי שפיר בכל זאת, כדאי לחכות לסביבות שבוע 16.
 
השאלה היא איך יצאו בדיקות הסקר

והסקירה מוקדמת. אם יצא לך מעל 1:1000, ואת פרט לגיל אינך בקבוצת סיכון, בהחלט ניתן לשקול NIPT.
אם יצא לך משהו בעייתי בבדיקות, לדעתי לא כדאי לקחת סיכון.
&nbsp
אם לא בדקת עדיין בדיקות סקר וסקירה מוקדמת, קחי בחשבון שיתכן והרופאים יתעקשו איתך על מי שפיר בכל זאת בעקבות התוצאות.
אנחנו עשינו NIPT מסוג גנומטי (הכי הכי מקיף שיש בשוק עכשיו) ואכ בסקירה ראו מעי אקוגני אז המליצו בכל זאת מי שפיר.
 
לפי מיטב הבנתי...

בדיקת הדם פחות רלוונטית במידה ותוצאות השקיפות העורפית והסקר יצאו מאוד טובות ביחס של 1:10000 זה נכון?
 
אני הייתי עושה במקומך, גם כדי לקבל

וודאות יותר גבוהה וגם כי הבדיקה הזו בודקת תסמונות נוספות.
לדעתי כל מי שלא עושה מי שפיר כדי לה לעשות..
 

Lago Azul

New member
איך זה נותן וודאות יותר גבוהה

למישהי עם תוצאות של 1:10,000? הבדיקת דם נותנת וודאות של 99 אחוז , בעוד שכרגע יש לה 99.99 אחוז. ממש מיותר מבחינתה הבדיקת דם. או מי שפיר שבודק דברים נוספים וזה בדיקה אבחנתית או כלום. אין לה מה לעשות ניפטי שזו עוד בדיקה סקר.
 
זה לא בודק אותו דבר בדיוק

זה כמו שגם אם קיפות עורפית הייתה נותנת 1 לעשר אלף, עדיין היית עושה חלבון עוברי כנראה (גם אם היה אינדקטיבי רק לתסמונת דאון). זה יגדיל לה עוד יותר וודאות לגבי היעדר תסמונת דאון, בנוסף לעוד כ 16 תסמונות נוספות שנבדקות וכן חוסרים נוספים (במידה ותעשה אחת מהבדיקות המקיפות).
דעתי האישית, כמו שלא מוותרים על סקירה ותבחין משולש אז לא מוותרים על אחת מהשתיים מי שפיר או NIPT.
אבל כל אחת תעשה את הבחירה שלה...
משארת שזה עניין של גישה, ולא משהו שנגיע להסכמה עליו.
 

Lago Azul

New member
לא מעונינת לשכנע אותך בכלום, מעונינת להבין

איך בדיקה שנותנת וודאות של 99 אחוז מחזקת וודאות לגבי בדיקה של 99.99 אחוז? מבחינה סטטיסטית אני פשוט לא מבינה איך זה יכול להיות.

וזה לא נכון לגבי החלבון העוברי. לי יצא 1:10,000 בבדיקות סקר והרופא בפירוש אמר לי שהתוצאות כ"כ טובות שאני יכולה לוותר על החלבון העוברי. בדיקה מיותרת בשביל מישהי עם תוצאות כאלו. (בהנחה שגם שלושת הפרמטרים שבודקים בסקר ביוכימי יצאו תקינים בפני עצמם כמובן...)
אני חושבת שצריך להבין מה כל בדיקת בודקת ולא סתם לעשות עוד ועוד בדיקות כי פסיכולוגית "זה מוסיף וודאות". כי אל תשכחו שכמו שבדיקות יכולות לצאת תקינות, הן יכולות לצאת גם פחות תקינות ואז זה מוסיף לחץ, לא וודאות, מבלי סיבה אמיתית באמת.
הבדיקה של החלבון עוברי למשל, די גרועה, לדעת כל הרופאים בעולם בערך, היא מנבאה תסמונת דאון רק בוודאות של 65%. אז למה לעשות בדיקה כזו בכלל? מה התוצאות יגידו לך?
ישראל המדינה היחידה שהבדיקה הזו עדין לא יצאה מסל הבריאות, אגב.
 
