כי אזיבל היתה זרה נוכרייה

shellyland

New member
כי אזיבל היתה זרה נוכרייה

בת מלך צידונים היתה איזבל השיר הזה מתנגן ברגעים אלה ממש ברשת גימל, ואני חייבת שלתף מישהו בהתלהבות! הנה באים הורגייך, המלכה, הנה באים רוכבים בשגעון אל ארמונך... ובני הנביאים יודעים הכל - רק לא למחול אל קנא ונוקם... ובהזדמנות זו: מי יכתוב לי את כל המילים של השיר הנהדר והמצמרר הזה?
 

magy

New member
הקשבתי גם כן

ובאמת , איפה משיגים את המילים התנכיות היפות האלה?????? תמיד אהבתי את השיר........
 

shellyland

New member
איזבל - הריקוד

כבר אמר לי מישהו מהפורום הזה, שלהגיד שלשיר יש ריקוד-עם יפה זה כמו להגיד שלתבשיל יש מתכון שכתוב בפונט יפה, אבל בכ"ז שני דברים על הריקוד של איזבל: 1. הוא יפה. 2. הוא מוכיח שוב, בפעם האלף ואחת, שמי שמחבר את ריקודי העם הישראלים לא טורח להקשיב למילות השירים, ואם מקשיב - לבטח לא מבינם. הריקוד הוא עליז ושמח ומלא קיפצוצים וסיבובים וממש אינו קשור לתוכן המחריד של השיר, ממש כמו ב"שיר על רעי" ואחרים.
 

גרי רשף

New member
הכי את המורדים בך בחיוך!../images/Emo22.gif

שיר זה הוא ממש יצירה בפני עצמה. אינני בקי ברזי הספרות, אך נראה לי שעקיבא נוף ניסה לכתוב כאן בלדה בסגנון שאול טשרניחובסקי. כדאי לעיין במקביל בטקסט המקראי (מלכים ב´ פרק ט´, בעיקר החל מפסוק כ"ט) כדי לראות מה מקורם של המוטיבים השונים בשיר. על חטא כרם נבות היזרעאלי (´הרצחת וגם ירשת´) שבגינו נענשה איזבל (ובני הנביאים יודעים הכל רק למחול, אל קנא ונוקם!) ניתן לקרוא במלכים א´ כ"א. לשיר נוצר בזמנו קליפ בו נראית פנינה (את עינייך תני בפוך) רוזנבלום בנעוריה משוטטת בחוצות ירושלים. איזבל (מילים: עקיבא נוף, לחן: עקיבא נוף, ביצוע: עקיבא נוף) ואיזבל היתה זרה ונוכריה בת מלך צידונים היתה איזבל. הנה באים הורגיך המלכה הנה באים רוכבים בשגעון אל ארמונך למלך החדש ההמונים כבר מריעים כמו שאתמול הריעו לכבודך. הנה הם כבר בשערי העיר שולפים חרבם מכים בשערים צמאי דמך העבדים כי ימלכו אין חסד בליבם לבשי מלכה חיוך על פני אבלך. אל תתנגדי להם מלכה הם הצודקים תמיד בכל האלוהים והנביאים להם ובני הנביאים יודעים הכל רק לא למחול אל קנא ונוקם. ואיזבל היתה זרה ונוכריה בת מלך צידונים היתה איזבל. זוכרת את איך באת לכאן מלכה מעיר צידון וכל העם נדהם אל מול יופייך הנה הם כבר בשער ואחר יהה אדון כלבים ילקקו פה את דמך. הנה עלו ובאו כבר אל שער הארמון הנה כבר נפרצו השערים איזבל בחיוך מלכות הופיעי בחלון מלכה ובת של מלך צידונים. אל תתנגדי להם מלכה הם הצודקים תמיד בכל האלוהים והנביאים להם ובני הנביאים יודעים הכל רק לא למחול אל קנא ונוקם. ואיזבל היתה זרה ונוכריה בת מלך צידונים היתה איזבל. הנה הם מטפסים בחצרותייך שועטים מלכה את את עינייך תני בפוך הנה הם מתקרבים כבר נפגשים המבטים הכי את נמורדים בך בחיוך. אל תתנגדי להם מלכה הם הצודקים תמיד בכל האלוהים והנביאים להם ובני הנביאים יודעים הכל רק לא למחול אל קנא ונוקם. ואיזבל היתה זרה ונוכריה בת מלך צידונים היתה איזבל. איזבל איזבל איזבל היטיבי את ראשך סרקי היטב פנייך תני בפוך היי יפה היי יפה הצפיני בתוכך את הכאב. אל תתנגדי להם מלכה הם הצודקים תמיד בכל האלוהים והנביאים להם ובני הנביאים יודעים הכל רק לא למחול אל קנא ונוקם.
 

