האם יש מוסיקה שהיא אמנותית וכזו שאינה אמנותית? מה ההבדל?

האם יש מוסיקה שהיא אמנותית וכזו שאינה אמנותית? מה ההבדל?

שלום וברכה,
אני נתקל הרבה פעמים במושג "מוסיקה אמנותית" או במושג "מוסיקה ישראלית אמנותית" ואני שואל את עצמי, מה הכוונה כשמגדירים מוסיקה כאמנותית?
איך קובעים איזו מוסיקה היא אמנותית ואיזו היא לא אמנותית?
אני באופן אישי, מתחבר יותר להגדרות כגון: מוסיקה טובה ומוסיקה לא טובה או מוסיקה יפה ומוסיקה שאינה יפה.
אשמח להחכים מכם חברים!
תודה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בד"כ הכוונה למוזיקה קלאסית, להבדיל ממוזיקה קלה, פופולרית

לפעמים קוראים לה גם מוזיקה קלאסית, אבל זה מונח שלא תמיד מתאים. אפשר לקרוא לה גם מוזיקה קונצרטנטית, מאחר שהיא מבוצעת לרוב בקונצרטים.
&nbsp
אפשר לומר שההבדל בין מוזיקה אומנותית למוזיקה קלה הוא כמו ההבדל בין שירה לפזמון.
&nbsp
מוזיקה קלאסית ישראלית:
https://he.wikipedia.org/wiki/מוזיקה_קלאסית_ישראלית
 
אבל למה בעצם קוראים למוסיקה פופולרית, "מוסיקה קלה"?

תודה על התשובה אבל עדיין לא ברור לי למה בכלל מכנים מוסיקה פופולרית בשם "מוסיקה קלה"... ולמה מוסיקה "קלה" בהכרח היא לא אמנותית? ומה בעצם אמנותי יותר בתזמורת המנגנת נניח מוסיקה ישראלית עכשווית (מודרנית) שזה שיא הצורמנות, הדיסוננסים, חוסר הרמוניה טוטאלי מאשר להקת קצב המנגנת רוק מלודי נעים לשמיעה?
הרבה שאלות הא?

 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני מניחה כיוון שהיא קלילה יותר ופחות "כבדה" ממוזיקה קלאסית

מוזיקה קלה נוטה להיות לצרכים בידוריים ופחות אומנותיים, בדיוק כפי שציורים שאתה קונה בקניון לא תלוים במוזאון. אלה צדדים שונים של תרבות, אפשר לומר שמה שנחשב ל"אומנותי" פונה לרוב לפלח צר יותר של קהל ומנסה להעביר איזשהו מסר וכו' ולא להתחבב על המכנה המשותף הרחב. אפשר גם לומר שזה יותר פלצני...
&nbsp
מוזיקה עכשווית/מודרנית (ישראלית או לא) לא חייבת להיות "שיא הצורמנות, הדיסוננסים, חוסר הרמוניה טוטאלי", זה כבר תלוי במלחין.
&nbsp
לא יודעת אם "להקות קצב" (מונח קצת מיושן, לא?) עדיין "באופנה", אבל חלקן לא מנגנות "רוק מלודי נעים לשמיעה" אלא רוק מעאפן או רוק כבד מלא בדיסטורשן או כל דבר אחר... וגם לזה יש קהל, מן הסתם; הכול שאלה של טעם.
 
אמנותית = פלצנית... עצוב! אבל כנראה שזו האמת!


שלום וברכה,
תודה רבה על תשובתך!
אשמח מאוד לקבל המלצות על יצירות, שמות של מלחינים של מוסיקה ישראלית עכשווית אמנותית (אבל אני מעדיף שתהיה הרמונית ונעימה לאוזן).
יתכן ו"להקות קצב" נשמע כמונח מיושן אבל עדיין לא מיושן כמו המונח "מוסיקה קלאסית"...

