בלדה לנחל שלי שגדל

גרי רשף

New member
בלדה לנחל שלי שגדל

מכירים את התופעה שיש שני שירים שונים שאנחנו בטוחים שהם אותו הדבר ומתבלבלים בינהם? הנה דוגמה לצמד חמד ששמתי אליו לב אמש- בלדה לנערי שגדל (תרצה אתר) ונחל שלי (לאה גודברג): שתי משוררות, לחנים של סשה ארגוב, נוף מזרח אירופאי (לא ישראלי בעליל) עם נחל ואישה המצפה לנער יפה התואר שאובד לה בסוף הטראגי.. אני מעריך שהשיר של לאה גולדברג נכתב ראשון, ולו מפני שהיא נפטרה ב-1970 (השיר של תרצה אתר בוצע בפסטיבל הזמר של שנת 1972); ויש לציין שהיא באה משם (היא נולדה בליטא). תרצה אתר היא תוצרת הארץ. לעיונכם- מילות שני השירים. נחל שלי (מילים- לאה גולדברג, לחן- סשה ארגוב) היה נערי דגול מרבבה זריז אדמוני גבוה נשבע נערי לי שבעים ושבעה אמר באביב אבואה אמר אשובה עם עגורים אמר נצא ללקט גרגרים פטל אדום על שיח טנא מלא הבטיח הוי עגורי ארוכי הצוואר חלף האביב הקיץ עבר צל מעופכם במים נחל שלי טהור עיניים אצא עם השחר אשב על החוף קני סוף לפני ישתחו את זהב תלתלי בנחל אחוף אראה את פני בנחל כפרח לבן מצחי יצוף ראו חיורונו עגורים במעוף פרח שלי חבצלת אין לך תקוה תוחלת הוי עגורי ארוכי הצוואר גורל נערי ידובב הנהר ישאו גוויתו המים נחל שלי טהור עיניים הבלדה על נערי שגדל (מלים- תרצה אתר, לחן- סשה ארגוב) הס באפיקו הנחל שט רוח בו נושבה קלילה בלב הכפר בקתת עצים בדד ניצבת לה עוטפה שלגים ואפילה ואני לא אישן, כי עצוב בלילה נערי הקט עצים יכרות יום וליל ירבה עמל עוד נער קט הוא, וידיו ריקות, אך לי נשבע להיות לי בעל, כשיגדל. נערי, גדל מהר, נערי שלי, גדל! אט חולף הזמן עוטף סודות עלומי חולפים איתו ונערי גדל וייף מאוד וביום אחד נשא אישה יפה כמותו. אך אני עד עולם לא אשכח אותו. רוח על הנחל רץ גועש, בכנפיו נישאו ימי. בלב הכפר בקתת עצים לי יש ושתי עיני דולקות בליל כלהט אש בל יקרב איש אלי, פן תאכלנו האש...
 

מוגג

New member
יכולהיות שתרצהושפעה

מגולדברג. אבל סוג הפרידה והרגשות בשני השירים שונים לגמרי. אני מסכים שיש כאן משהו באווירה ובמילים שדי מזכיר. אבל, השיר של לאה גולדברג מזכיר דווקא שירים אחרים העוסקים במוות במים. נדמה לי שפעם עסקנו בכך, בכל אופן שווה להזכיר זאת. "נערי בים ביתו" "המגדלור" "הצריף הקטן" "הדייגים (הלכו להם לים)" "דג הזהב (גם של גולדברג)" אולי גם "התעשייה האבירית" ויש ודאי גם שירים מתורגמים כמו "אשה על החוף" מישהו מכיר עוד?
 

גרי רשף

New member
האש והמים

..עזה כמוות אהבה קשה כשאול קנאה רשפיה רשפי אש שלהבתיה מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה.. (שיר השירים, ח6) היה לנו דיון מלומד על מוטיב האש ביצירותיהם של אלתרמן ואתר, ואילו כאן עסקינן בנחל. על מה שאמר שלמה המלך אפשר להוסיף את דבריו של סנדרסון: חתונה עולה ביוקר זה מחיר האהבה..
 

Idan91

New member
גרי,

אתה בטוח שזה "הוי" ולא "הו"?
 

גרי רשף

New member
ככה סתם (Just like that)

ככה סתם כאילו כלום העתקתי לתומי מהספר של ארגוב (אלא ממי?) כך היה כתוב שחור על גבי לבן והפעם לא הלך לך עידן.. יה-בה-יה יה-בה-יה בעמוד שלושים וארבע יש לך זה!
 

shellyland

New member
שכה אחייה!

נראה לי שהרשף עלה על משהו! היתכן שהוא מבין בשירה יותר ממה שהוא מוכן להאמין? בדיקה מהירה בספר של לאה גולדברג העלתה שליד השיר "נחל שלי" מופיעה הערה בסוגריים שאומרת [סלבי]. אינני יודעת אם זה אומר שהשיר מתורגם, או שהוא נכתב בהשראה סלבית או בסגנון סלבי, אבל הוא פותח סדרה של שירים שליד כל אחד מהם מופיעה הערה דומה (ליטאי, יהודי, מזרחי וכו'). בכולופן, אם אני זוכרת נכון, שירה של אתר נקרא גם "בלדה סלבית", ולפי תיאוריית הרשף כנראה שלא במקרה. סוקרנתי ואני הולכת לחקור עוד בנושא.
 
לאילנה רובינא היה קטע עם נערים ../images/Emo41.gif

גם בפסטיבל הזמר תשל"ג היה לה שיר בשם "נערי" .
 
למעלה