shellyland

New member
מלכים ב´ ט´

ב ט,כב וַיְהִי, כִּרְאוֹת יְהוֹרָם אֶת יֵהוּא, וַיֹּאמֶר, הֲשָׁלוֹם יֵהוּא; וַיֹּאמֶר, מָה הַשָּׁלוֹם--עַד זְנוּנֵי אִיזֶבֶל אִמְּךָ וּכְשָׁפֶיהָ, הָרַבִּים. ב ט,כג וַיַּהֲפֹךְ יְהוֹרָם יָדָיו, וַיָּנֹס; וַיֹּאמֶר אֶל אֲחַזְיָהוּ, מִרְמָה אֲחַזְיָה. ב ט,כד וְיֵהוּא מִלֵּא יָדוֹ בַקֶּשֶׁת, וַיַּךְ אֶת יְהוֹרָם בֵּין זְרֹעָיו, וַיֵּצֵא הַחֵצִי, מִלִּבּוֹ; וַיִּכְרַע, בְּרִכְבּוֹ. ב ט,כה וַיֹּאמֶר, אֶל בִּדְקַר שָׁלִשֹׁה, שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ, בְּחֶלְקַת שְׂדֵה נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי: כִּי זְכֹר אֲנִי וָאַתָּה, אֵת רֹכְבִים צְמָדִים אַחֲרֵי אַחְאָב אָבִיו, וַיהוָה נָשָׂא עָלָיו, אֶת הַמַּשָּׂא הַזֶּה. ב ט,כו אִם לֹא אֶת דְּמֵי נָבוֹת וְאֶת דְּמֵי בָנָיו רָאִיתִי אֶמֶשׁ, נְאֻם יְהוָה, וְשִׁלַּמְתִּי לְךָ בַּחֶלְקָה הַזֹּאת, נְאֻם יְהוָה; וְעַתָּה, שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ בַּחֶלְקָה--כִּדְבַר יְהוָה. ב ט,כז וַאֲחַזְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה, רָאָה, וַיָּנָס, דֶּרֶךְ בֵּית הַגָּן; וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו יֵהוּא, וַיֹּאמֶר גַּם אֹתוֹ הַכֻּהוּ אֶל הַמֶּרְכָּבָה בְּמַעֲלֵה גוּר אֲשֶׁר אֶת יִבְלְעָם, וַיָּנָס מְגִדּוֹ, וַיָּמָת שָׁם. ב ט,כח וַיַּרְכִּבוּ אֹתוֹ עֲבָדָיו, יְרוּשָׁלְָמָה; וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִקְבֻרָתוֹ עִם אֲבֹתָיו, בְּעִיר דָּוִד. {פ} ב ט,כט וּבִשְׁנַת אַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה, לְיוֹרָם בֶּן אַחְאָב, מָלַךְ אֲחַזְיָה, עַל יְהוּדָה. ב ט,ל וַיָּבוֹא יֵהוּא, יִזְרְעֶאלָה; וְאִיזֶבֶל שָׁמְעָה, וַתָּשֶׂם בַּפּוּךְ עֵינֶיהָ וַתֵּיטֶב אֶת רֹאשָׁהּ, וַתַּשְׁקֵף, בְּעַד הַחַלּוֹן. ב ט,לא וְיֵהוּא, בָּא בַשָּׁעַר; וַתֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם, זִמְרִי הֹרֵג אֲדֹנָיו. ב ט,לב וַיִּשָּׂא פָנָיו, אֶל הַחַלּוֹן, וַיֹּאמֶר, מִי אִתִּי מִי; וַיַּשְׁקִיפוּ אֵלָיו, שְׁנַיִם שְׁלֹשָׁה סָרִיסִים. ב ט,לג וַיֹּאמֶר שִׁמְטֻהָו (שִׁמְטוּהָ), וַיִּשְׁמְטוּהָ; וַיִּז מִדָּמָהּ אֶל הַקִּיר וְאֶל הַסּוּסִים, וַיִּרְמְסֶנָּה. ב ט,לד וַיָּבֹא, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ; וַיֹּאמֶר, פִּקְדוּ נָא אֶת הָאֲרוּרָה הַזֹּאת וְקִבְרוּהָ--כִּי בַת מֶלֶךְ, הִיא. ב ט,לה וַיֵּלְכוּ, לְקָבְרָהּ; וְלֹא מָצְאוּ בָהּ, כִּי אִם הַגֻּלְגֹּלֶת וְהָרַגְלַיִם--וְכַפּוֹת הַיָּדָיִם. ב ט,לו וַיָּשֻׁבוּ, וַיַּגִּידוּ לוֹ, וַיֹּאמֶר דְּבַר יְהוָה הוּא, אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי לֵאמֹר: בְּחֵלֶק יִזְרְעֶאל, יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים אֶת בְּשַׂר אִיזָבֶל. ב ט,לז וְהָיְתָ (וְהָיְתָה) נִבְלַת אִיזֶבֶל, כְּדֹמֶן עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה--בְּחֵלֶק יִזְרְעֶאל: אֲשֶׁר לֹא יֹאמְרוּ, זֹאת אִיזָבֶל. {ס}
 