אני חושב שלפעמים שיר אחד יכול להיות הרבה יותר אמנותי מאיזו סימפוניה...
אני בהחלט מקבל את זה שיש ענין של טעם וכמו שנאמר: על טעם ועל ריח אין להתווכח אבל יש בעיה כאשר קבוצה של אליטה מסויימת מחליטה לנכס לעצמה את התואר "אומנות" או "אומנותי" ואחרי כן גם מחליטה שמה שקבעה כ"אמנותי", אז לשם צריך להזרים את כל התקציבים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני לא חושבת שזו "האמת", לפעמים זו התחושה, אבל אני לא נגד

אומנות משום בחינה. אני גם לא חושבת שיש כאן ניכוס של "אומנותי" אלא באמת התייחסות אחרת, כי אומנות לשם אומנות נעשית עבור עצם היצירה והיא אינה מסחרית באופייה (בדיוק כמו שירה לעומת פזמונים, כאמור). זה ממש לא אומר שיש איזשהו פסול בתרבות שמנסה להתחבב על ההמונים, להפך, זו משימה לא קלה בכלל.
&nbsp
כמו כן אף אחד לא החליט ש"לשם צריך להזרים את כל התקציבים", גם לקולנוע ישראלי יש תקציבים (אבל להוליווד לא צריך). אפשר להתווכח אם זה מוצדק או לא, אבל הפקה של אופרה הרבה יותר יקרה מהופעה של משה פרץ (בסדרי גודל), והאחרון מסתדר בעצמו יפה מאוד... תמיד אפשר לשאול האם יש הצדקה לממן אופרה, מוזאונים וכו', אבל אם רוצים שהם יתקיימו (אני אישית רוצה) זה מחייב השקעה מסוימת.
&nbsp
לא יכולה להמליץ לך על יצירות כי אני לא מקשיבה לכאלה... ההיכרות שלי עם המוזיקה הקלאסית היא פחות או יותר מהתקופה הקלאסית. אתה יכול להתחיל מהערך בוויקיפדיה:
https://he.wikipedia.org/wiki/מוזיקה_קלאסית_ישראלית
 
אני באופן אישי אוהב מוסיקה של יחזקאל בראון


תודה רבה רבה על תשובתך!
מהמוסיקה הקלאסית הישראלית האמנותית אני אוהב ומעריך מאוד
את המלחין יחזקאל בראון. אני עדיין מקווה למצוא מלחינים נוספים
מוכשרים אשר כותבים מוסיקה ישראלית אמנותית עכשווית אבל
לא צורמנית!!!
 
אפרופו מוסיקה צורמנית,הפנית אותי אל הויקיפדיה ומצאתי שם אוצר

מצאתי שתי ביקורות על יצירות של מלחין הנחשב לאחד מגדולי המלחינים של המוסיקה הקלאסית הישראלית האמנותית, המלחין יוסף טל.

"אך בעיני רבים היה טל "הילד הנורא" של המוזיקה הישראלית:
...צ'ייקובסקי - הוא כתב מוזיקה... דבר שאין לאומרו על יצירתו של טל. מה שבקע מבעד לארבעת הרמקולים באותו ערב היה אוסף של רעשים ויללות אלקטרוניים מבעיתים, שלא היה כל קשר ביניהם לבין מה שניגן המלחין עצמו על הפסנתר בתנועות עצבניות וקפואות... היום - קונפורמיזם הוא ללכת בעקבותיהם של מלחינים אלה, כעדר שיות המולכים לטבח. זהו תהליך מדאיג של התקרנפות... זהו הקהל שאינו יודע לשים במקומו את מי שמכנה עצמו אמן ועושה לצחוק את הקהל. זהו קהל האוכל הכל, וסובל על כן מקשיי עיכול נצחיים... גם המקדח של רופא השיניים משפיע קשות על העצבים. איש לא דרש עדיין כי יכתבו ביקורת מוזיקלית על מיבצעיו של מקדח זה...
— רם עברון, "למרחב" 27/8/1962 לאחר בכורת הקונצ'רטו מס' 4 לפסנתר ומוזיקה אלקטרונית

טרור! זאת היא שערוריה ממש... התעללות היא זו... להשמיע על במת ההיכל את היללה האלקטרונית של י. טל... "צליליו" אלה - רק היצ'קוק היה חסר להם... איך מרשה הנהלת הפסטיבל לשעבדנו למה שרוצה כאן קבוצת מטיפים מניאקלית? [...] קבוצה אינטרסנטית, דרכה שהיא מטילה טרור על הכל, טרור על הקהל וטרור על התזמורת שלנו, וטרור על האקדמיה למוסיקה...
— ד"ר הרצל רוזנבלום, "ידיעות אחרונות" 6/9/1962 לאחר בכורת הקונצ'רטו מס' 4 לפסנתר ומוזיקה אלקטרונית

מעניין הא?

 

trilliane

Well-known member
מנהל
רק ויקיפדיה, בלי ה"א הידיעה (זה שם פרטי, כמו בריטניקה לנוער)

 
למעלה