בגיל 20 הסיכון לפי גיל הוא 1:1440

ועדיין מומלץ לעשות את בדיקות הסקר ואולטרסאונד...
&nbsp
אצלי הסיכון לפי הבדיקות נמוך ב"ה - נמוך מ 1:9,000 ובנוסף לכך גם ה NIPT יצא תקין. ועדיין הרופאים (פרופ שוחט, ו 2 רופאי מעקב הריון) התעקשו שנדרש מי שפיר בכל זאת. זאת למרות שמעי אקוגני כממצע יחיד לא מעלה משמעותית סיכון לתסמונת דאון (אלא סיכון לדברים אחרים חלילה, שגם ככה מי שפיר לא ייתן תשובה עליהם), ורק בנוכחות גורמי סיכון נוספים ראו עלייה של פי 6 בערך בשיכחות לתסמונת דאון.
אבל הם התעקשו, ספציפית כדי לשלול תסמונת דאון.. משארת שחלק מהעניין הוא שלפעמים מפספסים דברים בסקירה, או שיש חס וחלילה ממצאים שמגלים א"כ (מקווה בע"ה שזה לא יהיה המצב אצלנו וששאר הבדיקות בע"ה יהיו תקינות). מי שפיר בשבועות מתקדמים יותר זה בעייתי יותר. ולכן הם מעדיפים "פשוט" לשלוח למי שפיר וזהו...
&nbsp
כל אחד והשיקולים שלו..אם לא היה דבר כזה NIPT אז כמובן שלא הייתי אומרת שכולם חייבים מי שפיר.. אבל מאחר ומדובר בבדיקת דם ללא סיכון.. לדעתי בהחלט כדאי לכולם לעשות אם לא עושים מי שפיר.
 
ואגב התוצאה בהחלט מחזקת סטטיסטית !!

כתבתי הסבר ארוך והוא נמחק. אנסה שוב בקצרה...
בהנחה שהבדיקות בלתי תלויות (נראת לי הנחה סבירה כי הן בודקות דברים אחרים לגמרי), זה אומר תיאורטית שעבור 1/10000 מהנבדקות עם תוצאות סקר כזה, בגבול העליון 1/99 מתוכן יאובחנו עם תסמונת דאון.
כלומר אחרי nipt תקין הסיכון הופך להיות נמוך מ 1/990000.
(זה בהנחה והגילוי שלו הוא 99%, בפועל אגב זה מעל 99.9% בבדיקות החדשות).
אם חלילה NIPT יוצא לא תקין, עבור בחורה עבורה בסקר יצא סיכון 1/10000, אז אם למשל הסנסיטיביטי הוא 99% (נראה לי שבניפטי וגנומיטי זה ככה) אז הסיכון אצלה הופך להיות בערך 1/100... עניין שבהחלט יכול לגרום לכך שתחליט על מי שפיר.
 

Lago Azul

New member
אה הבנתי מה את אומרת

אבל למה את חושבת שהבדיקות בלתי תלויות?
שתיהן בדיקות סקר, כלומר מסתמכות על סטטסטיקות של שאר האוכלוסיה. אז לא אמור להיות להן איזשהוא מכנה משותף מבחינת תלות?
 
בין בדיקות שבודקות הורמונים וכו

משארת שיש תלות.. אך ה NIPT בודקות אי תקינות בDNA.. לא רואה סיבה שיהיה קשר בין הבדיקות.. אבל לא יודעת להגיד בוודאות..
&nbsp
 

gluten free

New member
לאגו אני רואה מתחברת לקו המחשבה שלך

ומגלה על עצמי שממקום שהיה צריך הרבה שליטה וודאות בתהליך (כלומר בזמן הטיפולים) חזרתי ל"מקום הטבעי" שלי שהוא יותר סומך, ממעט בבדיקות, מבין שאין "אחריות לכל החיים" על כלום.
ועכשיו אני בדיוק תוהה:
אם השקיפות הייתה תקינה, והשקיפות+ב.דם לקחה אותי ל 1:4250 ת. דאון ו1:100,000 טריזומיה, כך שרופאת הנשים שלי פטרה אותי ממי שפיר למרות גילי "המופלג" (קראתי איפשהו שיש מקומות שממליצים שפיר מעל גיל 38, מוכר למישהי?)
ואתמול הסקירה הראשונה הייתה פיקס , אז למה אני צריכה לעשות תבחין/ חלבון עוברי כדי להוסיף וודאות (במקרה הטוב) או חוסר וודאות ודאגה (סיכוי טוב לתשובה לא טובה מוטעית, ככה הבנתי, שיש לא מעט טעויות?) וכמו שכתבת להיגרר לעוד ועוד בירורים ?
(ובכל מקרה לא התכוונתי לעשות לא מי שפיר ולא את שאר הבדיקות שהעלתן כאן, אלא אם יצוץ משהו בסקירה המאוחרת).
&nbsp
למה באמת ממשיכים לממן בדיקות לא יעילות, להפעיל לחץ פסיכולוגי על נשים, להפוך הריון למצב מסוכן, להמליץ על מי שפיר מעל גיל 35 (שכבר מזמן הובן שזה לא ממש "סוף החיים"). אולי מישהו שם למעלה צריך לרענן את הידע הקיים?
&nbsp
ושחלילה לא ישתמע שיש לי שמץ ביקורת על נשים בכל גיל שבוחרות להיבדק בכל מה שיבחרו.
מה דעתך? לעשות חלבון עוברי או לא?
 
למעלה