shellyland

New member
הבלדה על האדון כמעט והגברת כבר

האדון גרי רשף זורק כאן בנון-שלאנטיות את המילים "בלדה בסגנון שאול טשרניחובסקי", כאילו שכולם מבינים במה מדובר, ומצפה, כמובן, שאני אחלץ לעזרת הנבוכים ואהיה להם למורה. וואלה יופי! יש לך מזל שאני לא מכירה מושגים בכלכלה (חוץ מאוברדראפט) בשביל לפזר אותם ללא הבחנה ולתת לך לנקות אחרי. אז ככה: למי שזוכר משיעורי הספרות של חטיבת הביניים, הבלדה היא שיר-זמר עממי המספר סיפור. ובמילים אחרות: סיפור עממי הכתוב בצורה של שיר (משקל, חריזה, פזמון חוזר). נושאי הבלדה הם, בדרך כלל, נושאים הקשורים באהבה, נאמנות, הקרבה ומוות. מאפייניה: - עלילה (רצף אירועים סיפורי הבונה יחידת משמעות). - דיאלוגים או מונולוגים של הדמויות. - פערי מידע בין הדמויות השונות או בינן לבין הקוראים. - חזרות על מילים, צירופי מילים, משפטים או שורות. בעיקר בצורה של פזמון חוזר, אך לא בהכרח. - מתח. - יסוד טראגי. - פואנטה (סיום מפתיע או התפתחות מפתיעה בעלילה). בשירה העברית מוכרות במיוחד הבלדות של אלתרמן, המתורגמות מן הבלדות הסקוטיות והאנגליות ("מה חרבך נוטפת דם אדוורד אדוורד!") שאול טשרניחובסקי - נולד בי"א באב תרל"ה (20.8.1875 - מזל בתולה, ממש כמו יגאל בשן ועופר כלף) בגבול אוקראינה ונפטר ב-13 באוקטובר 1943 בירושלים. הוא הרבה לכתוב בלדות והנודעות שבהן: "בען דור" ו"על הרי הגלבוע". מיתוס הגבורה והגורליות בחיי האדם שולטים בבלדות שלו. מודעות הגיבור אל הגורל הצפוי לו ושלטון הגורליות בחיים בכלל, מקרבים חלק מן הדמויות שלו אל ההרואיות הטראגית. הוא היטיב במיוחד לעצב את שני האלמנטים החיוניים להופעת הדמות ההירואית בבלדה: הסיטואציה הטראגית ואוירת המסתורין. המאבק הנפשי של גיבוריו, שמתאפיין בפשטנות שבו, צמוד לרוב אל הרקע המיוחד של "מולדתו הפנימית": סיפורי המקרא (בעיקר שאול המלך) והמרטירולוגיה היהודית. האם יצירתו המופלאה של עקיבא נוף אכן קרובה במהותה לבלדה הטשרניחובסקית? תקבעו לבד. (רמז: כן) ושיעורי בית לפעם הבאה: אילו מבין השירים הישראלים המתהדרים בשם "בלדה" הם אכן כאלה? כמו בלדה? בלדה על השיער הארוך והשיער הקצר? בלדה לעוזב קיבוץ? בלדה לנאיבית? בלדה בין כוכבים? בלדה על סוס עם כתם על המצח וכתם על הגב ושערה של כסף נוצצת בזנב? בלדה על האדון כמעט והגברת כבר? הבלדה על יואל משה סלומון? הבלדה על ארי ודרצ´י? אחרים? אגב, כשאני למדתי את הנושא בכיתה ח´, המורה הביאה לנו כדוגמא את השירים: נועה (נולדה בשדה בין דשא לאבן), טווי את הצמר וגם She´s leaving home של החיפושיות ו"המתאגרף" של סיימון וגרפונקל.
 

lexigali

New member
שכחת את הבלדה של זאת שנפלה מהחלון!

הבלדה לנערי שגדל, כמובן. בלדה בלדית ביותר ("בל יקרב איש אלי פן תאכלנו האש") ומה עם "הבדלה לבת הטוחן"? והבלדה על ג´ון ויוקו, כמובן.
 

גרי רשף

New member
הבלדה על זו שנשמטה מהחלון../images/Emo22.gif

את איזבל שמטו מהחלון וזרקו לכלבים.. אגב, ´בלדה על נערי שגדל´ (תרצה אתר) נקראה במקור ´בלדה סלאווית´.
 

lexigali

New member
נכון - יש לזה סיבה? (בלדה סלאווית?)

