את השיר טנגו תורנות כתב יוסי גמזו והלחין אריה לבנון

את השיר טנגו תורנות כתב יוסי גמזו והלחין אריה לבנון

מקווה שכותרת זו תופיע מעתה בגוגל, כי עד עכשיו כתוב שם (משירונט ) שהלחן עממי.
 

25306yosef

New member
אתר שירונט הוא לא מקור מוסמך למידע

מקורות מוסמכים למידע הם מאגר הנתונים של אקו"ם ומאגר הנתונים של הספרייה הלאומית.

במאגר הנתונים של הספרייה הלאומית רשום שהלחן הוא של אריה לבנון. ראה כאן.

מאגר נתונים מוסמך נוסף הוא המאגר של תקליטיית קול ישראל שסגור לציבור. במאגר של קול ישראל תוכל למצוא גם מידע מתוך סלילים ותקליטים עבריים נדירים שלא מופיעים באקו"ם וגם לא בספרייה הלאומית. אבל הבעייה עם המאגר של קול ישראל שהוא כאמור סגור לציבור.

באורים:

לעניין סלילים ותקליטים עבריים נדירים הכוונה היא להקלטות מוסיקה שלא נועדו לצורך השמעות פומביות ולכן לא תמצא הקלטות שכאלה בתקליטיית גלי צה"ל וגם לא בשום תקליטייה אחרת אלא בתקליטיית קול ישראל בלבד.

הקלטות שלא נועדו לצורך השמעות פומביות יכולות להיות הקלטות לריקודי עם, פלייבקים ללהקות מחול, פלייבקים של מופעי במה, וכו... ורק בקול ישראל יש חומרים שכאלה.

סלילים - הכוונה היא לסרטים מגנטיים שעליהם מוקלט קול / שמע / מוסיקה בלבד (אודיו בלבד). בכוונה השתמשתי בשם סלילים ולא בשם אחר כמו סרטים או סרטונים וזאת על מנת למנוע חלילה מאנשים לחשוב בטעות שאני מתכוון לוידאו.

לעניין פלייבקים למופעי במה - הכוונה היא להקלטה מלאה של הכל וכולל גם קולו של הזמר המבצע. וזאת להבדיל מהמילה פלייבקים בלשון העם שהיא מתארת בדרך כלל הקלטות של ליווי בלבד.
 
יתכן וההכרזה שלי היתה מוקדמת מדי

בר סמכא אחר טוען שאריה לבנון רק עיבד את השיר ולא הלחין. גם במקור אליו הפנית אותי לא מצאתי אמירה ברורה שהוא הלחין את השיר. אני מנסה בעזרת עופר גביש לברר את הנושא עם אריה לבנון עצמו או עם יוסי גמזו.
 
רבות הסתירות

עד שאקבל תשובה ברורה מאריה לבנון (כך אני מקוו , דרך עופר גביש ) מצאתי שתי עובדות סותרות:
1. על התקליט "במרכז העניינים" של להקת פיקוד מרכז (1966) מוזכר שהלחן לשיר עממי, ושאת העיבודים לארבעת שירי התקליט עשה הולנדר. שמו של אריה לבנון כלל לא מוזכר שם.
2. בספר "חיילים יצאו לדרך", שירי הלהקות הצבאיות, בהוצאת משרד הביטחון ובעריכת אורים ותומים בתחום, כתוב בפירוש שאת הלחן כתב אריה לבנון. למיטב ידיעתי כך כתוב גם ב "חוברת עברית" מאת מאיר נוי. שני המקורות האלו הם המקורות למאגר הספריה הלאומית שקישר לכאן ידידנו יוסף.
 
טעה, טעיתי, טעות, טועים...

בניגוד לכותרת שרשור זה (שאבקש בקרוב למחוקו), אריה לבנון מכחיש כל קשר לשיר "טנגו תורנות", לא כמלחין ולא כמעבד. לפיכך, הכתוב בספר "חיילים יצאו לדרך", כמו גם ב "מחברת עברית" של מאיר נוי, איננו נכון ,ומכאן שגם מאגר הספריה הלאומית שמסתמך על שנו מקורות אלא מראה מידע שגוי. בקרוב ניצור קשר עם יוסי גמזו וננסה למצוא את המקור (הצרפתי?) לשיר.
 
למעלה