ואני חוזרת על הקונוטציה של "אנקת גבהים" שמייד עולה בי למשמע השיר הזה. גם לספר (כמובן) וגם לסרט המקורי, עם לורנס אוליביה בתור הית´קליף.
 

shellyland

New member
יו אר מיסינג דה פוינט

או כמו שהייתי נוהגת לומר לתלמידי: קיראו את השאלה לפני שאתם עונים עליה. המטרה לא היתה לשרשר בלדות, כאמור, אלא לבדוק האם ובאיזו מידה הפנמתם את החומר הנלמד.
 

התרנגול

New member
טוב, עכשיו הבנתי...

אז נראה לי שמתאימים להגדרות הם בלדה לעוזב קיבוץ, בלדה לנאיבית, בלדה על סוס עם כתם על המצח וכתם על הגב ושערה של כסף נוצצת בזנב, ו.... אני מתלבט אם גם הבלדה על יואל משה סלומון... נראה לי שכן... כן, כן, זה מתאים....
 

גרי רשף

New member
היא זכאית!../images/Emo22.gif

תודה רבה לשלי שזכאית ל-
+
.. גם איזבל זכאית אליבא דעקיבא נוף שהופך אותה משותפה לרצח נבות היזרעאלי לקורבן של הרשות המחוקקת (אל קנא ונוקם), הרשות השופטת (בני הנביאים) והרשות המבצעת (יהוא). כדאי אולי לשים לב לנהג הישראלי בפעולה: יהוא אשר בשגעון ינהג, וכשהוא פוגש על הכביש את יהורם הוא משתלח בו בגידופים שגם היום מעוררים מבוכה: ´מה השלום עד זנוני איזבל אמך וכשפיה הרבים´, וכבר נשלפים החיצים ונשפך הדם. ולעניין הבלדות (או הכמו בלדות): אהמממ..יסוד טראגי? בואו נראה: בבלדה לנאיבית יש בהחלט יסוד טראגי, בבלדה על סוס עם כתם וכו´ יש יסוד טראגי עם Happy end, ובבלדה על יואל משה סלומון יש עלילה עם ספק סוף טראגי ספק סוף טוב..
 

shellyland

New member
סופסוף גם אני מקבלת ../images/Emo47.gif

איזה כיף לי! אבל את ה
אני רוצה לא וירטואלית. שאלה לגבי ´אל קנא ונוקם´: משום מה אני חשבתי שצריך לבטא את המילה ´קנא´ בחולם חסר, יעני - kano (סליחה, אבל אני לא יודעת לנקד) אבל בשיר מבטאים אותה בפתח (kana) - מי צודק? ובקשר לבלדה על יואל משה סלומון: האירו נא את עיניי: איפה החזרות בשיר?
 

רוסטו

New member
קנא- בפתח

".....כי אני ה´ אל קנא- פוקד עוון אבות....."- בדקתי- בכל מקום שיש את הצירוף הזה זה בפתח. המקום היחיד שזה בחולם הוא בצירוף: "קנוא קינאתי" כשכאן המשמעות היא אחרת.
 

shellyland

New member
זה מסביר שוב

למה הבחינה בניקוד באוניסרסיטה היא הבחינה היחידה בחיים בה נכשלתי (ועוד פעמיים!) - אני פשוט אהבלה
 

shellyland

New member
זה מסביר שוב

למה הבחינה בניקוד באוניסרסיטה היא הבחינה היחידה בחיים בה נכשלתי (ועוד פעמיים!) - אני פשוט אהבלה
 

magy

New member
ומי החכמה שכתבה את המילים לריטה

או שכן או שלא ריטה את חשבת שניצלת שהעסק נגמר ששילמת על הכל וביוקר ועכשיו הוא חוזר שואל מה נשמע ואת שוב מרגישה כמו תינוקת את אוהבת אותו את שלו לתמיד אבל הוא מי יודע של מי הוא תחייכי שיגיד לך את מה שיגיד שילך הדמעות כבר יגיעו הוא אומר שהכל אפשרי הוא מבטיח את מה שצריך לשנות לתקן רק תגידי לו כן והוא שוב יכבה את האור שוב יברח וישכח לחזור ובוקר אחד תקומי פתאום עייפה מדמעות ומסליחה הוא ישמע את כל מה ששתקת עד היום כשתאמרי לו לא אוהבת אותך הוא יגיד שאת לא מבינה יבקש הזדמנות אחרונה אם תרצי יתחנן רק תגידי לו כן ישבע שתמיד הוא יאהב שאת לא יכולה בלעדיו הוא אומר שהכל אפשרי הוא מבטיח את מה שצריך לשנות לתקן רק תגידי לו כן והוא שוב יכבה את האור שוב יברח וישכח לחזור תשמעי בקולו שוב שבכי בגללו או שכן או שלא או שכן או שלא
 
למעלה